Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täälläkin on nyt ensimmäinen ultra takana ja kaikki oli toi.staiseksi taa hyvin :). Seuraavaa ultraa odotellessa. Sokeritkin on pysynyt jokseenkin kurissa ja la vaihdettiin 28.7, eli yhden päivän taaksepäin :)

Mulla on ollut mies, joka kerta mukana minne vaan on menty. Ja se meinaa pillahtaa itkuun joka kerta. No, ei itekkään voi pidätellä. Varsinkaan jos H:ta katsoo. :) <3

Torstaina olisi sitten se sokerirasitus.Oon joskus PCO:n takia käynyt, mutta siitä on aikaa. Toivottavasti kaikki on kunnossa. Eikä tarttis alkaa tarkkailemaan omia syömisiä liikaa.

Meilläkin mies on aina ja kaikkialla mukana, on myös ihan fiiliksissä ja tosi innostunut, varsinkin eilen ultrassa. Vaikka on hänelle jo toinen lapsi ja luulis että on jo kerran tehnyt nää kaikki jutut, mutta silti sitä intoa ja ihmettelyä piisaa (mikä on tietysti hyvä!!). Söpöä :D

Vajaa kaksi viikkoa sitten oli odotettu ja pelätty käynti sikiötutukimusyksikössä. Ei se ihan nyt nt-ultraa vastannut se ultrailu siellä, mutta näki kuitenkin pikkuisen myllertämässä. Ensimmäinen positiivinen uutinen oli että vastasi viikkoja ja seuraavaksi nähtiin että niskaturvotusta on alle 1 mm. Pieni helpotuksen huokaus ja tippa silmäkulmaan. Edellisraskaudessa kaikki meni just tässä kohtaa persiilleen. Istukkanäytteenotto onnistui ensimmäisellä pistolla ja tuloksen sanottiin valmistuvan kahdessa-kolmessa viikossa.

En malttanut odottaa vaan soitin viime viikolla tuloksista kyselläkseni ja vastaus oli tullut just. Normaali tytön kromosomisto :love7. Ihanimmat sanat tällä hetkellä. Jotenkin tuntuu että vaikka raskaana on ollut jo kotvasen niin vasta tuon uutisen kuultua saattoi alkaa odottamaan lasta.

Käytiin sitten viime viikolla yksityisella tarkemmassa ultrassa tutkimassa että onko kaikki varmasti niin kuin pitää. Kuviakin saimme pitkän rivin mukaan kun en saanut edes yhtä kuvaa tuolta sikiötutkimusyksiköstä mukaani.

Seuraavaa neuvolaa odottaa ihan eri tavalla kuin ensimmäistä käyntiä :).

Tänään sain vihdoin kuulla ekan kerran pikkusen sydänäänet kun kävin neuvolalääkärissä :love7 150/min et ihan hyvä vauhti pienellä.

Pikkasen oli kyllä ronskit otteet tuolla lääkärillä vaikka olikin nainen. En tiedä kuvittelinko vai mikä, mutta hetkenpäästä kotiin neuvolasta lähdettyäni tuli semmonen sarja pieniä hipaisuja tuonne oikealle puolen alavatsaa, et oisko ne voinu olla pikkusen liikkeitä? 13+3 nyt menossa. Vatsan kasvua odotellessa :)

Mun kokemus lääkäreistä ja gyneistä on se, että miehet on AINA kymmenen kertaa hellempiä kun naiset sisätutkimusta tehdessä.. :p Ja mä oon joutunu aika monella ja monenmoisella lääkärillä käydä.. :/

Samaa mieltä Sheidin kanssa, mieslääkärit ovat kyllä yleensä tietyllä tavalla varovaisempia sisätutkimusta tehdessä. Ja mä itse asiassa jotenkin mieluummin käyn miehellä gynetutkimuksissa muutenkin.

Neuvolassa käytiin eilen (16+2) kaikki oikein kivasti mallillaan. Verenpaineet 62/127, painoa oli tullu 300g/viikko (57kg tällä hetkellä) sydänäänet kuului, tosin kaveri oli niin aktiivinen et piti ettiä pariin kertaan että minne hävis.

