Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sannnnna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli nyt 34, mutta tosiaan varmaan johtuu tuosta tissien alla olevasta mytystä. :grin

Mun lääkäri kysyi haluanko sisätutkimuksen, ei ollut sen mielestä välttämätön kun en oo oireillut. Riippunee lääkäristä tekeekö ne sen vai ei.

Luulis että se tehdään näillä vikoilla viikoilla, koska kuitenkin synnytys on lähellä.

Hei te ketkä olette käyneet äitipolilla synnytyksen suunnittelussa, monenko päivän/viikon päähän synnytyksen käynnistys laitetaan, vai onko ihan henk koht, että miten milloinkin?
Mulla on käynti keskiviikkona, sanottiin ettei anneta mennä yli lasketun joka olis vajaan 3 viikon päästä 14.4.

Se riippuu ihan tilanteesta ja syystä miksi käynnistetään jne. Mulla sovittiin viikon päähän viime käynnistä mutta siihen vaikutti moni asia, käynnistys siis 38+2. Syynä insuliinihoitoinen radi ja arvioiden mukaan iso vauva.

Mullekaan ei oo tehty sisätutkimusta sitten rv 14 jälkeen, jolloin oli neuvolalääkärin rutiinitarkastus (papa yms.). Vähän kyllä ihmetyttäny, mut ens viikon tiistaina (39+2) tsekkaus ja mahdollinen käynnistys (radi, riippunee vauvan koosta silloin).

Ei oo kuulemma tarvetta tehä sis.tutkimusta. Riittää että tehään ku menee synnyttää:think005 niin empä sitä oo sitte ruvennu erikseen vaatimaankaan. Sf on tosiaan pomppinu yläkäyrällä kok ajan... siksi itselläkin ollut epäilys että ollaan pidemmällä... saa nyt sitte vihdoin tietää onko vauvan pää kenties liian iso, koska ei ole tarpeeksi laskeutunut vai miten.

Sanoin haluavani sisätutkimuksen, ihan vaan oman kiinnostuksen vuoksi + halusin tietää onko uiminen hygieniariski.
Multa ei ole otettu papaa (tosin otettu heinäkuussa) eikä sitä streptomikälie :/

Täälä keski-suomessa tuo otetaan vasta synnärillä.

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk

Hitsi mulla on kuulemma se strepto b ja pitää tiputtaa ab suoneen parituntia ennen synnytystä....toivottavasti ehtii

Tänään viikkoja 39+1 ja oon nyt muutaman viikon välein käyny kontrollissa synnärillä et ollaan ultrailtu ja katsottu pikkuisen kasvua kun rakenneultrassa silloin katsottiin että se kasvaa hieman alakäyrillä. Vissiin sen rajan just alla et ei liian alakäyrillä mut kuitenki. Helmikuun kontrollissa painoarvio oli 1,9kg ja sitten sain uuden ajan maaliskuun alkuun ja reilu parissa viikon jälkeen painoarvio oli 2,3kg, sitten sain vielä 3 viikon päähän ajan eli tänään kävin taas siellä ja painoarvio oli 2,4kg eli ei oo paljoo painoo tullu :/ mut muuten kaikki oli hyvin mutta pienikokoinen hän on. Sydänkäyrissä joka kerralla oon käynyt ja ne on näyttäny hyvältä. Multaki ottivat sen strepto b jutun tänään. Katto kans onko paikat avautunu mut kiinni ollaan mut pehmeytyny oli jo. Ei oo supistellu vielä eikä pahemmin muitakaan oireita oo ollu. Laskettu aika on 2.4 eli n. viikon päästä ja sain nyt tulevalle maanantaille vielä ajan et katotaan mikä tilanne ja ruvetaan miettiin synnytyksen käynnistämistä.

Susamama: siinä saakin olla tarkka ennustaja, että on just pari tuntia ennen synnytystä :D et sitte ala syöksysynnyttää tai hidastelemaan ;)

Oikeasti tuo on hyvä juttu, että tutkitaan ja lääkitään. Säästyy tartunnalta :)

Tänään neuvolassa kävi aika hauskasti. Terkka otti hemoglobiinia ja puristi sormesta, niin eka sieltä ei tullu mitään ja yhtäkkiä sieltä purskahti ihan kaaressa kauhea verisuihku pitkin pöytiä ja papereita :D
Mun nakkisormet on niin täynnä vettä, että hankala oli saada totuudenmukaista lukemaa, 105 vain näytti. Tietää labrakäyntiä maanantaina, saa kyynärvarresta lukemat. Muuten hommat ok ja sf mitta 33.

Aamulla oli neuvola. Paineet korkeella, pissassa proteiinia --> epäily raskausmyrkytyksestä. Pikku paniikki-itkut siitä hyvästä... Terkka alko soittelemaan mulle mahdollista pikaista lääkäriaikaa. Iltapäivälle sain ajan ultraamista ja mahdollisia jatkotoimenpiteitä varten. Neuvolasta siis suoraan labraan, jotta tulokset saatas iltapäiväksi.

