Miten vauva sai alkunsa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ei mennä nyt graafisiin yksityiskohtiin – kaikki me varmasti tiedämme suunnilleen, miten lapset yleensä saavat alkunsa. :Winking Face: Mutta ehdittekö yrittää lasta kauan vai saiko hän alkunsa nopeasti? Seurailitko ovulaatiota? Kävittekö lapsettomuushoidoissa? Vai alkoiko raskaus kenties yllätyksenä?
 
Meillä alkoi yritys häiden jälkeen kesällä -21. Kemiallinen piirtyi testiin syyskuussa, mutta sen jälkeisissä kierroissa näkyi vaan haamuviivoja, jotka aina hävisivät seuraavana päivänä. Keväällä -22 hakeuduttiin lapsettomuustutkimuksiin. Diagnoosina selittämätön lapsettomuus/ovuloimattomuus. Sain ovulaation tueksi letrozol-tabletit ja syksyllä tehtiin neljä inssiä letroilla tuettuun kiertoon. Näistä ei kuitenkaan tärppiä tullut, joten aloitettiin ivf-hoito lyhyellä kaavalla. Munasoluja saatiin 8, joista 4 hedelmöittyi normaalisti. Näistä jaksoi lopulta kasvaa vain tämä nyt mukana oleva muru ❤️ eli meillä yritystä pidemmän aikaa ja kiitollisena voin todeta, että yk18 oli vihdoin meidän kierto 🥰
 
Meillä nuorin lapsi on syntynyt 09/2021, jonka jälkeen ehkäsynä toimi kumi. Pillerit lopulta aloitin ja söin niitä ehkä 3vk, kunnes maaliskuussa lopetin nekin ja jäätiin ilman ehkäisyä. Kierto haki ja haki paikkaansa ja seilasi 26-40vrk väliä. Usko meinasi loppua.
Tunsin kuitenkin ovulaation aina todella voimakkaana kipuna vasemmalla puolella, paitsi tässä kierrossa josta tulin raskaaksi. Ehdin jo miehelle itkeä, että en edes ovuloi, kun tämä on tällästä säätöä enkä tunne mitään. Kp 28 kohdalla odotin menkkoja, v-käyrä oli korkella, jomotteli ja tuttu pääkipu jomotteli. Ne kesti muutaman päivän ja loppui, mutta menkkoja ei näkynyt.
Seurailin aamulämpöjä ja sieltä osasinkin bongata, että ovis oli vasta myöhemmin ja tuolloin kun odotin menkkoja saapuvaksi oli ilmeisesti kiinnittyminen tapahtunut.
Lopulta siis tähän urakkaan meni 10kk. 😁
 
Minulla on kolme lasta ja nykyisen puolison kanssa yritetty yhteistä lasta parisen vuotta. Eka vuosi suht rennosti yrittämistä. Vuoden jälkeen diagnoosi sekundäärinen lapsettomuus. Vuoden aikana myös raudan nosto. Minulla on suht lyhyt kierto (24-25päivää). Kuitenkin säännöllinen niin en halunnut silloin vielä aloittaa hoitoja. Nakkasin lääkärin kehotuksella halvat ovistestit roskiin ja ostin digitestit tilalle, niin johan alkoi ovulaatiot löytymään. Ja lääkärissä satuin käymään juuri ovulaation aikaan, joka vahvisti, että jotain toimintaa on. Nyt ennen joulua kävin energiahoidoissa (joo uskoo ken uskoo, mutta minun kohdalla ainakin auttoi rentoutumaan...) ja päätin laittaa stressin minimiin (joka kylläkin helpommin sanottu kuin tehty🙄). Ja pääsin jotenkin oikeasti sinuiksi, että elämä on hyvää vaikka ei yhteistä saataisikaan. No niin nyt sitten plussa, mistä ikionnellinen. Pari vuotta siis meidän kohdalla vei plussaan, ja toivottavasti pikkuinen pysyy matkassa. 🥰
 
Me aloitettiin yrittäminen viime keväänä ja kolmas yrityskierto toi plussan, joka meni kesken meidän hääpäivänä syyskuussa. Keskenmeno vei oman aikansa ja keskenmenon jälkeen taas kolmas kunnon yritys kierto tärppäsi ja todellakin toivotaan että tämä pieni saadaan syliin asti ❤️
 
Tsemppiä Kuuttituutti, toivotaan! :red-heart: Meillä vähän samantyylinen tarina taustalla, eli vuosi sitten kohdunulkoinen raskaus ja toivo on, että saataisiin tämä pitää.

