Neuvola- ja ultra-ajoista

Jees tänään sitten kävin antaan viellä näytteen terkkariin että raskaana ollaan..ja sain kuin sainkin ultra ajan ensi viikon keskiviikolle. Nyt sitten pyöriä kaikki pääsiäispyhät täällä ihan täpinässä.

Elsku8: Mulla oli tää kohdunulkoinen tossa vuonna 2007 ja huomenna siitä tulee siis 4 vuotta, tämän muistan liiankin hyvin kun omana synttäripäivänäni jouduin sairaalaan. Ja kun nykysellä asukilla sama la ni jotenki pelottaa huominen. Miten sulla hoidettiin (oot varmaan jo kirjottanu tonne, mut en muista) tää kohdunulkoinen raskaus? Mulla tekivät sen laparoskopian eli tähystyksellä imivät pois alkion ja sit viellä sitä solumyrkkyä kuukauden päästä kun ei alkaneet hcg arvot laskemaan. Kaiken kaikkiaan kaks kuukautta rampata verikokeissa..Oli jo sillo haaveena että ois saanu lyhyellä ikäerolla lapset mut sit se yritys jäiki kokonaan tän takii..jos nyt kävis paremmin.

Hegu, meillä ultra näin aikaisin vissiin sen takia, kun raskauduttiin kuitenkin koeputkihedelmöityksellä, joten varmaankin tsekataan että kaikki on ookoo.
Itsehän en siis tiedä mikä on normaalia tai mikä ei, sillä todellakin ihan ihka eka raskaus mulla päällä, joten aivan ummikkona tässä vedellään ;)

Ultrassa tosiaan näkyi pikkuinen katkarapu, jolla vipatti sydän villinä! Se oli huimaa, jotenkin teki konkreettiseksi tämän homman. Oikeastaan ultran jälkeen kun mentiin serkun luo kylään ja hetken siinä istuskelin sohvalla rauhassa ja tuijotin äitiyskorttia, jonka antoivat mukaan, tajusin vasta että tuossahan lukee Äiti ja siinä on mun nimi. :D
Kyllä meni taas blondilla pitkään että välähti! ;)

Salamasu:
Mulla kanssa hirveet poltteet, vappuun asti tartteis jaksaa , jotta pääsis sen jälkeen pikkusen näkeen ultraan. Eniten tässä jännittää vaan yksinkertaisesti sitä, että onhan hän löytänyt tällä kertaa kohtuun saakka...
Mun kohdunulkoinen oli kokonaisuudessaan vähän kummallinen. Olin  6+ -viikolla menos varhaisultraan tiputteluvuodon takia. Siellä todettiiin, että kohtu on tyhjö ja jatkotutkimuksiin TYKSiin. Siellä kaks päivää naistentautien polilla ihmeteltiin ja tutkittiin ja otettiin verikokeita. Sitten loppujenlopuks sain solusalpaajaa ja lähetettii kotiin. Samana iltana alko niin jäätävät kivut etten onneks pysty enää ees kuvitteleen ja päivystyksenä sisälle osastolle. Siellä tarkkailtii ja lääkittiin 4 päivää ja lähetettii kotiin, liian epämääräiset oireet leikattavaks.. Kaks päivää ehtisin oleen kotona, ku kivut tuli taas takasi, ja uudestaa osastolle. Siellä taas tarkkailtiin, koska tilani ei ollu leikkausta vaativa. Olin itse hiukan eri mieltä, mutta eihän sillä niin väliä ollut.
Viikon makasin yhteensä osastolla ja sain solusalpaajat ja puoltoista kuukautta kävin verikokeissa, kunnes HcG oli laskenu  tarpeeks mitättömiin lukemiin..

Ja tämä tosiaankin oli marraskuun lopussa, joten haavat ovat jokseenki aika tuoreet, siksei vielä uskalla tuudittautua vieläkään siihen, että saataisiin niin kauan haluttu esikoinen.

Mulla on ylihuomenna neuvola. Taitaa olla viikkoja sit 7 :) No noi ekat neuvolat on ärsyttäviä. Ku ei pysty kuuntelee sydänääniä tai mittään. no tietenkin ku oli esikoisen eka neuvola se oli jännää =) Mutta nyt ärsyttää mennä. ja kuulemma tunnin kestää.. mitä ihmettä? :D Tunti pitäis kuunnella uutta neuvolatätiä joka ei osaa vielä mitään :D No tekemällä oppii.. 

