Muuttuva keho

hömpylä

Jostain jotain jo tietävä
Miten suhtaudut kehosi muutoksiin? Mitä odotuksia sinulla on ja miltä jo alkaneet muutokset tuntuvat?
 
Pakko myöntää, että alun megaturvotus tuntui surkealta, olo oli välillä aika kamala ja siihen päälle vielä pieni syyllisyys siitä, ettei kroppaa juuri nyt saisi vihata. Miehen käytös oli kehuttavaa, silitteli hellästi vatsaa ja tuumi että siellä se meidän pieni nyt on. Lohdutti kummasti. :) Nyt kun turvotus on laskenut tuntuu taas paremmalta tässä kropassa. Tulevasta ei vielä ole sen kummempia odotuksia tai pelkoja, arpitaipumusta ei suvussa ole ja vaikka tulisikin arpia niin niille on hyvä syy enkä niitä suostu häpeämään.
 
Täälläkin olin kovin turvonnut aluksi, ja olen vieläkin jonkun verran. Eihän se miellyttävää ollut mutta ei juurikaan haitannut, se kuuluu asiaan... Mies on ollut ihana, se ei malttaisi odottaa vatsan kasvua ja pinkeet tissitkin on ollut mieluisat :D

Itseäni ei stressaa, mutta hieman "ärsyttää" tulevat muutokset ja "rupsahdukset". Luonnollistahan se on, mutta on se silti ärsyttävää. Mulla on aina ollut varsin ok kroppa ja se on ollut mulle tärkeetä, vaikken mikään maailman pinnallisin ihminen olekaan. No, kyllähän sen kropan treenillä kuntoon saa synnytyksen jälkeenkin. Arpia tulee ja jää jos on jäädäkseen. (Uudet tissit mulle on jo luvattu, mutta ei tuo ukko vielä ole alkanut rahaa säästämään. :D)
 
Raskauden tuomat muutokset koin jo esikoista odottaessani. Raskausarpia oli vaikka muille jakaa, ja koska ylimääräisiä kiloja löytyi muutamia ennen raskautta, niin jäihän se roikkuva vatsanahkakin tohon muistoksi :D ja tietenkin myös rinnat muuttuivat imetyksen myötä... Nyt tätä kuopusta odottaessani olin aluksi melkoisen turvoksissa, mutta sekin on mennyt jo ohi :) enkä ole niin kauhuissani tulevista muutoksista, kun tiedän jo suunnilleen mitä on luvassa :)
 
Turvotusta on vähä vatsan seudulla . se ei kyl viel tunnu kivalle.. rv 10+5 meneillää.. Mutta ootan ihan sikana jo et vatsa alkas näyttämää oikeesti siltä vauvamahalta :))
 
Turvotus on laskenut. Alussa näytin samalta kuin esikoisen kanssa neljännellä kuulla, eikä ihme että raskauden luultiinkin olevan kuukautta pitemmällä. Raskausarvet tms. eivät voisi vähempää huolettaa, on vain ihanaa huomata pitkän odotuksen jälkeen, että siellä vihdoinkin tapahtuu jotain! Pikemmin olen huolissani jos päivänkin tuntuu, ettei vatsa enää kasva niin kuin alussa, mutta kai se on sitä turvotuksen laskua. Nyt 8+6.
 
Näkyykö teidän mahat jo? Odotan ensimmäistä ja viikkoja on 12+1, mutta maha ei näytä kuin siltä, että olisi tullut pari kiloa lisää tasaisesti, ei mitään kumpua.
 
Eipä tuo masu vielä näy, kun on noita ylimääräsiä kiloja tossa keikkumassa.. Eikä nyt vielä muutenkaan, kun viikkoja on nyt 9+6..
 
