Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jee! Yksityiseltä soitettiin tänään että päästäisiinkö sinne 4D ultraan aikaisemmin. Joo, mä varmaan sanoin et ei meitä kiinnosta tulla aikasemmin. Sitä odotellessa :grin mennään aprillipäivänä, saa nähdä mikä on lekurin huumorintaso :)

Mulla mitattiin sf-mitta ekan kerran neuvolassa kun raskausviikkoja oli 23 tasan. painoo multa ei oo otettu kun vasta kerran alotusneuvolan jälkeen. Ja hemppa on otettu vaan ekalla kerralla ja sit ylimääräisellä käynnillä kun ite pyysin. Mun mielestä on hassua ettei niit oteta joka kerta kun ei niihin nyt kauaa aikaa menis ja jutellakin pystyy siin samalla. Mut eiköhän niitä sit seurailla tarkemmin kun viikkoja on enemmän.

Aika jännä miten noi käytännöt vaihtelee noinkin paljon, mulla on kyllä joka raskaudessa katottu joka käynnillä toi hemppa, paino,pissa, paineet ja vauvan sydänäänet ja asento, ja just toi sf kun viikkoja on ollu toi 20( tai lähellä sitä) Joten tyytyväinen saa olla vaikka pienellä paikkakunnallla asun, että jos jossain tökkii palvelu, niin pelaa ainakin toi äitiyspuoli hyvin:)

Mulla otettiin hb lähes joka kerta esikoista odottaessa, nyt vain ekalla neuvolakäynnillä, mutta tätikin on vaihtunut vuosien aikana. Saa nähdä otetaanko seuraavalla eli viidennellä käynnillä. Syön kyllä jotain raskausajan vitamiinia, missä on myös rautaa lisättynä.

Åke, mä taas vähän toivon, että jostain syystä se täti unohtais kysyä painoa enkä takuulla mene puntarille ennenkuin käsketään :grin

Mulla alotettiin ottaa toi sf mitta viime kerralla 22+jtn ja ihmetteli miksei lääkäri ollut edellisellä kerralla sitä mitannu eli olisi alotettu jo 18+. Hemppaa ei oo ekan neuvolan jälkeen mitattu kysyin asiasta ja sanoi ettei nykysin mitata niin usein.

Meilläkin otetaan hemppa vaan pyydettäessä. Mulla oli alussa se niin hyvä (136) niin sanoi,että otetaan seuraavaksi vasta,kun siltä alkaa tuntumaan,että se ois pudonnut..ja nythän se on laskenu. Vimeksi pyysin,että otetaan se,että tietää missä lukemissa mennään..seuraavaksi pyydän taas, jos ei tätsy ite ehdota.
Perus setti: pissa, paineet, paino otetaan jokakerta.

Mulla on otettu hemppa kaksi kertaa, ensimmäisellä käynnillä ja viikolla 16. Paino ja verenpaine joka kerta. Luulenpa että hemppa katsotaan ensi viikolla taas.

Jep samoin mulle sanottiin Satsuma83 mulla oli alussa hemppa 146. Mutta kyllä se laski ekassa raskaudessa lähemmäs 120 ni siks ihmettelin ku sillon mitattiin joka kerta ja nyt kerran ellei ite pyydä

Meillä pitää paino merkata korttiin ite. Ku ekana käy vessassa antaan pissanäytteen, ni se vaaka on siellä vessassa ja paino kirjataan ylös. On niillä vaakat huoneissakin, jos tarvii, mutta minä oon aina merkannu ite. Terkka sit vahvistaa painon omalla kynällään.
Lisäksi joka kerta katotaan paineet.
Hemppa otettiin vaan ekalla kerralla.
Lääkäri mittas sf- mitan sillon joskus noin 20 viikolla, mut ei tosiaan merkannu mulle sitä korttiin, koneelle vaan.Teki myös sisätutkimuksen.

Tuli mieleen ihana vanhempi neuvolatäti edellisestä raskaudesta, ku mentiin 40viikon yli ja maha oli jo aika valtava. Ni se kysy sisätutkimusta tehdessään, että saako hän kokeilla kaivaa vähän syvempää, jos vaikka kalvot puhkeis. Eihän ne puhennu, mut oli silti mukava, ku joku ymmärsi mun"ahdinkoa", vaikken olostani paljon valitellutkaan.

