Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aamulla oli rakenneultra, pikkusella oli kaikki hienosti ja hyvin vastasi viikkoja :)
Tyttöä kätöli lupaili, ainankaan mitään ylimääräistä ei haarojen välissä näkynyt ja pidemmän
tovin hän sitä sukupuolta meille katseli ja varmisteli <3

Noniin, meillä siis oli viime viikon torstaina se rakenneultra. Ihanan rauhallinen kätilö, joka koko ajan selvitti mitä tekee/katsoo, miltä mikäkin näyttää jne. Kaikki tuntu olevan kunnossa, eikä viikot+päivät heittäny juuri ollenkaan.
370g sai jäbä painoks. JÄBÄ.. ristus sentään, mie oon olettanut 20 viikkoa, että siellä on poika kasvamassa, mutta kaks kertaa tarkastettuaan oli edelleen sitä mieltä, että tyttö siellä on :p:Heartred
Pääasia, että kaikki on kunnossa.

Automaattisesti saan kuulema sen 35-37 viikon ultrauksen/ synnytystapa-arvion ja varasin samalla pelkopolille ajan, et pääsee "vähän" avautumaan...:laughing3

Pitää kans muistaa sitte rakenneultrassa sanoo tosta synnytystapaultrasta ja ehkä pelkopolistakin, kun vähän on nyt jäänyt päähän se kammo että siellä revittäs väkisin liian isoja mukuloita alakautta pihalle.... ja tehdä selväks että jos vähänkin siltä näyttää niin ihan rauhassa sektioon vaan, en pistä vastaan.

Kuinka helpolla pääsee synnytystapa-arvioon ensisynnyttäjänä...? Mitä pitää tehdä ja sanoa, jotta sinne pääsisi? Mua ainakin pelottaa, että turhaan yrittäisin puskea alateitse lasta, joka ei sieltä voi mahtua...

Se varmaan riippuu aika pitkälti paikkakunnastakin, toisaalla laitetaan herkemmin toisaalla taas ei. Ja eiköhän siihen pidä olla ns terveydelliset perustelut että pääsee siihen synnytystapa arvioon, eli epäily lapsen koosta, sf-mitta menee yläkäyrillä, virhe tarjonta, äidin ahdas lantion seutu ja sokeriseuranta on äkkiseltään mieleen tulevia juttuja. Epäilen nykyisin että pelkkä äidin pelko ja halu ei riitä synnytystapa-arvioon. ( Säästösyistä synnytystapa-arvio on siis jäänyt pois)

Mun mielestä mun neuvolatäti sano että varaillaan aikaa sitten myöhemmin siihen synnytystapa-arvioon, vaikka en oo siis puhunu ite asiasta mitään. Joten ilmeisesti se täällä ainakin tulee kaikille ensisynnyttäjille, koska ei mulla oo mitään erityistä syytä miks pitäs se arvio olla. Toki haluan sen ehdottomasti kun tosiaan ensimmäinen tulossa. :)

Eilen oli rakenneultra 21+1. Kaikki mitat olivat normaaleja ja vastasi viikkojaan. Mulle ei kerrottu muuten mitään painoa? Jouduin yksin ultraan, koska mies juuri eilen joutui työkomennukselle 100 kilometrin päähän kun muuten olis päässyt ruokatunnillaan mukaan. Harmitti ihan hirveästi, tosin miestä varmaan muakin enemmän.

Mies olisi sittenkin ehkä halunnut tietää sukupuolen (sanoi edellisenä iltana), mutta ultraaja ei puhunut sanallakaan mitään sukupuolesta niin en sitten erikseen lähtenyt selvittämään. Jos olisi jotain asiaan viitannut tai kysynyt haluanko tietää niin olisin ehkä vastannut myöntävästi :) Mutta nyt pidetään se salaisuutena heinäkuuhun saakka niinkuin alunperin olikin tarkoitus!

Hmm, mä voisin silti kysäistä siitä synnytystapa-arviosta nyt ensi neuvolassa perjantaina...

Niin siis täällä meillä ensisynnyttäjillä on kolme ultraa sairaalassa ja se viimenen on se synnytystapa-arvio. Jos ekassa synnytyksessä ei oo mitään komplikaatioita eikä sitten toisessa raskaudessa mitään hälyttävää niin mennään kahdella ultralla..
Kun eka ei meijän kohdalla menny niinkun strömsössä, niin nyt ne sitten kattoo onko lantio sopiva synnytykseen, minkä kokonen lapsi jne.. Olis kai tuo lantio -hommakin pitäny ottaa puheeks jo ennen raskautta, mut en sit tiiä olisko oikeasti mtn hyötyä sillon ollu.. Toivottavasti nyt sit ovat realistisia.. kun 3065 grammanen oli siellä jumissa, niin.... :oops:

Eihän ne varmasti tahallaan ketään rääkkää... Ainakin näin tahon uskoa, vaikka todellisuus omalla kohdalla oli aivan muuta. Olis pitäny uskaltaa luottaa omaan kehoonsa ja sanoa reippaasti mielipiteensä!!!

