Muiden suusta kuultua...

*Piitu*

Silmät suurina ihmettelijä
On se ihanaa että ihmisillä (etenkin sukulaisilla) riittää sanottavaa, niin positiivista kuin negatiivistakin raskaudesta.
Mitä teillä on jäänyt mieleen? :)

Muutamaan otteeseen on meinannu palaa käämit lähes 90v mummoon:
1. Vaatetus: "Mä olen katsellut sulle postimyynnistä sellaisia tunika mallisia paitoja, saisit sinäkin mahas paremmin piiloon." (yritä siinä ny sitte nätisti sanoa, että vaikea tätä on piilottaa ku kaikki kumminki arvaa mikä siellä on, vai pitäiskö mun yrittää piilottaa se lopputuloskin?)

2. Sukupuoli/nimi: sehän siis on jo mummon mukaan päätetty kumpi sieltä tulee ja suvussa kulkenut nimi jatkaa voittokulkuaan.. (just joo... anteeksi vaan mutta nimikantaa on joskus syytä uudistaa ja miehellä lienee sanansa sanottavana)

3. Odotus/synnytys: a. kaikki ihanat kauhutarinat "(viime)vuosisadan alusta" - tähän päivään, ottaen huomioon että mummolla itsellään ei ole ollut mitään ongelmia raskaudessa, juoksi maratonin kahdeksannella kuulla, mahaa tuli näkyviin kaksi päivää ennen synnytystä ja vauvat syntyivät "noin vain" jossain lattian kuurauksen, lehmän lypsyn tai halonhakkuun välillä (jonka jälkeen siis askareita jatkettiin...)
b. Viime viikolla kun mulla oli rv37 niin: "Jos tuo nyt syntyy niin kaiketi se säilyy elossa." ...asiat voi sitte ilmaista NIIN monella tavalla...

Tuttavan kysymys kuului: "Oletko sä ihan varma että siellä on vain yksi?"
joo tiedetään, maha on koko luokkaa jumppapallo ja vielä kun masuni on todella pyöreä ja käyrien ylärajoilla mennään...

Ja lopuksi varmastikin kaikille tutut kysymykset, näin viimeisellä kuulla: Millon sulla on la? (montako kertaa se vielä pitää sanoa), Millainen olo sulla on? (oletko ihan varma että haluat tietää vessa käyntieni määrän) ja Vieläkö sä olet yhtenä kappaleena? (eikö ole arvattavissa että ilmoitan kun synnärillä on käyty) [:D]

Aurinkoisen lämmintä eli helteistä viikonloppua tuleville mammoille! [:D][;)]
- Piitu
 
Moi!

Heh... Kyllähän näitä riittää... Ehdottomasti parhaita kommentteja on kyllä tullut mieheni pojan suusta (ensimmäisellä luokalla koulussa).

Juuri tuossa vähän aikaa sitten isä puhui pojalleen, että voitaisiin mennä uimahalliin. Minä sitten sanoin, että voisin lähteä mukaan. Poika katsoi minua päästä varpaisiin ja tuumasi -ai sä, ton mahan kans... ihan kiva. [:D]

Poika myös kerran innoissaan selitti jollekkin: - Sitten kun se vauva POKSAHTAA pihalle [:D]
 
Mun äippä on joskus rasittava näissä vauvajutuissa[:D] Mehän ei siis tiedetä varmaksi että kumpi on tulossa, ainoastaan sillon tammikuun ultrassa kätilö sanoi että voisi olla poika, mutta muutenkin oli niin paljon varjostuksia kuvassa ettei todellakaan varma ole. Mulla on tosin ollu kokoajan semmonen olo että se on poika[:D] Myöhemmin lääkäri sanoi kanssa tuosta ruskeasta viivasta navan alla että olisi pojan merkki[:)] No mutta, mun äippähän siis sanoo että sieltä tulee tyttö. Että se osaa ennustaa kyllä asioita ja että tyttö se on kun hänestä siltä tuntuu. Meillä on semmonen suvussa kulkenut kastemekko jossa minutkin on kastettu ja tällähetkellä siinä on siniset nauhat koska viimeksi siinä on kastettu poika. Sanoin äipälle ettei niitä nauhoja tarvii vaihtaa, ja et jos oliskin tyttö niin kerkeäähän ne vaihtaa vielä synnytyksen jälkeenkin. Mutta ei, punaiset nauhathan se siihen vaihtoi. Tää asia on vaan jotenkin niin ärsyttävä[:D] Ihan toivon että tulisi se poika että voisi näyttää miten väärässä äippä taas kerran oli mutta jos tuleekin tyttö niin ärsyttää valmiiksi jo se ilme "mitäs minä sanoin" [:D]

