Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
HEISSAN :)

Kauan odoteltu rakenne-ultra takana ja kaikki on hyvin :Heartred
Pitkäjalkainen vauveli sielä leikki somasti varpaillaan :)
Ja vaikka olin aivan valmis pistämään rahaa likoon poikaveikkauksen puolesta, niin tytöltä kuulemma näytti :eek: Saadaan siis pieni heppatyttö tähän poika-köörin jatkeeksi :wink Vähän pelottaa et miten sitä osaa hoitaakaan, kun pelkkiä poikia ollu, mutta siitä varmaan kasvaa sellanen rämäpäinen poikatyttö sitten täälä muiden seassa :laughing021

painoarvio oli tässä vaiheessa huima 425g, että ei kuulemma ihan pienimmästä päästä varmaan tule olemaan :oops:

Terveisiä ultrasta :) Näillä näkymin olisi tyttö tulossa. Mulla on huomenna vielä rakenneultra kunnallisella, joten katsotaan, mitä toinen ultraaja sukupuolesta sanoo. Tässä videossa viikkoja 19+5 ja neidillä(?) painoa 292 grammaa. Kaikki muukin näytti olevan mallillaan <3

Muokattu viimeksi:
Ultrassa käyty reilu viikko takaperin ja siellä oli kaikki hyvin 410g yllätys siellä kovasti mellasti vatsassa ja ultraajalla oli töitä saada kaikki mitat ym. otettua. Laskettua aikaa ei muutettu mutta vauva vastasi kooltaan viikkoa isompaa eli sillon oli 20+4 ja ultran mitan mukaan 21+4.

Tänään kävin neuvolassa jossa kaikki oli hyvin muuten paitsi pissassa edelleen proteiini plussalla. Vatsakin oli mielestäni kasvanut kovasti ja mitta olikin hiukan keskikäyrän yläpuolella.

Pissan proteiinista; mullakin oli kerran plussalla, mutta johtui ilmeisesti joko siitä, että pissaamisväli oli ollut liian tiheä, tai sitten siitä että alapesu ei ollut ollut tarpeeksi huolellinen. Niitä ohjeita pitää noudattaa tosi tarkasti, että tekee kunnon pesun ja ottaa vasta keskivirtsaa talteen, ei heti alusta. Niin ei tule sitten vääriä tuloksia niin helposti...
Kun vissiin muuten siitä proteiineista seurataan raskausmyrkytystä...?

Martuti mulla on ollu nyt viimeiset kolme kertaa ollut plussalla. Ensimmäiset kerrat kyseli päänsärystä, turvotuksesta, vatsakivuista ja niitä ei ole ollut. Nyt käski noiden lisäksi kiinnittää huomiota juomiseen eli kokeilla jos juomisen lisääminen auttaisi.

Mä kävin tänään neuvolassa. Eilen miehen kanssa täytettiin sitä hölmöä voimavaralappusta, mutta meillä olikin uus terkka, joka ei sitten muistanut puhua siitä yhtään mitään :p Ei kyllä haitannut yhtään. En olisi jaksanut niistä asioista edes jutella, kun ei omasta mielestä oo mitään juteltavaa. Harmi, että tämä terkka oli meillä vaan tän yhden kerran. seuraava lääkäri käydään vielä tämän kaupungin puolella, mutta sitten seuraava neukku onkin jo uuden kunnan puolella ja taas on tiedossa uusi täti. Toivottavasti mukava hänkin!

Kaikki oli neuvolassa hyvin. Mä muuten just vasta huomasin, että neuvolakorttiin onkin merkattu LA:ksi 30.6. mutta en nyt ajatellut vaihtaa porukkaa :grin Vauvan syke oli 140, mun hemppa 132 (noussut edellisestä vähän) ja painoa oli tullut +340g / vko. Proteiini oli taas yhdellä plussalla, mutta niinhän se oli tammikuussakin, ja silloin kävin kaikissa testeissä, mutta mitään ei löytynyt. Nyt ei siis laittanut enää labraan lähetteitä. Vauva karkasi aina doplerin alta pois, mutta syke löytyi lopulta hyvin. Istukan virtauksetkin kuuluivat hyvin, joten kaikki oli siis juuri niin kuin pitääkin.

