Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu Avea80 ei kannata kyllä siitä stressiä ottaa, vaan keskittyä nyt odotusajasta nauttimiseen :) Murehditaan sitten jos asialle tulee oikeasti aihetta. Taitaa olla yleistäkin, että istukka alhaalla.

Maanantaina käytiin miehen kanssa rakenneultrassa (rv 20+5) moikkaamassa meidän pikkukaveria, ja sen jälkeen vielä lääkärilläkin, kun seuraavat tätä raskautta tarkemmin. Kätilö ultrasi ja totesi meidän pienen olevan vilkas ja pitkäjalkainen. Painoarvioksi antoi 403 g. Sukupuolta ei haluttu edes kysyä, katsotaan pysyykö salassa loppuun asti, sen verran usein on loppuvaiheessa luvassa lääkäriultraa, että saattaa jossain välissä vauvan jalkoväli vilahtaakin. Lääkärikin kommentoi vauvan pitkiä jalkoja, kaveri nimittäin paukutteli minua kylkiluihin jaloillaan vastalauseena kapulan kanssa heiluville tädeille.

Martuti, joo kyllä ennen neuvolalääkärin käyntiä käydään myös normaalilla neuvolan tädillä. Meilläpäin noi neuvolalääkärin vastaanotot on vain 1 tai 2 kertaa kuussa, joten siellä on sellainen olo kun olis liukuhihnalla. Ensin täti mittaa painon, verenpaineen ja tarkistaa pissan ja antaa seuraavan käyntiajan. Ei siellä mene montaa minuuttia. Ja lääkäri puhuu vielä vähemmän, tekee sisätutkimuksen ja mittaa kohdunpohjan korkeuden. Yhteensä näistä käynneistä selviää yhteensä alle 10 minuutissa. Normaalille neuvolakäynnille taas on varattuna tunti aikaa ja itselle on tärkeää saada jutella kaikista mieltä painavista asioista ja muustakin. Toivottavasti muualla on vähän erilaista, meidän lääkärisedät kun ovat eläkeiän kynnyksellä ja melko rutinoituneita maaseutupitäjän lääkäreitä joita työllistävät pääasiassa mummot vaivoineen..

Mimmi, joo no täällä tuon lääkärin kanssa kyllä vähän sama juttu... eipä tuo nyt varsinainen neuvolalääkäri oikeasti kai olekaan, ihan terveyskeskuslääkäri joka hoitaa siis kanssa lähinnä mummojen ja pappojen vaivoja :grin Tällaista tämä on maalla... mutta en toki haluaisi, että terveyskeskus suljettaisiin, seuraavalle sellaiselle olisi matkaa sitten jo n. 50km.

^ Vitsi kun mä en osaa päättää, menisikö vielä yksityiselle 4D-ultraan vai ei... sinne Kaarinaan siis. Meillä on kyllä vielä se tarkistusultra kunnallisella, kun se vauvan mahalaukun koko pitää vielä tsekata, mutta se on tavallinen 2D-ultra...

Tuleeko muille terkka kotikäynnille? Meillä on semmonen tapa täällä et tekevät yhden raskauden aikana ja yhden synnytyksen jälkeen.. Saa taas siivota tuhatta ja sataa yhden päivän. :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Miks terkka tulee raskauden aikana kotiin? Meillä olis edellisellä asuinpaikkakunnalla mun edellisen raskauden jälkeen ollut mahdollista, että terkka olis tullut ekalle käynnille kotiin, mutta taisi terkka jo arvata mun aatokset, kun tarjosi mahdollisuutta tulla neuvolaan eikä lähtenyt tuppautumaan kylään. Olen aika reviiritietoinen, joten mä menen mieluummin neuvolaan kuin otan jonkun vieraan ihmisen kyttäämään meitä kotiin. :p Nyt en edes tiedä mikä systeemi tässä kaupungissa on, mutta jotenkin voisin kuvitella, että täällä ei välttämättä noita kotikäyntejä edes tehdä.

Meillä terkka tulee kotiin käymään aika pian sitten kun on vauvan kanssa saapunu kotin sairaalasta...

