Muille kertominen

Tiutiutiu

Piirimestaruustason postaaja
Syysmammat 2018
Milloin ja miten ootte kertoneet tai kerrotte raskaudesta lähipiirille, ystäville jne? :)

Keskenmenneestä raskaudesta me ei miehen kanssa kerrottu kenellekään - paitsi sitten, kun se meni kesken ja kaipasin ystäviltä tukea suruun. Mun ystävät asuu muualla ja nähdään harvoin, joten suurimmalle osalle kerroin viesteillä meidän ryhmächatissa. Myös mun sisko ja veli ja miehen sisko ja sen mies tietää keskenmenosta.

Nyt tämän uuden plussan kanssa mulle on iskenyt joku kummallinen hinku kertoa jo vaikka kenelle :D Kaipa se on vähän niin, että kun kerran keskenmenosta tietävät, niin kerrotaan nyt sitten tästä uudestakin tärpistä heti kättelyssä. Jos jokin menee pieleen, niin osaavatpa myötäelää sitten. Niinpä olen lähetellyt ystäville samaiseen ryhmächattiin kuvia plussatesteistä ja kertonut juuri samaisille sisaruksille jo :) Miehen siskolle oli pakkokin kertoa, jotta saivat joulun aikaan auttaa meitä salailussa, anoppilassa kun oltiin. Normaalisti kun en todellakaan kieltäytyisi punaviinistä tai terästetystä glögistä.

Molempien vanhemmat aiotaan kyllä pitää pimennossa ainakin siihen asti, että saadaan tietää, kasvaako tuolla oikeasti joku. :) Kummankin äidit on hirveitä hössöttäjiä, ja mun äiti on lisäksi ärsyttävän kova murehtimaan asioista. Halutaan siis vähän säästää sekä itteämme että heitä... Kaikista liikuttavinta musta on ajatella sitä hetkeä, kun mun isä saa kuulla raskaudesta. Oon aina ollut isän tyttö, ja isä tykkää muutenkin vauvoista.
 
Me ei olla uskallettu kertoa vielä. Yksi raskaana oleva ystäväni tietää. Pelkään niin paljon , että jokin menee pieleen. Raskaus, kun ei aivan helpolla alkanut. Molemmat ollaan kotoisin Pohjoisesta ja siellä asuu iso osa perheestä. Ajateltiin talvilomalla mennä sinne ja kertoa sitten kasvotusten. Anoppi varmaan halkeaa onnesta :Heartred itselläni ei ole äitiä niin hän on ollut aina tosi läheinen.
 
Samoilla linjoilla kuin Terhie. Odotellaan, että miten tässä käy. Varmaan sitten ultran jälkeen kerrotaan lapsille ja he hoitavat sitten tiedottamisen...kaikille :happy:
 
Olen kertonut kolmelle kaverille, jotka tiesivät viime raskaudesta ja tukivat keskenmenon jälkeen. Muille kerrotaan vasta rakenneultran jälkeen, en halua esim.omille vanhemmilleni sitä tuskaa, minkä keskenmeno itselle aiheutti, mikäli jokin menisi tälläkin kertaan pieleen.

Odotan kyllä todella innolla sitä hetkeä, kun joskus saan vanhemmilleni ja isovanhemmilleni kertoa vauvasta. Toivottavasti se on helmikuulla sen aika :)
 
Viime raskaudessa kerroimme melko pian plussatestistä vanhemmillemme sekä läheisimmille kavereille. Nyt ajattelimme kertoa vasta ensimmäisen ultran jälkeen.
 
Samaten kuin edellä. Odotellaan ensin ekat 12 viikkoa ja ultra niin sitten kerrotaan. Vanhemmat lapset kun saa tietää niin sen jälkeen kyllä kaikki tietää :D
 
Miehen lisäksi kukaan ei vielä tiedä. Halutaan odottaa viikolle 12 ennen kun kerrotaan muille. Silloinkin kerrotaan vaan vanhemmille, mummille ja lähimmäisille kavereille. Muut saa sitten tajuta asian kunhan meikäläinen pyöristyy. [emoji23]
 
Miehelleni kerroin eilen, kun kolmen testin jälkeen oli pakko alkaa uskoa tilanne
Miehen lisäksi äitini tietää kun olin jo aiemmin hänelle asiaa epäillyt. Muille olemme ajatelleet keetos sitten vko 12 tienoilla. Vaikka lies on ihan sitä mieltä että ei tässä mitään tuu käymään ja rauhoitteli mua siitä mun joulukuun juomisesta. Itseäni se mietityttää, mutta eiköhän ne neuvolassa sitten osaa sanoa onko voinut olla vaikutusta kun näin aluilla ollaan..
Olipa pitkä selostus
 
Mie olen muutamille kaverille kertonut jotka tietää yrityksestä mutta muuten kerrotaan sitte 12 viikon jälkeen. Isälle ajattelin kertoa pariviikkoa aiemmin kun olen siellä käymässä. Hänelle en haluaisi kertoa puhelimessa.
 
