Miten vauva sai alkunsa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ei mennä nyt graafisiin yksityiskohtiin – kaikki me varmasti tiedämme suunnilleen, miten lapset yleensä saavat alkunsa. Mutta ehdittekö yrittää lasta kauan vai saiko hän alkunsa nopeasti? Seurailitko ovulaatiota? Kävittekö lapsettomuushoidoissa? Vai alkoiko raskaus kenties yllätyksenä?

Täältä löytyy tietoa siitä, milloin kannattaa harrastaa seksiä mikäli vauva on haaveissa. Onko artikkelissa sinulle tuttuja asioita yritysajalta?

Meillä n. 1,5 vuoden yritys taustalla ja siitä ollaan pääosin oltu hoidoissa. Itsellä PCOS, joten en juurikaan ovuloi luonnollisesti. Ollaan tälläkin hetkellä HUS:n IVF-jonossa, ja päätettiin odotteluaikana tehdä yksi ovulaatioinduktio-hoito yksityisellä. Siitä tuli tämä plussa 🥰

Kaksi varhaista keskenmenoa taustalla (OI-hoidoista nekin), toivottavasti kolmas kerta toden sanoisi.

Vähän mietin kannattaako edes sanoa mitään kun tiedän miten vaikeaa tämä on toisille, mutta itse olen vähän vielä alkushokissa. Mulla ehti olla ehkäisyn lopettamisen jälkeen vain kahdet normaalit kuukautiset ja sitten jo nappasi, vaikka olen jo 32. Tää on siis toivottua ja suunniteltua, mutta ei mulla ole pää ehtinyt vielä mukaan koko asiaan ja olin jotenkin ajatellut että tuskin ennen syksyä mitään tapahtuu ja mietittiin sitäkin että ehkä joutuu sitten hoitoihin. Tuntuu että me oltiin jotenkin varauduttu siihen että tää on vaikea ja pitkä prosessi ja nyt oonkin hiukan kauhuissani kun uus tyyppi on tulossa ennen kuin jotenkin ehdin asiaa prosessoida. :D

Vähän mietin kannattaako edes sanoa mitään kun tiedän miten vaikeaa tämä on toisille, mutta itse olen vähän vielä alkushokissa. Mulla ehti olla ehkäisyn lopettamisen jälkeen vain kahdet normaalit kuukautiset ja sitten jo nappasi, vaikka olen jo 32. Tää on siis toivottua ja suunniteltua, mutta ei mulla ole pää ehtinyt vielä mukaan koko asiaan ja olin jotenkin ajatellut että tuskin ennen syksyä mitään tapahtuu ja mietittiin sitäkin että ehkä joutuu sitten hoitoihin. Tuntuu että me oltiin jotenkin varauduttu siihen että tää on vaikea ja pitkä prosessi ja nyt oonkin hiukan kauhuissani kun uus tyyppi on tulossa ennen kuin jotenkin ehdin asiaa prosessoida. :D
Aivan ihanaa! :smiling face with heart-eyes: Onnea, ja mahtavaa että se kävi noin "helposti", eikä tarvinnut tosiaan käydä läpi pitkää ja kivistä tietä! :red-heart:

Minulla oli kierukka parisen vuotta. Poistettiin syyskuussa. Menihän tuossa joku tovi että tärppäsi 🙂🥰

Ehkäisykapseli poistettiin huhtikuun puolessa välissä, ja aloin heti tikuttamaan ovulaatiotesti. Ovulaatio tuli muutama päivä poiston jälkeen, mutta tästä kierrosta ei vielä tärpännyt. Seuraavassa kierrossa ennustettu ovulaatio oli juuri meidän työreissujen aikaan, joten touhuiltiin vielä samana aamuna kun mies lähti (tiistai), keskiviikkona lähdin itse reissuun ja keskiviikkona sain myös ovulaatiotestistä hymynaaman. Perjantaina palattiin molemmat kotiin ja tottakai petipuuhiin vielä heti, varmuuden vuoksi.

Tästä sitten tärppäsi vaikka tuo ovulaatioaika oli vähän epäonninen. Varhaisultrassa otettujen mittojen mukaan hedelmöitys olisi tapahtunut torstaina, eli tiistaina sisään saadut pikkukaverit oli sitten odottelemassa mun munasolua sopivasti.