Ensi viikolla olis eka neuvola rv 9+1 ja eka ultra vasta rv 11+5, koska just koko edellisen viikon olen työmatkalla, jota ei voinut siirtää.
Jänskättää kyllä kovasti se ultra, neuvola ei niinkään. Varsinkin nyt odotan innolla, kun luin Rouva L:n mietteitä ultrasta. Ihan liikutuin! Täytyykin varata nenäliinoja omaan, elämäni ensimmäiseen ultraan... emoticon

Kyllä mulla tuli ainakin esikoisen ekassa ultrassa tippa linssin. Oli sen verran jännää ja ihanaa. Ehkä nytten tulee myös toisen kohdalla :) Kohta ekaan neuvolaan. ;) Tuntuu vaan niin turhalta mennä kun tietää noi alkujutut jne.. 

Ja onnea kaikille ensimmäiseen ultraan <3 Kyllä se hyvin menee <3 

Elsku8 : On kyllä sullakin ollu melkoisen rankkaa ja vaikeeta tuon hoidon kanssa. :/ Muistan että kyllä ne minuakin kävi ainakin neljä eri lääkäriä ultraamassa kun eivät meinanneet olla varmoja onko siellä ketää ja missä.  Minustakin tuntui tosi kauan pahalle sen jälkeen ja tuntui ettei siitä selviä ollenkaa..ALkuun oltiin sitä mieltä että yritetään vaan heti uutta vauvaa ku saa, mutta jotenkin oli niin peloissaan että se uusii  ja muutenkin sen takia rikki niin jäi koko homma..Ajan kanssa sitten sekin meni. Mutta on se ikävää kun jokainen synttäripäivä on ollut muistuttamassa asiasta. Muistan viellä yhen kaverin joka kuuli siitä joka tokaisi et ai oliks se muka suunniteltu..tosi kivalle tuntu :/ Hyvä että  te ootte kuitenkin jaksanu alkaan yrittämään ja toivotaan että asukki oisi kohtuun asti päässy!!

Mut siis ultra oli tänään ja meillä asukki oli löytänyt kohtuun saakka :D Tosin ei uskalla hurrata viellä kun raskaus sittä oliki aika alussa ettei sieltä viellä mitään sydänääniä nähnynnä..Nyt siis ois vasta 5+5(menkkojen 6+3) menossa ultran mukaan. Kolme piinaavaa viikkoa odotettava että pääsee uudestaan ultraan. Mutta hieman on kuitenkin levollisempi mieli kun ei tarvi ainakaan kohdunulkoista pelätä.

Heippa toverit!
Mulla eka raskaus, rv 5+5 nytten ja eka neuvola-aika on toukokuun lopussa eli noin viikolla 10. Tosin tänään neuvolatäti soitti et meen varhaisultraan viikolla 7. Tämä siksi, että 4 vuotta sitten pohkeessa syvä laskimotukos jonka vuoksi joudun aloittamaan klexane-piikityksen raskauden ajaksi. Varmistetaan siis raskauden olemassaolo. (hope so että siellä pikku-asukki on oikeessa paikassa ja ajassa!) Mulla on PCO, johon söin clomeja+terolutteja talvella 4 kk mutta parien luomumenkkojen jälkeen nyt sit vihdoin plussasin! :) So happy but worried. Pelkään koko ajan pahinta ja olen nähnyt keskenmeno-unia.. :/ Mulla laskettu aika on jouluaattona! <3 Ihanaa odotusta kaikille teille ja meille<3

No voi herttinenleijaa. 

Minä tein siis eilen neuvolassa sen alkoholi testin . Sain siit 7.p . Ja"ihana" Neuvolatäti kysyi että haluanko mennä puhumaan jonnekkin alkoholin käytöstä.. Siis esikoisen jälkeen. (syntyi 9kk sitten) olen juonut 2kertaa. Itseni mielestä en todellakaan tarvitse mitään"terapiaa" noista kahdesta kerrasta :D Onneksi kohta voi vaihtaa neuvolatätiä toukokuussa jos haluaa ;) Vai oonko mä sit kauhee alkoholisti? :( 

Mulla ois eka neuvola jo tosi alkuraskaudessa rv 6+6, joka on mielestäni aika aikaisin.Oli kuulemma neuvolantädillä kalenteri niin täynnä, ettei oikein muita vapaita aikoja ollutkaan. Osaako joku aiemmin raskaana ollut sanoa, kuinka tiheään neuvolakäyntejä yleensä on?

Ultrastakin puhuttiin sen verran, että vois ajoittua tuohon kesäkuun 6-8 päivän tienoille. Olen lähdössä ulkomaille viikoksi 8 päivä, joten seuraava mahdollinen ultra olisikin sitten vasta 16 tai 17 kesäkuuta. Olisi tietenkin kiva nähdä "vauva" jo ennen reissua, mutta toisaalta sitten reissu ois varmasti pilalla, jos ultrassa ei näkyisikään mitään...

taiqaquu: Normaalisti neuvolakäynnit on näin aluksi 4vkon välein. Sit loppuraskaudessa hiukan tiheemmin..
Mutta poikkeustapauksissa, esim. raskausdiabeetikot, käydään hiukan useammin. Esim. minä jouduin käymään neuvolassa melkein koko raskauden ajan 2 viikon välein!! Kyllähän alko pikkuhiljaa tympiin loppuvaiheessa se purkkiin kuseminen :D

