Neuvola- ja ultrakäynnit

Meillä vauvan koko oli np-ultrassa viikon suurempi kuin kuukautisista laskettuna ja rakenneultrassa oli otettu vielä +2 päivää etumatkaa painon puolesta. En oo kyllä mitään muuta oottanutkaan kuin iiisoa poikaa, kun isänsä on ollut 54 cm ja piirun alle 5 kg. Ite sitten taas oon ollut alle 3 kg, mutta jotenkin tuntuu, että isäänsä tulee tää lapsonen :)
 
Kela - nla käynti tänään.. pitäisi ilmeisesti rupea hakemaan tukia ja töistä vapaita. Hb laskenut 112, huoh, nyt pitäisi sit miettiä mikä valmiste sopisi parhaiten vatsalle. Onko muilla käytössä joku valmiste? Itsellä ollu aina niin hyvä hb, et ei oo tarttenut paljon rautavalmisteihin päin vilkaista..
 
Mullakin oli Hb laskenut, ja hain apteekista Obsidania. Se voi kuulemma aiheuttaa ummetusta mut ei kaikille. Retafer ois kuulemma toinen, mutta voi aiheuttaa ripulia niin otin nyt ensin kokeiluun tuon Obsidanin :grin
 
Mulla on nyt retaferin kuuri, ja voi kun aiheuttaisikin ripulia! Naama punaisena saa käydä pöntöllä ja fiilistellä välilihan repeämistä ja peräpukamien syntymistä (tai siltä se tuntuu) ja yrittää olla tyytyväinen pupun papanoihin...

Ainoa mikä tähän mennessä on noussut on pullistunut otsasuoni, hemppa sen sijaan ei anna viitettä paremmasta ainakaan olotilan perusteella :/

Ihan peffasta jos menee jo loppuodotus tähän ärsytykseen.
 
Mulle suosittelivat apteekissa lisäraudaksi Iron vital M+ -merkkiä. Siinä on vähemmän rautaa kuin esim Obsidanissa, mutta se tabletti itsessään on helpommin liukeava, jonka vuoksi vähäisemmälläkin rautamäärällä pitäisi olla yhtä hyvä vaikutus. Suositteli tuota mulle sillä perusteella, kun olin huolissani juurikin vatsan toiminnasta, sen verran paljon oon kuullut siitä kauhutarinoita enkä oo itekään aiemmin joutunut rautakuurille. Mulla tuntui helpottavan huippausta, jonka ajateltiin johtuvan alhaisesta hemoglobiinista ja myös verenpaineista. Nyt torstaina on seuraava neuvolakerta kuurin aloittamisen jälkeen, jolloin saan selville onko tuo lääkemerkki tehonnut vai olisiko syytä nostaa annosta.
 
Mulla obsidan aiheutti löysän vatsan.. viel ei oo tarvinu lisärautaa onneks..
 
Sain muutes omalta terkalta vielä hieman epätavallisen vinkin, kun tuskailin että miten muistan ottaa rautatabletin aina tiettyyn aikaan suhteessa ruokailuihin: ainakin1h ennen tai vähintään 2h jälkeen ruokailun. (Mä kun koitan pitää painoa kurissa noin 3h ruokailuväleillä, niin ei ole paljoa joustoa noihin tabletin ottamisiin nähden.) Terkka neuvoi, että ota tabletti öisin, jos heräät kumminkin aina joka yö vessaan! :D Ja heräänhän minä, joka ikinen yö, ja tuon neuvon jälkeen ei ole enää unohtunut rauta-annos. :wink
 
Eilen neuvolassa kaikki hyvin, rautakuurikin (tuo Iron Vital) on tehonnut ja hemoglobiini noussut vajaassa kuukaudessa 114 -> 121. Jee! Ja huomaa kyllä omassa olossakin, että epämääräiset huonot olot ja huippaavat hetket eivät ole vaivanneet. Uskon että ainakin osittain rautakuurinkin ansiosta myös alhainen verenpaine oli hieman noussut. Mulla on siis aina vähän alhaiset paineet, raskausaikana erityisesti. Yhä olivat matalamman puoleiset mutta eivät enää niin hirmuisesti. Kela-papereita pääseekin nyt täyttelemään, tänään 24+0 poks poks! :)
 