Kahen jälestä neuvolalääkärille, joka ultras ja teki sisätutkimuksen. Ultrassa vauvan pää jo niin alhaalla, ettei hän saanut otettua siitä kuulemma enää mittaa. Muiden mittojen perusteella kokoarvio 3500g (nyt 38+5), joka kuulemma normaali. Vauva liikkuu normaalisti, sykkeet hyvät yms. Vesi vähentynyt, mutta vielä sitä oli riittävästi. Eli vauvan osalta kaikki oli kunnossa.

Sisätutkimuksessa sano osuvansa sormella vauvan päähän. Kohdunkaula ei tippaakaan lyhentynyt eikä paikat ollenkaan pehmenneet... Tutkimus tuntui ihan kauheelta, minä vaan kiemurtelin ja vaikeroin siinä pöydällä. Mietin jo kauhulla, että jos tämä tuntuu näin kauheelta, niin mitä se synnytys tuleekaan olemaan...

Labratulokset ei koskaan ehtineet kuitenkaan tulemaan. Sovittiin, että soitan illemmalle synnärille, josta kurkkaavat labratulokset ja kertovat jatkotoimenpiteistä. Noh, ei siellä onneksi ollut mitään hälyttävää, mikä vaatisi pikaisia toimenpiteitä. Käskivät tarkastella vointia, että jos tulee mitään oireita, niin heti synnärille. Himpun verran kyllä säikäytti...

Mullepa sitte soitteli neuvolalääkäri äsken, että minulla on streptokokki-g ja siihen pitää nyt aloittaa viikon vahva antibioottikuuri :/ Kohta lähdetään neuvolan päivystyksessä käymään kun su aamuyöllä alkaneen maha-kuumetaudin jäljiltä vauva ei ole kunnolla liikkunut kohta 24 tuntiin.. eilen illalla jo soiteltiin sairaalan päivystykseen, mutta eivät sinne suostuneet ottamaan tarkastettavaksi pahoinvoinnin takia etten tule tartuttamaan muita. Kuitenkin hentoisia liikkeitä oli tuntunut vaikkakin todella harvakseltaan.. Kuulema ihan normaalia, että vauvakaan ei jaksa liikkua kun mikään ei pysynyt sisällä ja itsekin olin aivan kanttuvei. Mutta liikkeet eivät ole vieläkään siitä juuri voimistuneet, vaikka olen jo pystynyt syömään ja juomaan paremmin.

Neuvola takana. Jotenkin harmitti kun käynnin piti valmistuva th - opiskelija, eikä oma th. Oma th kävi vaan tarkistamassa sf-mitan ja sydänäänet. Olisin halunnut purkaa mieltä siitä viime kertasesta käynnistä, mutten viitsinyt sille opiskelijalle avautua. Varsinkin kun se opiskelija oli aika juon oloinen. RR, Hb ja pissa ok. Painoa tullu 2,5 vkossa 1 kg ja streptokokki oli negatiivinen. Ainut vaan että Sf - mitta oli vähän epämääräinen. Opiskelija sai 33 ja oma th 37, ja neuvolakortissa lukee 35... Oma th sano vaan että toi mitta voi olla korkea sen takia kun vauva pynki pyllyä just sillo mitatessa ylös. Oli kuitenkin käteen tuntunut normaali kokoiselta. Nyt sitten joka vko neuvolaan kunnes vaavi on syntynyt.

Täällä käyty vauvan sydänkäyrässä. Kätilö ihmetteli miks oon siellä ylipäätään kun ei ole ollut mitään. No pääsi ihmettelemään muutakin.. tiedoissa luki voimassa olevana lääkityksenä edellisen km lääkkeet eikä mitään mainintaa mun oikeasta lääkityksestä. Onkohan ne opiskelijat viime kerralla säätäny jotain..
Halus tsekata myös ultralla kun ihmetteli mun mahaa ja kun vauva karkaili mittauksen alta :) Aatteli ettei vaan käänny väärin päin kun syke löyty kummallisesta paikasta. No ei se mitään kääntyny ollut, edelleen pylly niin pystyssä kuin olla ja voi :D
Kolme varttia meni ja kätilö vaan totes, että oli niin kiva höpötellä kun oltiin samalta seudulta, mutta että sydänkäyrä oli valmis jo aikaa sitten :D
Kaikki siis oikein bueno ja nyt vaan pitää alkaa hyppimään tasajalkaa, jotta tulis uloskin ;)
Lupasin pyhästi, etten enää loppuaikana syö yhtään herkkuja ja kiikutinkin heti kotiin tullessa naapuriin kaikki virpojilta jääneet namit! Hyvä minä :)

Takaisin