Neuvola- ja ultrakuulumiset

MamaDoodles

Vauhtiin päässyt keskustelija
Mulla on reilun viikon päästä varhaisultra ja siitä parin päivän päästä neuvola. Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun, jos vaikka joillain olisi niitä neuvoloita ja ultria jo ensi viikolla. Olisi kiva päästä vertailemaan kokemuksia. Meillä (Turku) varhaisultra ei kuulu neuvolan palveluihin, mutta päätin mennä tällä kertaa yksityiselle varhaisultraan. Esikoisesta en mennyt mutta nyt on jotenkin iskenyt epäilys siitä, onko ketään mukana, ja toisaalta siitä että jospa heitä onkin kaksi. Johonkin ketjuun jo laitoinkin, että mulla oli viime kierrossa kahdesti ovulaatiotuntemuksia...
 
Mulla oli tänään aamusta neuvola. Terkkarin mukaan laskettu aika siirtyi aiemmaksi, muka jo 25.3 :wtf No, luotan enemmin omiin päätelmiin ja laskuihin, jolloin laskettu sijoittuis huhtikuun alkuun. Testikin näytti vielä kp 38 haamua.. Mutta np ultran jälkeen ollaan sitten taas viisaampia :) Täällä ryhmässä meinasin kuitenkin pysyä, jos kellään ei ole mitään sitä vastaan? Np ultra sijoittuis sitte syyskuun ekalle tai tokalle viikolle, ja kutsukin sinne pitäis tulla jo ens maanantaina.
Lisäksi käynti sisälsi juttelua, hempat oli hyvät, verenpaineet vähän liiankin matalat (selittää huimauksen), pari putkea otettiin verta, ja multa otetaan noi verikokeet vielä pari kertaa raskauden aikana, kun veriryhmänä on B-. Lisäks tehtiin joku alkoholin kulutus tutkimus ja täytettiin tiedot äitiyskorttiin. Mukaan sain kalkit ja vitamiinit ja kasan mustaa valkoisella. Lisäksi naapurihuoneesta kajahti korviin jonkun äidin sikiön sykkeet, olipas niitä ihanaa "salakuunnella" , ja kuvitella että mahdollisesti se sydän sykkii omassakin masussa <3
 
Ultra on niin paljon varmempi kuin menkkojen mukaan laskettu, pysy täällä vaan! Mullakin oli edellisessä raskaudessa alkuperäisen ja uuden lasketun ajan välillä 6 päivää, itse tiesin koko ajan että alkuperäinen ei pidä paikkaansa.
 
Juu pysy täällä vaan, näistä pienistä kun ei edes varmuudella tiedä millon ne sitten päättävät syntyä, usein se laskettu päivä ei ole juuri se päivä jollon vauva oikeesti syntyy :) Mun mies on tosin syntynyt tasan laskettuna päivänä ja esikko syntyi 3 pv. ennen laskettua.
 
Kopsattu tuolta raskausoireita ketjusta, kun tuli vahingossa sinne kirjoitettua. :) Itselläni oli neuvola eilen, koska menkoista laskettuna viikkoja olisi nyt 9+6, mutta todennäköisesti olen vasta n 7-8 viikolla. Perusjuttuja katsottiin RR, Hb yms. Verikokeetkin, jossa katsotaan muistaaseni veriryhmä ja poissuljetaan kupat ja hivit ottivat uudestaan vaikka viime joulukuussa vasta otettiin. Ne otetaan kuulemma joka raskaudessa uudestaan. Liput ja laput mulla olikin jo kotona edellisestä epäonnistuneesta raskaudestani valmiina. Kovasti pyysi alkamaan nauttia raskaudesta, joka tuntuu minulla olevan hiukan hankalaa, koska en uskalla kuitenkaan täysillä luottamaan, että kaikki olisi hyvin. Luulen, että monella meistä on pieni pelko takaraivossa, mutta toivon, että kaikki saamme pienemme pitää :)
 
Eihän sitä ikinä tiedä, itse oon syntyny ihan just laskettuna ja tuo esikko lähetti laskettuna päivänä meidät sairaalaan, mutta pistikin hommalle stopin ja syntyi vasta 2 päivää sairaalassa kärvistelyn jälkeen käynnistyksellä :) Mut oon sitte vaikka jalat ristissä Huhtikuuhun asti :D
 
Lisäksi käynti sisälsi juttelua, hempat oli hyvät, verenpaineet vähän liiankin matalat (selittää huimauksen), pari putkea otettiin verta, ja multa otetaan noi verikokeet vielä pari kertaa raskauden aikana, kun veriryhmänä on B-.


