Neuvola- ja ultrakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja jemppo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mul oli torstaina neuvola ja eilen tuli kutsu.. varmaa riippuu ihan sairaalasta..

Onnea grangerille mahtavista uutisista! :)

Kaikille vielä ultraa tai kutsua odotteleville tsemppiä!

Täällä odotellaan kärsimättömänä ensimmäistä ultraa joka on ensi keskiviikkona! :nailbiting: Yhdistelmäseulontaan kuuluvien verikokeiden tulokset tuli jo oma kantaan mutta eihän ne mitään kerro (mikä sai tietysti jännityksen nousemaan vaan suuremmaksi) mutta eipä ole kukaan soitellut tuloksista eli lienevät sinällään ok. Ei muuta kuin ultraa odotellessa, toivottavasti kaikki on massussa kuten pitääkin :)

Ma sain eilen seulonnan tulokset, "low risk", niinkuin kylla oletinkin koska muuten olisivat soittaneet viime viikolla. Ja tanaan tuli kutsu rakenneultraan, 18.3., pitka aika odotella! :shy:

Täällä kanssa vihdoin ensimmäinen ultra takana. 13 viikkoa kooltaan vastaava vauveli sieltä heilutteli eli viikolla aikaistui la. Ihanan helpotuksen se toi, kun kaikki oli hyvin. Rakenneultraan varattiin aika maaliskuulle, reilut seitsemän viikkoa ootellaan sitä, mutta nyt saa odotella rauhassa :)

Mul on torstaina ne seulontaverikokeet ja sit vast 12 päivä se ultra..

Täälläkin ilmoittautuu yks juuri ultrattu! Kaikki oli täysin ok, sikiön koko heitti odotetusti kolme päivää mutta laskettua aikaa ei siirretty. Kun en ollut varhaisultrassa käynyt, niin kieltämättä tähän nt-ultraan latasi ihan hirveästi huolta ja odotuksia. Pelko siitä, ettei vatsassa olekaan elämää, kasvoi melko suureksi. Oli niin huojentavaa, kun se sätkivä ja sykkivä vauva näkyi ruudulla!!! Kyllähän siinä silmäkulmat kostui tämmöisellä vanhalla kyynisellä akallakin. :wink

Nyt sitten ajatukset ihan oikeasti alkaa menemään sinne elokuulle ja henkisesti valmistautuu tulevaan. Ollaan onnellisia, mutta kyllähän tämä jännittää!!! :Heartred:Heartred:Heartred

edit: vielä tietysti on odotettava se yhdistelmäseulan tulos, mutta koska niskaturvotus oli normaali, niin riski on epätodennäköinen.

Täällä käytiin eilen ultrassa. Oli kyllä ultraus tapa ja kuvakin muuttunut vuosien aikana. Ajattelin, että on yhtä nopeaa toimintaa kuin ennenkin mutta yli puoli tuntia siellä aikaa kulutettiin. Useamman kerran katsottiin, kun vauvaa yritettiin kaikin keinon saada liikkumaan eri asentoon. Tyytyväisen oloisena vaan heilutteli jalkoja ja käsiä :Heartred Kyllä sitten loppujen lopuksi vähän kääntyikin eri asentoon. Laskettuaika muuttui melkein viikolla, koska vauva oli pienempi. Tämä oli oikeastaan odotettavissa kun jo alkuraskauden ultrassa oli näin, mutta neuvola ei sitä sen mukaan muuttanut.
Mahalaukkua (tai jotain) ultraaja ei nähnyt kunnolla. Sanoikin että mielellään ultraa just sen takia niillä myöhäisemmillä viikoilla np-ultrat, kun vauva siinä vaiheessa kuitenkin isompi ja näkyvyys parempi. Saatiin sitten puolentoista viikon päähän uusi ultra aika.

Neuvolassa kävin pe, siellä todettiin että kovin alhaalla normaaliin nähden mun hemoglobiini (normaalisti 138-144, nyt 117) joten vedän tässä 1-2viikon rautakuurin. Verenpaineet kaikesta salmiakista huolimatta 99/58. Maanantaina verikokeet, 2.2. ultra. Mun pitäis muuton takia vaihtaa neuvolaa, mutta en haluais. Kuulemma jos siirrän perheen terveyspalvelut tuonne entisen alueen terveyskeskukseen, saisin jatkaa siellä. Täytyy selvittää,miten tuo muutos käytännössä tapahtuu. Oon tykänny mun terkasta, se on siis sama, joka hoiti ekan raskauden ja esikoisen tähän asti. Lisäks mulle olis paljon työläämpää käydä tuossa oman alueen neuvolassa, kun kaikki päivät vietän keskustassa työn vuoksi. Onneks ei oo enää kuin viikko siihen ultraan, sitä niin mielellään kävis vaikka päivittäin katteleen pientä ihmettä...