Yritin kertoa kolmelle kaverille ja neljännelle kerroin suoraan. Neljännestä mulle tuli voimakas tunne, että he alkavat laittaa vauvakamojaan jo myyntiin, niin siksi kiirehdin, että saatais kaverialennuksella. Yhdelle aloin jotain avata facessa keskustelua, mutta hiljaisuudesta päättelin, että oma raskautumisen yrityksensä ei ole vielä ottanut tuulta purjeisiin ja että asia on arka. Toinen ei hoksannut kai vihjausta, kun syytti vain itsekkääksi yhdessä asiassa, ja kolmannen kanssa en saanutkaan sanottua loppuun asti (jäi siihen käsitykseen, että voisimme yrittää).
 
...voi ainakin yksi ystävä lohduttaa sitten, jos käy huonosti.

Varmaankaan en malta pitää suuta kiinni, jos tapaan taas ketään tai jos vaikka töissä joku hoksaa kysyä.
 
Meillä tietää minun lisäksi vain mieheni. Oon aina yrittänyt sinnitellä ekaan ultraan asti kertomisen kanssa, mutta oma äitini on aina arvannut aiemmin. Töissäkin oon aina melko aikaisin joutunut kertomaan kun olen sairaanhoitaja ja kaikkiin tutkimuksiin ei saa raskaana ollessa osallistua.
Nyt on onnistuttu vielä pitämään asia salassa, mutta ei varmaan kauaa onnistu kun maha on nyt jo niin turvoksissa.
 
Olipa mielenkiintoinen Uusi Vuosi "kännikuskina" :hilarious: en ikinä yleensä siihen hommaan suostu, mut eilen ei sitten huvittanut itse lähteä mihinkään selvinpäin.

Yksi kaveri tarvi kyytiä ja eiköhän eka kysymys ole "noo joko ne Pullat on uunissa?"
Mä olen maailman huonoin valehtelemaan ja niin tälläkin kertaa.......

Oma mies soitti jo kympin aikoihin, et haluaa tulla lapsensa äidin luokse (lue: oli aivan totaalisen naamat :joyful:). Lähdin hakemaan ja tietty perillä koko äijäporukka yritti saada jäämään vielä. Onneksi kaikki oli ihan yhtä sooseissa ettei kukaan varmaan muista et mr. höpötti koko ajan "lapsensa äidistä" ja et "nyt on pojat paljon tärkeempiä asioita elämässä, ku nämä juhlat". Alkoi lasten äidistä tuntua et kohta saapi isukki ottaa taksin kotiin :grin
koko matkan herkisteli sitä et hänestä tulee isä. Ja et yhdelle kaverille oli pakko kertoa saunassa. Sitten oli pakko päästä katsomaan kaupungin ilotulitulitusta... Huoh... No päästiin kotiin ehjin nahoin. Ei enää ikinä kuskin hommia!!!!!!

Rakkauden täyteistä Uutta Vuotta kaikille :Heartred
 
Olipa mielenkiintoinen Uusi Vuosi "kännikuskina" :hilarious: en ikinä yleensä siihen hommaan suostu, mut eilen ei sitten huvittanut itse lähteä mihinkään selvinpäin.

Yksi kaveri tarvi kyytiä ja eiköhän eka kysymys ole "noo joko ne Pullat on uunissa?"
Mä olen maailman huonoin valehtelemaan ja niin tälläkin kertaa.......

Oma mies soitti jo kympin aikoihin, et haluaa tulla lapsensa äidin luokse (lue: oli aivan totaalisen naamat :joyful:). Lähdin hakemaan ja tietty perillä koko äijäporukka yritti saada jäämään vielä. Onneksi kaikki oli ihan yhtä sooseissa ettei kukaan varmaan muista et mr. höpötti koko ajan "lapsensa äidistä" ja et "nyt on pojat paljon tärkeempiä asioita elämässä, ku nämä juhlat". Alkoi lasten äidistä tuntua et kohta saapi isukki ottaa taksin kotiin :grin
koko matkan herkisteli sitä et hänestä tulee isä. Ja et yhdelle kaverille oli pakko kertoa saunassa. Sitten oli pakko päästä katsomaan kaupungin ilotulitulitusta... Huoh... No päästiin kotiin ehjin nahoin. Ei enää ikinä kuskin hommia!!!!!!

