Muiden äitien moralisointi...

Minäpä olen saanut moralisointia nimenomaa siitä, kun minä haluan olla lapsen kanssa kotona - ainakin vielä jonkin aikaa. Imetän ja nukumme perhepedissä, ja tästäkin olen saanut arvostelua niskaani - nekun ovat kuulemma hippien hommaa eikä lapseni tule oppimaan nukkumaan omassa pedissään, jos saa nukkua vieressä. :wink

Noh, me äidit olemme kyllä pahimpia moralisoijia ikinä. Mikään ei ole koskaan hyvin tai oikein. Toisaalta, olen itse oppinut olemaan jo välittämättä muiden sonnan heitosta. Minä lapseni ja tilanteemme parhaiten tunnen.
 
Kaikkein paras paikka lapselle on kotona ainakin minun mielestäni. Aina se ei tietty oo mahdollista, mutta jos on niin kannattaahan sitä sitten olla. Ja toi perhepetihomma on mun mielestä niin oma valinta, jos ite pystyy nukkuun ja parisuhde ei suuremmin kärsi, niin mikäs siinä. Ihan varmasti lapsi oppii nukkumaan yksikseenkin. Mä olen huomannut, että tarvitsen sänkyni vain mulle ja miehelleni, en pysty nukkumaan jos lapsi tai lapset on vieressä, sillon on mun ihan sama mennä vaikka sohvalle... Ja jotenkin näin pian 5 lapsen äitinä tuntuu että sitten kun on vaan mahdollista, haluan pyhittää makuuhuoneen vain meille aikuisille, se on se mun ainut "Oma paikka" :)
 
ääh, mulleki vänistiin siitä et pitäs opettaa tyttö nukkumaan omassa sängyssä, mut imetyksestä ei kukaan sanonu mitään. siirsin tytön omaan sänkyyn siinä vaiheessa, kun hän alkoi liikkumaan enemmän ja pelkäsin, että putoaa lattialle. oon tosin edelleen ottanut häntä viereen yöllä, jos itkee eikä rauhoitu omaan sänkyyn ja tyttö on nyt 1v 2kk. imetin 10kk ja lopetin hyvissä ajoin ennenkuin lähdin töihin. et teet just niinku itsestä tuntuu, kyllä sä sit tiedät, kun on aika siirtää omaan sänkyyn ja kun on aika lopettaa imetys :)
 
Saanko avautua tupakanpoltosta?

Mua ärsyttää ihan suunnattomasti moralisointi tupakanpoltosta, luulevatko että en itse ruoski itseäni henkisesti kys. asiasta? Hemmetti, sentääs olen tiputtanut niin että entisestä 20-30/pvä en polta enää kuin alle 5. Ihmiset olettavat että on täysi oikeus mulkoilla vihaisesti ja tulla huomauttamaan asiasta, mutta helv*, tunnen minä itseni! Jos olen lähes 10 vuotta polttanut tuon verran päivässä, niin mitempä ihmiset luulee että se heitetään pois, itse näen sen ressin mitä lopettamisesta tulee niin pahempana kuin sen, että poltan sen muutaman päivässä. Ja kun se pirun rööki on ollut vuosikausia se tuki ja ystävä, siitä on aika vaikea luopua... Oma äitini on kiskonut röökiä kuin korsteeni minua odottaessaan, ja eipä tuo näy kummemmin vaikuttaneen.
Voisin sanoa myös siitä, että on olemassa paljon tupakkaa pahempia aineita, kuten suonensisäiset huumausaineet ja viina (kuvitteleppa muuten juovasi kontti kaljaa/pvä 10 vuotta ja yritä heittää sitä kerralla sitten pois, EI ONNISTU), ja tuskin ylipaino+rasvaiset ruoatkaan hirveän hyvää lapselle tekee. Kuinka moni silti uskaltaisi mennä sanomaan lihavalle odottajalle saman minkä tupakoitsijalle kehtaavat?