En halua pelotella ketään, mutta mulle tehtiin edellisessä raskaudessa ex tempore se synnytystapa-arvio, kun loppuraskaus oli vähän ongelmallinen. Kaikki oli sitä mieltä viimeiseen asti, että lapsi on kohdussa raivotarjonnassa ja lantiossakin kaikki kunnossa jne. Lapsi oli kuitenkin avosuutarjonnassa, mikä todettiin kiireellisen sektion yhteydessä. Mullakin käy nyt tie automaattisesti sinne synnytystapa-arvioon, mutta en kyllä paljon laita sille arvoa - pelkopoliin ehkä sitäkin enemmän. Tällä hetkellä kyllä tuntuu, että sektio vois taas olla mun juttu, mutta sekin meni niin päin hemmettiä viimeksi ja toipuminen kesti kauan, joten enpä tiedä. Kaikki vaihtoehdot tuntuvat huonoilta.

Anteeksi, olen vähän pihalla, mutta mitä tarkoittaa raivotarjonta ja avosuutarjonta...? Perätilan sentään ymmärrän :grin

Eilen käytiin rakenneultrassa, oli kyllä jännä päivä. Eilen oli viikkoja 21+5 :) Vauvalla oli kaikki niin kuin pitääkin. Oli kätilöopiskelija ja lääkäri ultraamassa ja kumpikin oli sitä mieltä, että tyttö tulossa, joten kait siihen uskaltaa luottaa. :)

Anteeksi, olen vähän pihalla, mutta mitä tarkoittaa raivotarjonta ja avosuutarjonta...? Perätilan sentään ymmärrän :grin

raivotarjonta = takaraivo edellä ja avosuu tarjonta = on tulossa kasvot edellä.. yleensä vauva tulee siis päälaki edellä.

Raivotarjonta ja avosuutarjonta meinaa molemmat, että lapsi on tulossa pää edellä. Raivotarjonta meinaa, mettä takaraivo on kattoa kohti mikä on "normaali", toisessa vauvan kasvot ovat kattoa kohti ja vauva voi silloin jäädä herkästi jumiin synnystyskanavaan. Yleensä vauva kääntyy lunnostaan oikeaan asentoon, koska niin päin pää mahtuu kanavaan paremmin. Siskolla kans esikoinen oli kasvot ylöspäin ja ku sitä oli 24h yritetty punnertaa ulos, mentiin viimein sektioon.
Korjatkaa jos puhun pehmeitä...

Mistä sitten edes mahtaa johtua, että aina vauva ei käännykään itse siihen raivotarjontaan...? Voiko siihen vaikuttaa mitenkään?

Viime synnytys minulla oli perätila mutta ulos saatiin :) nyt näyttäis että on oikein päin mutta nyt sitten istukka on kohdun suun edessä eli jos ei nouse joutuu sektioon. Sain uuden ultra ajan viikoille 29 niin tiedetään sitten onko istukka noussut pois eestä. Aina mulle käy näin että ne pienimmät mahdollisuudet tapahtuu mulle :D

Ei voi vaikuttaa itse :)
Kääntyy jos on kääntyäkseen. Sikiö saattaa kääntyä oikeaan asentoon aikasinkin, mutta toisaalta saattaa loppuvaiheessakääntyä vielä uudelleen väärinkipäin.Ei niille mitään voi. Mutta terkka tunnustelee viimeisellä kolmanneksella mahaa tarkoin just sen asennonki takia jajos alkaa näyttään siltä ettei käänny, ni sitte visiittiä äitipolille.

Tänään oli neuvola, perus jutut tsekattiin, ei mitään ongelmia. Mies oli taas mukana.

Sokerirasituksesta nyt sitten oli juttua, varattiin aika n. kuukauden päähän. Sain onneksi ihan aamuajan, klo 7:20 niin ei sitten tarvii niin kauheasti kärsiä siitä syömättömyydestä.

Kelan juttuja kanssa katseltiin, että mitä netistä pitää täyttää. Sain myös nyt sen todistuksen, joka pitää Kelaan lähettää.

Mun kohdun reuna on pari senttiä navan yläpuolella.
Ja tyypin sydänäänet kuului oikein mainiosti :) Syke 156.

*muoks* Niin katsottiin me neuvolassa myös, miten pitää täyttää esitietolomake verkossa synnytyssairaalaa varten. Siellä oli erikseen kohta, johon sai lisätä toiveita ja ajatuksia henkilökunnalle. Pitää laittaa mietinnän alle, josko olisi jotain erityistoivomuksia...

Muokattu viimeksi:
Takaisin