Kela-todistus saatiin, ja mä hätähousu ehdin jo tilata äitiyspakkauksenkin, toivoen, että saataisiin vielä se vanha versio. Sokerirasitukseen pitää varata aika parin viikon päähän. Kahden viikon päästä on neuvolalääkäri ja sitten heti pääsiäisen jälkeen se uusintaultra istukan paikan takia. Että onhan tässä näitä tsekkauksia tulossa ihan kiitettävästi :p

Joo Avea80, et todellakaan vaihda porukkaa kokonaan! :wink

Mitä kaikkea hei siinä verkosa täytettävässä Kela-jutussa on sellaista, mitä pitää työnantajan kanssa selvittää? Jostain sellaisesta neuvolatäti höpötti, en ole käynyt sitä nyt vielä katsomassa ja täyttämässä... kun ei osata päättää, halutaanko nyt se pakkaus (ja uusi vai vanha) vai otetaanko rahana. Kun sillä samalla lomakkeellahan hoidetaan myös äitiys- ja vanhempainraha-asiat?

Mä täytin netissä vaan sen äitiyspakkauksen. Muuta siinä lomakkeessa ei kysyttykään. Ja samalla lähetin valokuvan siittä todistuksesta sinne liitteenä. Meille täti ainakin sanoi, että työnantajan kanssa on selvitttävä, että maksaako ne palkkaa alkuajasta ollenkaan, ja että toi raskaustodistus pitää lähettää palkanlaskijan kautta Kelaan. Tosin en tiedä pitääkö mun nyt uudestaan se lähettää, kun se sinne kerran on jo lähetetty.

Meillä kunta maksaa sen 3kk palkkaa äitiysloman alusta ja sen jälkeen alkaa se Kelan maksama tuki. Mä oon niin pihalla näiden tukien ja hakemusten kanssa, että huh huh! Opintotukien jälkeen ei oo tarvinnut kelan kanssa asioida ja oon jo onnellisesti unohtanut, että miten työlästä niiden papereidn täyttö voikaan olla. :cool:

Okei, eli mun pitää sinne palkkikseen sitten olla yhteydessä ennen kuin mitään lomakkeita täyttelen...
Niin ja siis netissä saa täytettyä ilmeisesti lomakkeen, jolla haetaan kaikki mahdolliset asiat yhtä aikaa, eli juurikin se äitiysavustus (pakkaus / raha), äitiysraha ja vanhempainraha.

voih pläääh...kävin neuvolassa aamulla, ja kaikki oli hyvin paitsi hemppa laskenut 113, jos on ens kerralla 110 niin rautaa saa alkaa syömään, no se oli nyt pieni murhe vielä...
mutta painoa tullut nyt me viime kerrasta melkein kilon viikossa, yhteensä tullut 6 kiloa alusta alkaen!!:eek: ja ketään muuta ei voi syyttää kuin itseään :angry5, että syö mitä syö, nyt pitää sitten skarpata ja yrittää jättää kaikki turhat ja ja ja ja.... No aloitin ainakin 1,5 tunnin kävelyllä just!

number1, et ole yksin, mulla kanssa tullut sellainen 800g viikossa nyt painoa......

Neuvolassa käyty ja Kelan paperit saatu mukaan & synnärille lähetettävä esitietolomake.

RV 22+3
Painonnousu +500g/vko (pelkäsin paljon isompaa lukua)
RR 128/71 (mitattiin kahdesti, koska ensimmäisellä kerralla oli korkeampi)
Prot oli yhdellä plussalla (saattaa johtua valkovuodosta, seuraillaan)
Kohdunpohjan korkeus 21 eli pikkasen keskikäyrän yläpuolella mennään (apua, esikoinen oli koko ajan vähän sen alapuolella, alkoi pelottamaan kuinka iso tapaus sieltä on tulossa)
Syke 140
Liikkeet ++

Selälläänmakuulle tuli kielto, koska vauvan sydänäänet heikkenivät huomattavasti. Hetken päästä mitattiin istuallaan ja silloin äänet kuuluivat loistavasti. Vähän huono omatunto, koska olen iltaisin makoillut pitkiäkin aikoja selällään, koska itselle asento tuntuu hyvältä.

Koska keskiraskauden lääkärikäynnit ollaan poistamassa, sain valita itse menenkö seuraavalla kerralla lääkärille vai tavalliselle neuvolakäynnille. Valitsin neuvolan, koska siellä saa jutella kaikessa rauhassa ja tehdään kaikki mittaukset. Lääkärikäynnillä mennään hurjaa vauhtia huoneesta toiseen, eikä kukaan juttele mitään. Sen etuna tosin olisi kohdunsuun tutkimus.. No neuvolan täti käski sitten ottamaan yhteyttä mikäli tulee kipuilua tai muuta, niin lääkärille kyllä pääsee.

