Monta kummia lapsellasi on? Tai kuinka monta tulee olemaan?

3 kummia. Yksi sukulainen ja molemmilta vanhemmilta yksi ystävä/sukulainen kenet nyt sitten haluaakaan.
 
Ei yhtään. Ei olla kastettu, kun ei kuuluta kirkkoon ja ei sitten viitsitty kummeja kysellä.Ne keitä olisi voinut ajatella, asuvat sen verran kaukana, että nähdään muutaman kerran vuodessa. Kummeuden tarkoitus tuntuu kuitenkin nykyään olevan vain se lahjojen antaminen pienelle. Synttäreille voidaan kutsua paljonkin kavereita niin saa pieni paljon lahjoja :) Hoitoavuksi meillä ei näistä "läheisimmistä" olisi kuitenkaan juurikaan ollut.
 
Mä olen ihan samoilla linjoilla sun kans Ramsi. Meillä ei lasta ole kastettu eikä senkään vuoksi ole kummeja. Ei haluttu määrittää kenen aikuisen kanssa lapsella tulisi olla ns. Läheisempi suhde, koska eihän me voida sitä etukäteen tietää. Ei se, että joku ihminen on nimettyy kummiksi, tarkoita, että lapsi ylipäätään hänestä isompana pitäisi, saati että kummi hänelle sellainen aikuiskaveri olis, mitä monet kummeista hakee.

Ja en ymmärrä, miksi lapsella pitää olla mahdollisimman monta kummia. Itse olen eräälle lapselle joutunut lahja-automaatin rooliin ja suhde koko perheeseen kuihtui, koska lahjat olivat kuulemma niin huonoja.

Multa ei siis hirveästi heru ymmärrystä koko kummitouhuun nykypäivänä. Sen alkuperäinen tarkoitus kun ei enää monessakaan suhteessa päde.
 
Meiän ihanuudella on 3 kummia ja sylikummi on mieheni sisko jan toinen on paraskaverini ja kolmas on veljeni,joka ei edes paikalle tullut.Toinen käly kun otti herneen nenäänsä kun unohdin,että molemmat tulis niin suuttu niin,ettei ennee halua edes tavata.Eniten potuttaa se ettei veli ole kiinnosta mun pikkasesta,vaikka suostui kummiksi.
 
Me ollaan miehen kanssa aateltu kahta. Mun veli ja miehen sisko. Paljon ois kyllä vaihtoehtoja mutta ei viittis kauheesti yhdelle lapselle. Mut sitäki mietin et oisko oikein pyytää pariskuntaa yhdessä? Onko se vähän tökeröö jättää toinen ulkopuolelle kun kumminki koko ajan kuvioissa mukana.. Tiiättekö muuten jos pyytäs kirkkoon kuulumatonta ns ''kummiksi'' niin voiko hän kastetilaisuudessa olla samallailla mukana kuin ''oikea'' kummi?
 
Ei tule kummeja, ei ole kirkkojuttuja. Aika samoilla linjoilla olen Ramsin ja Suffelin kanssa.

Mun kummeilla ei ole ollut mulle mitään merkitystä, olivat juuri ns. lahja-automaatteja ja synttärikortti tuli johonkin 10v asti, ja mieheni ei edes tunne kummejaan, nimet ei kuulemma sano yhtään mitään kun kastetodistus löydettiin eilen ja tutkittiin.

Pidetään varmaan jonkinlainen nimenjulkistustilaisuus, vaikka Leijonakuningas-tyyliin jos ei muuta keksitä :cheers En kyllä tiedä mitä julkistamista siinä on, kun kaikki läheiset jo tietävät mikä vauvan nimeksi on tulossa ainakin tällä hetkellä :) Olkoon vaikka tervetuloa maailmaan -juhla.
 
Meillä on esikoisella kolme kummia ja samoin jatketaan elokuussa kastettavaan ja mahdollisiin vielä tuleviin lapsiin. Tarkotus ois myös seurata esikoisen kummien kaavaa, eli mun ystävä, miehen ystävä sekä yksi täti/setä/eno(tai näiden puoliso), ja että tulis sekä mies- että naispuolisia kummeja kaikille, ja sylikummina toimii jompikumpi ei-sukulaisista.
 
Meillä esikoisella 1 kummisetä, miehen veli. Haluttiin hänet ehdottomasti pyytää ihan vaan siksi, että nähdään paljon, ja hän on sellainen persoona, jolle on helppo puhua, ja joka on sellainen enemmänkin luottohenkilö kuin varavanhempi. Uskaltaa sitten lapsi kysyä vaikka vaikeistakin asioista, jos ei vanhemmilta kehtaa. =)
Seurakunnan kirkkoherralta tarvittiin erikoislupa että sai vain yhden kummin ottaa, mutta ainakin meen kirkkoherra ymmärsi tilanteen ja hyväksyi luvan ihan helposti. Mieluummin yksi ystävällinen ja läheinen, kun tusina sellasia, joilta tulee kortti joskus ja jouluna.

Nyt kun toista odotetaan, ollaan taas kummiongelman edessä, itsellä kaksi sisarusta, joilla molemmilla puolisot, enkä haluaisi joutua valitsemaan, mutta 2 kummia on meillä ihan maksimi, mun mielestä menee pröystäilyn puolelle jos on useampi. Pariskuntia ei haluta hajottaa, että se luultavasti on jompi kumpi. Vaihtoehtoja ei muita ole..
 
esikolla 2 kummia, miehen kaveri ja mun serkku :) ja kakkosen kummeista ei olla vielä keskusteltu, eikä tulla keskustelemaankaan iahn pariin kuukauteen vielä :D
 
Virallisia kummeja molemmilla lapsilla kaksi kappaletta. Kolmannelle on tosi vaikea keksiä kummeja. Niukku kyseli, saako kirkkoon kuulumattomat kummit olla normaalisti mukana kastetilaisuudessa. Meillä ainakin saivat olla mukana näiden "oikeiden" kummien vieressä, saivat siunauksen aikana laskea käden lapsen pään päälle jne. Ainoana erona siis se, etteivät saaneet kummitodistuksia. Asia kannattaa toki varmistaa kastavalta papilta, kun se tulee ajankohtaiseksi :)
 
Meillä kans esikoisella neljä kummia, joista kaksi virallista, ystäväpiiristä valittuja. Ja meillä myös nuo epäviralliset kummit osallistuvat kastejuhlaan ja kun pappi kävi etukäteen asioista sopimassa (ristiäiset siis vasta tulossa) niin oli hyvinkin positiivinen suhtautuminen myös kirkkoon kuulumattomiin kummeihin.
 
Meillä lasta ei tulla kastamaan, kummeja tulee kaksi tai kolme. Luonnollisesti eivät tule olemaan mitään kristillisiä kummeja, suurin osa kummiehdokkaista ei edes kuulu kirkkoon (kuten emme mekään). Onpa siinäkin sitten yksi miettimisen aihe poistettu :D
 
Takaisin
Top