ARGH että ärsyttää!
(ja tämänkin raivarin pistän raskaushormonien piikkiin ja jään odottamaan jatkomoralisointia, tätä kautta en sentään voi käydä kenenkään kimppuun mikä olisi ollut hyvin todennäköistä seuraavalle rasittavalle kukkahattutädille joka luulee, että on hänen oikeutensa ja velvollisuutensa tulla arvostelemaan minua ja käyttäytymistäni ihan kun asiasta jotain tietäisikin :) )
 
Kyllä vaan läskit odottajatkin oman soimauksensa saavat, usko pois vaan Kyumin! :D Jos eivät tavan kansalaisilta, niin sitten lääkäreiltä, neuvolatäteiltä, raskausdiabeteksen myötä sit lisää syyllistystä lääkäreiltä, hoitajilta .. JNE! Nimimerkillä Löytyypä tästäkin kokemusta.

Mitä tupakkaan tulee, niin itse lopetin jo hyvän aikaa ennen plussaa ja tämä oli vaan ja ainoastaan oma päätös, kun sitä tupakkaa muutenkin meni niin vähän, siis askikin saattoi kestää viikon kaksi. Siksi se odotusaika sujui suht kivuttomasti ilman savuja, vaikkakin heikkoja hetkiäkin oli ja ne kestettiin! :) Millään tapaa en tupakoivia odottajia moralisoi, koska tiedän itse sen, miten vaikeaa se voi olla.
 
Kyumin
Ystäväni raskautui 15 vuoden yrittämisen jälkeen hoitojen avustuksella. Hän oli myös tupakan suurkuluttaja ja tunsi suurta ahdistusta, kun hänelle vihdoin oli suotu edes mahdollisuus lapseen ja hän ei pystynyt tupakointia lopettamaan. Lääkäri rauhoitteli häntä ja sanoi, että lopettamisesta stressaaminen on lähes yhtä vaarallista sikiölle kuin tupakointi itsessään. Lääkäri kannusti ottamaan rennosti ja sanoi, että jos askillisesta päivässä on jo pystynyt vähentämään keskimäärin viiteen tupakkaan päivässä, niin se on hieno saavutus.

Eihän se tupakointi koskaan hyvä asia ole, oli sitten raskaana tai ei. Mutta stressi on ihan yhtäläinen vaara vauvalle. Ei nyt ehkä ihan suoraan verrattavissa tietenkään, mutta ei kaukana ole. Vaara, mutta erilainen vaara kuin tupakka.

Itse olen myös yrittänyt vähentää, välillä onnistuen, välillä en. Sen olen päättänyt, että kun vatsa tästä toivottavasti joskus kasvaa niin jätän "julkisen" tupruttelun väliin täysin ja siirryn teiniaikoihin ja poltan piilossa, jos tupakointiin tarvetta ilmenee. Lähinnä siksi, että meikäläisen kiivas luonne saattaa sylkeä suustaan mitä tahansa, kun joku ulkopuolinen alkaa päätään jostain asiasta aukomaan. Säästän siis mummot ja muut lausahduksiltani, säilyttäen ehkä naapurisovunkin :D

Ja sama homma täällä, oma äiti veti sekä raskaus että imetysaikana kuin korsteeni ja missä se meikäläisellä näkyy?
No ehkä omassa tupakoinnissa, mutta muuten olen terve, ikinä en ole ollut allerginen ja flunssakin vaivaa yleensä tasan kerran vuodessa.

Ei ressata, annetaan se tehtävä muille.
 
Äh, mä oon niin hyvällä tuulella tänään että päätin poistaa mun kilometrivastauksen, etten turhaan kiihdy :biggrin :biggrin :biggrin
 
Kyllä sitä moralisointia saa kestää ihan aiheesta kuin aiheesta. Alkuperäiseen aloitusviestiin viitaten sanon vaan, että arvostan kunnianhimoa ja sitä että haluaa perheellensä hyvän ja vakaan pohjan taloudellisesti paljon enemmän, kuin tuilla elelyä. Tiedän että niin voi joutua tekemään, itsekin ennen perheen perustamista, mutta jo omakotitalon hankkineena olin jonkin aikaa työttömänä, ja aika lailla kädestä suuhun elämistä se oli, pennin venytystä ja läheisiltä lainaamista. Eri asia on ylpeillä elelevänsä valtion tuella, jos me kaikki tekisimme niin, ei tukia kohta maksettaisi.