Täällä oli tänään ylimääräinen ultra vauvan painoarvion takia, johtuen pari viikkoa sitten todetusta radista.
Eli viikot 24+6 ja paino 854g vastasi viikkoa isompaa. Ei kuulemma silti liian iso ollut, keski- ja yläkäyrän puolessavälissä. :)

Täällä kanssa joka neuvolakäynnillä käydään vaa'alla ja neuvolatäti seisoo vieressä kattomassa tuloksen,
myös hemppa on mulla otettu joka kerta, viimeksi tais olla vielä 125, vaikka en minkäänlaista rautalisää yms. ole syönyt.

Tänään tosiaan oli neuvola. Hemppa oli tippunu 110 kun viimeks kuukaus sitten oli 113 ja oon tosiaan syöny rautalisää edellisestä neuvolasta asti. Ei ihme kun vähän väsyttää... Paino on noussu raskauden alusta kuutisen kiloa. Sf-mitta oli 21 cm ja kohdun korkein kohta pari senttiä navan yläpuolella. Sain raskaustodistuksen ja neuvoi mua niitten hakemusten täytössä. Varattiin myös aika sokerirasitustestiin kolmen viikon päähän ja samalla reissulla otetaan rh negatiivisuuden takia verikokeet. Sitä ihanuutta odotellessa... :/

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Hei tosta rautalisästä, et onks teille määrätty tota rautaa syötäväks vaan jos hemppa on alhaalla vai pitääks sitä aina alkaa syömään muutenkin..? Ihmettelin vaan ku ite kävin just täl viikol neuvolassa ja siel sit sanottiin et nyt voisit ruveta sitten rautaa syömään, vaik mul ei oo mitää hemppoja ees otettu. Ekalla käynnillä sillon otettiin ja seki oli loistava.

Siis kyl sen meillä ainakin pitää olla alhaalla ennen kun sitä alkaa syömään. Mä en ainakaan alkais turhanpäiten syömään koska siinä tosiaan on niitä haittavaikutuksia...

Mulla korostettiin raskaudenaikaisten vitamiinien käytöstä, ei normi vitamiineista vaan niistä raskaana oleville suunnatuista. Olen niitä syönyt jo ennen raskaaksi tuloa ja niissä on myös rautaa mukana. En osaa kyllä muuten tuohon mitään sanoa..

Tuntuu että paikkakunnittain on paljonkin eroja käytännöissä o_O

Mulle neuvolatäti sano et noissa vitamiinivalmisteissa on niin vähän rautaa et jos hemppa tippuu niin sillä sitä ei saa nousemaan. Ja mä siis myös syön raskausvitamiineja ja omega3:sta.

^ ok, mä en ole yhtään vitamiineihin perehtynyt. Hyvä tietää että niissä ei ole tarpeeksi hemppan nostoon. :)

Mäkin syön Minisun Multivitamin Mama, jossa lisättynä rautaa. Mutta multa ei sitä hemppaa oo ekan kerran jälkeen otettu kun se oli 129, joka on mulle alhainen. En nyt kuitenkaan ole tuntenut itseäni normaalia väsyneemmäksi, ne on vain noi liitoskivut jotka rajoittaa elämää. Olen käynyt verta luovuttamassa silloin tällöin edellisen raskauden jälkeen enkä ole ikinä syönyt lisärautaa mitä sieltä ovat suositelleet. Normaalisti hb on ollut noin 140 niillä luovutuskerroilla.

Tuntuu, et ikuisuus on edellisestä neuvolasta. tänään siis kävin nyt aamulla rv 24+4.
kaikki muuten mallillaan, verenpaineet 125/68, hempat oli palannu suht normaaliin 122, mut vielähän tuo rautalisää kehotti syömään kun niin alas oli menny edellisellä.

Pyh ja pah, painosta oli vähän "hiljaisena", huimat 63.5kg mutkun järjestelmä anto painon nousuks 1000g per viikko :rolleyes: mut sano, et ei huolestu, kun kaikki muut arvot kohillaan.. toki sitä voi vähän vahtia ettei nyt liiakseen käy nopeella tahilla nousemaan.

Seuraava onkin 27+2 lääkärineuvola ja pelkopoli aikaa sain samalla ajellessa muutettua tuonnemma, et saa rauhassaan siellä höpötellä. Olis siis ollu ens viikolla keskellä työpäivää, niin en jaksa ajella enää töiden päälle sairaalalle ja olisko sit ollu sellanen kiire pois, ettei aja sit asiaansa...

Takaisin