Hei millä lailla veriryhmä liittyy tuohon verikokeiden määrään? Alkoi kiinnostaa, kun ite oon A-. Onko ''miinusveriset" siis tarkemmassa syynissä jo odotusaikana vai...? :wtf
 
Ihmiset luokitellaan ABO- ja Rhesus (Rh) – veriryhmiin. Rh-positiivisella ihmisellä on punasolujensa pinnassa D-antigeenia, joka RH-negatiiviselta puuttuu. Anti-D-immunisaatiossa muodostuu vasta-aineita D-antigeenia kohtaan. Raskauden aikana immunisaatio käynnistyy, jos äiti on RH-negatiivinen ja sikiö Rh-positiivinen. Seuraavissa raskauksissa äidin vasta-ainemuodostus voi kiihtyä aiheuttaen Rh-positiiviselle sikiölle hemolyyttisen taudin. Oireina ovat sikiön anemia ja turvotus ja jopa kohdunsisäinen kuolema. Vastasyntyneelle immunisaatio aiheuttaa keltaisuutta ja hoitamattomana aivovaurion. Veriryhmävasta-aineita tutkitaan ja seurataan raskauden aikana seuraavan käytännön mukaan.Raskauden alussa äidiltä tutkitaan veriryhmä, veriryhmävasta-aineet ja veren Rhesus-tekijä (Rh-tekijä) SPR:n Veripalvelun laboratoriossa. Jos vasta-aineita todetaan, seurataan vasta-ainepitoisuuksia myös myöhemmin. Veriryhmä ja Rh-tekijä täytyy tietää, mikäli äidille joudutaan synnytyksen yhteydessä antamaan verta tai sen osia. Rh-tekijä on tärkeä myös lapsen voinnin kannalta. Jos äiti on Rh-negatiivinen ja lapsi on perinyt isältään Rh-positiivisuuden, äidin immuunijärjestelmä voi alkaa tuottaa raskauden aikana vasta-aineita lapsen Rh-tekijää vastaan. Rh-negatiivisilta äideiltä tutkitaan Rh-vasta-aineita raskauden aikana alkuraskaudessa, raskausviikoilla 24 -26 ja 36. Rh-positiivisilta äideiltä otetaan näytteet alkuraskaudessa ja, jos hän on saanut aiemmin verensiirtoja tai keltaisia lapsia, myös raskausviikolla 36.


Tässäpä hieman selkeytystä tuohon veriryhmä juttuun. Joudun näköjään kahteen kertaan tohon verikokeeseen minäkin, kun esikoinen joutui valohoitoon keltasuudesta. Empäs tuota tiennytkään.
 
Tänään oli ensimmäinen neuvola, ja eipä tuolla ihmeita. Perustiedot kirjailtiin koneelle ja kortille, juteltiin edellisestä synnytyksestä. Sain mukaan purkin ja putket PLV:tä varten, vien ensi viikolla labraan. Verensokeri- ja verenpaineseurannat huomisesta alkaen. Pyynnöt ultria varten mennyt ä-polille, odotellaan sieltä aikoja. Seuraava aika kuukauden kuluttua. Hb otettiin, oli 136, verenpaine ok, painoa liikaa :) Tavoite ettei nousisi liikaa raskauden aikana.
 
Kiitos Niiskuneiti , osasit selittää tuon paremmin kuin terkkarit :happy119 Ihan en itsekkään ollut perillä tuosta, muuten kun just että noita rhesus tekijöitä seurataan ettei ala muodostumaan mitään vasta-aineita tjsp. Ja tosiaan esikko on RH+ ja itsellä tuo rh-. Esikon odotus sujui kuitenkin ongelmitta, mutta tota keltasuutta tosiaan nousi, mutta siihen auttoi onneksi ihan pelkkä aurinko, ettei valokaappia sentään tarvittu. Tosin ongelmia ilmenee yleensä vasta seuraavissa raskauksissa, mutta muistelen saaneeni silloin sen piikin, jonka pitäisi toimia suojana täman kakkosen odottelussa. Mutta sitä en sit tiedä, jos isänkin veriryhmä on miinusta, niin onko sikiökin silloin automaattisesti miinus? Silloinhan ei kait mitään ongelmaa ole? Meillähän ukko on jotain +merkkistä verta. Tälläsen koppasin vielä, samat asiat mitä Niiskuneidin viestissä mutta erilailla kirjoitettu:

Reesustekijä

Rh-negatiivisuus voi aiheuttaa reesusimmunisaation, joka tarkoittaa Rh-negatiivisen ihmisen vasta-aineiden muodostusta Rh-positiivisia punasoluja vastaan. Rh-negatviiselta ihmiseltä puuttuu Rh-verisyhmäantigeeneista D, joka on tärkein.
Reesusimmunisaatio syntyy, kun Rh- henkilö altistuu Rh+ verelle (verensiirto tai Rh- äidin Rh+ sikiö). Raskauden aikana ja erityisesti synnytyksen, keskenmenon tai abortin yhteydessä sikiön punasoluja pääsee (vaikkakin minimaalisesti) äidin vereen, jossa ne aiheuttavat vasta-ainetuotannon D-antigeenia vastaan.
Ensimmäinen raskaus sujuu usein ongelmitta, mutta myöhemmissä raskauksissa immunisaatio voimistuu ja syntyy runsaasti vasta-aineita. Ne kulkeutuvat istukan kautta sikiöön ja aiheuttavat sikiön punasolujen tuhoutumista sikiön pernassa. Tästä seuraa anemisoituminen. Punasolujen hajotessa muodostuu bilirubiinia (kelt. väriaine), jonka poistuminen on vastasyntyneellä hidasta. Seurauksena voi pahimmassa tapauksessa olla aivovaurio.
Äidin immunisoitumista voidaan tarkkailla verikokeella. Rh- äidille, joka saa Rh+ lapsen annetaan anti-D-immunoglubuliini-pistos kolmen vuorokauden kuluessa synnytyksestä. Tällä voidaan yleensä estää äidin immunosoituminen ja turvata seuraavat raskaudet.
 