Meillä lapsettomuusongelmat ja -hoidot veivät sen verran aikaa, että ehdin opiskella korkeakouluun asti, ja saada vakituisen työpaikan, ja kun nyt taaksepäin mietin, en olisi ehkä parikymppisenä ollut valmis äidiksi (mikäli olisin saanut valita).

Äitinä olen kovin kriittinen itseäni kohtaan, mutta todella huono suvaitsemaan moralisointia. En ole äiti, joka hiekkalaatikolla jaksaa jutella vain lapsistaan, vaikka esikoinen ja nyt vatsassa kasvava kakkonen ovatkin elämän keskipiste. Moralisointia tulen kokemaan varmasti kaikkein eniten, niin tutuilta kuin neuvola- ja sairaalahenkilökunnalta siitä, että ei aio imettää. Se on mun akilleenkantapää, en pidä siitä miltä se tuntuu, enkä halua itseäni siihen pakottaa, lypsän kyllä sen mitä sitä tulee, mutta esikoisenkin kohdalla vain kerran oli tunne että rinnat täynnä. Seurauksena oli vajaan kahden kuukauden ahdistus kun ei homma sujunut, eikä maitoa tullut, puhumattakaan riittämättömyyden tunteesta ja huonosta omatunnosta. Nyt olen päättänyt, että en lähde sille linjalle ollenkaan. Korvikevauvastani tuli aivan terve ja allergiaton, aikaisin liikkeelle lähtenyt, puhelias tyttö.
 
Cupcake, uskon :D Ei tuo ollutkaan mikään hyökkäys/parjaaminen isommille odottajille, kunhan vain otin esimerkiksi että kuinka moni OIKEASTI kehtaisi mennä kadulla/hampurilaisravintolassa tms sanomaan pokkana "eipä sunkaan kanttis enää yhtään syyä ku oot niin paksu jo valmiiksi, ompa hyvä tulevaisuus pienelle ku tottuu läskiin jo alusta alkaen". Ja voi sitä syyllistyksen määrää mitä neuvolassa saa....
Anksu, onneksi on muitakin jotka ymmärtää ärsytyksen mikä siitä nousee kun turhaan jankutetaan ja jankutetaan samasta asiasta ja tehdään "paska ihminen"-olo tarkoituksella.
Ajattelin itsekkin siirtyä ns. piilotupakointiin nyt kun mahasta alkaa näkyä että ei oo vaan saanu muutamaa kiloa lisää, ei jaksa sitä mulkoilua..
 
Tuosta päivähoidosta. Asun espanjassa jossa valtaosa lapsista jätetään isovanhempien tai päiväkotiin jo 3-4kk ikäisenä. Ei ole muita mahdollisuuksia. Töistä saa olla poissa vain 4kk ja jos ei palaa töihin 4kk jälkeen, niin loppuu työsuhde ja eletään jollain ihan naurettavalla äitiystuella, ja sen jälkeen ollaan työttöminä. Melkein jokainen työkaverini täällä sairaalassa on jäänyt hoitoon tuon ikäisenä, ja siitä huolimatta heistä on kasvanut fiksuja ja mukavia ihmisiä.

Itse en todellakaan jätä lastani hoitoon kun vasta vuoden ikäisenä. Mielestäni se on hyvä ikä kun lapsi osaa jo liikkua ja kommunikoida sen verran että osaa edes jotenkin kertoa että jokin on vialla. Mielestäni on aivan käsittämätöntä että 3-4kk ikäiset vauvat laitetaan hoitoon vieraaseen paikkaan. Mutta maassa maan tavalla, ja täällä se on aivan normaalia. Enemminkin täällä ollaan kauhisteltu sitä miten mä meinaan olla vuoden kotona lapsen kanssa. Pomon kanssa en ole vielä uskaltanut puhua, koska hän olettaa että palaan töihin oltuani poissa 4kk.