En ajatellut että olisi tärpännyt näin pian, heti toisesta kierrosta, mutta olihan se kiva yllätys.

Ehkäisykapseli poistettiin huhtikuun puolessa välissä, ja aloin heti tikuttamaan ovulaatiotesti. Ovulaatio tuli muutama päivä poiston jälkeen, mutta tästä kierrosta ei vielä tärpännyt. Seuraavassa kierrossa ennustettu ovulaatio oli juuri meidän työreissujen aikaan, joten touhuiltiin vielä samana aamuna kun mies lähti (tiistai), keskiviikkona lähdin itse reissuun ja keskiviikkona sain myös ovulaatiotestistä hymynaaman. Perjantaina palattiin molemmat kotiin ja tottakai petipuuhiin vielä heti, varmuuden vuoksi.

Tästä sitten tärppäsi vaikka tuo ovulaatioaika oli vähän epäonninen. Varhaisultrassa otettujen mittojen mukaan hedelmöitys olisi tapahtunut torstaina, eli tiistaina sisään saadut pikkukaverit oli sitten odottelemassa mun munasolua sopivasti.

En ajatellut että olisi tärpännyt näin pian, heti toisesta kierrosta, mutta olihan se kiva yllätys.
Hyvä tietää että muillakin voi olla näin nopeaa! Mulla ei tosiaan ole pää vielä lainkaan sisäistänyt tätä kun ajattelin että ei tää näin nopeasti voi onnistua. :'D

Meillä tosiaan isommat lapset jo teini-iän kynnyksellä, ja tässä vuosien varrella on välillä jätetty ehkäisy pois ja annettu vauvantulolle mahdollisuus, muttei oo aiemmin tärpännyt (ollut lyhyitä yrittelyjä).
Nyt jätin pillerit pois maaliskuussa, eli toka kierrolla sit tärppäsi 🥰

Mulla ei oo ollu vauvakuumetta enkä suunnattomalla riemulla odota vauva-aikaa, jos saa suoraan sanoa, mutta lapsia tahdon, sekä noille teineille sisaruksen 😄💕
Vauvakuumeettomuuden taustalla on varmastikin esikoisen aikana ollut synnytyksenjälkeinen masennus, jonka vuoksi vauva-ajoista ei oo kovin ruusuiset muistot.. toisen kohdallakin oli mieltä & arkea varjostavia tekijöitä jotka sai huolesta sekaisin ym.. Mutta toivotaan, että saisin kokea nyt erilaisen vauva-ajan ❤️ Nyt oon kyllä raskausajasta tosi innoissaan, toki pelkoja on enemmän kuin sillon alle 20-vuotiaana noiden isompien lasten odotusten aikana...tieto lisää tuskaa 😬

Me jätettiin ehkäisy pois huhtikuussa.
Tikutin ovulaatiota ja bongasin hymynaaman kummassakin kierrossa (mulla on lyhyt kierto). Tokasta kierrosta sitten tämä pieni nappasi kiinni :smiling face with heart-eyes:

Ehkäisy lopetettiin viime juhannuksena. Kuukautiskiertoni on erittäin säännöllinen, joten varsin helppo seurata ovulaation ajankohtaa. Tein ovulaatiotestejäkin muutaman kuukauden, kunnes totesin sen ajoittuvan hyvin samoille päiville. Pidin päiväkirjaa kierrosta (myös endometrioosikipujen kartoittamiseksi), joka helpotti kierron hahmottamista. Lopulta reilun puolen vuoden jälkeen helmikuussa 2022 tärppäsi. :smiling-eyes:

Me jätettiin ehkäsy pois huhtikuun puolessa välissä ja nyt ensimmäisestä kierrosta nappas mukaan tämä pikkuinen. En olis myöskään uskonut että näin nopeesti ja tässä on sulateltavaa vaikka kovin on toivottu lapsi.

Täällä yritys aloitettu maalis-huhtikuussa 2021. Pieni nappasi heti ensimmäisestä kierrosta kiinni, aivan kuten perheemme toinen lapsi. Varhaisultrassa ja nt-ultrassa kaikki oli hyvin, eikä seuloissakaan ollut mitään ihmeellistä. Silti noin viikko nt-ultrasta pienen syke sammui.