Mulla eka nla käynti siis tulevana perjantaina. Innolla ootan ekaa ultraa, jotta tiedän millä viikoilla mennään kun on niin epävarmaa :)

Täällä taas ensikertalainen kysyy pöljiä kysymyksiä... Varmistetaanko tuo raskaus vielä erikseen testillä ekan neuvolakäynnin yhteydessä? Jotenkin tuntuu hassulta, että asiaa ei jotenkin tutkittais tarkemmin. Itsellä ensimmäinen neuvolakäynti on kuitenkin niin varhaisessa vaiheessa ja  ultraääni taas niin myöhään, että raskauden arvuutteleminen sinne asti tuntuisi jotenkin hassulta. Onko neuvolakäyntejä 1 vai 2 ennen ensimmäistä ultraa?

Olemme myös vähän miettineet, että pitäisikö käydä yksityisessä neuvolassa varhaisultrassa, maksaisi noin. 50 euroa. Varsinkin itseäni polttelisi saada varmistus siitä, että kaikki on hyvin ja masukki kehittyy kunnolla. Olisi se vaan hienoa nähdä ja kenties kuullakin pienen sydämen syke :) Onko muilla aikomuksia käydä näissä ylimääräisissä uä-tutkimuksissa?

taqaquu: Ei varmisteta, tai ainakaan mulla ei ole varmistettu ylimääräisellä testillä. Ja 1 neuvola-aika on ennen ultraa. Taitaa olla käynti neuvolalääkärillä kuitenkin vielä ennen.

Me tosiaan kävimme varhaisultrassa, ihan varmistuaksemme, että kaikki on toistaiseksi ok. Silloin saatiin sitten tarkka laskettu aika joka siirtyi siis 3:lla päivällä eteenpäin. Ensi viikolla torstaina on ultra kun viikkoja on täynnä 10. Sillä varmistetaan, että kaveri on matkassa jotta päästään jatkotutkimuksiin TAYS:iin. Muuten eka ultra ois ollut vasta vko. 11+5.

Jippii, wihuu!!
Tää neiti oli eilen varhaisultrassa ja siellähän se murunen oli, tällä kertaa ihan kohdussa asti :)
Pituutta oli jo huimat 6mm ja pikkunen sydän siellä väpätti kovaa tahtia jo, Ihanaa!!
Nyt uskaltaa jo ajatella tulevaa, olin aiemmin niin epävarma kaikesta.
Tsemppiä kaikille neuvolan odottajille :)

Elsku8: Mietinkin sinua tänään että mitä ultrasta näkyi! Ihana että asukki löytänyt kohtuun saakka! Ja toivottavasti joululle asti matkassa :D

Me nyt päätettiin varata aika sinne varhaisultraan :) Tuo tosin onnistuu vasta ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen, mutta ehkäpä sitä jaksaa n. 2 viikkoa vielä tuota ultra-aikaa odottaa :) Jos kaikki ultrassa hyvin, niin jaamme tiedon raskaudesta sitten myös jo tuleville isovanhemmille. Harmi, kun äitienpäivä tulee nyt vähän liian aikaisin...

Heippa! Me oltiin maanantaina varhaisultrassa Femedassa, silloin 6+6 ja sydämmenlyönnit erottuivat selvästi.Pikkuinen oli 9mm kokoinen. LA siirty 4 päivää eteenpäin eli 20.12 olis nyt sitten se oikea:) Voin kyllä suositella varhaisultraa, oli kyllä ihana saada tietää että kaikki on hyvin:)

kävin perjantaina neuvolassa ja menkkojen mukaan kone laski lasketuksi päiväksi 2.12.
ultraan oottelen aikaa, ja oma veikkaus onki et laskettu aika varmasti tulee siirtymään eteempäin...

Huomenia!

Täällä ois eka neuvola 20.5 ja tietääkseni ultraavat samalla. :) Olen ainakin niin ymmärtänyt. Viikkoja tuolloin on 9+5. Jos ihan oikein menee. :) Ja veikkaan, että LA siirtyy muutamalla päivällä.

Juuri saavuttu alkuraskauden ultrasta ja sydämen lyönnit näkyivät. heti piti päästä hehkuttamaan tänne, kuin ei vielä viitsi kylillä huudella ;) Tunnetta on kyllä hyvin vaikea kuvailla, ei parempaa voisi olla. Nyt sai vahvistusta siihen että oikeasti olen raskaana. Ultran mukaan viikot olisi nyt 7+3. Eli La 23.12. On kyllä mahtava fiilis! Toivottavasti kaikki nyt menis hyvin, meillä kaikilla!!

Takaisin