Mutta mielestäni vuosi on ihan sopiva aika olla kotona lapsen kanssa, ja sen jälkeen vuorotamme työt mieheni kanssa niin että lapsi on max 4-5h hoidossa päivittäin. Tai vaihtoehtoisesti otamme lastenhoitajan kotiin, koska se maksaa vain hiukan enemmän kuin päiväkoti täällä.
 
Kaveri poltti raskausaikanaan, ja sit kun vatsa oli selkeesti tunnistettavissa vauvamahaksi, niin poltti sit vaan yksin ollessaan takapihalla. Ei jaksanut itsekään niitä syyllistäviä katseita.
 
Olen kuullut monilta tutuilta, että jos lapsen on vienyt alle 3-vuotiaana hoitoon, on saanut niskaansa aika kuorman moralisointia. Ilmeisesti se toimii toisinkinpäin, sillä sain taannoin moraalisaarnan siitä, että hoidamme 3v tyttöämme kotona. Lapsi ei kuulemma pääse leikkimään tarpeeksi, opi kommunikoimaan kunnolla, odottamaan vuoroa tai jakamaan tavaroita. o_O

Onko muilla vastaavia kokemuksia?
 
Luulen, että moraalisointi parantaa äitien omaa oloa. Se on se sama juttu, mikä saa kahvitauko juoruilulle aikaan kauhistelun työkaverin tekemisistä. :D
Minun mielestäni jokaisen äidin täytyy työnsä kanssa tehdä, niin kuin voi siinä elämän tilanteessa, itsensä ja olosuhteiden kanssa. Vain niin koko perhelllä on hyvä olo.
Se että äiti istuu kotona flegmaatisena ei ole kenellekkään hyvä juttu tai vastavuoroisesti se, että ollaan töissä 24/7 ja stressataan loppuaika kotona..
Samoin se ylipaino / tupakointi.
On haitallisempiakin asioita ja jos kuitenkin yrittää parhaansa ja onnistuu, vaikka vaan vähentämään tupakointia / syö terveellisesti niin päinvastoin täytyisi onnitella siitä, että olette onnistuneet noinkin hyvin.

Hyvä vanhempi tekee parhaansa jälkikasvunsa ja oman hyvinvoinnin eteen .
Se on tärkeintä! :flower

Tsemppiä kaikille masujen kasvatteluun ja tuleviin haasteisiin!
 
Kyllähän se noiden kasvatusasioiden suhteen aika monelta, jollei jossain vaiheessa kaikilta, pääsee unohtumaan että joka perheessä asiat on aina vähän eri tavalla, ja kelpo kansalaisia on tullut niistä ystävistäkin joilla kotona oli eri säännöt kuin itsellä oli silloin lapsena. Eräällä kaverilla oli nukkumaanmenoaika vielä eka-tokaluokallakin kello kahdeksan illalla. Siitä ei koskaan poikettu, ei vaikka olisi ollut jotkut juhlat. Vanhempamme eivät kuitenkaan arvostelleet toisiaan nukkumaanmenoajoista (ainakaan päin naamaa), vaikka vakaumuksellisia ne asiat varmaan olivat siihenkin aikaan.

Varmasti jokaisella tulee joskus aihetta ihmetellä toisten vanhempien täysin erilaista toimintaa, mutta eiköhän niissä tilanteissa itsekurilla selviä möläyttelemättä.

Odotan vasta ensimmäistäni, joten minulla ei ole ollut vahvoja mielipiteitä mistään kasvatusasioista. Ainoastaan yhdelle läheiselle pienen lapsen äidille sanoin aika napakasti, kun hän harkitsi muuttavansa rappioalkoholistin kanssa yhteen. Mutta kyse ei ollut mielestäni moralisoinnista vaan välittämisestä. Vaikka osasihan hän sitten tehdä ne oikeat valinnat, varmaan olisi osannut ilman minun kommentointianikin, mutta huoli oli silloin tosiaan kova, niin äidistä kuin lapsesta.
 
Takaisin
Top