Muutenkin mua ärsyttää kamalasti semmonen ns.sotkeentuminen ja liikaa neuvominen. Että eiköhän jos jotain tulee niin osata ihan itsekkin kysyä mielipidettä asiaan ja miten he ovat aikoinaan asiat tehnyt jne. Ja kohtuus muutenkin kaikessa, kyllä siinä hermo menee jos isovanhemmat kokoajan on sillä "eikö tämä olisi parempi tehdä näin eikä noin" asenteella kun kumminkin jokainen perhe on erilainen[8|]
 
Täällä myös toi kastemekko juttu, tällä hetkellä mekossa on vaaleanpunaiset nauhat, mutta anopin suusta "nehän täytyy sitten vaihtaa, eikä noi siniset oo hyvässä kunnossa, mitäs jos mä vaikka hommaisin uudet siniset nauhat?" Meillehän ennustettiin tyttöä ultrassa, joten sanottiin vaan että eiköhän ne kerkee vaihtaa ja ostaa kun vauva on syntynyt.
Anopin äiti, eli mieheni mummo taas sanoi pääsiäisenä siellä käydässämme että "anna nyt pojalle munaa", tarkoittaen siis sitä että söisin niitä suklaamunia että vauvakin pääsee niistä nauttimaan [:D]
Kun taas oma äitini on ihan ihan 100 varma, että tulokas on tyttö ja arvasi nimenkin jo [&:] Ei toki olla kerrottu, että tyttöö sieltä lupailtiinkin tulevaksi tai että se ainoa nimi minkä ääneen sanoi, osui oikeaan! Lisäks hän puhuu jatkuvasti että ostaa sitten kaiken mitä ostaa niin vaaleanpunaista. Tästä nyt puhuu varmaan jo senkin takia, että itse inhoan vaaleanpunaista enkä haluaisi lastanikaan siihen pukea.

Viimeksi kaupassa joku pikku tyttö huusi viiteen kuuteen kertaan että "ÄITI, KATO KUINKA ISO MAHA TOLLA ON". Meinasin minäkin sanoo sen tytön äidille, että kato nyt niin ei tarvii jatkuvasti hokee sitä.
 
Täällä oli veljenpoika Kalle 2wee hoidossa.. kulki koko ajan perässä ja pussaili "vaavamasua" :D ja sit kovasti hoki et: täällä masussa Kallen pikkusisko ja taputteli (oli just viimeviikolla saanu pikkusiskon :)) siinä sit selitellä et: ei ku pikkusisko on äitin luona [:)] oli kyl suloinen tapaus.. 
 
Mulle on kyl kans tullu paljon palautetta vatsan koosta jo viikon 20 jälkeen. Yllättävän moni tosiaan kyselee "ootko varma ettei ole kahta tulossa" ja sit jatkaa siihen perään et "kuinkakohan hillittömän iso susta vielä tulee kun oot nyt jo noin iso". Tosiasiassa mulla on maha näkyny jo aika aikasin ja onhan se aika isonpuoleinen, yläkäyrillä mennään, mut kuitenkin kaikki on ihan "normaalia"..

