Neuvola- ja ultrakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja jemppo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä valitsin juuri tuon takia sen yksityisneuvolan koska olin kuullut niin paljon hyvää ja todella kokenut kätilö siellä. Toki se maksaa mutta satsataan sit johonkin muuhun vähän vähemmän. Olin kuullut lähialueen terkasta just tuollaisia juttuja ja ajattelin etten halua alkaa huolehtia siitä kun muutenkin jännittää kaikki nyt niin paljon. Ekasta käynnistä jäi kyllä tosi hyvä mieli itselle! Oisko sulla Imme mahista vaihtaa neuvolaa/ terkkaa?

Angii, olen jo miehen kanssa keskustellut siitä, että yrittäisimme neuvolatädin vaihtoa. Kuinka tuo yksityinen neuvola toimii käytännössä? Olisiko se pitänyt aloittaa jo ensimmäisestä käynnistä?

Meillä kanssa otettiin hb silloin ekassa neuvolassa. Meillä saatiin myös ne kromosomipoikkeamiin liittyvät riskiluvut tietää heti ultrakäynnin yhteydessä. Aikaisemmin otettujen verikokeitten tiedot olivat siellä käytettävissä ja ultraaja syötti ne + niskapoimulukemat koneelle ja sieltä ne luvut sitten tulivat. Puhun ultraajasta, kun yhtään ei jäänyt mieleeni, oliko hän lääkäri, kätilö vai mikä tarkemmin ottaen. Oon tainnut keskittyä olennaiseen eli jännittämään :)

Ai niin neuvolaan liittyen pitää vielä lisätä, ettei ole sitä omaa neuvolantätiä kyllä vielä tavattu, kun ekalla käynnillä oli sijainen. Helmikuussa sitten tavataan oma ensimmäistä kertaa. Sijainen oli nuori ja mukava, oma on osa-aikaeläkkeellä eli eri ikäluokkaa, mutta mitään muita tietoja hänestä ei vielä ole.

Imme, ainakin helsingissä toimii niin että voi käydä kaikki käynnit siellä tai täydentää julkisen puolen käyntejä mielensä mukaan. Eli ei oo mikään pakko heti ekasta käynnistä käydä. Myös ultrat voi itse päättää käykö yksityisellä vai julkisella puolella, niinkun labrat ja sokerirasituksenkin. Kannattaa netistä kurkata sivuja jos yhtään kiinnostaa, ite oon tosi tyytyväinen että sinne menin :)

Mulla hb ollut jotain 150 normaalisti mut ekassa neuvolassa 138 hyvä se olisi mitata niin tietää miten muuttuu..

Ai että, oliko hauki kieltolistalla? Anoppi kävi just kylässä ja pyysin ottamaan pakkasestansa mukaan pari haukea, niistä kun saa tosi hyviä kalapullia. Viimeksi tehtiin joulukuussa, kun syötiin vikat hauet pois omasta pakkasesta... Äääh mä tätä muistanut... Syön kyllä sushiakin, mutta vain tuntemissani sushipaikoissa, joissa käytettävät kalat on laadukkaita. Mutta haukikielto taisi ollakin jokin muu kuin listeria. Hmph.

Paljon Angii tuo yksityinen neuvola kustantaa? Ultrattahan on kalliita, mut jos tässä ultrataan joka kerta, niin ei kai sentään sitä paria sataa per kerta maksa?

Ei maksa niin paljoa. Netissä oli muistaakseni että ensisynnyttäjän pakettihinta 850€ koko raskausajalta.
Jossain luki kanssa että eka käynti 90 ja loput 70€. Mua kanssa houkutteli lisäks toi ultraus. Itse saa kans esittää toiveita kuinka tiheään käy yms.

Haukee saa syyä kyllä 1-2 kertaa kuukauteen kuten myös lohtakin.. Vaikka se on kieltolistalla niin samassa lukee kyllä että kohtuudella saa syödä mikä oon juurikin tuo 1-2 krt/kk. Onhan maksaki kielletty mut sitäki saa tietyn verran kyllä syyä.

Ja hauki, ahven jne on kieltolistalla sen elohopea pitoisuuden takia. Mutta tuota elohopeaa kertyy vain ja ainoastaa todella suurista määristä.

Jos pysyttelee tuossa suosituksessa niin ei mitään ongelmaa miksi ei saisi syödä haukee.

Sori hauki onkin kokonaan kielletty sen korkean elohopea pitoisuuden vuoks. Lohta ja muita meren petokaloja voi syyä sen 1-2 krt/kk.

Sori mun moka. Muistelin väärin mut onneks kävin tarkistaa vielä.

Mun pitänee ihan itse käydä opiskelemassa nuo kieltolistalla uusiksi. Lähes kaikki unohtunut, ja sen sähköisen palvelun vuoksi en saanut mitään lippusia neuvolasta, vaan kaikki löytyisi netistä. Mä kun syön sitä lohtakin 1-2krt viikossa, mut yleensä kypsänä!

Raaka kala, liha ja homejuustot oli muistissa...

Kävin viime perjantaina nt-ultrassa ja puolitoista viikkoa sitten verikokeissa. Niskaturvotus oli 1,2 mm eli ymmärtääkseni normaali. Nyt vaan odotellaan riskilukua. Kätilö sanoi, että riskin ollessa normaali riskiluku kerrotaan vasta seuraavalla neuvolakäynnillä muussa tapauksessa soitto tulee tämän viikon aikana.

Laskettuaikakin aikaistui ultrassa lähes viikolla. Uusi laskettuaika olisi 30.7.2015. Alustavasti laskeskelin ovulaatiostani, että laskettuaika olisi 1.7. tai 31.7.

Minulla oli tänään neuvola ja yritettiin kuunnella sydänääniä eikä mitään kuulunut vaikka yritti todella kauan. Minulla siis 10+3 neuvolan mukaan, mutta omien laskujen mukaan vasta 9+5. Se neuvolatäti varmaan ootti, että kuuluisi jo, joten teki lähetteen polille ja sain jo huomiseksi ultra ajan. Saapahan varmuuden onko siellä mitään, eikä tarttee ottaa np-ultraan asti. Kauheen luottavainen olo ei kyllä ole, kun ei ole edes mitään raskausoireita ollut ja edellinen km kummittelee myös. Toivottavasti saan nukuttua yön jännitykseltä :D

Voihan se olla ettei vielä kuulukaan ku viikkoja vähän.. mulle sanottii ettei ees yritetä doppleril kuunnella ni ultralla kuunneltii

Niin, totta, kyllähän monessa paikassa noin sanotaan, mutta taitaa monella sit kuitenkin kuulua jos kuunnellaan. Toivotaan parasta.

Takaisin