Kaksi punktiota tehty Tilkan Viuhkalla.
Ensimmäinen jännitti melko paljon mutta myös silleen positiivisella tavalla. Mentiin autolla ja heti löytyi parkkipaikka sairaalan pihasta, mutta ei superiso parkkis. Mentiin etsimään oikeaa ovea ja hämmennyttiin, kun sitä ei löytynyt. Pyörittiin pihalla ihan stressaantuneina. Kysyttiin joltain random tiskiltä, olipa tosi kiva siinä aulassa kailottaa että on menossa hedelmöityshoitoihin... nuori mies oli ihan että onko täällä sellasiakin ja sitten että aa joo, ne on tuolla ja viittoi kädellään. No mentiin siihen siipeen mihin viittoi, ei todellakaan ollut. Juostiin koko rakennus ympäri, enää muutama min ilmoittautumiseen, follikkeleista turvonnut maha vain hölskyi... Googleteltiin lisää, tutkittiin omapolkua ja olikohan se sitten kuitenkin maps joka osoitti lopulta OIKEAN rakennuksen, eli oltiin siinä Tilkan sairaalalla, eikä siinä uudemmalla viereisellä Tilkan Viuhkalla... joka viuhkan muotoinen rakennus... no, selvisipä mistä se nimi tulee.
Sisällä sitten papereita allekirjoitettiin, sain kanyylin (ronkkivat useamman kerran ennen kuin saivat ja se sattui enemmän kuin itse punktio) ja sitten puolison ja muutaman muun miehen kaa aulaan oottelee. Siinäpä sitä sitten odoteltiin. Olin vissiin päivän viimeinen punktio ja meitä oli paljon. Tuntui superpitkältä, todellisuudessa ehkä joku 1,5 h. Sitten tultiinkin sanomaan että vessaan ja punktioon.
Huoneessa oli useampi ihminen, kävin sanomassa luukulle hetut ja verhon taakse jätin liiat vaatteet. Supersydämellinen hoitaja rupesi kertomaan mitä tapahtuu ja että hän on paikalla vain huolehtimassa että mulla on hyvä olla. Sain suoneen kipulääkettä joka lähti lähes heti pyörittämään sikana. Ei kiva. Mutta tehosi hyvin. En oikein edes huomannut pistoja. Pääsin aikamoisiin pöllyihin ja selittelin jotain ihan omiani ja ihailin katon saumoja, jälkikäteen hävetti. Kaikki olivat supermukavia kuitenkin! Se myös hävetti kun ne pikkarit jotka olin piilottanut housujen alle kiikutettiinkin mulle käteen, nolotti kun joku muu joutui kantamaan ja olin vielä yrittänyt piilottaa

pöllyt laski yhtä nopeasti kuin tulivat, sanoin heipat puolisolle ja tassuttelin hoitajan tukemana pinkkiin lepotuoliin. Puolison kokemus punktiosta oli että minä olin ihan aineissa ja follikkeleiden tyhjennys oli supertyydyttävän näköistä. Odottelua hänellä paljon (lepotilaan ei puoliso pääse). Folleja tyhjennettiin 23.
Vähän jomotteli vatsaa niin sain suoneen parasetamolit, millä kaikki kivut katosivat. En vuotanut yhtään. Vedin herkkuja, katsoin animea ja jo tunnin päästä sain luvan lähteä. Olo oli paljon parempi ja kevyempi kuin punktioon tullessa ja vatsakin pieneni. Vedimme kunnon nepalilaiset punktiosta selviämisen kunniaksi. Sen jälkeen vähän väsytti ja otin päikkärit, illalla menkkajomon tyylistä, ei muuta. Lievän hyperin kehitin pari päivää myöhemmin, mutta sekin hoitui levolla.
Toinen punktio oli muuten sama, mutta sain heti kanyylin jälkeen (meni muuten ekalla kun lämmitin kädet ensin lämpimällä vedellä hoitajan suosituksesta!) jäädä pinkeille tuoleille lepäilemään. Olisi varmaan edelliselläkin kertaa saanut, en vain tajunnut kysyä! Tulimme myös julkisilla mikä oli paljon kätevämpi. Pääsin tokana eli odottelin ainoastaan 20 min. Tällä kertaa vaihdoin pikkarit juuri ennen ja jätin nätisti päällimmäiseksi niin ei hävettänyt

kerroin kuinka lääkkeet viimeksi pyöritti päässä, niin sain ekan boluksen kahdessa osassa eikä vaikutus siis iskenyt kaikki kerralla vaan vähitellen, oli kivempi. Nyt kuitenkin eka pistos ottikin ihan selkeästi kipeää! Oli kyllä nopeasti ohi mutta jäin jtnkin jännittyneeksi siitä enkä osannut heti noudattaa ohjetta rentoutua kun olin niin pöllyissä. Toista pistoa en sitten edes huomannut. Tällä kertaa vähän pahoinvointia istumaan noustessa mutta sekin meni nopeasti ohi. Häpesin pikkareiden sijaan hienhajuisia kenkiäni joita hoitaja heilutteli ympäriinsä kun halusin villasukat mieluummin...
Vaikka itse punktio sattui niin jälkikäteen ei jomottanut. Ei vuotoa. Noin tunnin päästä pääsin pois. Illalla menkkajomoa. Folleja sanoi että olisi tyhjennetty 18 mutta munasoluja tuli 21 eli laski kai väärin...
Kaiken kaikkiaan minusta oikein positiivisia kokemuksia. Henkilökunta superihanaa! Mukaan ottaisin:
-lämmin paita joka aukeaa edestä/neuletakki (ekalla kertaa otin pään yli vedettävän eikä toiminut kun kanyyli tulikin lopulta kyynärvarteen)
-villasukat niin saa rennosti pötköttää ilman kenkiä
-vähän tekemistä, kirjaa itse luin tai katoin sarjaa
-joku hyvä herkku mutta toisaalta itse en syönyt tokalla kertaa lainkaan kun odotus niin lyhyt ja oltiin menossa hyvään raflaan. Jotain suklaanamia vähän nappasin.
-puolisolle jotain tekemistä
Muita vinkkejä:
-kauempaa tulijat kysykää potilashotellimahdollisuutta. Meille vasta tokalla kertaa mainittiin koko asiasta eli en tiedä miten toimii
-jos haluaa itse maksaa, me yövyttiin Valo-hotellissa, joka oli kävelymatkan päässä (1 pysäkinväli), oli tosi kiva paikka ja hyvä aamupuuro

-ei ehkä kannata pöytävarauksia tehdä mutta voi hyvin suunnitella jonkun kivan lounaspaikan punktion jälkeen! Turvotuksen takia olin syönyt tosi huonosti ja kun se hetkeksi punktion myötä helpotti (iltaa kohden hiipi takaisin) niin ai että maistui hyvältä esim se nepalilainen
-häpeän välttämiseksi voi vähän kiinnittää huomiota esim alusvaate- ja kenkävalintoihin
Arvosana 5/5, menisin uudelleen mutta rukoilen silti että ei tarvitse