Ehkäisy jätettiin pois 1,5 vuotta sitten asenteella "tulee jos on tullakseen". Viime vuonna helmikuussa rv 6+2 todettiin kohdunulkoinen raskaus ja minulta jouduttiin poistamaan toinen munanjohdin hätäleikkauksessa. Syksyllä alkoi vähän huolestuttaa, kun ei mitään kuulunut yrityksestä huolimatta. Julkisen kautta hakeuduttiin lapsettomuushoitoihin ja annettiin näytteitä. Eka tapaaminen olisi ollut huomenna (!!!), mutta testi näyttikin maanantaina positiivista.

Ihan absurdi fiilis. En edes tässä kuussa hoksannut tehdä ovulaatiotestejä, kun olin henkisesti niin valmistautunut että hoitoihin mennään ja kattoo siellä mitä tapahtuu. Lisäksi tää heijastaa ihan liikaa viime vuotta, kun päivämäärienkin välillä on vaan viikko aikaa (eli viime vuonna kuukautisten olisi pitänyt alkaa 30.1., tänä vuonna 23.1.). Jännittää ihan hulluna, toivottavasti tällä kertaa on oikeassa paikassa ja kaikki menee hyvin.
 
Me jätettiin ehkäisy pois sillä periaatteella ,että saa tulla jos tullakseen. No ekasta suojaamattomasta olinkin jo raskaana. Hieman hämmentynein mielin olin, että nytkö jo vaikka koinkin olevani valmis. Esikoisen yrittämisessä meni puoli vuotta ja toisen 4 kk. Uskon tämän kolmannen täydentävän perheemme puuttuvan palasen, jota haikaillut tässä vuoden verran ja samalla katsellen meidän 4v ja 2v huimaa kasvua. Jotenkin ollut myös sellainen olo, että haluaisin vielä tämän kokea kerran💛
 
Esikoinen täyttää kesällä 8v. Olin ajatellut etten yhtään halua lapsia enempää, ikinä.
Mies olisi halunnut lisää siinä kun esikoinen oli pari - kolme vuotias, minä sanoin, että minut saa kiikuttaa hullujenhuoneelle jos suostun.

Aika kului ja sitä enemmän olin sitä mieltä ettei enempää, mieskin alkoi olla tätä mieltä.

Kuitenkin viime kesän lopulla aloin miettimään, alkaako katumaan jossain kohtaa jos todella lapsiluku jää tähän. Avasin keskustelua miehen kanssa, hän ei niin innostunut enään ollut, muttei tyrmännyt ajatusta. Minäkin aika ristiriitasin fiiliksin.

Syyskuun lopulla kierukka pois, ja nyt tammikuussa jo plussa. Olen hämmentynyt miten nopeesti tämä kävi. Esikoisesta oltiin monta vuotta oltu ilman ehkäisyä ennen kuin tärppäsi.

Tässä sitä nyt ollaan. Ja taatusti lapsiluku jää kahteen. 😂
 
Esikoinen täyttää kesällä 8v. Olin ajatellut etten yhtään halua lapsia enempää, ikinä.
Mies olisi halunnut lisää siinä kun esikoinen oli pari - kolme vuotias, minä sanoin, että minut saa kiikuttaa hullujenhuoneelle jos suostun.

Aika kului ja sitä enemmän olin sitä mieltä ettei enempää, mieskin alkoi olla tätä mieltä.