Luulin että me ei oltais oltu menossa siihen 4d, tai oikeestaan luulin että se olisi turhaa miehen mielestä... Mutta kun sanoin hänelle että hän vois tulla mukaan neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä joku kerta nyt kun ei ole enää mitään ultraa jäljellä, niin hän vastas vaan että eikö me mennä sinne 4d ultraan!? Eli silloin vasta ymmärsin että hänkin haluaa sinne, ja varasin heti ajan!:)

Meillä tulee terkka käymään maanantaina. Tehdään ne kela paperit sitten yhdessä sillon. Niin ainakin ymmärsin asian. Mun mielestä on ihan kiva että tulee käymään niin ei tarvii sitten yksin niitten papereitten kanssa tapella ja kaikki tarvittavat tiedot kuitenkin löytyy kotoa. Ja oon kyllä aina ottamassa vieraita kotiini avosylin :)

No mä luulin kanssa, että meillä tulis terkka kotona käymään, mutta kotikäynti sijoittuukin ilmeisesti vasta sitten, kun vauva on jo syntynyt? Pitääpä kysyä...

Ja ai niin, aiemmin kun valittelin sitä, että meidän kunta ei järjestä mitään perhevalmennusta, niin olin ymmärtänyt vissiin vaan väärin. Toukokuussa alkaa kuulemma seuraava ryhmä, johon voimme sitten osallistua. En tiedä tarkemmin mitä kaikkea pitää sisällään, mutta huh, onneksi sellaista on kuitenkin, mä ainakin haluan mennä kun esikoista odotan.

Meilläpäin vasta synnytyksen jälkeen terkka tuli kotiin, muistaakseni 2 tai 3 kertaa. Oliskohan ollut 1, 2 (ja 3) viikon ikäisenä. Tykkäsin tosi paljon tästä käytännöstä kun muutenkin kaikki oli uutta ja ihmeellistä eikä tarvinnut viikon ikäisen vauvan kanssa lähteä mihinkään. Siivouksista en kyllä mitenkään stressannut :) Niin ja kotikäynnillä oli ainakin aluksi sama äitiysneuvolan täti kuin raskauden seurannassakin. Jossain vaiheessa vaihtui lastenneuvolan tätiin, mutten millään muista oliko hänkin jo kotikäynnillä vai ei..

Meillä mun mielestä neuvolatäti tulee käymään kotona ainakin tässä raskauden loppuvaiheessa, en siis muista tuleeko syntymän jälkeenkin. Asiasta toiseen, meillähän oli nyt sitten perjantaina rakenneultra. Kaikki oli hyvin, viikkoja sillon 21+0 ja koko vastas 20+2 ja painoarvio oli 360g.<3 Ultran loppupuolella lääkäritäti kysy että halutaanko tietää sukupuoli, ja haluttiin ja hän kerto et tyttö on tulossa. Pääsee ostamaan kaikkia ihania mekkoja. <3 Toki meille olis ollut kumpi vaan ihan tervetullut. :) En ollut tietonen olllenkaan mutta ennen ku ultras tosta mahan päältä niin se otti sillä "puikko"ultrauslaitteella kohdunkaulan pituuden, oli ihan mukava maata sit koko loppu aika ilman housuja siinä pöydällä, oli vähän epämiellyttävää. :D Mutta onneks siellä kaikki ihan hyvin ja voi huolettomilla mielin jatkaa odotusta. :) <3

RU oli tänään ja kaikki hyvin. Kasvu menee keskikäyrillä (jeee!!), vaikka kätilö uumoili, että pääsen siitä huolimatta tod.näk. käymään äitipolilla vielä loppuraskaudesta.

Ja komea kikkelihän siellä heilu, eli pikkuveli ois tulossa. Tyttöö kovasti miehen kans toivottiin, mutta pettymys katos oikeestaan samantien, ku sukupuoli selvis. Helpotus oikeestaan, meidän suvussa ainaki tytöt on ollu huomattavasti vaativampia kasvattaa ja uhmat ollu isompia. Ehkä seuraava sit ois tyttö... who knows!!