Ei täälläkään vielä mitään mahaa näy, viikkoja nyt neuvolan mukaan 11+2. Vähän oli tällä kertaa turvotusta alussa, edelliseltä kerralla en muista sellaistakaan, mutta nyt taitaa olla se vatsan seudulta jo kadonnut. Ainakin enimmäkseen. Joskus iltaisin vähän pömpöttää, mutta onneksi silloin ei ole enää töissä. :D Minulla tuli viimeksikin varsin myöhään maha esiin, ilmeisesti sen verran hyvin tilaa tuolla, vaikken mikään iso ihminen olekaan. 165/53 olin viimeksi, kun aloin esikoista odottaa. Eikä tissitkään kasvaneet mihinkään, kuin vasta maidon noustua jonkin verran, mitään dramaattista muutosta ei tapahtunut, mutta niin vain maitoa riitti, alkuun vähän turhankin paljon. Monta kertaa ehditään vielä vertailla mahojenkin kokoja, ei siinä mitään kaavaa tunnu olevan, miten ne menee, kenelle tulee iso ja kenelle pieni. :) Meilläkin neiti kuitenkin syntyi rv 40+0 ja oli ihan normaalikokoinen, vaikka maha oli melko pieni. 3340 g oli syntymäpaino, lääkäri arvioi juuri ennen synnytystä painoksi 3,2 kiloa.
 

Jee, täällä on ensimmäinen masukuva jo! :)

Turvotus palasi, hö. Ei tosin yhtä pahana kuin alussa mutta silti... Eilen mun isoimmatkin housut kiristi ja oli tukala olla. Kai sitä täytyy tottua siihen, että tästä kutistutaan vasta elokuussa. :)

 
Täällä turvottaa kanssa ihan kiitettävästi ja olenkin jo joutunut turvautumaan mammahousuihin kun tavalliset kiristää! olo on kuin ilmapallolla :) eilen jouduin paljastamaan anopille raskaudenkin kun se jäi kyttäämään mun mahaa ja viikkoja on kuitenki vasta jotain 10 :D Esikoisen raskaudessa koin kehossani sellaiset muutokset ja mullistukset että nyt tokan kohdalla en oikeestaan odota juuri suuria muutoksia kun tiedän jo valmiiks että koko kroppa rupsahtaa ja leviää vähä lisää :D mutta se ei enää juuri haittaa kun tietää mitä on luvassa ja aattelen sen asian niin että lapsi on mulle sata kertaa tärkeempi kun oma paino tai se että miltä kroppa näyttää itseni tai jonkun muun silmissä.. pääasia että on terve ja tyytyväinen eloonsa :)
 
Mä olin ennen joulua niin järkyttävän turvoksissa että maha näytti hyvinkin neljän kuun mahalta. Vuodenvaihteen jälkeen turvotus laski jonkin verran ja nyt masu alkaa pyöristyä ihan oikeasti. En mahdu omiin verkkareihini vaan käytän kotosalla miehen verkkareita. Siisteihin housuihini en ole mahtunut viikkokausiin ja just mietin että kohta kai täytyy hankkia mammahousuja.

Lueskelin neuvolan antamista raskaus- ja vauvaoppaista että noin 25 raskausviikon kohdalla kohdun fundus ts. yläosa on navan korkeudella. HAAHAHAHAHAA, joo, normaaleissa yhden vauvan raskauksissa ihan varmasti onkin mutta mulla se oli vain sentin verran navan alapuolella jo keskiviikon np-ultrassa. : D  Mikään ihmekään että on tuntunut siltä kuin kohtu olisi ilmapallo, johon joku puhaltais vähän väliä lisää ilmaa.
 
Catriona: jos vaan innostut kuvaamaan sitä kolmoisvauvelimasua, niin olisi ihana nähdä minkä kokoinen se on milloinkin :) tännehän voisi muutenkin luoda oman aiheen noille vauvamasu -kuville, niin sinnehän voisi niitä sitten julkaista :)
 
Heti alusta lähtien on turvottanut tosi paljon ja joudun myöntämään että on ollut jonkin verran vaikeuksia sopeutua kropan turvotukseen ja muutoksiin. Ahdistaa kun farkuista ei enää saa nappia kiinni vaikka ymmärränhän sen että se kuuluu tietysti asiaan ja lopussa odotus palkitaan. Kävin jo viikolla 11 kokeilemassa äitiysvaatteita mutta vielä tuntuu siltä että niiden aika ei ole. Niinpä nyt mennään leggareilla ja suurilla paidoilla että saisin raskauden vielä pidettyä salassa. Sekin ahdistaa että painoa on tullut lisää jo useampi kilo mitä ennen raskautta vaikka tiedän että sekin johtuu täysin ruokavalion muutoksesta ja olen edelleen ihan normimitoissa silti. Olin häiden vuoksi aika tiukalla dieetillä ja raskauden alettua olen alkanut syömään ihan peruskotiruokaa ja namitkin maistuneet. Tuleehan sieltä automaattisesti sitten muutama kilo takaisin.
 
