Miten vauva sai alkunsa?

Tämä tuli ehkäisyn lopettamisesta toisella kierrolla :)ollaan viime kesästä asti haluttu yhteinen lapsi.

Käytin ovulaatiolaskuria apuna ja ilmeisesti se tehosi!❤
 
Yrittäminen aloitettiin virallisesti alkuvuodesta (tikuteltiin ovista ja yrittämällä yritettiin). Maalis- ja huhtikuussa tuli tärppi, molemmat menivät kesken heti alussa. Lopetin kuopuksen (1v 9kk) imetyksen kuukausi sitten siinä toivossa, että edesauttaisi raskautumista.

Tänään vasta 4+4 (neuvolan mukaan 4+6), mennään päivä kerrallaan. :Heartred
 
Päätettiin tammikuussa 2021 että voisihan se vauva tulla. Stressasin seuraavan ovulaation unohduksiin ja päästiin vasta seuraavalla kierrolla kokeilemaan. Tässä missä tärppäsi tein ovulaatiotestin mutta unohdin katsoa tuloksen, se oli 20 minuuttia liian vanha mutta tosi vahva positiivinen. Sen mukaan touhuttiin ja 35 kp kohdalla kokeilin raskaustestiä. Negaa antoi ja olin varma että tää kierto meni siinä. 43 kp kokeilin uusiksi kun piti matkalle lähteä eikä menkkoja näkynyt. Muut oireet selittelin muilla kun raskauksella. Silloin tuli tosi nopeasti vahva plussa 2-3 vk tekstillä. Nyt toivotaan että tämä pysyy vain mukana.
 
Mä tuun tänne poikkeuksena toteamaan että meillä oli ihan yllätys raskaus :biggrin Mulla on siis ennestään kaksi lasta, mutta miehellä ei yhtään. Oltiin kyllä puhuttu että joskus tulevaisuudessa olisi kiva yhteinen lapsi, mutta tämä yllätys päättikin sitten tulla nyt ihan puun takaa. Hieman on sopeutumista vielä tulevaan vauva-arkeen kun viimeisestä on jo 6vuotta aikaa, mutta eiköhän tää tästä.
 
Menkat alko edellisen synnytyksen (01/20) jälkeen vasta tammikuussa -21. Kierrot olleet kaikkea 34 ja 45 väliltä. Meillä ei varsinaisesti ollut yritys vielä päällä, mentiin tjottailumeininkillä ja ehkäisyn käyttäminen tai käyttämättä jättäminen oli miehen vastuulla. Häntä vielä hieman mietitytti kakkosbeibin alullelaitto enkä toki halunnut painostaa. Ovistestillä luulin saaneeni plussan kp18 tienoilla, mutta koska vielä kp32 raskaustesti oli nega niin ovistesti ei ollut ollut vielä täysin positiivinen. Ovis on ollut vasta n. kp24-25. Uimareita ei laitettu liikkeelle useinkaan kun ei vaan kyennyt kuumuuden takia, todennäkösesti alkanut raskaus on 4-5 päivää vanhoilla siittiöillä lähtenyt käyntiin. Kp48 plussasin kun tein varmistustestin, kun ihmettelin menkkojen puutetta. :rolleyes:
 
