Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä oli eilen ylimääräinen neuvolalääkäri käynti alavatsa ja alaselkä kipujen takia, kohdunsuulla ei kuitenkann mitään muutosta, vaikka epäilevätkin että olis olleet supistuksia nuo kivut, tiedä sitten kun ei kuitenkaan vatsa kovetu. Kuitenkin viikko sairaslomaa selän takia, kun töissä joutuu nostelemaan paljon :sad001 Ennemmin kyllä olen kotona lepäilemässä, kun töissä kärsimässä.

Rakenneultra tasas viikon päästä rv sillon 20+0, odottavan aika on pitkä! :rolleyes:

Tääläkin tulossa ylimääräinen neuvolalääkäri käynti, ensi tiistaiksi sain ajan...vaan oli kyllä työn alla sekin. Ensin taas työterveyslääkäriä ehdotetaan, mutta kun sieltä sanotaan että raskausasiat/vaivat kuuluu neuvolaan :mad:

Olen nyt koittanut töissä olla pitkän sairasloman jälkeen, mutta 8h jaloillaan ja nostelua, kumertelua, niin selkä ei kestä :sad001 Olen joutunut särkylääkkeitä popsimaan. Lisäksi nivuset tulee kipeiksi, liekö sitten jo liitoskipuja vai mistä lie johtuu... Tukivyötä olen käyttänyt, mutta selkä kipeytyy siitä huolimatta. Ah, ihanaa olla näin romu :confused: Taidan olla jo liian vanha tähän lapsentekotouhuun :wink

Tiinagr, tuo on muuten ärsyttävää, kun välillä on niin sekavaa että mihin lääkäriin oikein pitäisi mennä! Mulle työterveydessä sanottiin, että kaikki tuollaiset liittyy neuvolalääkärille. Samaa nyt sitten neuvolan terkka sanoin. Eli jos tulee tarvis selkäkipujen takia sairaslomalle tai jotain, niin neuvolalääkärille pitäisi aika varata. Hassua sinänsä, kun työterveyteen pääsee yleensä samana päivänä, neuvolalääkärille saattaa joutua useamman päivän odottamaan aikaa...

Ei ole mitään ultria, ellei raskaudessa tule eteen jotain minkä vuoksi pitäisi tarkkailla tai käydä jotain tarkistamassa..

Onhan se viiminen synnytystapa ultra vai miksi sitä sanottiin että arvioidaan koko ja miten päin on että miten synnytys tapahtuu :)

Ei sitä tehdä automaattisesti kaikille. Jos raskauden kulussa on jitain erityistä, ni sillon. Neuvolassa terkkari arvioi sikiön koon ja miten päin kohdussa on palpoiden eli tunnustelemalla vatsan päältä.

Niin se tehdään neuvolassa se loppuvaiheen tutkinta sikiön koosta ja synnytysmahiksista? Että sitä ei tee lääkäri/kätilö? Jos siis ei ole ilmennyt mitään erikoista raskauden aikana.

Juuri näin, jos neuvolan terkalla herää epäilys vauvan koosta tai mitenpäin vauva on, niin silloin yleensä lähetteellä äitipolille tarkempaan syyniin.

Yleensähän toi synnytystapa arvio tehdään rv36 (jos siis aihetta on), mutta jos sf mitassa on tuota ennen heittoa eli siis menee yläkäyrällä, niin yleensä jo silloin laittaavat lähetettä äitipolille vauvankoon arviomiseen... Näin ainakin täälläpäin ollu tapana....

Joo. Sikiön kasvua seurataan neuvolassa mittaamalla kohdunpohjan korkeutta ja myöhemmin, ku sikiö kasvaa ni mahan päältä tunnustellen. Ne terkkarin arviot sikiön koosta on ihan luotettavia, tekeehän ne sitä työkseen=D Tietenki jos pelottaa,ni voithan kysyä neuvolassa, että onko mahdollista päästä äitiyspolille synnytystapa-arviointiin.
Ja onhan se viimeisen kolmanneksen lääkäri, missä tehdään taas sisätutkimus ja vähän arvioidaan synnytystä. Mutta terkkarit noita tunnusteluja eniten tekee. Terkkareilla ja kätilöillähän on siis sama koulutus, kätilöt vaan erikoistuu vuoden pidempään, muistaakseni.

meillä on neuvolassa ultrauslaite ja joka kerta nyt kun on käynny niin on katottu pikkusta sen avulla. :)) ystäväni joka on kaksi lasta tällä paikkakunnalla synnyttänyt kertoi että ihan joka kerta ( eli n. kerran kk) katsotaan uä. :)

Mulla neuvolan täti teki kokoarvioinnin mahan päältä tunnustelemalla paria päivää ennen synnytystä ja piti lähes grammalleen paikkansa. :) Tasan kaksi kertaa ultrattiin esikoisen aikaan, mutta koko raskauden aikana ei ilmennytkään mitään poikkeavaa.