Vaikka kaikki oli hyvin, niin jäi vähän huolestunut fiilis tuosta proteiinista, koska esikoisen aikana sitä ei ollut ikinä. Ja tuo kohdunpohjan korkeuskin on korkeampi kuin silloin. Vaikka sanotaanhan sitä, ettei raskauksia saisi verrata keskenään..

Täällä just kotiuduttu sokerirasituskokeesta ja voi kun teki pahaa juoda se litku! :confused:
Maanantaina oli neuvola ja kaikki muuten ok mutta kohdunpohjan korkeus hurjat 25cm ja rv siis silloin 22+4, sen takia aikaistettiin sokerirasitusta kun kilojakin oli normi syönnillä tullut reilu kilo per viikko..
Sitten neuvolatäti laitto vielä lääkärille seuraavaksi päiväksi supistusten takia, niin napsahti parin viikon saikku synnytykseen kuulumattomien supistusten takia ja vielä ennen töihin menoa uusi lääkäriaika jossa lääkäri tekee lopullisen tuomion töihin paluusta..
Jos jäisin varhennetulle äitiysvapaalle vai mikä nyt olikaan nimeltään ja sitä ennen pitäisin kesäloman niin töitä ei olisi kuin huhtikuun ekaan viikkoon asti, mutta oon hirveen huono tekemään päätöksiä ja jos saikkua tulee lisää niin turhaan pidän kesälomaa tänä vuonna ollenkaan, kun sen voi myös siirtää.. :)

Aaamulla siis kävin sokerirasituksessa ja äsken tuli soittoa neuvolasta että yhden ja kahden tunnin arvot on koholla joten näin se tais raskausdiabetes napsahtaa tänne! Voi kiukku!!! :mad:

aikooko moni käydä 4 d ultrassa? joku olikin videota tuohon laittanut. :)
meidän olisi tarkoitus mennä tasapuolisuuden vuoksi kun esikoisestakin käytiin.
viimeksi ehdittiin just ennen 22 vkoa niin sai sen kelakorvauksen mutta nyt taitaa mennä yli, ei vaan ehditä tai luulen ettei aikaa saada ennen kun 22 viikkoa on täynnä niin täytyy maksaa koko summa itse .
toiveessa olisi että sukupuoli selviäisi siellä, vaikka viimeksikään ei selvinnyt :D oli neiti sellaisessa asennossa.
rakenneultra meillä on 12.3 mutta ohjeissa lukee että toimenpiteeseen ei kuulu sukupuolen selvittäminen, toiset tutkijat on täällä päin vähän kai sellasia et saattaa suuttua jos utelee ja toiset voi kertoa iha mielellään jos vaan näkyy.. mut lets see millainen tutkiskelija tällä kertaa tulee.

Aaamulla siis kävin sokerirasituksessa ja äsken tuli soittoa neuvolasta että yhden ja kahden tunnin arvot on koholla joten näin se tais raskausdiabetes napsahtaa tänne! Voi kiukku!!! :mad:

mulla on tää vielä edessä ja viimeks se oli iha kamalaa, mut ei onneks ollut mitää tuloksissa vaa olivat tosi hyvät. mut yök ko muistelen ees sitä oloa sen litkun jälkee, ni yyyyyh!

Mimmi, en tiennytkään että ollaan poistamassa jotain käyntejä.
Mutta eikös yleensä silti silloin kun on neuvolalääkärikäynti, niin tavata hetkisen ainakin myös neuvolantätiä...?
Mulla ainakin oli silloin ekalla lääkärikäynnillä niin.

Tänään käytiin rakenneultrassa, pienokaisella kaikki hyvin. Pientä prinsessaa meille lupailtiin, mutta melkosesti pikunen pyöri niin täyttä varmuutta ei ole.
Istukan sanottiin olevan takaseinämässä, mutta vähän alhaalla kohdunsuun reunalla. Ultraaja laittoi varuiksi ajan istukan tutkimukseen rv 31. Painotti kyllä ettei saa huolestua ja että toden näköisesti istukka nousee kohdun kasvaessa. Kehotti vielä ottamaan asian pääsynä ylimääräiseen ultraan :D Suht hyvillä ja rauhallisilla mielillä täällä siis ollaan :)

Kaisas, meillä oli ihan sama homma ja viikolla 30 tsekkausultra. En jaksa huolestua. Jos ei sen takia voi alakautta synnyttää, niin saadaan se vauva muutakin kautta ulos. Ja uskon että se istukka kyllä sieltä kohdun mukana nousee ylös. :p

Takaisin