Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pitkästä aikaa kirjottelemassa, mutta nyt on np-ultrassa käyty ja siellä se pikkuinen potki ja huitoi ihan vimmatusti :happy093Mielestäni sillä oli siellä bileet...mutta mies totesi että taitaa tulla thaiboxaaja! No joka tapauksessa hyvin vilkas kaveri siellä köllötteli. Mittaa oli 61.6mm keskiviikkona ja kahta päivää yli sanoi kokoarvion olevan laskettuun päiväämme nähden. Varhaisultrassa oli kahtapäivää alle...että minkä lie kasvupyrähdyksen on ottanut? Kaikki oli muutenkin oikein mallikkaasti ja saatiin jopa 4D kuvaa ihan kunnallisella. Kiva kiva <3 Siitä sitten yksi 3D kuva mukaan<3

No niin, nyt on käyty sitten ultrassakin. Kaikki ok. Pitihän taas jännittää. Yhdistelmäseulonnasta kun pamahti eka luku ruutuun, niin meinas jännäkakka tulla housuun, mutta kyse olikin sitten iän mukaisesta Down-riskiluvusta. LA ei tälläkään kertaa muuttunut mihinkään: ihan samalla tavalla kuin ekassa raskaudessa ultra antoi yhden päivän lisää.

Np ultrassa käyty tänään rv 12+5 ja siellä se pikkunen nukku niin sikeesti että pitkän aikaa sai ultraaja tökkiä että saatiin pikkunen hereille, taisi osoittaa herätyksestä mieltään kun aloitti hirmuisen potku nyrkkeilyn ja simahti sen jälkeen taas, itku tuli onnesta :`) <3 Nt oli 1.2 ja riskiluku 1:97000 kaikki hyvin. Laskettuaika siirtyi kolmella päivällä eteenpäin, uusi LA 24.7 Miten tässä malttaa odottaa heinäkuuhun asti :love7

Ultrassa kans käyty, sintti oli kasvanut hurjasti viimekerrasta 58mm :D Kovasti siellä viuhto menemään :)

Varailin ensimmäisen neuvola-ajan joulukuun 16. päivä, kun olin ensin 13.perjantaina tehnyt testin. :) Kävin sitten vasta joulukuun viimeinen päivä neuvolassa miehen kanssa. Saimme kasan infoa ja pissapurkkeja. Oltiin molemmat ihan pihalla kaikesta. Lasketuksiajaksi laskettiin 1.elokuuta 2014.
Lääkäriaika oli 7.tammikuuta ja näimme pikkuisen vipeltäjän ultrassa sekä kuulimme sydänäänet. Voi että, kun sydän suli! Lääkärin mukaan olimme viikolla 11+6 menossa.

Tuli sitten neuvolantädin mukaan kiire sikiöseulontaan eli nopsaan tiistaina verikokeisiin ja piti siirtää np-ultra aikaa. joka oli sitten 10.tammikuuta. Siellä saimme uuden LA:n ja se on nyt 26.heinäkuuta. :) Myös saimme kuulla, että kaikki on hyvin pikkuisella. :) <3

9.1 käytiin np-ultrassa, turvotus oli 1.16mm eli kaikki kunnossa pienellä. Ihmetytti pienen asento kun hän oli kasvot alaspäin ja selkäranka ylös...en muista ikinä nähneeni muiden ultrakuvissa vauvaa tuossa asennossa,,,no ehkäpä pieni kerkeää vaihtaa asentoaan vielä monta kertaa. Odotin kuulevani pienen sydänäänet tuossa ultrassa, mutta kätilö vain näytti, että sydän lyö vinhaa vauhtia.. Oliko teillä muilla ollut tilaisuutta kuulla sydänäänet ultrassa? 21.1 ois lääkäri neuvola, josko sitten saisin kuulla sydänäänet ekan kerran.

LA pysyy miulla samana eli 26.7 vaikka pienellä kokoa 2pv enemmän kuin mitä nyt on viikkoja kulunut.