En oo siis ainoo jolla verenpaineet alhaalla.. en yhtää pelkää syyä lakui ja salmiakkia :) mul oli esikoisest hb 144 rv 12 ja nyt oli 8+2 127..

Moikka! Katsottiinko teillä ensimmäisellä neuvolakäynnillä hemoglobiini? Ekasta neuvolakäynnistä on nyt pari viikkoa ja tällä viikolla, kun rv 10 alkoi, tuli minun käydä verikokeissa seulontaa varten. Verikoetta ottaessa laborantti sitten vielä kysyi, oliko minulla ekassa neuvolassa katsottu hemoglobiini, kun nytkään lähetteessä sitä ei pyydetty katsomaan. Miten teillä on? Luin jostain, että hemoglobiini tsekataan kerran jokaisessa kolmanneksessa. Seuraavan kerran kun menen kuitenkin neuvolaan, olen jo reilusti toisen kolmanneksen puolella... Eikö hemppaa katsotakaan ensimäisellä kolmanneksella?

Tarkistettiin hb ekassa neuvolassa ja mielestäni merkkasi sen ylös äitiyskorttiinkin.

Niin mullakin tarkistettiin ekassa. Tosin oon käsittäny että laskee yleensä vasta vähän myöhemmin raskaudessa eli kantsii pyytää se katsomaan kyl seuraavalla kerralla:)

Joka kerta meillä katsotaan hb sillä pikatestillä, ihan samoin kuin verenpaine. Ekalla kerralla enemmänkin sen vuoksi, et saa "lähtötason" johon verrata, kun yleensä on sen verran vähän viikkoja kerätty ettei nämä luvut vielä ole minnekään muuttuneet. Noiden kahden ja pissanäytteen valkuaispitoisuuden perusteella sit terkka tulkitsee että alkaako raskausmyrkytys ilmoitella itsestään ja onko tarvetta rautakuurille. Mut yleensä nää on vasta loppuvaiheen autuuksia.

Mulla on matala verenpaine ja vaikka se on noussut kymmeniä pykäliä loppua kohden, niin myrkytykseksi ei ole tulkittu. Rautakuurille sen sijaan olen alkanut aina puolen välin paremmalla puolella, ja silloin ainoa joka ei vedä mahaa kivikovaksi, mutta on kuitenkin saanut hempan ylös, on ollut apteekista saatava rautaporetabletti fenix tai fexin tms.

Meillä ei ekalla neuvolakäynnillä hb:tä mitattu. Tosin seuraavalla viikolla oli ne verikokeet,jossa pyyntö sen katsomiseksi oli tehty. Itellä hb normaalisti kans 140 hujakoilla mutta oli laskenu 124 ja kyllä sen heti huomaa olotilassa. Vaikkei tuo 124:kään kovin matala ole,joillekin hyvinkin normaalilukema.

Meidän neuvolatäti on muutenkin vähän hötöpäinen (suositteli muunmuassa hauen syömistä, kunnes totesin itse hänelle sen olevan kiellettyjen ruoka-aineiden listalla o_O) joten enpä ihmettelisi, vaikka tämänkin hän vain olisi unohtanut. Emme muutenkaan tunnu löytävän yhteistä säveltä. Minua ärsyttää se, kun hän unohtaa asioita eikä välttämättä ole ihan kartalla nykyisistä suosituksista ja häntä tuntunee ärsyttävän se, kun minä kyselen sitten perästä. Pitänee ottaa tuo hemoglobiiniasiakin sitten seuraavalla kerralla esille. Ärsyttää vain, kun näin esikoista odottaessa kaikki on muutenkin uutta, ja nyt joutuu vielä selvittelemään neuvolan työntekijänkin hommia tässä samalla. Harmittaa, kun en yksinkertaisesti luota 100 prosenttisesti hänen ammattitaitoonsa :sad001

Takaisin