Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sannnnna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon ihan ihmeissäni kun oon tämmönen pullukka vätys ja on radi, niin siltikin on sokerit pysyny aisoissa ja verenpaine ollut koko raskauden järjettömän hyvä. Tuntuu niinku ois terveyden puolesta voinut raskaana paremmin kuin koskaan :)

Neuvolassa kävin. Proteiinit ja verenpaine koholla. Nyt menossa kättärille lisätesteihin. Neuvolaterkkari rauhoitteli, mutta kyllä tässä kieltämättä vähän huolestui. Terkkari kyseli näkömuutoksista, vastasin että ei ole ollut. Nyt sieltä lähdettyä alkoi tuntua, että olisi, varmaan kuvittelua, kun tarkkailee itseään liikaa. No, eiköhän asia selviä kohta.

Tulipa taas käytyä neuvolassa, vaikka jo alkuviikosta ajattelin ettei enää tarvi pallon kanssa mennä =)
hemoglobiini oli taas valahtanu 107, kun viimeksi oli jo 116, muuten kaikki ok. Kai? En oikeen ymmärtänyt mitä terkka tarkotti, kun sanoi kohdunpohjan mittauksen (36cm) jälkeen, että katotaan vielä ultralla tuota lapsivettä, katottiin sitten, sanoi kyllä sitä olevan, mutta kuitenkin,että selän puolella on vähemmän. Mihin se sieltä on kadonnut? :D merkkas korttiin kuitenkin, että lapsiveden määrä normaali O.o ettei siellä sitten kai mitään outoa ollut.
JEE, oli kaveri kuitenkin päänsä kiinnittänyt, kun viikko sitten heilui vielä. :) Jotain siis siellä on tapahtunut!

Neuvolassa käyty, ja positiivisesti yllätyin että neuvolatäti teki sisätutkimuksen kun pyysin sen vuoksi päästä lääkärille :) sf 32 mikä on sama kuin viikko sitten, käsikopelolla arvio että vauva ois siro 3kg (rv 38+2) :) vauvan asento synnytystä ajatellen aivan loistava ja pää oli kiinnittynytkin jo :) Sanoi että ulkosuu on sormelle auki ja pehmeä, kanavaa n. 2cm jäljellä. Sisäsuu olikin sitten tiukasti kiinni niin ei päässyt pyöräyttämään kalvoja, mutta toivottavasti tämäkin sais supistuksia tulemaan reippaammin.

Nukkumiseen ja muutenkin omiin kipuihin ei saanut muuta kuin sympatiaa, totesi että hän voi tehdä lähetteen äitiyspolille käynnisarvioon mutta tosiasia on että raskaus on edennyt paperilla niin hyvin ja vauva voi hyvin niin ne ei ala pelkästään äidin voinnin takia käynnistää. Enkä toki sitä toivois vaan että käynnistyis itestään mutta vois käynnistyä jo vaikka heti...

Täällä kans käyty neuvolassa. Rv 38 ja kaikki ihan hyvin. Paineet vähä koholla ja pissassa protskut kuulema +/-.. Juuh.. Pää ei paljon enää heilu ja sykkeet kuului 10cm alempaa kun aiemmin. Sf sama kun viimeksi.. Mut luulen et mä viel viikon päästä joudun käymään neuvolassa..

Voi paska. Ainoa positiivinen tässä neuvolakäynnissä oli se mukava sijainen :D Täällä kans paineet noussu ja pissassa protskua. Selittypähän tämä paska olo ja pääkipu. ne vatsakivut anto vähän lisäsyytä huoleen. Heti jos vähänkää olo heittää niin lähtö synnärille kävi käsky. Silti seuraava konrtolli vasta 6pv päähän...

ja sf mitta tippunut 32cm:iin ja mulla paino pudonnut. nyt tullut siis +8kg. nii ja viikkoja se 37+6

Muokattu viimeksi:
Tänään oli neuvolalääkäri, viikkoja 36+2. Paikat kiinni ja kohdunsuu vielä kiinteä ja kanavaa jäljellä 2cm. Sf oli 32cm ja pää alaspäin kölli :) alatie synnytykseen loistavat edellytykset.