äippä-14: Meillä on sama LA. ;) Ja kyllä me saimme molemmilla ultra-ajoilla kuulla pikkuisen sydänäänet, mutta lääkäri ei maininnut niistä mitään. Sairaalassa np-ultran aikana kehuttiin hyviksi ääniksi. (muutenkin meidän lääkäri oli aika "omituinen". Laski LA:n todella väärin vaikka sanoi, ettei tää aika pidä paikkaansa. O_O)

Juu, no mie koitan malttaa oottaa ensviikkoon kun on tuo seuraava neuvola, harmittaa vaan kun neuvola on keskellä päivää eikä mies pääse mukaan, hän ei siis ole myöskään kuullut sydänääniä meidän pieneltä. Taidan lähtä tilaamaan kotidoplerin et saa mielenrauhaa :)

Milloin muuten vauvan sukupuolen pystyy näkemään? Rakenneultrassa? Millä viikoilla se yleensä on?

Äippä-14 ei täälläkään oo vielä saatu kuulla sydän ääniä. Ei kyl kiva mut ultrassa kyl näki että sielä se sykki mut ois se ollut kiva kuulla. :)

Mä olin lääkärineuvolassa viime viikolla ja siellä kuunneltiin noin 1 sekunnin ajan ääniä. Mä en erottanut mitään, mutta lääkäri nyökkäs et ok. Muutenkin meilläpäin lääkärineuvolakäynnit ovat melko "turhia". Aluksi mitataan paino ja verenpaine, sitten housut pois ja sisätutkimus. (Mies)lääkäri totetaa koko käynnin aikana mmm, mph, hmm, näyttää normaalilta. Ekassa raskaudessa lääkärineuvolat mentiin ihan samalla kaavalla. Seuraava neuvolakäynti on kolmen viikon kuluttua, sitten saa taas neuvolantädin kanssa turista kaikki mieltä painavat asiat. Niin joo ja mun paino oli noussut edellisestä käynnistä yli 500g viikossa. En ole vieläkään päässyt kunnolla sen yli. Samaa tahtia jos mennään niin painan 30 kiloa enemmän kuin ennen raskautta..

Olen nyt rv 16+1. Mulla on laskenut paino ensimmäisestä käynnistä lähes 3 kiloa. Itse sain kuulla sydänäänet lääkärillä, sekä sen jälkeen np-ultrassa (rv 12+0). Kummassakin on kuunneltu ääniä tavallaan pitkään ja olen hyvin erottanut pienen sydämen. Eilen olin neuvolaterkkarilla niin siellä ei kuunneltu kauaa sydänääniä. Rakenneultra on 18.2., vielä pitäisi jaksaa ootella yli kuukauden päivät.

Tosiaan siellä sokerirasitustesteissä rv 13+0 tuli käytyä ja tulokset olivat erinomaiset. Kaikki arvot jäivät reilusti alle raja- arvojen.Tämä oli huojentavaa, seuraavaksi menen uudestaan rv 28 tietämillä.
Seuloista oli tullut tulokset ja sain ne neuvolasta eilen. Koska mitään hälyyttävä ei ollut, niin erillistä ilmoitusta ei tullut minulle. Kaikki tulokset olivat hyvät. Riskiluvut hyvin alhaiset.
Eilen kävin neuvolassa perus pissa, veranpaine ja hemoglobiin- tarkastuksissa. Kaikki oli sielläkin kunnossa. Nyt rv. 15 menossa ja hempat oli 136! Erinomaista. Toivottavasti vielä pysyvätkin noin hyvinä.
Perustestien jälkeen oli aika neuvolalääkärille. Hän ei ollut todellakaan mikään miellyttävä tapaus! Jotenkin tyly ja liian ammattimainen. Minulle jalkojen levittäminen ja ne sorkkimiset ei todellakaan ole arkipäivää, vaan ns. vihaan niitä operaatioita. Hän kuitenkin katsoi kohdunsuun, kohdun paikan, koon, paikan ja sitten päästiin asiaan, eli kuunneltiin sikiön sydänääniä vatsan päältä! se oli aivan ihanaa! viimeksi np- ultrassa kuunneltiin ja silloin syke oli 150 ja niin oli nytkin! Kovasti ötökällä sydän pompottaa!! Sikiökin vastasi viikkoja koollaan.
Aivan ihanaa saada aina väliaikatietoja pikkuisen kehityksestä. Nyt vaan odotellaan rakenneultraan joka on helmikuun 26pv!