Mulla on kanssa vatsa turvottanut tosi paljon iltaisin, nyt tuntuu että se alkaa pikkusen helpottamaan. Sain muuten hyvän vinkin eräältä ystävältäni viime raskaudessa. Jos housut rupeaa pahasti kiristämään vyötärön seudulta,( mutta niille haluaa vielä hieman lisäaikaa ennen siirtymistä äippävaatteisiin) voi pienen hiuslenkin solmia napin reijästä ja pujottaa napin ympäri....tämä edellyttää tietysti pidemmän paidan käyttöä! Itselläni on nyt tämä vaihe menossa ;) Kerkesin kyllä jo muutamat äippähousut h&m:stä ostamaan, mutta nyt ne odottavat vielä kaapissa. Minun oli tarkoitus käydä vaan vähän hypistelemässä, mutta sitten sieltä löytyi parit niin kivat pöksyt ja vielä todella huokean hintaiset että pakko ne oli mukaan napata!
 
Kiitos vinkistä! Oon ihan reteesti kulkenut housut auki vanhempien luona, tosin on ollut pitkä väljä paita peittämässä. Eilen illalla aukesi noista mun isoimmista housuista nappi ihan itsekseen. :/ Vähän aikaa pystyn käyttämään niitä, esim. kaupassa käydessä, mutta kyläillessä alkaa jo ahdistaa ja kiristää jos kovin pitkän aikaa pitää farkkuja. Onneksi on hameet. :)
 
Tämä oli muuten pakon sanelemana käytössä tänään töissä. :) Oli pakko keksiä jotain kun housut ahdisti niin paljon ja laitoin kumilenksun napin ympäri ja sillä kiinni. Ja toimi tosi hyvin!
Hankin nyt sellaisen housujen laajennusosan millä saa pidennettyä tavis housujen käyttöaikaa mutta vielä en ole tarpeeksi iso siihenkaan... :)
 
Toki sitä miettii ja punnitsee itseään monta kertaa viikossa, että paljonkohan on paino noussut, mutta kaikista tärkeintä on, että vauva voi hyvin ja minä voin hyvin. Kiloista ehtii päästä eroon sitten vauvan syntymän jälkeen. Nyt 12+1 painoa on tullut n. 1 kg.
Mahdollisia raskausarpia varmaan tulee, olen alkanut rasvaamaan saunan jälkeen ihoani/vatsaa vauvaöljyllä. En sen tehosta sitten tiedä, mutta se tuntuu muutenkin ihan hyvältä ja helpolta hommalta.
Rinnat kasvaa, se on ihan positiivinen juttu tällä suunnalla:)
Kaikki nämä muutokset vaan kuuluu nyt tähän hetkeen ja luulen, että ilman niitä olisin aika paniikissa siitä, onko kaikki hyvin.  
 
Mulla ei painoa ole tullut, eikä kyllä tarttis tulla varmaan koko raskausaikanakaan! Esikoisesta ei jäänyt/tullut raskausarpia, ja uskoisin ettei niitä siten nytkään tule. Ostin hienoa raskausarpien ehkäisyrasvaa, se varmaan auttoi, toki ei tullut käytettyä vissiin kertaakaan ;) Luulen että niitä arpia tulee kelle tulee rasvauksesta huolimatta.... Rinnatkaan ei olleet enää teiniterhakat kun esioista odottelin, joten eipä ne juuri ole tainneet muuttua tässä imetyksen aikana/vuoksikaan. Sektiosta jäi arpi, mutta sekin on tuossa niin vaalea ja huomaamattomasti poimukohdassa, ettei juuri näy eikä haittaa. Terve lapsi on kuitenkin tärkein!
 
Takaisin
Top