Eikä siellä mitään ihmeellistä löytyny, paitti että istukka onkin ihanteellisesti takaseinässä, vaikka ite epäilin sitä eteen. Jos siis sektioon taas mennään, ni on parempi ku istukka on takana.

Mies ei nyt sit päässykkään ultraan mukaan, ku pojalla ei ollu hoitopäivä, ni joutu oleen sen aikaa pojan kans. Oulun terveystalolla ei saa lapset tulla ultraan mukaan. Mutta kätilö otti miehelle hienoja kuvia pojasta, lempparit tais olla kuvat, missä poika vilkuttaa ja lähikuva kikkelistä:grin Täällä ainaki isälle on tosi tärkeitä nuo pojan alapääasiat, ni siks oli niin hauska, ku sai ihan kuvan, että tulevalla on kaikki kunnossa sillä saralla!

Rakenneultra takana reilu viikko sitten ja kaikki hyvin! huh! Sukupuolta ei suostunut näyttämään, joten se jäi nyt sitten arvailujen varaan... mutta pääasiahan on että kaikki muut elimet oli niin kuin pitää. Painoa oli 311g.
Neuvolankin oli samalla viikolla kuin ultra ja itsellä ei painoa ollut tullut kuin 200g lisää, jes! Eli vain n. 2 kg koko raskausaikana :) on kyllä tullu urheiltua aika paljon, että varmasti vaikuttaa asiaan.
Meillä on poistettu neuvolasta keskiraskauden lääkärikäynti tänä vuonna, se ilmeisesti pikkuhiljaa poistuu koko maassa.. joten itsellä on seuraava lääkäri (ja ultra?) vasta sitten ihan raskauden lopussa. Nyt vain neuvolakäyntejä hoitajalla kerran kuukaudessa. Tosin kun oltiin lomalla viime viikko, niin hokasin eilen että neuvolahan onkin jo kahden viikon päästä! Miten kuukausi voi heilahtaa noin nopeasti! Voiton puolella ollaan ja äitiysloman alkamista tässä alkaa jo odotella... ei oikein työnteko enää maistu..

JustBreathe, samasta aiheesta kirjoittelin viikko sitten. Eli keskiraskauden lääkärineuvola jää pois ja seuraava olisi noin viikolla 36. Mä sain kylläkin vielä valita menenkö lääkärille vai neuvolaan ja valitsin neuvolan. Käski soitella mikäli jotain kipuja tai paineen tunnetta tulee, niin lääkärille kyllä pääsee tarvittaessa.

Neuvolassa taasen käyty ja kaikki arvot oli hyvin. Ainoo vaan,että mun hemppa oli pudonnut 136:sta 120. Nooh,se selittänee tämän väsymyksen. Suositteli ottamaan rautaa vasta,kun hemppa 110. Jee..no odotellaan sitä sitten, taikka jos se ei vaikka laskiskaan edes sinne asti.Mitäs haittaa sitää raudan ottamisesta olikaan? Olis vaan kivempi olla vähän pirteämpi..
Paljon juteltiin mun synnytyspelosta ja tuntemuksista, mikä oli kiva juttu,koska seuraava pelkopoli on vasta ensviikolla ja viimeisestä käynnistä on jo pari kuukautta.
Mitattiin sf-mittaa ja keskikäyrällä ollaan,eli ötökkä kasvaa normisti! jee!
Kuunneltiin sykkeitäkin..se on vaan joka kerta yhtä kivaa!!:Heartred

Neuvolassa käyty, pitäis olla kaiken ihan mallillaan. tähän mennessä painoo tullu joku 6kg. Paitsi että, pissasta läyty vähän proteiinia, nyt sit viety näyte labraan, josta ei toivottavasti kuulu mitään...
Mulla HB joku 115, toivottavasti ei putoo enää.

Seuraava neuvola lääkärillä, ~rv 27.

Esikkoa odottaessa neuvola kävi kerran odotusaikana ja kerran syntymän jälkeen kotona. Nyt ei mitään käryä kuinka...

Takaisin