Tänään kävin alkuraskauden ultrassa ja niskaturvotus-arvot oli ihan normit..Pituutta pienellä oli n.7cm ja yhtä päivää laskettua pidemmällä.Sain pari kuvaa, toisessa kuvassa on pienen jalka ja varpaat erottuu hienosti.Huomenna sit eka sokerirasitus, toivottavasti kaikki ok.Ainaki mitä oon kotona mittarilla mitannu, ni arvot ollu hyvät.Rakenneultra ois sit maaliskuun puolessa välissä, sitä odotan eniten, ku halutaan ehdottomasti selvittä sukupuoli.

Tänään kävin toista kertaa neuvolassa perusjuttuja eli paino ym otettiin kaikki oli kunnossa ja paino oli laskenut alusta 1,5kg. Lisäksi sain papereita täytettäväksi. Esikoinen oli mukana (1,5v) ja pelästy kun sydänääniä koitettiin kuunnella hetkeks löyty äänet ja sit täti ei saanu niitä kuulumaan. Seuraavaks ois neuvolalääkäri kahden viikon päästä. Sitä en odota innolla kun sorkitaan paikkoja.

Mä kävin tänään neuvolalääkärissä. Lääkärikäynnit on supistettu kahteen (alussa ja lopussa), mutta mä saan kuulemma ylimääräisen käynnin keskiraskauteen, koska tarvitsen lähetteen mm. pelkopolille ja lääkäri sitten halusi tsekata tilanteen uudelleen siinä vaiheessa. Vähän säpsäytti, kun puhuttiin että joudun/pääsen synnytystapa-arviointiin ja lääkäri sanoi jotenkin että "kun sulla on ollut niin paljon kaikkea edellisessä synnytyksessä, niin on arvioitava voidaanko synnytystä edes kokeilla alakautta". No joo, normikamaa tietysti, mutta kyllä mulle sektion yhteydessä kovasti vakuuteltiin, että ihan yhtä hyvin toinen voi tulla alakautta. Itsehän mä en siihen juuri edes usko, mutta katsellaan nyt...aika aikaista vielä. :wink

Muuten kaikki oli hyvin. Esikoinen tosin taas sääti sitä vauhtia neuvolassa, että mua vähän nolotti. En tajua keltä se on perinyt noin reippaan luonteen. :p

Miu88 rakenneultra on yleensä n. viikolla 20 ja silloin on mahdollista saada tietää sukupuoli.
Me ei myöskään saatu np-ultrassa kuulla sydänääniä. Tajusin asian vasta kotona. Esikosta kuultiin jo ekassa ultrassa äänet. Mekään ei olla vielä sydänääniä kuultu ollenkaan. Seuraava neuvola on 29.1. Ja ultra 24.2. Niitä odotellessa!

Neuvolassa käyty, ultrattu ja sydänäänet kuunneltu, kaikki kunnossa siltä osin... Sokerirasituksessa paasto oli koholla, mut eipä tuo uutinen ollu, nyt sit pitää mittailla sokereita 2vk ja mennä uudelleen neuvolaan näyttää arvoja.
Väähn harmittaa, mut tiesin et narahdan, pitää vaan jaksaa liikkuu ja syödä oikein niin toivotaan et arvot pysyy sallitun rajoissa.

Eilen tuli käytyä muuten vaan neuvolassa, sydänääniä metsästämässä. Ilmeisesti kahvipaussilla syöty suklaa teki tehtävänsä, oli vaavelissa vauhtia. Varmaan joku 20min kuunneltiin ennen ku saatiin kunnolla pitempi pätkä kuulumaan, muutoin lähinnä pelkkää liikkeiden kohinaa yms.
Neukku totes että näytän kyl jo selkeesti olevan raskaana, onko ulkopuoliset kyselly...Et ei tää sit pelkkää läskistymistä taida olla.
Rv 16+ menossa

Täälläkin päästiin VIIMEIN sinne np-ultraan! Oli tätä odotettukin... onnistuin tietysti ensin säikyttämään itseni lukemalla liikaa kaikesta mikä on mennyt joskus muilla pieleen, ja olin koko päivän ihan paniikissa. Mutta ihan normaalilta pieni näytti ja viitsi liikkuakin kun heräteltiin :) Tuntu kyllä tosi ihmeelliseltä katsella sitä, kun ei muuten ole mitenkään raskaana oleva olo! Mutta pakko kai se nyt on uskoa ;) Nyt pitäs sitte muka kestää pari kk rakenneultraan ja siihen sukupuolen selviämiseen... :P

Takaisin