Mä sain eilen Jorvissa mielenterveyden hoitoa tuon raskausmyrkytyksen suhteen kun neuvola lähetti sinne ja viimeksi mulla oli se. Nykyään pissat pitää olla kahdella plussalla, että myrkytysepäily ja +/- tulkitaan negatiiviseksi aina, kun just loppuraskauden valkovuoto häiritsee stixausta. Paineet oli ystävälläni viime raskaudessa kotonakin 145/95 ja ei saanut verenpainelääkitystä, joten tärkeintä kuulemma on, että paineet laskee levossa ja varsinkin tuo alapaine alle 90. Mulla oli eilen semmosta 122/70 ja nyt taas levossa 110/65. Lääkäri sanoi, että lopeta se mittaaminen ja heitä mittari menemään. Oma olo kertoo. Jos päänsärkyä, sen on mentävä 1mg Panadolilla pois. Jos olisi myrkytyspäänsärkyä, ei pysty kuulemma edes nukkumaan, eikä särkylääkkeet auta.
Olen itse myrkytyksen kanssa hermoraunio, mutta nuo tiedot auttoivat minua taas eilen hiukan. Aina kuitenkin kaikissa arvuuttavissa asioissa voi olla yhteydessä synnäriin, liittyy ne sitten myrkytykseen tai johonkin muuhun. <3

Kiitos fashionhunny kun jaksoit kertoilla :) vähän helpotti tätä stressiä. Mulla tosin oli pissa kahella plussalla... paineet oli nyt 120/90 ja yleensä olleet 110/70... mulla ei kotona ees oo mittaria, kun en oo ikinä tarvinnut. Päänsärkyyn ei auta panadol :( Jos olo alkaa yhtään heiketä niin täytynee soittaa synnärille. Supistaa supistaa...

Toi on niin ikävä tilanne. Epätietoisuus ja itsensä tarkkailu hulluuteen asti. Sit alat vaan riehua siellä ja korostat huonoa oloasi jotta ottaisivat vaikka sisälle.
Nää on näitä tutuntutuntuttuja, mut yhdellä eteni HELP-syndroomaan, MUTTA se on TODELLA harvinainen. Sen verran kuitenki olen hermoheikko itse että kyllä loppupäivät meni viimeksi panikoidessa kun tuon kuulin.

Kotona on hyvä olla vaikka neuvolan lainamittari kun neuvolassa saa aikaan helposti "valkotakkipaineet". Levossa otetut paineet on ne kun merkitsee.

Voi apua, kannatti lukea tostakin syndroomasta... ylävatsakipu ja pahoinvointi selkeimmät merkit raskausmyrkytysoireiden lisäksi. Jos en ollu hermoheikko ennen, niin nyt oon :D noh, jos ei pää- ja vatsakipu helpottaa niin ei kai se auta ku soitella synnärille...

37+2 neuvola takana.
Paino pysynyt samana 2 viikkoa, sf-mitta sama 32 (lapsi siis laskeutunut), hb noussut 108 -> 119 :) jeeeee.. Rautalitku tehonnut 2 viikossa näköjään aika hyvin.
Vauvan pää melkein kiinnittynyt, vähän vielä liikkui kuulemma.

Eli kaikki hyvin :)

Tänään neuvola, 36+1. Oma paino pudonnut sitten viime viikon neuvolalääkärin, mutta sf-mitta kasvaa keskikäyrällä. Hassua, kun th kommentoi että vauvan takapuoli on aivan kylkiluissa kiinni, ja seuraavaksi yllättyi siitä, kuinka alhaalla pää on. Ei ole kuitenkaan vielä kiinnittynyt, mutta ei kuulemma tästä alemmaksi mene. Turhaan siis olen odottanut että paine kylkiluissa loppuisi (ja että rakkoa alkaisi painamaan, mutta ihan hyvä näin. Th veikkasi että hyvät lantionpohjalihakset auttavat).
Hb pysynyt samana (115), ajattelin lusmuta rautapillereistä kun vatsa on koko ajan sekaisin.

Mulla vauva jo kiinnittyneenä ja silti puskee peppua tosi ylös :) mulla ei tänään neuvolassa mitattu Hb ta. Aina pysynyt yli 130 :)

Sent from my Lumia 800 using Tapatalk

Mulla hb oli 105 sormesta ja 113 kyynärvarresta. Terkka sano että voi aloittaa raudan jos haluaa, ei pakko :D

Mulla hb tosiaan oli 112 kuukausi sit sormesta, 2 viikkoa sit 108 kyynärtaipeesta. Nyt 2 viikkoa juonu rautalitkua ni noussu 119. Aattelin kyl jatkaa synnytykseen asti sen ottamista, aina parempi et se on parempi.
Ennen raskautta hb ollu aina superhyvä.

Takaisin