Pahin mitä oon kuullu, on kun työkaveri ruokasalissa kysy jossain noin 30 viikon kohdalla ekaks yhtenä päivänä mikä on la, ja kerroin et kesäkuun alussa. Seuraavana päivä samaisessa ruokasalissa ei mitenkään hiljaa, työkaveri kysyi ensin et " ootko varma ettei ole kahta tulossa" johon vastasin et "ootko tosissasi???" Hän siihen sanoi " joo, kun ajattelin et oot niin iso siihen nähden milloin on laskettu aika!!" Tähän minä sit sanoin et " hei, anna tulla vaan kaikki kohteliaisuudet nyt kerralla" ( yritin olla oikein sarkastinen et ois tyyppi tajunnu mitä puhuu..) mut hän vaan siihen sit lopuks sanoi et " ei se ollu kohteliaisuus" TODELLAKO?? Olin ihan raivona ja punainen, ois niin tehny mieli avautua kunnolla mut enpä sit mitään kyenny enää sanomaan...

Valitettavasti ajoittain sorruin varsinkin töissä, jossa kaikilla on jotain sanottavaa mun mahasta, siihen etten kertonu ihmisille tarkaa aikaa vaan pyöristin lukuja ja siirsin itse laskettua aikaa lähemmäs, koska en vaan jaksanu kuunnella aina sitä kauhistelua, ihmiset ei osaa peittää yllättyneisyyttään vaan se kyl näkyy naamasta vaik ei mitään sanoiskaan...Alkuraskaudesta odotin todella innoissani milloin vatsa alkaa näkyä, ja koin arvostelun kyllä todella inhottavana...Miks raskaana olevaa saa ulkonäöstä arvostella?? Ja suusta saa päästää mitä vaan?? Jos jotain olen itse tästä oppinut, niin sen, etten koskaan kommentoi kenenkään vauvamahan kokoa tai näköä, sanon vaan et aivan ihana, söpö tai jotain positiivista! Sellaista palautetta odottaja tarvitsee!!
 
Ei noista kommenteista kannata liikaa itseensä ottaa, kateelliset ämmät tollasia "kohteliaisuuksia" laukoo.. Kyllähän noi kommentit alkaa itteekin vähän kyllästyttää, kun jokapäivä törmää kysymyksiin monta sieltä on tulossa, onko ollut mitään outoja mielihaluja, kumpaa sukupuolta jne... Ja lisäks se, että kaikki ketkä veikkaa sukupuolta onnistuu arvaamaan sen oikein[:@] Tai luultavasti oikein, kuka tietää [:D] Tänään äijä meni möläyttämään kaveriporukassa, että sitten kun meidän poika sitä ja tätä... No, hirvee huutokonserttihan siitä tuli kavereilla, että nyt äijä paljasti, koitin sitä sitte itse korjata, ettei me itsekään sitä tiedetä.. No, eipä auttanu sekään, kun niille oli jo aiemmin kerrottu, että pidetään sukupuoli salassa...
 
AnAnAtS meille on käynyt vähän samallalailla [:D]
Mies muutaman kerran möläyttäny. Mutta onneks meillä oli alusta asti sillee, että minä epäilin poikaa ja Isä tyttöä. Tyttöhän sieltä on tulossa mutta mä olen ns. esittämällä esittänyt edelleen että poika on tulossa ;)

Joo, eipä noista kommenteista kannata välittää... Ihmiset tuijottaa ja sanoo mitä sattuu. Onneksi osaan itse ottaa kaikki niin huumorilla että [:D] Kerran jopa oma mies huusi mulle että: -Hei bontso, tuus käymään täällä... [:D] Siis ihan täysin huumorilla.
 
Mä en hermostu oikeestaan mistään muusta kun yhdestä kysymyksestä: "Joko oot lopettanu tupakoinnin???" Yleensä kysymys tulee vielä todella ärsyttävällä äänensävyllä höystettynä, eli ei uskota kysyessä että olen lopettanut. Lisäksi edelleen saa kuulla tuota kysymystä vaikka muksu kohta jo pihalla. Yleensä vastaan vaan että "mitäs luulet".
Poltin siis yhden tupakan samantien positiivisen testin jälkeen (hermosauhut [:D]) ja siihen jäi. Todella rasittavaa kuunnella tota kysymystä.
Plus kaiken maailman neuvomiset siitä mitä EI SAA TEHDÄ... kuten kahvin juonti jota en ole lopettanut enkä lopeta vaikka kuinka tulisivat neuvomaan. Kaikkein parhaita ovat kyllä ne joilla ei vielä lapsia ole tai edes tulossa, mutta neuvoja silti riittää [:D]
 
Mulla ei masusta ole tullut kommenttia. Mutta mua raivostuttaa; kuinka muut tietää asiat paljon paremmin kun esimerkiksi mä ite, tai lääkäri tai neuvola!