Mulla tänään ultra oli, viikkoja 6+3 ja laskettu aika olisi 7.4 :) Neuvolaan menen ens vkon to 22.8 :)
 
Eilen oli siis eka neuvola (rv 6+5)... Hurjalta tuntui, kun jotenkin koko ajan oli olo että mitä mä siellä teen... :laughing002
Jotenkin omituista oli olla sellaisen pikkulapsi lauman ja odottavien äitien keskellä. Olo oli kuin ei olisi kuulunut joukkoon... Kaipa sitä jotenkin, jossain vaiheessa, pääsee mukaan, kunhan itse tajuaa olevansa oikeasti raskaana...

NP-ultra varattiin rv 12+2, jota ennen pitää käydä kaikki kokeet rv 10+.... Ultran kanssa samalle viikolle varattiin myös lääkäriaika. Tästä se siis alkaa...

Mietityttää vaan että varaisko ajan yksityiselle varhaisultraan, kun tuntuu niin pitkältä ajalta odottaa melkein 6vk, ennenkuin tietää onko kaikki niinkuin pitääkin olla...
 
Eilen oli siis eka neuvola (rv 6+5)... Hurjalta tuntui, kun jotenkin koko ajan oli olo että mitä mä siellä teen... :laughing002
Jotenkin omituista oli olla sellaisen pikkulapsi lauman ja odottavien äitien keskellä. Olo oli kuin ei olisi kuulunut joukkoon... Kaipa sitä jotenkin, jossain vaiheessa, pääsee mukaan, kunhan itse tajuaa olevansa oikeasti raskaana...

NP-ultra varattiin rv 12+2, jota ennen pitää käydä kaikki kokeet rv 10+.... Ultran kanssa samalle viikolle varattiin myös lääkäriaika. Tästä se siis alkaa...

Mietityttää vaan että varaisko ajan yksityiselle varhaisultraan, kun tuntuu niin pitkältä ajalta odottaa melkein 6vk, ennenkuin tietää onko kaikki niinkuin pitääkin olla...
 
Nopiaa toimintaa, tiistaina oli tosiaan se neuvola ja nyt tuli jo ultra-aika postissa. Se onkin jo 5.9! Eihän siihen ole kuin 3 vko. Silleen kiva, ettei tarvi sitä pitkään odottaa, mutta kun on vaan niin vahva tunne, että oon viikoissa jäljessä ainakin sen 1 vkon ellen 2.. Ja terkan laskujenkin mukaan olisin tuolloin vasta viikolla 11+2. Näkeekö siinä ultrassa sitten kaiken tarvittavan, ja joudunko kuitenkin paniikkiin, kun mietin, olenko itse ollut oikeessa viikoissa, vai eikö sikiö vaan ole kehittynyt oikeeseen tahtiin.. Äh, kaikesta pitää tehdä näköjään pään sisällä ongelma.
 
Mulla on eka neukku ens viikolla. Mutta kävin viime viikolla varhaisultrassa yksityisellä. Siellä se piiieni 6+4 kokonen papu oli ja sydän löi<3
 
Tänään oli varhaisultra ja siellä sykki pieni sydän <3 Loppuviikosta sitten neuvolaan :smile
 
Voi että, mulla on vielä kolme viikkoa ekaan neuvolaan... haluisin jo mennä :D Esikoisesta tuli niin paljon nopeammin se neuvola-aika kun soitin kaks viikkoa myöhemmin kuin tästä lapsesta. Malttamattomana odottelen.

Mulla on itellä O- veri, ja miehella A+, esikoinen sai O+ joten mulle annettiin just tuo anti-D-immunoglubuliini-piikki persuuksiin vuodeosastolla, koska muuten ois vielä suurempi riski seuraavassa raskaudessa alkaa tuottaa niitä vasta-aineita.

Tahtois jo hypätä useamman viikon etiäpäin, jotta vois olla varma että kaikki on hyvin ja vois alkaa miettiä käytännön järjestelyjä hyvissä ajoin. Niin ja kertoa kaikille läheisille asiasta :)
 
Tänään varhaisultra, yksi alkio ja tasainen syke. LA muuttuu, niin kuin arvelinkin, laitan sen tuonne toiseen ketjuun.
 
Takaisin
Top