Kuitenkin viime kesän lopulla aloin miettimään, alkaako katumaan jossain kohtaa jos todella lapsiluku jää tähän. Avasin keskustelua miehen kanssa, hän ei niin innostunut enään ollut, muttei tyrmännyt ajatusta. Minäkin aika ristiriitasin fiiliksin.

Syyskuun lopulla kierukka pois, ja nyt tammikuussa jo plussa. Olen hämmentynyt miten nopeesti tämä kävi. Esikoisesta oltiin monta vuotta oltu ilman ehkäisyä ennen kuin tärppäsi.

Tässä sitä nyt ollaan. Ja taatusti lapsiluku jää kahteen. 😂
”Tässä sitä nyt ollaan. Ja taatusti lapsiluku jää kahteen.😂

Niin mäkin uskoin toisen synnytyksen jälkeen🙈😂😅
 
Mä oon haaveillut 3 lapsesta, miehelle ois riittänyt kaksikin. Lopulta se kolmen haaveilu tarttui. Ajateltiin et ois haluttu meidän kuopuksen olevan lähellä kolmea vuotta kun uus vauva syntyis. Osittain, koska ois helpompaa kun toinen ois jo isompi ja osittain siks, että kelan rahat tulis samanlaisina kuin edellisellä kertaa 😆 Mut koska vauvat ei tuu tilaamalla just silloin kuin haluais ja vaikka tulis, niin voi tulla keskenmeno, niin päätettiin viime lokakuussa et ehkä sitä oikeesti vois alkaa jo yrittämään. Tää oli yk3 mistä nyt tärppäs, aiemmissa yrityksissä on menny pidempään. Meidän pienin täyttää lokakuussa 2v ja vanhempi elokuussa 4v. Tässä ois tällainen 2 vuoden väli sit aina lasten välillä, jos kaikki menee hyvin 😂
 
Meidän esikoinen täyttää neljä ja ollaan aiemmin puhuttu, että "joskus sitten vähän myöhemmin" yritetään sisarusta. No nyt tämän vuoden alussa tuli molemmille fiilis, että josko nyt ja niinhän siinä kävi, että ekasta kierrosta tärppäsi 💛
 
Meillä kierukan poisto oli marraskuun alussa. Tuon jälkeen "tyhjennysvuotoon" meni 54 päivää. Tuon jälkeen ei enää kuukautisia tullutkaan. ❤ Eli periaatteessa yk1 tärppäsi. Meidän yritys taustoista sen verran, että esikoista ei oikein yritetty edes. Toinen tuli yk1 ja kolmannen aikaan meni kierukan poistosta plussaan 7kk. Kierrot tuolloin max 72 vrk. Pcos tausta siis.
 
Meillä esikoinen sai alkunsa vuoden yrityksen jälkeen ja tämä toinen 1,5v vuoden yrityksen jälkeen. Kierrot epäsäännöllisiä, ovulaatioita saan tikutettua melkein aina, mutta eoäily oli, ettei ain tapahdu. Juuri ennen tutkimuksia tein positiivisen raskaustestin.
 
Tasan kaksi vuotta on yritetty. Luomuplussa 12/2021. Kaksoset oli ja kesken meni. Keskenmeno kesti pitkään ja lopulta jouduin kaavintaan.

Nyt ensimmäinen PAS 3.2. kromosomeiltaan terveeksi testatulla alkiolla ja vaikuttaa siltä, että jotakin tapahtuu. Keskiviikkona pistin ovitrellen. Viiva on hennosti vahvistunut aamu aamulta. Oireet on olleet aika voimakkaat jo dpo 7/pp2 alkaen...
 
Meillä ei esikoisen jälkeen ole ollut juuri ehkäisyä käytössä. Ollaan menty varmojen päivien kanssa, kun mulla tosi säännöllinen kierto. Ei siis ollut kovin suunniteltu tämä raskaus, mutta ihan toivottu hän kyllä on :red-heart:
 
Puolisen vuotta yritettiin, mutta kierto on lyhyehkö, joten yrityskertoja kertyi vähän enemmän.
 
Takaisin
Top