Se osaa todella ottaa aivoon ![:@]

Mä kyllä pyydän mielipidettä ja neuvomista jos sitä haluan !
 
Gibsoni: Kiitos nauruista [:D] Mulle ei sentään mies oo noin huudellu, mutta kyllä sekin nauro kun luin ääneen [:D][:D]
 
Sama täällä, muhun pisti ampiainen tänään nii oonkin tässä miettiny mitä ilokaasua se on muhun pistäny [:D] Koirakin kun piti jonkun hassun yskäsy äänen niin nauroin niin että se meinas alkaa muistuttaa kyl itkua enemmän. 
 
Täällä tuleva isosisko 7-vee kuuli vauvauutisesta, mietti ja pähkäili että tuleeko hänestä sitten isoveli jos vauva on poika :)

Samaten mietti ääneen kuka mahtaa olla vauvan isä, hänellä ja tulevalla vauvalla kun on eri isät. Minä ja mieheni meinattiin siinä sitten tukehtua aamukahviin. Ei ollut tullut mieleenkään että sekin asia voi olla epäselvää lapselle.. [;)]

Muiden ihmisten puheet eivät ole haitanneet, mahani on ollut "avoin" kaikille eli en ole häiriintynyt vaikka ihmiset ovat kopeloineet. Tosin ei ihan vieraat ole sitä kyllä yrittäneetkään [:D]
Tuntuu että olen itse ollut se joka on "valittanut" olotilaa ja mahdotonta turpoamista.
Kommentteja on kyllä tullut juurikin näitä että olenko varma että on vain yksi tulossa ja mm. että tuo maha ei kesäkuuta näe. Saa nähdä [;)]
 
Kaverini ei ole vieläkään onnitellut vauvauutisen jälkeen, vaan hänen ensimmäinen kommentti oli "oliks suunniteltu". Tämän jälkeen kuulin jälleen kertomuksen pitkästä ja kivuliaasta synnytyksestä... Mun mielestä ehkä hieman tahditonta kysyä tuota ensimmäisenä... mutta, heillä kun ensimmäinen tuli "ai tälleekö niitä lapsia tuleekin" (lapsia ei ollut suunnitelmissa, muttei myöskään käytetty mitään ehkäisyä, fiksua [8D]).
Tämä samainen kaveri ei myöskään voi ymmärtää miten jotkut vauvamasun nähdessään toteavat se olevan ihana. Hänelle kun tulee mieleen vain tuska ja ahdistus. Onhan tämä oma maha välillä vähän ahdistava, mutta kyllä ne muiden masut silti ihania on [:)].
 
Hei ihan loistava keskustelu! Näitä kaikkia pitäis saada tonne yleiseenkin keskusteluun, että pääsis muutki osallistuu ja raskautumisesta haaveilevat kauhistelemaan ;)

Onnea teille kaikille, ei oo enää pitkä taival tätä jo varmasti pitkältä tuntunutta taivalta edessä, mutta erityisesti ne 40+ viikoille menevät hetket tuntuvat pidemmiltä kuin aiemmat 40vkoa yhteensä... Tsemppiä tulevaan!
 
Kiitokset tsempeistä, niitä tullaan varmasti tarvitsemaan [:)]

