Napakoru

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja susa90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minulla on napakoru kanssa, ja nyt kun vatsani on ruvennut kasvamaan, myös napani on levinnyt, ja koru vääntyy sivuttain, väärään aentoon siis. Ainakaan vielä en ole mitään haittaa nähnyt korusta, kuin sen että pallon kohdalla on piikki ja piikki hajottaa vaatteet, tekee reikiä. Neuvolassa kysäisin asiasta viimeksi ja sanoivat että ottaa pois kun siltä tuntuu, jossei vahinkoa aiheuta :)
Itse ajattelin ottaa siinä vaiheessa jos ulos rpeaa kasvamaan, tai muuten tulehtumaan tai haittaamaan jollain muulla tavalla :) Onhan se nytkin ilkeän näköistä kun napa on 3 kertaa isompi kuin pallo joka ennen on peittänyt navan, joten todennäköisesti otan jo ennen haittoja pois, sillä en pidäkään näystä.

Jostain kuulin että olisi olemassa napakoruja joita voi käyttää nimenomaan raskauden aikana, loppuvaiheilla mutta en usko tämän olevan totta, ja jos onkin, niin ei ihminen niin paljoa voi yhtä lävistystä rakastaa, ettei sitä pois voisi ottaa lapsen takia.

susa90 olen nähnyt yhden nettisivun missä myydään raskaana olevalle napakoruja että voi piettää ihan loppuraskauteen asti eikä haittaa vaikka maha kasvaa.. [:)] itselläni ei ole koskaan ollut napakorua,ei edes raskauden aikana.Mutta mielestäni voisit tilata sellaisen napakorun ettei tarvitsisi ottaa pois[:)]

Itse otin korun pois alkuraskauden aikana ja luulin että reikä olisi umpeutunut nopeasti. Mutta ylläri, ylläri, äsken kokeilin vanhaa korua ihan huvikseen ja sehän meni läpi! [:D] Jonkin aikaa sai pyöritellä paikoilleen mutta meni kuitenkin lopulta. En olisi kuuna päivänä uskonut että näin vois käydä koska olen ollut ilman korua jo noin 1,5 vuotta... Eihän tuo ihan niin kauniilta näytä kun vatsanahka löysempi kuin ennen mutta kiva saada taas koruja käyttää. Että näinkin voi käydä [:)]

Mulla on näitä koruja muuallakin kuin navassa ja täytyy vähän pähkäillä, että millon näistä luovutaan. Napakoru lähtee heti kun alkaa vähänkään olla tiellä/kiristyä/haitata, muiden kanssa en tosiaan oikein tiedä vielä. Ultratäti oli sitä mieltä, että heti kaikki pois tai heille menee kalliit laitteet pilalle. En sitten edes viitsinyt kysyä, että kävisivätkö muoviset tai bioplastiset paremmin. [8|]

Mä otin varmaan 7.kuulla pois korun kun kiristi. Kyllä sen itse huomaa milloin on aika ottaa koru pois ja toisilla tarvetta ei tulekaan. Ultran ajaksi piti ottaa pois myös mutta sen jälkeen sai laittaa heti takaisin.
Vauvan synnyttyä laitoin korun takaisin - ei ollut umpeutunut.

mulla on kaksi napakorua.. enkä ainakaan vielä oo otamassa pois. Ylempi on ollu yli 13 vuotta ja alempi noin 10 joten nekin on niin osa mua... no kattellaan jos vaikka ostais mama-korut tai jotain... :)

Mä olen ottanut korun heti pois kun tulin raskaaksi. SIlti pelottaa että se repee, kun kinnaa jo nyt aika pahasti... [:o]
Eli onko kokemuksia että repee vaikka otettu ajoissa pois?? pystyykö mitenkää estämään... voivoivoi...
Koru oli ollut mulla 13vuotta enkä usko että umpeutuu.. tosin väliäkö tuolla [;)]