Esikoisen 3v neuvola oli samassa :)

Mutta pikkusen laskettelin tutulle neuvolatätille suomalaisia ärräpäitä, kun hän siis OLI LAITTANU ultralähetteeseen, et asiakas tahtoo pelkopolille jutustelemaan ekasta synnytyksestä ja sen vaikutuksista toiseen, niin ei nää käiveröt ollu huomioinu tuota siis mitenkään meijän ekassa ultrassa, varatessaan rakenneultra-aikaa!! Olin siis ihmeissäni miks siitä ei puhuttu mitään, niin neuvolatäti sano, et olis siis pitäny varata aika pelkopolille.
Mie itku silmässä jälleen, et eikö ne vois ihan oikeesti ottautua muutenkin kun "No ensisynnyttäjällä on aina vähän vaikeempaa" No ei perhana niin vaikeeta pie olla mitä meillä oli! :angry
Saa siis nähdä..aika pitäis olla rakenneultran yhteydessä sit sinne tai sit erikseen... huoh.

Meillä oli eilen kanssa neuvola taas. Kaikki oli hyvin, paitsi mun verenpaineet. Mikä ei ollut yllätys koska mulla on verepainetauti ja syön lääkkeitä siihen. Lisäksi mulla on nähtävästi krooninen valkotakkipelko kun aina tuommoisissa paikoissa mitatessa mun paineet pomppaa kattoon, kotona ovat ihan ihanteellisissa lukemissa. Ärsyttää vain kun neuvolan täti jaksaa koko ajan jankata että koita nyt rentoutua mitatessa yms yms. Ei millään usko että mä en asialle mitään voi, varmaan seisoisin vaikka päälläni jos se jotain auttais.

Meillä oli ensimmäinen ultra viime viikolla.
Olin jännittänyt paljon, että onko siellä mahassa mitään, vaikka hyvin eloisa olo oli ollut koko ajan. (Siis ei tuntunut, että kantaisin kuollutta olentoa tai pelkkää tyhjää pussia, mutta silti pelkäsin.)

No oikein hyvä kuva tuli heti mahan päältä katsottaessa. Liikkuvainen ötökkä, mittaa 6,4 cm. Viikot pysyivät täsmälleen samana, eli sinä päivänä oli 12+5. Niskaturvotus oli normaaleissa mitoissa. Saatiin kuulla sydänääniä pitkät pätkät.
Jäi hyvä mieli tuosta käynnistä, kätilö oli todella mukava ja taitava.

Huomenna on sitten toinen neuvolakäynti sisältäen lääkärin. Jospa sais taas vähän sydänääniä kuunnella...

Liitteet

• suorassa.jpeg
    suorassa.jpeg
    466.1 KB · Katsottu: 34
Me käytiin tänään neuvolassa. Verenpaine oli 118/77 ja hemppa tipahtanut 143 -> 129. Edelleen kuitenkin hyvä. Sydänäänet kuului hyvin, vauvan syke oli 145/min. Painoa oli tullut semmonen 350g viikossa, joka on vähän liikaa... Pissatestissä oli tulehdusarvot, vai mitkä lie ne nyt onkaan, yhden plussalla. Terkka laittoi lähetteen labraan tutkituttamaan hiiva, emätintulehdus ja virtsatietulehdus. Mutta muuten kaikki siis ok. Nyt odotellaan muutama viikko lisää rakenneultraa. :)

Muokattu viimeksi:
Miun on pakko kirjottaa, et olin pudota penkiltä lukiessani noita verenpaineita 118/77 ????!!!! Mitäääh? Kunnes tajusin, et luultavasti alapaineet on toisena ;) I

No nehän nyt on ihan sekasin, samoin taitaa olla tämä mamma täällä :p Mutta anyway, hyvät ne oli, oli miten päin vaan. :) Vaihdoin ne nyt vielä kerran oikeinpäin.

Oi vitsi :rolleyes: Anteeksi siis oma sekoiluni...:angel4. Miulla vaan aina on neuvolakorttiin laitettu eka alapaine ja sit yläpaine, ekankin kanssa..niin siks pien automaattisesti itsestäänselvyytenä et niin ne menee...

No, ehkei me tästä ressiä oteta! Pääasia et hyvät on itsekullakin.