Meillä ei ole ollut ehkäisyä koko suhteen aikana kuin parina ekana kuukautena täysin. Eka yhteinen päättyi kohtukuolemaan. Siitä meni monts vuotta ja tuli keskiraskauden keskenmeno. Kolmas oli alkuraskauden km. Kolmannesta meidät laitettiin tutkimuksiin. Miehellä arvot tosi hyvät. Mulla arvot viittasi munasarjojen ennenaikaiseen hiipumiseen. Alussa lääkärit varoitteli, että ei välttämättä edes päästä ivf:ään omilla soluilla. Tosiaan aloin etsiä tutkimustuloksia, onko mitään tehtävissä. Törmäsin muutamaan kirjaan ja luin ne. Multa otettiin uusintakokeet ja ne oli viitteissä. Päästiin ivf jonoon. Tilasin varmaan parilla sadalla lisäravinteita, jotka yhdessä kirjassa suositeltiin kera tutkimusviitteiden. Antraaleja alkoi näkyä eri tavalla ultrassa. Ivf:ssä mentiin pitkällä kaavalla ja kovilla annoksilla. Saatiin 1 solu punktiossa ja se siirtoon. Ei kiinnittynyt. Ivf-sairaalasta satiin suositus dhea kuurille. Aloitin kuurin ja huomasin, että alkaa pistämään luomu-ovista päälle. Otin vähän isommat annokset soijan isoflavonoideja tukemaan keskikiertoa ja tikutin oviksen ja otin aamulämpöjä oviksen aikaan. Muistan sinä päivänä kun mulla oli tuntemuksia, niin kuiskasin miehelle, että tänään voitais kokeilla tulenko raskaaksi. Siinä oli kyllä ollut parin päivän tauko ja säkällä ilmeisesti ehdittiin kuitenkin 12h sisällä irtoamisesta hyödyntää. Lämmön nousu oli vähän heikko, joten aloitin vitexin. Muistaakseni ehdon ottaa myös kiinnittymistä edistävät lisäravinteet pari päivää oviksesta. Tein pari päivää oviksesta jonkun hupitestin, minkä tiesin tulevan negana takas. Tokan ns hupitestin tein 7dpo aamulla. Siihen ilmestyi haamu. Kysyin mun ystävältä kuvan kera näkeekö se siinä viivaa. Ja näki. Sanoin vaan, että varmaan oli viallinen testi ja teen huomenna uuden. Siitä se viiva lähti vahvistumaan. Nyt sillä ”viivalla” on syke. Edelleen mulla iso kasa testejä olemassa. Jos mieli alkaa temppuilla, teen testin. Ja doppler odottaa tuolla viikkojen kertymistä.
 
Meillä ei ole ollut ehkäisyä koko suhteen aikana kuin parina ekana kuukautena täysin. Eka yhteinen päättyi kohtukuolemaan. Siitä meni monts vuotta ja tuli keskiraskauden keskenmeno. Kolmas oli alkuraskauden km. Kolmannesta meidät laitettiin tutkimuksiin. Miehellä arvot tosi hyvät. Mulla arvot viittasi munasarjojen ennenaikaiseen hiipumiseen. Alussa lääkärit varoitteli, että ei välttämättä edes päästä ivf:ään omilla soluilla. Tosiaan aloin etsiä tutkimustuloksia, onko mitään tehtävissä. Törmäsin muutamaan kirjaan ja luin ne. Multa otettiin uusintakokeet ja ne oli viitteissä. Päästiin ivf jonoon. Tilasin varmaan parilla sadalla lisäravinteita, jotka yhdessä kirjassa suositeltiin kera tutkimusviitteiden. Antraaleja alkoi näkyä eri tavalla ultrassa. Ivf:ssä mentiin pitkällä kaavalla ja kovilla annoksilla. Saatiin 1 solu punktiossa ja se siirtoon. Ei kiinnittynyt. Ivf-sairaalasta satiin suositus dhea kuurille. Aloitin kuurin ja huomasin, että alkaa pistämään luomu-ovista päälle. Otin vähän isommat annokset soijan isoflavonoideja tukemaan keskikiertoa ja tikutin oviksen ja otin aamulämpöjä oviksen aikaan. Muistan sinä päivänä kun mulla oli tuntemuksia, niin kuiskasin miehelle, että tänään voitais kokeilla tulenko raskaaksi. Siinä oli kyllä ollut parin päivän tauko ja säkällä ilmeisesti ehdittiin kuitenkin 12h sisällä irtoamisesta hyödyntää. Lämmön nousu oli vähän heikko, joten aloitin vitexin. Muistaakseni ehdon ottaa myös kiinnittymistä edistävät lisäravinteet pari päivää oviksesta. Tein pari päivää oviksesta jonkun hupitestin, minkä tiesin tulevan negana takas. Tokan ns hupitestin tein 7dpo aamulla. Siihen ilmestyi haamu. Kysyin mun ystävältä kuvan kera näkeekö se siinä viivaa. Ja näki. Sanoin vaan, että varmaan oli viallinen testi ja teen huomenna uuden. Siitä se viiva lähti vahvistumaan. Nyt sillä ”viivalla” on syke. Edelleen mulla iso kasa testejä olemassa. Jos mieli alkaa temppuilla, teen testin. Ja doppler odottaa tuolla viikkojen kertymistä.
Oletpa melkoinen sissi! Mut näin sen voi tehdä jos vain pääsee käsiksi ja pystyy lukemaan tieteellisiä artikkeleita, voi ottaa paremmin otteen omasta hoidostaan. Koska olet selvästi asiantuntija tässä, niin kysynkin että aijotko tukea jotenkin alkanutta raskautta? Lisäravintein?
 
