Muksujen neuvola kuulumiset ♥

Meidän keijukaisneitomme tänään painokontrollissa 60cm ja 4200g, ikää 7,5 viikkoo. Ensimmäistä kertaa oltiin kaikki oikein tyytyväisiä, viime torstaiseen punnitukseen oli tullu +100g! Viime viikolla oli neuvolalääkäri ja saatiin lähete jonka kiireellisyydeks merkattiin 1-7vrk, mutta aika saatiin vasta kolmen viikon päähän. Tietysti haetaan päivystyslähete sit aiemmin jos painonnousu vielä pysähtyy tai lähtee taas alas päin. Muuten tyttö on edelleen jäntevä ja skarppi, tyytyväinen ja virkku tapaus! ♡

Täällä toinen keijukainen, ikää reilu kuusi viikkoa ja painoa 3880 grammaa. Pituutta 52,5 cm.
Nyt oli tullut painoa yhdeksään päivään huimat 330 grammaa!

• Tykkään
Reaktiot: DT
Ja huijasimpas! 57cm! :D Sen siitä saa kun kuumehöyryissään kirjottelee. Mutta on joka tapauksessa pitkä tyttö, mikä tietysti osaltaan vaikuttaa siihen miks toi painonnousun hitaus näkyy tytössä laihuutena. Ei oo reisissä tai kaulassa vielä yhtäkään makkaraa, eli ei tarvii poimujenpohjia kuivailla.... Ihan ripakinttu koko tyttö! Mut jäntevä (!!) ja vahvat lihakset tuntuu reisissä ja käsissä!

• Tykkään
Reaktiot: DT
Lila, voi ei! On tuo kyllä jännä juttu! Hyvä kuitenkin, että vauva virkeä. Joko teillä kohta se lääkärikäynti?

Muokattu viimeksi:
Kuulostaa kyllä hurjalta ja kurjalta. Oliko se niin, että te ootte osittain imetyksellä ja osittain korvikkeella? Eikä syö sen enempää vaikka annettaisiin?
Toivottavasti teillä selviää syy painon laskuun, ja kuten DT kirjoitti, niin hyvä että vauva on virkeä.

Meillä 6vkon lääkärineuvola takana, likka 55,5cm ja 5170gr ♡ kahdessa viikossa tullut 2,5cm ja 800gr painoa :) lääkäri oli ihmeissään kun likka puheli jo niin kovasti 6 viikkoiseksi! ♡♡ kovasti kyllä lääkärille jokelteli jo, papupata ¤

Joo, osittaisimetyksellä. Kyllähän vauvaa voi pullolla pakkosyöttää jos vaan laittaa tuttiosan suuhun ja kääntää pohjan kohti kattoa.... En aio kuitenkaan ryhtyä siihen. Varsinkaan kun tässä on menty samalla systeemillä (pulloa noin kolmen tunnin välein, tissiä päälle ja välissä tissiä tarjoillaan aina kun vähänkään inahtaa ja heti kun silmänsä avaa) jo ties kuinka kauan eikä siltikään paino nouse tarpeeks tai jopa tipahtelee tollai... Seuraavaks on varmaan alettava tehostamaan pumppausta niin että vauveli saa sen noin 7dl/vrk pullosta (omaa niin paljon kun pumpulle herun ja loout korviketta) ja sit tissillä pelkät ylimääräset välipalat, herutteluherkutukset ja läheisyystankkailut... Tai en ainakaan keksi enää mitä muuta voisin tehdä toisin..

Lila, kyllä meillä vauva lopettaa imemisen heti, kun masu täynnä. Ei sitä oo voinu pakkosyöttää... Meillä on kyllä pullo, josta pitää imeä maito, kuten rinnasta ja sitä yleensä käytetään, mut ihan sama määrä menee siitä ku muistaki pulloista. Siitä olen siis vähän erimieltä. Varmasti parhaat ohjeet saat lääkärikäynnillä, eihän siihen enää kovin pitkästi. Toivottavasti syy löytyy ja varmasti olet tehnyt parhaasi.

Muokattu viimeksi:
Joo ja kannattaa antaa tissiä ensin ja sitten pulloa päälle. Niin imee eniten rinnasta eikä syö kylläiseksi pullosta jolloin ei jaksa imeä rintaa samalla tavalla. Toki jos on neuvottu antamaan pullo ensin niin sitten, mut se alkaa helposti vähentämään maidontuloa kun kysyntä ja tarjonta ei kohtaa. Tsemppiä Lila, mäkin taistelen tän imetyksen kanssa ja annan lisämaitoa kun omalla ei kasveta tarpeeksi :(
Istun päivät tissi suussa netflixiä katsellen...
Liika stressi pois, ei se korvikekkaan mikään saatanallinen keksintö ole ;) Mulle oli aluksi vaikee hyväksyä että oma maito ei oo tarpeeksi ja joudun antaa myös pulloa mut enää en jaksa stressaa imetyksestä. Meillä edelleen ote huono ja sattuu... Siksi päivä kerrallaan mennään :)

Meille neuvolassa sanottiin että ensin korvike ja sitten tissiä, jotta kylläisyyden tunne tulee rinnasta eikä pullosta. Toisaalta meillä oli korvikkeet tosi pieniä, 20-30ml.. Eikä anneta nyt muuta kuin rintaa.