Rakkauden täyteistä Uutta Vuotta kaikille :Heartred

Haha, voi ei. [emoji1] Siellähän on ollut hupaisaa. Ihanaa, miten innossaisi mies on tulevasta vauvasta!
 
Me ajateltiin käydä varhaisultrassa ja jos kaikki on hyvin niin sen jälkeen varmaankin kertoa ihan parille läheisimmälle ystävälle, vanhemmille varmaan sitten 12 viikon jälkeen. Muille kavereille sitten sen jälkeen pikkuhiljaa.

Me käytiin eilen kavereiden uv-bileissä, ja mä heti kun sain cola tölkin köteen niin yks ystävä tuli kysymään et ootko ihan omasta tahdostas selvinpäin vai onko jotakin kerrottavaa, vinkvink... Sujuvasti sanoin, et ei kyllä oo nyt mitään, kuskin nakki napsahti tällä kertaa mulle :D Toisaalta ikävää kun tullaan kysymään kun hänkin taustan tietää ja on kipeä aihe, mutta tällä kertaa ei riipassutkaan syvältä kun pientä sisällään kasvattelee.

Terhie, mahtava sun mies! :DD ihanan intona!
 
Muokattu viimeksi:
Ekan kanssa kerrottiin vasta ekan ultran jälkeen, etenkin koska sitä edellinen raskaus päättyi tuulimunaan viikolla 11 eli viikkoa ennen ultraa.

Noh, tämän suhteen kävikin vähän toisin. Ensin oli töissä tiimipalaveri ravintolassa jossa tilasin alkoholitonta glögiä (olin autolla joten kukaan ei ihmetellyt). Glögi oli kuitenkin pahaa enkä juonut sitä. Tarjoilija kysyi mikä on vikana johon vastasin että maistuu niin punaviiniltä ettei kyllä mene alas. Tarjoilija jähmettyi ja hiljaa totesi että toikin mulle vahingossa holillista. Suutuin tietenkin ja tämä reaktio paljasti työkavereille tilanteen.

Pari päivää myöhemmin oli ystävien luona pikkujoulut, heti kun astuin sisään tarjottiin tavan mukaan kuohuviiniä. Kieltäydyin (vaikka mulla oli kyyti) ja pakkohan sen jälkeen oli tunnustaa. Tässä vaiheessa siis viikkoja vasta 4. Vanhemmille piti kertoa aattona kun herkkuni kylmäsavulohi jäi koskematta (ja toin äidille lohifileen paistettavaksi, siitä tiesivät - paitsi isä ensin kysyikin että olenko nykyään allerginen raa'alle kalalle...)

Että ei ole tämä joulun aika helppoa salailla. Viime kerralla selvisin kertomatta jopa rapujuhlista yhden salaliittolaisen avulla, joka täytti snapsilasiini vedellä :D
 
Mekin ollaan ajateltu odottaa ainakin varhaisultraan. Np-ultraan asti ei ehkä kykene salaamaan, jos turvotus jatkuu samanlaisena :bored: tai sitten pitää vaan pukeutua kaapuihin.. sekin saattaa kyllä herättää epäilyksensä. :D

Ja ensimmäisenä kerrotaan isovanhemmille ja isoisovanhemmille ja tietenkin meidän sisaruksille. Kaverit saa kuulla jokainen vuorollaan sitten kun nähdään :)
 
Joo, mun mies on kyllä niin intona tästä, et ihan liikuttaa itteeki.
Te keillä aiempaa kokemusta... Milloin masu on alkanut näkyä? Tiedän, se on yksilöllistä, mutta olisi kiva kuulla :joyful: musta tuntuu jo nyt ettei housut mahdu kiinni, mutta se nyt tietty johtuu ihan turvotuksesta.
 
Minulla on molemmista raskauksista alkanut vatsa näkyy vasta puolen välin kieppeillä paremmin. Toki sen pömpön on itse aiemmin huomannut, mutta ei ulkopuoliset. Joudun toimenkuvaa vaihtamaan noin raskauden puolessa välissä, toisen lapsen kohdalla vaihdos tapahtui rv 22 ja kukaan töissä ei raskautta huomannut siihen mennessä. Olen hoikka.

Turvotus kyllä alkaa tosi varhaisessa vaiheessa. Itsellä selainen olo, että housut puristaa.
 
Takaisin
Top