Rv 17+3, tänään oli toinen neuvola.
Kaikki ihan hyvin, mitään arvoja en nyt muista mutta missään ei mitään moitittavaa onneksi. Sydänääniä kuunneltiin hyvä tovi. Käytiin läpi sellaista hyvinvointimittari-kaavaketta, joka täytettiin etukäteen kotona miehen kanssa. Että on kyllä pölö kaavake...!

Meidän terkka oli vaihtunut, sillä ovat nyt siirtäneet terkkoja eri toimipisteisiin. Ja tämäkään ei ole lopullinen terkka, sillä hän on nyt jonkun keväällä takaisin tulevan vuorotteluvapaasijainen. Eli terkka nro 3 astuu kuvioihin sitten keväällä. Jotenkin ärsyttää, kun joutui samoja asioita selittämään nyt tälle uudelle terkalle, kuin mitä aiemmin sille ekalle :confused: Ja mä tykkäsin siitä ekasta terkasta kauheasti, se oli huumorintajuinen mutta silti sopivan jämäkkä. Tämä uusi oli sellainen tyhjänpäiväisen hölöttäjä ja ihme lässyttäjä. Noh, kai senkin kanssa toimeen tulee, mutta ei sille ollut niin kiva mitään jutella. Ei se ymmärtänyt mun ja mun miehen läpänheittoa ollenkaan... me kun ei siis oteta kaikkia asioita ihan niin vakavasti, esimerkiksi juurikin kyse siitä ihme kaavakkeesta joka täytettiin... nooh, näillä mennään.

Kävin tänään toisella neuvolakäynnilläni, mies ei päässyt mukaan kun oli töissä. :sad001 Pikkunen voi hyvin, ja kauheesti oli liikkeellä. Sydänäänet saatiin kuitenkin kuunneltua. :)Kaikki oli kunnossa, virtsanäytteet, hemoglobiinit ja paineet. Ainakin vielä. Nyt täytyy malttaa odottaa rakenneultraa joka on sitten 10.3 ennenkun kuulee pikkusta seuraavankerran.

Huomenna tiedossa toinen neuvolakäynti, nyt viikot 15+2. Edellisestä onkin melkoisesti aikaa, mutta kaksi ultraa tässä välissä onkin ollut, että jos jonkinlaista käyntiä tuntuu jatkuvasti olevan, mikä on kyllä mukavaa, niin tuntuu todellisemmalta tämä meininki, kun ei noita oireita muuten ole ollenkaan.. :) Nt-ultrassa oli onneksi kaikki hyvin, sitä tulikin jännitettyä jonkun verran. Nyt saa hetkeksi huokaista helpotuksesta ennen rakenneultraa, joka onkin sitten kuukauden päästä.

Mulla oli tänään toinen neuvola. Uus hoitaja oli ja samat jutut käytiin taas läpi.. verenpaineet oli kunnossa, hemoglobiini oli laskenu ja nyt pitäis ruveta syömään lisärautaa. En voi tosin syödä kuin joka toinen tai kolmas päivä, kun vatsa menee muuten ihan kovalle.. lopuksi yritettiin kuunnella sydänääniä.. tänään tasan 16vkoa täynnä ja hoitaja sai äänet kuulumaan muutamaksi sekunniksi, sen jälkeen etsi niitä pitkään, eikä saanut enää kuulumaan. Pyysi toisenkin hoitajan kokeilemaan, mutta ei onnistunut hänkään. Sen jälkeen soitettiin synnärille ja kysyttiin, että laitetaanko lähete samalle päivälle ultraan vai mitä tehdään (ei maininnut puhelimessa, että sai kuulumaan edes hetkeksi). Synnäriltä sanottiin, että neuvolalääkärin täytyy tehdä lähete tutkittuaan, seuraavan kerran lääkäri olisi ollut paikalla kolmen viikon päästä, mutta onneksi joku oli peruuttanut huomiselta ajan, jolloin sain sen. En olis kyllä suostunut lähtemään ilman lähetettä, jos ei olis saanu kuulumaan edes hetkeksi niitä ääniä.. toivottavasti tyyppi olis huomenna paremmassa asennossa ja paremmassa paikassa ja onneks sain ajan jo huomiselle.. esikoisesta kuultiin äänet joka kerta ihan helposti, vaikka istukkakin oli edessä.. no huomenna toivottavasti kuullaan äänet kunnolla!

Takaisin