Miten vauva sai alkunsa?

Kaikenlaista taustaa mahtuu mukaan, tosi jännä lukea muiden tarinoita!

Meillä esikoista tjottailtiin ensin 10 vuotta, ja sen jälkeen yrittämällä yritettiin 6kk. Esikoinen syntyi elokuussa 2021, ja toiveissa oli, että hän ei kuitenkaan jäisi ainoaksi lapseksi. Meillä alkaa kuitenkin itsellä olemaan ikää jo aika paljon (minä täytän 39 tänä vuonna, mies täytti jo 40), joten raskautta ryhdyttiin heti yrittämään viime joulukuussa, kun mun kierto käynnisty uudelleen, tietäen että tää voi olla haasteellista meidän iän takia.

Vaikka mun kierto alkoi imetyksen loputtua, niin mun ovis tapahtui tavallista myöhemmin (kp19-20) ja luteaali jäi koko ajan tosi lyhyeksi, vain viikon mittaiseksi. Söin keväällä kolme kiertoa siveydenpuukapseleita, koska ne auttoi mun luteaaliongelmiin esikoista yrittäessä. Niistä ei tällä kertaa kuitenkaan tuntunut olevan mitään apua, ja viimeiset kaksi kiertoa söin sit B6-vitamiinia. Se tuntui auttavan, tosin ensimmäinen kierto meni tosi pitkäksi korona rokotteen takia, mutta sit toisessa kierrossa ovis tulikin jo yllättäen kp14. Dpo6 tuli jonkin verran rusehtavaa valkovuotoa, joten siitä heräsi epäilyt, ja dpo11 siis eka testi.

Vieläkin vähän epäilyttää, että voiko tosiaan olla raskaana, ja samalla vähän pelottaa, että mitenköhän tässä nyt käy. Mutta päivä kerrallaan eteenpäin…

Yritys aloitettiin kesällä 2021. Plussatestin tein 31.12. Ja se meni kesken kuukautta myöhemmin. Pidettiin vähän taukoa yrittämisestä ja lopulta alettiin yrittämään kuukausi sitten, ekasta kierrosta tärppäsi.

Luomusti raskauduin ensimmäisestä kierrosta, mikä yllätti kyllä totaalisesti. En käyttänyt ovistikkuja. Vieläkin ihmettelen, että olenko varmasti raskaana. 😀 Mieskin sanoi, että ei vielä "sisäistä" raskautta. 😀 ehkä viimeistään siinä vaiheessa hänkin sisäistää, kun maha alkaa kasvamaan 😃

Yritystä takana se vähän yli 1,5 vuotta. Aloitettiin yrittämään syyskuussa 2020 heti häiden jälkeen. Siitä vuoden päästä hakeuduimme lapsettomuustutkimuksiin, ekana piti käydä oman paikkakunnan lääkärillä. Tämä oli sitä mieltä että stressaamatta ja ovista tikuttamatta me onnistutaan. Siitä kahden kuukauden päästä oli lapsettomuuspolille aika, jossa teimme suunnitelman ja tutkimuksia. Miehellä siittiöt oli erittäin hyviä ja mulla ei ollut mitään syytä miksi hedelmöittymistä ei tapahtuisi. Mulla todettiin siis määrittämätön hedelmättömyys. Aloitin tammikuussa letrozol-lääkityksen vahvistamaan ovulaatiota vaikka se tapahtui itsestään. Toukokuussa siirryimme ensimmäiseen inseminaatioon. Mulla oli luottamus siihen nollassa kun tiputteluvuotoa oli viikon ajan sen jälkeen.
Mutta sitten kun kuukautisia ei kuulunut ja odottelin vielä pari päivää niin hädissäni tein testin töiden jälkeen. Ja plussahan siihen testiin ilmestyi! Vieläkään en oo sisäistänyt asiaa, vaikka tästä on kohta jo kaksi viikkoa.

Puolison kanssa oli ollut keskeytetty yhdyntä käytössä jo viitisen vuotta sillä ajatuksella, että raskaaksi tulo ei olisi katastrofi. Nyt, kun päätettiin raskautta alkaa ihan yrittämällä yrittämään, tulinkin raskaaksi ensimmäisestä kierrosta.

Olin valmistautunut kuukausien tai jopa vuosien yrittämiseen, sillä en ollut tullut koskaan raskaaksi aikaisemmin, vaikka varsinaista ehkäisyä ei ollut käytössä. Yrittäminen päätettiin aloittaa "rennosti", enkä tikutellut ovulaatiota saati juurikaan miettinyt otollisimpia tärppipäiviä muutenkaan. Siispä positiivinen raskaustesti oli mulle aikamoinen yllätys ja jopa hieman järkytys. Mulla riittää tässä vieläkin sisäistettävää ja raskaus on aiheuttanut pienen kriisin pääni sisällä, vaikka hyvin toivottu onkin. 😅 Puoliso sen sijaan on todella sujut asian kanssa, mutta hänellä onkin jo yksi lapsi ennestään.

Kiva lukea muiden kokemuksia!

Me jätettiin ehkäisy pois tämän vuoden tammikuussa. Olin aika varma, ettei toukokuun kierrosta tärppäisi, kun mies oli työreissulla kierron keskivaiheen. Iloinen yllätys oli plussatesti 🤩

Kiva lukea muiden kokemuksia!