Jes Solfiza, mahtavaa kuulla että oot saanu neuvolasta ton ohjeen, on imetykseen perehtynyt täti! Siis juurikin samaisesta syystä annan pullon eka. Että vauva sais kylläisyyden (ja hyvänolon-) tunteen tissistä eikä pullosta, ja näin alkais haluta enemmän rinnalle.

DT, onneks nykyään on noita teknisempiä tuttipulloja, toi "liikaruokinta"-ajatus on saanu varmasti alkunsa niistä vanhanaikasista mistä maitoo vaan tulee ja tulee ja kun vauvalla on pullo suussa kokonaan ylösalaisin niin se melkein refleksinomaisesti vaan nielee kaiken. Se johtaa mahalaukun venymiseen, ja kaikki tietää mitä sitten tapahtuu.

Mä oon siis syöttöpunnituksilla laskenu keskiarvon sille paljonko vauva multa saa maitoa, ja sen perusteella laskenu lisämaidon määrän. Annan sen 60ml eka pullosta, sitten röyhyttelyt ja molemmat rinnat useaan otteeseen päälle.

Mulla taas olisi korvikkeella aloittaessa riski, että juottaisin vauvan kylläiseksi sillä, koska sitä pitää antaa niin paljon ja toisaalta määrä vaihtelee. Ja jaksaa kyllä imeä rintaa vaikkei pohjalla olisikaan korviketta.

Tajusin, etten katso imettäessä kelloa. Ei ole harvinaista, että ruokailuun menee tunti, joskus alle ja joskus yli. Imetän niin kauan kuin poika imee pontevasti (saa pitää hetken taukoja), ja nielee usein. Alkuun nielee joka 1.-2. imulla, mutta kun maito vähenee, nielee joka 5.-8. imulla. Silloin alan harkita imetyksen vaihtamista tuttipulloon.

Poika tykkää enemmän rinnasta kuin pullosta, ja jos haluaa läheisyyttä ja lohtua vatsakipuuun, ensisijainen vaihtoehto on rinta, vaikkei sieltä juuri mitään tulisikaan. Tykkään tosta Ainun koliikkipullosta.

Minä en usko edelleenkään mahalaukun venymiseen ja liikasyöttöön. Sittenhän meillä ois hulluna vauvoja, joiden mahalaukku venyny maitövereistä. Kuten täälläki havaittavissa kaikki vauvat syö melko lailla samaa määrää oli tissillä tai pullolla.

Ja ymmärrän sen, että tulee täyteen rinnalla, hyvänolontunne siitä jne., mutta tää systeemihän perustuu yhden yhdysvaltalaisen lääkärin suosituksiin ja taustalla pelko, että lapsi alkais hylkiin rintaa, jos saa maidon pullosta helpommin. Itse tutkisin tuota kyllä hieman tarkemmin ja kyseenalaistaisin systeemin, jos painonnousussa häikkää eli kokeilisin kyllä kaikki mahdolliset variaatiot.

Äääää! Siis mähän syötin alunperin tissin ensin ja sitten pullon päälle. Sit vaihdettiin ensin pullo ja sitten tissi. Seuraavaks kokeiltiin tissi-pullo-tissi-systeemiä sekä pullo-tissi-pulloa. Ilman muuta mennään sillä mikä tuntuu olevan meille paras - eli että annan pullosta tietyn määrän ja sitten tissiä lapsentahtisesti päälle ja väliin. Ei siks että pelkäisin vauvan alkaan hylkiin rintaa, vaan koska en halua korvata vastikkeella sitä mitä myös mun oma kroppa tuottaa. Meidän tytön paino on sahannut joka systeemillä, jokaisella korvikemäärällä ja kaikilla kokeilemisilla. Lisäks mittarina tyytyväinen, hyvin nukkuva, jäntevä ja skarppi vauva, joka hyvin temperamentisesti ilmoittaa koska ruokaa on saatava. Että ymmärtäisin jos vauva itkis paljon ja olis nälkäinen, ei sais tarpeeks ravintoa eikä kasvais siks. Mutta meidän tyttöpä kiskoi 80+60ml satseja parin-kolmen tunnin välein (kun tehtiin syöttöpunnituksia kotona - ja silloin pullo meni päälle) päivisin ja plussana yösyötöt kellottamalla. Ja neuvolan vaaka näytti miinusta.

Tosta mun edellisestä viestistä kyllä saa sen kuvan että vauvan mahalaukku venyy ja loppuelämä on ylipainoon tuomittu... :D En tarkottanu ihan niin, taisin meinata nukahtaa kesken kirjotuksen... Mä kyllä uskon että vauvan mahalaukkua voi kasvattaa tuputtamalla pullosta liikaa, mutten usko että se on tän ikästen vauvojen "ongelma", vaan enemmänkin lähempänä taaperoikää olevien.

Mulla hukku taas miljoona ajatusta, ja edelleen oleellisimpana on korjaamatta ne korvikeketjun jutut mutta nyt ei kerkee enempää naputtaan......

Takaisin