Meillä taas kerrottiin melkein samaan hengenvetoon tyylin näin, että hei, meille tulee vauva, ja kyllä, se oli suunniteltu[:D] Ajattelin mielummin kertoa itse heti ja säästää muut niiltä mietteiltä, että onkohan toi raskaus nyt ihan varmasti suunniteltu... Varsinkin kun itse olen aina ollut melkoinen bilehile ja periaatteena on ollut, että silloin mennään kun vielä pystytään. En siis päällepäin mitään perus äiti tyyppiä. Eikä näin ollen kerrottu etukäteen myöskään mistään vauvakuumeesta tai yrittämisestä, kun ei se muille edes kuulu. Eräskin kaveri, kuka ei tiennyt minun olevan raskaana (alussa), oli sanonut toiselle kaverille, kuinka minä olen ihan vihoviimeinen maailmassa, jolle kuvittelisi tulevan lapsia... No, kyllähän toi vähän [:@][&:][>:] ja vähän lisää [:@][:@][:@] Samaa sanoi aikoinaan pitkäaikainen poikaystävä, ja voitte kuvitella kuinka hyvältä tuntui silloin. No, ei ole ainakaan turhaan nykyinen ex-mies, pellolle tollaset[:D]
Niin, no jokatapauksessa pointti oli se, että kerrottiin suoraan itse raskauden olevan suunniteltu, koska muiden kavereiden raskauduttua ekaa, tokaa tai kolmatta kertaa on supistu näiden selän takana, että tiedätkö oliko ihan suunniteltu tapaus... Ymmärtäähän sen, ettei tollasta ehkä kehtaa päin naamaa kysyä, muttei siitä tarvi mielestäni myöskään puhua selän takanakaan.
Äh, en vaan jaksa ymmärtää, miksei ihmiset voisi elää nuoruuttaan täysillä siihen asti, kunnes tulee hetki, milloin tahtoo oikeesti rauhoittua ja aikuistua, olla äiti. Ei se tee musta yhtään sen huonompaa äitiä tulevaisuudessa kuin se, että olisin viettänyt pari vuotta jo valmiiksi koti-iltojen parissa, ehkä vähän viiniä maistellen, jos sitäkään. Ei tarvitse ainakaan miettiä hetkeäkään, jäikö nuoruus elämättä!![:@] Biletetty on plussaan saakka ja nyt alkaa se toinen, tärkeämpi vaihe elämästä, äitiys.
Sen olen myös huomannut, että mitä enemmän vähiin vetää kaveriporukasta lapsettomat kaverit, sitä kyynisemmiksi muuttuu myöskin näiden sinkkukavereiden / lapsettomien kommentit... Jee, ai nyt säkin, hemmetin petturi (tekonaurua[:D]) Niin, ja missä oli ne onnittelut?
 
"Samaten mietti ääneen kuka mahtaa olla vauvan isä, hänellä ja tulevalla vauvalla kun on eri isät. Minä ja mieheni meinattiin siinä sitten tukehtua aamukahviin. Ei ollut tullut mieleenkään että sekin asia voi olla epäselvää lapselle.." [:D][:D]
Kyllä noi lapset aina keksiikin NoKo[:D]
 
Mieheni on tosiaan aika hyvä suustaan.. [;)]

[:D] Voi ei... mieheni taas tuossa repäisi oikein kunnon kommentin [:D] Meinas tulla itsellä pissat alle kun nauroin niin kovasti..

Eli Minulla on toinen rinta vähän isompi kuin toinnen. Aina ollut... Ja nyt tämä isompi rinta on ns. kehittynyt enemmän. Vuotaa niin että saattaa tulla jo paidasta läpi ja on ihan selkeästi kerännyt jo varastoa.
Katselin sitten peilistä suihkun jälkeen rintojani ja sanoin miehelle että kylläpä koko ero näkyy nyt selkeästi. Mieheni tuli katsomaan ja kommentoi ihan ajattelematta:
- No toi toinen tissihän on ihan KUIHTUNUT!

Aloin nauramaan niin että meinas oikeesti tulla pissa alle. Ei tollee voi sanoa tyttöystävälle! [:D]
Miehenikin alkoi nauramaan kun tajusi mitä oli sanonut ja rupes selittään että se pienempi rinta vaan nyt näyttää paljon "nuorekkaammalta" [:D] [:D] Sanavalinta oli nyt ehkä vähä väärä... Hyvät naurut tästä kyllä tuli.

Mieheni poika laukaisi naapurille myös hyvän kommentin kun naapuri kysyi, että kumpaas hän toivoo. Pikkusiskoa vai pikkuveljeä?
Poika tuumasi sen kummempia miettimättä että no, tyttöä, että ei mene hänen ja isän ÄIJIEN illat pilalle. [:D]
 
Takaisin
Top