Mulla on napakoru ollut sellaset 9 vuotta. Otin sen suosiolla pois jo raskauden alussa, oliskohan ollu jo viikolla 10. Päätin ottaa korun pois, koska lävitystä alkoi inhottavasti kiristämään. Ja hyvä niin koska pian sen jälkeen vauvamaha alkoi jo näkymäänkin [:D] Toivotaan, että vielä synnytyksen jälkeen koru menisi suosiolla läpi, mutta jos ei mene niin sitten voi aina käydä lävistämässä uudelleen [:)]

mulla oli myös kaksi napista jotka otin joskus olisiko ollut 15+ raskauviikolla pois kun napa alkoi pullahtamaan ulos.. yksi kerrallaan parin päivän välein kun en heti raaskinut molemmista luopua [:D] täytyy toivoa että lapsen synnyttyä saan vielä survastua ne takaisin mutta tosiaan ainahan voi mennä ja hakea uudet reiät! [:)]

Mullakin on napakoru, ollu jo useita vuosia. Kävin alkuraskaudessa lävistysliikkeessä (se mikä on helsingissä isoroballa... jos nyt muistan kadun nimen oikein.. mä oon niiiin huono niissä) kysymässä niitä "raskausajan" koruja ja sanoi kyllä että heillä on pehmeempiä ja taipuisia, mutta oli sitä mieltä että koska näyttää hyvin parantuneelta ja on ollut kauan, ettei ees menis umpeen. Eikä mennytkään! Sanoi myös, että samaan kohtaan voi heillä tehdä uudenkin reiän, joten sitten kun on vatsa muuten parantunut, voisi mennä ottamaan, jos tarvis. Mutta mulla siis ei ollut, kokeilin tuossa pari viikkoa sitten ja ihan hyvin meni takaisin.

Ultrassa käydessä kerran käskettiin ottaa pois ja toisella kerralla, kun kysyin että otanko ja onko tiellä, se ultraaja katsoi mua vähän huvittuneena ja totesi vaan että eipä tuo tuossa mitään haittaa. Eli taitaa sekin olla tekijästä kiinni..[;)]

Itse otin napakorun pois pari viikkoa sitten rv 20+
Ihoa kiristi korun tapin yläpuolelta tosi paljon ja tuntui, että ajoittain oli jopa kipeä siitä. Aikamoinen reikä siihen jäi. Toivossa on hyvä elää, että se siitä lähtee pois tai voin laittaa korun takaisin vielä synnytyksen jälkeen.. [8|]

Itse rakastan omaa napakoruani, mielestäni se on todella kaunis vieressä olevan tatuoinnin rinnalla :)
Yhdessäkään kolmesta ultrasta ei ole tarvinnut ottaa korua pois. Toivon että selviäisin mahdollisimman pitkään korun kanssa :)

Itselläni toimi erittäin hyvin kun otin napakorun jo raskauden alussa pois, siis niin ettei maha ehtiny vielä edes alkaa kasvaa. Toisaalta kyllä suretti ottaa pois, kun pidin korusta paljon, mutta tätä nykyään kun on viikkoja takana 29+1 ja napa on alkanu kasvaa ulospäin niin oon kyllä tyytyväinen päätökseen [:)] Tosin nyt tossa navan yläpuolella näkyy sellanen hassu "laskeutuma", jossa siis aiemmin oli lävistysreiät ja umpeenhan toi meni nopeesti, mutta aion kyllä ottaa lävistyksen lapsen synnyttyä uudestaan [:)]

Mua on mietietyttäny jo pitkään että jos pitää napakorua raskauden aikana niin lävistyksessä sekä lävistyskorussa olevat bakteerit kulkeutuisivat lapseen ja voisivat aiheuttaa jonkinlaisia tulehduksia yms herkemmin? Eräs kaveri kertoi tästä, mutta todenperäisyyttä en siis tiedä. Onko joku kuullut vastaavaa tai tietääkö et pitääkö tää edes paikkaansa?

Hankin teflonisen napakorun jonka sai leikata itselle sopivan mittaiseksi. Mitään ongelmaa ei missään vaiheessa tullut. Ja lopulta otin pois viikolla 36 muistaakseni, kun selvisi, että tyttö oli perätilassa ja oli uhka, että voin joutua hätäsektioon. Lisää kuulemma tulehdusriskiä. Ja pistin korun takaisin, kun pääsin sairaalasta eikä ole yhtään muuttunut. Jokainen lävistys on kyllä niin yksilöllinen ja jokaisen kroppa käyttäytyy lävistyksen kohdalla eritavalla.
Nännilävistyksen otin pois ennen joitakin päiviä ennen sektiota ja putsasin kunnolla. Maitoa tulee hieman rei'istä ja tässä jännään mahtaako saada korun vielä paikoilleen, kun joskus imetys loppuu.

Takaisin