Oletpa melkoinen sissi! Mut näin sen voi tehdä jos vain pääsee käsiksi ja pystyy lukemaan tieteellisiä artikkeleita, voi ottaa paremmin otteen omasta hoidostaan. Koska olet selvästi asiantuntija tässä, niin kysynkin että aijotko tukea jotenkin alkanutta raskautta? Lisäravintein?
Nyt jo menee magnesium :) . Kamomillaa otan mietona teenä jos stressaa ihan hulluna. Rautaa pitäis saada lisää reilusti. Mutta tää pahoinvointi on semmoinem riesa. B-vitamiini lisää ois kaapissa, mutta se maistuu niin hirveälle, että tulee heti takas. B-vitskut vähentää pahoinvointia. Ja jos budjetti sallii, niin käyn omakustanteisesti jossain kohtaa mittauttamaan ravintotekijöitä verestä. Mulla on autoimmuunisairaus, niin tuo itsemittailu on aika tärkeää. Sieltä paljastuu melkeen joka kerta ylläreitä, vaikka syön tosi tietoisesti. Harmi, ettei teaniinilla ole vielä riittävästi tutkimustuloksia. Se on ollut mun lemppari monta vuotta.
 
Meillä ei ole ollut ehkäisyä käytössä sitten ykkösen yrityksen. Ykkösen syntymän jälkeen jatkettiin samalla linjalla, seuraava saa tulla koska tahansa. Syksyllä raskaus päättyi keskenmenoon. Kovin kauaa ei siis tarvittu odottaa keskenmenon jälkeen että saatiin hyviä uutisia :Heartred
 
Viime kesänä havahduttiin siihen, että kolmekymppisistä on jo sen verran aikaa, että pikkukakkonen kannattaa laittaa vireille pikimmiten. Pikkuhiljaa siirryttiin aktiivitjottailusta ovulaation tikutukseen ja kuukausi kuukaudelta tuijottelin hedelmällisyystaulukoita huolestuneempana ja usko itseen alkoi hiipumaan. Olin jo asettanut itselle takarajan sille, kuinka kauan yritystä jatketaan, kunnes plussa pääsi yllättämään. Koska kukaan ei ole nuortunut tämän projektin aikana, on huoli loppuun asti pääsystä kova edelleen ja jatkuu varmaan siihen saakka kunnes nähdään miten meidän käy.
 
Me jätettiin ehkäisy pois ja alettiin yrittää raskautta 5/20. Nappasi ekasta kierrosta, mutta päättyi keskenmenoon rv10 :sad015
Tätä toista raskautta sitten tekemällä tehtiin ovulaation tikutteluineen ja muineen, lapsettomuusselvityksiin lähdettiin ja ehdittiin ensimmäisellä sairaanhoitajan käynnillä käydä, mistä saatiin lähetteet perusverikokeisiin jne, ja tämän käynnin jälkeen pamahtikin sitten plussa :Heartred
En ollut ovulaatiota saanut kiinni kyseisessä kierrossa eikä minulla ollut ollut oireita ollenkaan joten olin varma, että kierto oli mennyt ns harakoille, ja että kuukautisten poisjäänti johtui stressistä jne. Yllätys olikin melkoinen, kun digitestiin pamahti "raskaana 1-2vko":hello2 sitten tuuletettiin, ja ensimmäisenä hääpäivänä sain antaa miehelle kaikista toivotuimman lahjan :Heartbigred
 
Ollaan jätetty ehkäisy pois jo vuosia sitten, en edes tarkalleen muista milloin. Yhdessä oltu yli kymmenen vuotta eikä varsinaisesti lapsesta ole puhuttu sen tarkemmin, kuin että molemmat kyllä "jossain vaiheessa" haluaisi niitä. Sen enempää ei olla yritetty ja tämä oli tavallaan iloinen yllätys sen vuoksi. Ajankohta oli henkisen jaksamisen kannalta täydellinen, koska alkuvuosi on ollut elämäni raskain ja tämä toi valoa elämään niin paljon, etten osaa sanoin kuvailla. Ehkä vain oli tarkoitettu näin :)
 
Takaisin
Top