Itsellä ehkä suurin pelko tässä on, että vauva on liian iso mutta sitä ei huomata ajoissa ja sitten kun huomataan niin on liian myöhäistä ja sitä revitään ulos väkisin imukupeilla sun muilla... miehen veljen vaimolle kävi niin. Tai en tiedä oliko vauva arvioitu väärin mutta joka tapauksessa ei mahtunut hyvin tulemaan mutta sieltä se revittiin silti. Siksi haluaisin kyllä että tehtäis kunnollinen synnytystapa-arvio vaikkei mitään varsinaista syytä ensin havaittaisikaan. Jos vaan sattus joku epäilys ettei se sieltä inhimillisellä tavalla ole tulossa, niin pystyis vaatimaan sektiota. Mitään kauheeta halua alatiesynnytykseen minulla ei ole, joten vois sitten puhuu siitä sektiosta jos siltä näyttää.

Neuvolassa käyty, kaikki kunnossa, hemppa 138, paineet 124/75, paino laskenu reilun kilon(hyvä vaan ettei ainakaan ole noussut). Sykkeet kuulu pienen etsinnän jälkeen, seuraavaksi sit odotellaan rakenneultraa. Ja mittaillaan sokereita ahkerasti....

Tänään oli rakenneultra ja siellä kaikki kuulemma vallan mainiosti, koko vastaai kahta päivää suurempaa mutta se ei
kuulemma haittaa yhtään, painoa oli pienellä n.360 grammaa :)
Komeasti vilautteli pippeliäänkin, eli meillä odotellaan pientä prinssiä! <3

Pari viikkoa vielä rakenneultraan.. kyllä odottavan aika vaan on pitkä!! Viime viikolla ensimmäistä kertaa havaittavissa tosin jo vauvamahaa, eikä pelkkää turvotusta, niin tuntee ittensä vähän ehkä hehkeemmän näköiseksi, eikä vaan läskiksi.. ;) Neuvolassa pari viikkoa sitten kaikki oli hyvin, painoa oli tullut vain kilon verran ja verenpaineetkin pysyneet täysin samoina alhaisina. Harvoin kuulemma tulee ihan samat lukemat :) Hemoglobiinia eivät mitanneet, mikä oli minusta vähän outoa.. Sydänäänet kuului selvästi ja löytyi helposti, mutta kovin alhaalla tyyppi hengailee. Ensimmäisiä liiketuntemuksia nyt odotellessa... vielä ei mitään.. nyt siis rv 17+4

Heissan. Olen hieman laiska kirjoittelija :oops: mutta eilisiä neuvola kuulumisia...
rv 18+4
Painoa tullut alusta 2,2kg
RR 101/63
Hb 132
Pissassa ei sanomista...
sf-mitta 13,5
vauvan sydän 146 ja liikkeet ++

Eli kaikki hyvin, nyt odotellaan sitten viikon päästä olevaa rakenneultraa :)

Tiistain ylimääräisessä neuvolalääkärissä saikkua 18.3 asti, mutta luulenpa että mun työnteko on taputeltu...tuskinpa tuo selkä kestää yhtään sen paremmin mitä enempi maha kasvaa ja alkaa painaa ja kun ne työt ei siitä kevene kuitenkaa :sad001 Palkanlaskijan juttusilla kävin ja pitämättömiä lomia kyselin, niin laskettiin sitten että 30.4 alkaen vois ensin pitää talviloman, siitä sitten kesäloman ja sitten jäädä äippälomalle...miten pomo sitten suostuu...

kuinka varmasti ne osaa sanoa rakenneultrassa sukupuolen? meillä ensi viikon keskiviikkona (rv 20+0) ultra, ja molemmat halutaan tietää kumpi tulee..jos ei vauva suostu näyttämään,niin haluaisin mennä 4d ultraan, molemmat siskot on käyny yksityisellä Kaarinassa hinta jotain 160-180€...:)

Takaisin