Heinä-elokuusta asti olemme sitten tahkoneet uutta raskautta, ja helmikuussa 2022 tuli plussa vihdoin testiin. Se ilo oli kuitenkin hyvin lyhytaikaista, sillä se raskaus päättyi ennen kuin kunnolla ehti alkaakaan. Nyt tämä raskaus näyttää viivoissa vahvemmalta kuin helmikuinen kemiallinen, mutta luotto raskauden jatkumiseen on silti hyvin hatara.

Minulla myös nopeaa toimintaa taustalla. Maaliskuun puolenvälin jälkeen e-kapseli pois, ja taisi tulla viimeiset menkat siitä heti
Huhtikuussa plussa, joka meni kesken. Siitä sitten ei välissä ehtinyt edes ajatukset kasaantua, kun plussa jo heilahti.

Taustalla mulla on aiemmissa raskauksissa keskenmenoja ja kuukausien yritystä. Nyt ei edes yritetty, eikä puhuttukaan aiheesta. Kapseli oli tullut määränsä päähän ja sen poistin enkä sitten halunnut uutta heti perään. Nyt sitten ei tarvitse ehkäisyä miettiä. 😅 kyllä mua kauhistuttaa samalla, kun olen iloinen asiasta. Kiva kokea myös vastapainoksi tämmönen "hups, olen raskaana" -tilanne x2 niiden edellisten itkuisten yritysten jälkeen.

Tällä kertaa tärppäsi nopsaa ja yllättäen ekasta kierrosta 😄 Esikoinen täyttää kohta vuoden, ja yhdet kuukautiset kerkesi tulemaan keväällä, kun vähensin imetystä. Viime kerralla yritettiin yli vuosi ja lopulta ovulaation induktiolla onnistui. Olin nytkin varautunut pitkään urakkaan ja mahdollisesti lapsettomuushoitoihin, joten plussa oli yllätys 😍

Ehkäisyä en ole käyttänyt vuosiin kun keskeytetyllä ollaan menty varmaan 3vuotta ajatuksella että tavallaan toivottu "vahinko" olisi. Syksyllä aloitettiin kunnolla yrittämään ja alkoi tässä jo vähän huolestuttamaan kun ikääkin kohta 33 ja esikoinen kyseessä. Vähän olin jo ajatuksella että nautiskellaan kesä viinitellen ja otetaan vähän taukoa mutta kuinka väärässä olinkaan 😅

Mä en olekkaan tänne vielä kirjoitellut. Meillä yritys aloitettu 2019 lokakuussa epäsäännöllinen kierto jopa 127 päivää.. Yllätys raskaus pitkästä kierrosta 1/21 josta kkm 2/21. Taas kierto sekaisin.. otettiin verikokeita ja kaikki normaalisti primolut resepti jota en halunnut aloittaa vaan lähdettiin yksityiselle josta letrozol resepti. Ekasta letro kierrosta raskaana 12/21 joka meni kesken RV 5+4 viikko ennen joulua... Välikierto ilman letroja.. Pari epäonnistunutta letrokiertoa kunnes raskaana 4/22 tämä jäi kemialliseksi.. Tästä seuraavasta kierrosta alkoi nykyinen raskaus ja nyt 5+6 toivotaan että kaikki menisi nyt hyvin.. varhaisultra ensi viikolla..

Esikoisen jälkeen mulla oli kierto heitelly aika pitkäksikin, niin päätettiin ottaa ovistestit heti käyttöön, kun aloitetaan yritys. Onneksemme heti ensimmäisestä yrityskierrosta bongasin selkeästi oviksen ja raskauduin. Vielä fiilistelen kuitenkin varovaisesti asiaa, koska ennen esikoista minulla oli kkm, joka jätti kyllä sellaisen keskenmenonpelon mikä heijastuu edelleen. Silti ihanaa olla raskaana, vaikka toivonkin, että alkuraskaus menisi nopeasti ohi, että osaisi enemmän hengähtää ja nauttia. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Takaisin