Muita kuulumisia

Meillä neuvolassa neuvotaan alottamaan heti äitiysvitamiinit ja raskausajan omega-3 :confused: ja siis sitä perus omegaa ei saa ottaa kun siinä on sitä A-vitamiinia, pitää olla raskauteen tarkotettu tuote.

Mulla oli aluks pelkkä d-vitamiini, kun sanottiin että se riittää hyvin jos syö terveellisesti. Varmuuden vuoks vaihdoin multivitan raskaus ja imetys tabletteihin.

Kiitos tiedosta. En osannut yhtään ajatella, että tavalliset vitamiinini eivät nyt ehkä sovi.

Kyllähän Omega-3:sta saa syödä koko raskauden ajan, kunhan tosiaan katsoo sellaisen tuotteen, missä ei ole A-vitamiinia. Itse ymmärsin tuon yllä mainitun linkin sisällön niin, että Omega-3:sta suositellaan raskausviikosta 22. eteenpäin ja silloin se olisi todella tärkeää, mutta eihän sitä tuossa tekstissä kielletty syömästä aikaisemmin tai kerrottu, että olisi haitallista, jos syö ennen tuota 22. viikkoa.

Mä söin ekassa raskaudessa vaan d vitamiinia ja kalsiumia. Foolihaposta puhuttu muistaakseni mitään ja mitään omega 3 ei varmasti suositeltu.

Foolihappohan on se tärkein lisä ekalla kolmanneksella? :confused: outoa miten paljon vaihtelee ohjeet!

Juu mulle ei ole sanottu foolihaposta mitään kahdessa edellisessä raskaudessa, mut nyt soitettua neuvolaan sanoivat että nyt sitten foolihappoa sekä d-vitamiinia

Mulle ei kyllä neuvolassa sanottu yhtään mitään mistään kun sinne ajan varasin. Oma gyne sanoi edellisellä käynnillä kun raskaushaaveista juttelin että foolihappo ja d-vitamiini kannattaa aloittaa jo pari kk ennen yrittämisen aloitusta.

Jos syö monipuolisesti niin ei paljoa lisäravinteita tarvitse. Mammavitamiinit jees, koska foolihappoa tarvii enemmän. Ja d-vitamiini on toinen mitä pitää purkista syödä. Kalaöljyjen hyöty nyt on kyseenalaistettu, ja jopa haitoista, ympäristömyrkkyjä ym, on puhuttu. Tiedä sitten mikä lähde pitää eniten paikkansa...

Asiasta toiseen eli salaiseen! Ryhmään minäkin olisin tulossa, kunhan ne kriteerit :confused4
Postaustahti on varmasti eri raskauden eri vaiheissakin, kun hetkeen ei vaan mitään tapahdu. Onhan tässä alussa löpistävää, neuvolat, ultrat, kertomiset, ja ties mitkä ihmettelyt...

Näihin mietteisiin :goodnight

Ja rautapitoisiin tuotteisiin (persilja, salaatit yms.) kannattaa tosissaan panostaa, mikäli on vähääkään taipumusta huimauksiin tai väsymykseen :wink Mulla romahti viimeeks hemoglobiini niukin naukin satasen hyvälle puolelle heti tokan neuvolakäynnin mittauksessa ja mikään rautalitku ei niitä enää nostanut. Ekalla käynnillä sain vielä kehuja kun arvo oli jotain 145 :eek:

Itse olin viimeeksi hyvin laiska vitamiinien suhteen, alkuinnostuksen jälkeen mokomat unohtu kaapin perälle.. :oops: noh, terve laps kuitenki tuli, eihän ne mitään ihmeitä tee, mutta jos sitä taas vähän panostais... :rolleyes:

Kiitos reissutoivotuksista :) Olen taas takaisin kotona ja täällä. Yritän nyt hiljalleen palata lukemaan kaikki tässä välillä tulleet viestit.

Yritän mahdollisuuksien mukaan päästä myös sinne salaiseen ryhmään heti kun kriteerit täyttyy. Eniten noissa kriteereissä ihmetyttää se, että ryhmästä voidaan potkia pois jos ei pidä tiettyä viestitystahtia yllä. Itseltäni ei esimerkiksi nyt kuluneen viikon aikana ole sattuneesta syystä tullut yhtään viestiä, mutta sitten kun olen paikalla, niin tykkään yleensä höpöttää (ehkä vähän liikaakin). Katsotaan, miten tämä nyt menee...