Me jätettiin ehkäisy pois tämän vuoden tammikuussa. Olin aika varma, ettei toukokuun kierrosta tärppäisi, kun mies oli työreissulla kierron keskivaiheen. Iloinen yllätys oli plussatesti 🤩

Teillä kävi just niinkun meilläkin, ovulaatiopäivänä oltiin molemmat työreissussa 😅

Meidän edellinen lapsi syntyi 4/21, en ole ehkäisyä sen jälkeen aloittanutkaan.
Imetys piti kuukautiset poissa vuoden.
Eli yk1 oli huhtikuussa ja yk3 tärppäsi. Edelleenkin ihmettelen miten helposti nämä kaikki ovat saaneet alkunsa, tämä siis jo meidän kahdeksas. Pisin tärppi taisi olla esikoisesta ja sekin oli vaan yk4.
Ja nyt ikääkin jo 34 🙈
Toki olen onnellinen ja kiitollinen että meille on näin helposti nämä aarteet suotu mutta välillä se tuntuu epäreilulta teitä kohtaan, kellä se tie ei olekaan niin helppo 🙏❤️

Luomuna pidemmän yrittämisen jälkeen. Ei meinaa vieläkään uskoa todeksi. 🥰

Esikoinen syntyi syyskuussa 2021 eikä ehkäisyä aloitettu tässä välissä. Ajateltiin että ei se pikkusisarus vahingossa tule, kun esikoisen kohdalla oikein yrittämällä yritettiin, mutta kävikin toisin :smiling face with heart-eyes: Hieman tässä on vielä sulateltavaa ja vaikea uskoa todeksi, mutta eiköhän se tästä ajan kanssa.

Kiva lukea teidän tarinoita!

Meidän hoitoalkuinen esikoinen syntyi 4/21, ja mun kierto käynnistyi vasta yöimetysten loputtua kokonaan pääsiäisenä. Ollaan toivottu pikkusisarusta pienellä ikäerolla, ja mä jo ehdin kaivata kierron käynnistymistä. Sovittiin että yritetään luomuna jonkun aikaa, ja oli kyllä suuri yllätys, että ehti vaan yhdet menkat tulemaan ja sit tärppäsi. Ei oikein osaa ees uskoa tätä todeksi! Taustalla on kkm 10+ viikoilla ennen esikoista, joten aika varovaisesti vielä iloitaan uutisesta.

Me päätimme talvella 2020-21 että kokeillaan jospa saataisiin yksi yhteinen (mulla neljä ja miehellä yksi) ainaki siihen saakka kun täytämme 40v (mä joulukuussa -22, hän kesäkuussa -23). Silloin kävin poistamassa kierukan. Ei tuntunut millään onnistuvan, ja kun vuosi yritystä täyttyi niin käytiin tutkimassa minut, valitettavasti toinen yhtäkkinen sairaus pisti yritykset jäähylle 6 kk, kunnes parannuin. Kun sain terveen paperit sekä lääkäriltä että klinikalta, niin vuorossa olisi ollut miehen testaaminen. Eipä sitten ehditty sitä tekemään kun tulikin plussa, tiesin heti kun kk:set eivät alkaneet ja samaan aikaan pissatti koko yön ja rintoja aristi.

Ehkäisy jätettiin pois vuodenvaihteessa ja raskauduin heti ekasta kierrosta. Se meni kuitenkin kesken rv 8+0. Seuraavan kerran tärppäs sitten toukokuussa, eli pitkään ei ennätetty yrittää. En tikuttanut ovulaatiota, koska mies ahdistuu sellaisesta "yrittämällä yrittämisestä", mutta tiesin suurinpiirtein milloin ovuloin.

Me jätettiin ehkäisy pois 10/21. Osittain vasta tuolloin, koska odotimme pari kk, jotta uusi perhevapaaudistus olisi voimassa kun lapsi syntyisi.
Ensimmäinen tärppäsi toisesta kierrosta, mutta meni spontaanisti kesken 7+2.
Nyt sitten plussasin kesäkuun alkupuolella ja nt-ultrassa varmistui la 11.2.2023. 🥰

Ensimmäisten kuukausien aikana käytin ovulaatiotestejä, sekä tikku(Sofi) että clearblue. Halusin nähdä alanko ylipäätään ovuloimaan. Ehkäisypillerit kun olivat käytössä yhtäjaksoisesti yli 12 vuotta.

Muokattu viimeksi:
9kk ehkäisyn jättämisestä raskauduin. 8/2021 lopetin pillerit ja 12.5.2022 oli viimeiset kuukautiset. Seurailin ovulaatioita jonkun verran mutta tuntui työläältä niin välillä jäi. 31.5 ovulaatiosta tärppäsi.

Mulla on epäsäännölliset kuukautisten niin tein varhaisia raskaustestejä ton 9kk aikana. Ainakin yksi varma keskenmeno oli kun tein testin, johon tuli lukemaan "raskaana" ja menkat alkoikin sitte kiertopäivänä 38. Aiemmin olin tehnyt niitä "perus viiva-testejä", ja ihan kuin joinain kuukausina olisi ollut todella haalea viiva, mutta liekö oikea vai haamuviiva. Menkat kuitenkin alkoivat aina ja en ehtinyt ottaa yhteyttä neuvolaan tms.

Takaisin