Hei tosi hyvä vinkki toi yöotto Mukkelis!
Mulla on kans tällä hetkellä vatsa kovalla rautakuurin takia. Muistan että joskus kymmenisen vuotta sitten jouduin syömään Retaferia ja sekin veti kovalle eikä ripulille... Mä sain vinkin kokeilla ottaa rauta nestemäisessä muodossa, Floradix Kräuterblusaft on tuotteen nimi. Sen pitäis olla vatsaystävällisempää, raportin saatte varmaan jossain vaiheessa halusitte tai ette :p
 
Kuinka alhaalla teidän hemoglobiini on ollut, kun teille on suositeltu lisärautaa? Viimeksi mitattuna oma arvoni oli 116 ja kun kysyin, pitääkö aloittaa lisärauta, niin vastattiin, että ei. Lisärautaa en tosin välttämättä vielä haluaisi joutua napsimaankaan, kun vatsan kanssa muutoinkin vaikka minkälaisia ongelmia :grin
 
Mulle terkka sanoi että raja olisi 115. Mulla on hb tavallisesti yli 130, joten aloitettiin kuuri 3krt/vko jo kun laski 118. Siitä huolimatta laski 114 ja sit aloitettiin että joka päivä (yö) pitää ottaa.
 
Mulla sanottiin hb:n ollessa 114, että ei vielä - on ihan normaalia ja että se monivitamiinin rauta pitäisi riittää. Tuolloin kyllä jo väsytti, mullakin normaalisti lähempänä 130. Kun 2 vkoa sitten oli tippunut 101, piti aloittaa rauta ja noiden nestemäisten sijaan suositeltiin valmistetta jossa on 100mg rautaa (niissä nestemäisissä kun on vain 20mg). Eilen kävin tarkistamassa, eikä ole tehonnut yhtään kun hb oli edelleen tippunut ollen 95. Maanantaille sain lääkärin, josko hänellä olisi hyvät valmisteet tiedossa, millä tuon saisi ylöspäin.

Aikaisemmissa raskauksissa käytin nestemäistä valmistetta, jossa oli 80mg rautaa ja se toimi parhaiten, harmi vain että kyseistä valmistetta ei enää ole Suomen markkinoilla :/
 
Mulla oli 106 kun sain rautakuurin, nousi viimeks 111 ja jatkan edelleen raudan popsimista.
 
Mulla lähtö hb 129 ja nyt oli 116 rv 22. Hb matalimmillaan yleensä rv 26, joten aloitin jo ennaltaehkäisyyn raudan koska ei tossa paljon enää oo varaa tippua ja oli kova väsymys. Tuntuu että viikossa jo väsymys vähän hellittänyt.
Lusäks mulla oli sitä supistelua koko ajan kävellessä ja kätilö sanoi et laskeva hb voi provosoida tota supistelua liikuessa kun lihakset ei saa happea yhtä hyvin. Myös supistelu vähentynyt nyt viikon aikana kun oon rautaa popsinut tuon 100mg/päivä.
 
Hb raja on 110, mutta alle 117 kannattaa alkaa ottamaan lisärautaa.. Monivitamiini valmisteen rauta on yleisimmin 25 mg. Tämä kuitenkin imeytyy jokseenkin huonosti, liki ollenkaan. Itse käytän Maltofer tippoja 20-40 tippaa päivässä eli 50-100 mg - suosittelen. Voi käyttää ruoan kanssa ja vaikka sekoittaa johonkin.
 
Mulla oli hemoglobiini 114, ja terveydenhoitaja suositteli ottamaan lisärautaa joka toinen päivä. Mäkin olen syönyt Obsidania ja mullakin se laittaa vatsan löysälle. Lisäksi raudan syönnissä on se haasteena, että se pitää ottaa tyhjään vatsaan, eikä samaan aikaan voi ottaa kalkkia yms. Hankala siis muistaa.

Kuulemma on olemassa jokin nestemäinenkin rautavalmiste, joka on ystävällisempi vatsalle ja sitä ei kai tarvitse ottaa tyhjään vatsaan. Harmi etten nyt muista nimeä, mutta pitää kysellä apteekista, kun Obsidani loppuu.
 
nanna_h, se taitaa olla Floradix (rautapitoinen vitamiinimehu tai vastaava), myydään punaisessa pakkauksessa ja taitaa olla myynnissä myös muualla kuin apteekissa. Olen sitä joskus vuosia sitten kuuriluontoisesti ottanut kun oli väsymystä, muistaakseni aika rautainen maku mutta ei paha :D
 
Takaisin
Top