Itse olen vähän sitä mieltä, että vitamiinit tulisi saada ruuasta, ei purkista. Ja syönkin yleensä tosi monipuolisesti. Mutta nyt, koska on eka raskaus kyseessä, niin haluan tehdä kaiken tietysti niin "oikein", kuin mahdollista ja siksi kävin apteekissa kysymässä neuvoa vitamiiniasioihin. Ostin multivitan raskaus ja imetys -vitskuja ja raskausajan omega kolmosta, jossa ei ole a-vitamiinia. Niillä siis mennään :) Mutta kun järjellä asiaa ajattelee, niin syntyyhän niitä terveitä lapsia joka puolella maailmaa ja on aina syntynyt, ilman että ollaan tiedetty mistään vitamiini- tai ruokavalioasioista. Joissain maissa et oikein voi edes valita, että mitä syöt, jos ei ole saatavilla muuta, kuin yhtä vaihtoehtoa. Tietysti kannattaa kaikkia ohjeita noudattaa, ei niistä haittaakaan ole, mutta en usko, että jos vaikka joku päivä vitamiinit unohtuu, se olisi kovinkaan kohtalokasta :) Näin yritän itseäni rauhoitella :)

Tuolla reissussahan kävi nimittäin niin, että mentiin yhteen hampurilaispaikkaan. Itse en edes tiennyt, että hampurilaisetkin voivat olla niin gourmeeta, että jauhelihapihvi jätettäisiin mediumiksi. Eikä tarjoilija liiemmin kysynyt, miten pihvin haluat, vaan oletuksena tuli medium. Olin jo syönyt melkein koko hampparin, ennen kuin edes tajusin, että en saisi kyllä tällaista lihaa syödä. Ensin tuli tietysti kamala huoli, mutta sitten ajattelin, että on ne ihmiset kivikaudellakin lisääntyneet ja silloin liha kai syötiin aina raakana. Medium nyt kuiteskin oli ainakin kuumennettu. Eikä tullut maha kipeäksi, kuten ei ikinä aiemminkaan ole mediumista tullut. En kyllä tiedä, mikä se pointti siinä edes on, että voiko vauva saada silti jotain bakteereita siitä lihasta vaikka itselle ei tulisi mitään mahaoireita? Tietääkö joku? Ajattelin mainita asiasta kyllä neuvolassa sitten kun sinne ekan kerran menen. Mutta eipä siinä oikein enää mitään asialle voinut, joten turha varmaan itseään kiusata ja soimata tuosta. Mitä mieltä olette?

Eikös se ole se listerian vaara, mistä aina vouhotetaan. Raaka liha, vakuumipakattu kala, pastöroimattomat maitotuotteen jne jne jne. Itse vedän mediumia ihan hyvällä omatunnolla, fetaa, mozzarellaa, sinihomejuustoa myös! Uskon, että kun listeriaa ei ole kyseisistä tuotteista tullut kohta 21 vuoden aikana, vaikka samanlaiset riskit on ollut, niin tuskinpa se nyt tulee. Tietty en mä nyt ihan mahdoton ole, tietysti ihan kohtuudella syön.

Neuvolassakin nauroivat kaikille kielletyille tuotteille ja sanoivat, että lista on oikeesti tosi lyhyt, mm. maksa, pellavansiemenet, tietyt kalat (hauki esim.) metallipitoisuuden vuoksi jos oikein muistan ja tietty mäti, simpukat ym. äyriäiset, joissa listerian riski on oikeesti on iso.

Netistä jos lukee ruokasuosituksia niin ei saisi syödä edes meetwurstia tai kinkkua leivän päällä!! :eek: :D

Listeria tulee harvoin terveeseen aikuiseen, raskaana olevilla on tavallista suurempi riski sairastua. Tauti muistuttaa tavallista influenssaa, mikä ei kuulosta vaaralliselta, mutta aiheuttaa keskenmenon riskin.

Jokainen punnitkoon itse, kuinka paljon tekee mieli riskiryhmään kuuluvia elintarvikkeita. Minä pärjään muutaman kuukauden ilmankin. Vaikka riski on pieni, se on olemassa.

Ai, mulle sanottii että riskit saada listeria on sama kun aina ennenkin, eikä altistaisi siihen sen enempää, raskaana on vaan kohtalokkaampaa sairaastaa ko. tauti. :confused: No, jokainenhan tekee miten itse parhaaksi näkee. :) Ei siitä haittaa ole noudattaa tarkkoja ohjeita, itse en siihen pystyisi millään ja hermot meni jo viimeeksi kun jokainen tuttu päätti mitä saan syödä ja mitä en.

Suomessahan on aika tarkat ohjeet.. on se kumma kun niitä terveitä lapsia syntyy muihin maihin, vaikka eivät ole samoja ohjeita noudattaneet. ;) Varman päälle siis aikalailla pelataan, vaan ei se väärin ole! :)

:) minulle tuo ruokien välttäminen ei ole hankalaa. En muutenkaan ole kaikkiruokainen enkä syö samoja ruokia kuin muut. Ei siis herätä ihmetystä, jos jätän jotain syömättä.

Siis täh, miten niin kinkkua ei saisi syödä leivän päällä? Millaista kinkkua tarkoitetaan? :wideyed: Oon ihan urpo noiden kiellettyjen syömisten ja juomisten kanssa. Onnessani join rooibos teetä, kun siinä ei ole kofeiinia, kunnes sit luin jostain että ei sitä saakaan juoda. Tai sitten oon liian hysteerinen noiden kiellettyjen ruokien suhteen, kun on eka raskaus.

Takaisin