Miten vauva sai alkunsa?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Ei mennä nyt graafisiin yksityiskohtiin – kaikki me varmasti tiedämme suunnilleen, miten lapset yleensä saavat alkunsa. :grin Mutta ehdittekö yrittää lasta kauan vai saiko hän alkunsa nopeasti? Seurailitko ovulaatiota? Kävittekö lapsettomuushoidoissa? Vai alkoiko raskaus kenties yllätyksenä?

Täältä löytyy tietoa siitä, milloin kannattaa harrastaa seksiä mikäli vauva on haaveissa. Onko artikkelissa sinulle tuttuja asioita yritysajalta?
 
Meillä on yksi lapsi entuudestaan. Kesällä neljä vuotta täyttävä tyttö. Meillä oli ajatuksissa alusta asti kaksi lasta. Mies ehti muuttaa mieltä aika voimakaastikin. Imeisesti vauva arki koti-isänä oli liikaa. Silti olemme esikoisen syntymästä asti ollut ilman varsinaista ehkäisyä. Luotettu keskeytettyyn yhdyntään. Muutamia kuukausia sitten mies näytti toiselle lapselle varovaista keltaista valoa. Minä aloitin ovulaation seuraamisen. Pitkän ja epäsäännöllisen kierron vuoksi epäilin, että ehkä en ovuloikaan. Kuitenkin onnistuin bongaamaan ovulaation parista kierrosta, paitsi nyt viimeisimmästä. Tämä viimeisin kierto on ensimmäinen jossa luovuimme keskeytetystä yhdynnästä. Eli tärppäsi käytämmössä heti. Kuitenkin itse olen toivonut toista lasta esikoisesta asti, joten tuntuu, ettei se ihan niin helposti onnistunutkaan. Olin jo luopunut jossain vaiheessa toivostakin. Nyt on aika epätodellinen olo.
 
Esikoinen tuli ensimmäisestä kierrosta, kuten alkoi tämäkin raskaus heti kun ehkäisy jätettiin pois. Pelkäänkin kovin ettei nyt kahta kertaa putkeen voisi ihmisellä olla niin hyvä tuuri. :sorry:
 
Mimmen kanssa vähän sama tilanne. En ole uskaltanut vielä neuvolaakaan varata.
 
Me oltiin puhuttu neljännestä jo pitkään ja viime syksynä asia oli jo ”tekeillä”, mutta pidettiin talvi taukoa kun oli sen verran haipakkaa muutenkin. No nyt keväällä sitten sain miehen innostumaan taas tjottailusta kun ajattelin, että tässäkin kestää yhtä kauan kuin viimeksikin raskautuessa. No sehän tärppäsikin sitten kertalaakista :oops: Oli hieman yllätys itsellekin siis, mutta ihana yllätys tottakai! :happy:
 
Jätin joulukuussa 2020 pillerit pois ja päätettiin että baby saa tulla jos tulee ja kiva tovi kerkesi vierähtää ennenkun nyt plussasin:happy:
Alkuun seurasin ovulaatiota, mutta kaikki se hössöttäminen tuntui lisäävän stressiä, joten lopetin koko ajattelemisen raskautumisesta.
 
mä jätin myös joulukuussa pillerit pois, sillä viimeksi meni puoli vuotta kun kierto ei ollut vieläkään tasaantunut, mutta sitten olinkin raskaana jo.

alkuvuosi oli vähän varovaisempaa, että "ei ihan vielä". jotenkin haluttiin enemmän vasta 2022 vauva :) huhtikuussa oli eka kierto kun yritettiin ajoittaa ovulaation ympärille ja nyt tokasta kierrosta sitten tärppäsi.
 
Alkuvuodesta ruvettiin miettimään vakavammin että olisiko nyt sopiva aika, ja huhtikuussa oli ensimmäinen kierto ilman ehkäisyä. En silloin vielä seurannut tarkasti ovulaatiota, mutta toukokuulla seurasin ja sitten jo tärppäsikin. :)
 
Meidän eka lapsi syntynyt - 19. Tokan laskettu olisi ollut 21.5.21, meni kesken. Sen jälkeen odoteltiin pari kiertoa että kierto säännöllistyy, ja puolen vuoden päästä menkkojen uudestaan alkamisesta olin taas raskaana. Ovulaatiopäivä ollut juurikin tuolloin kakkosen lasketun ajan kieppeillä. Haluan uskoa että tämä on hyvä merkki ja saadaan tämä vauva syliin asti :Heartred
 
Me ollaan menty vähän pidemmän kaavan kautta: yrittäminen aloitettiin kesällä 2018, mutta mitään ei tapahtunut. Hakeuduttiin vuoden päästä julkiselle lapsettomuushoitoihin, mutta mitään selittävää tekijää ei löytynyt. Tästä syystä saatiin aloittaa ensin kevyemmät ovulaation induktio + inseminaatiohoidot vasta kesällä 2020. Kolmen tuloksettoman hoitokierroksen jälkeen päästiin IVF-jonoon. Ensimmäisestä pakkasalkion siirrosta piirtyi raskaustestiin elämäni ensimmäinen plussa :Heartred
 
Me päätettiin alkaa yrittämään viime syyskuussa. Mä kävin vuoden vaihteessa yksityisellä tarkemmissa hormonilabroissa ja aukiolotutkimuksessa tarkistamassa munanjohtimien tilan. Oikea todettiin olevan valitettavasti kiinni, mutta vasen on täysin auki.
Ovistikut tuli tutuksi ja tykkäsin niitä tehdä, kun oma kierto vähän vaihteli. Tämä raskaus on eka tärppi ikinä, joten varovaisin mielin vielä suhtaudun, vaikka samalla tekisi mieli vaan iloita ja kertoa kaikille :smiley-angelic003
 
Esikoinen tuli ensimmäisestä kierrosta, kun lopetettiin pillerit kesken liuskan. Kuopus tuli ensimmäisestä kierrosta, kun jätettiin kumi pois.
Mutta tämä!

2019 tulin raskaaksi, ei suunniteltu ollenkaan. Siinä oli kaikkea raskasta muutenkin menossa. Mm.muutto miehen vanhemman kuolema. Tuntui, etten vaan pysty käsittelemään raskautta, joten ehkä vähän paniikkiratkaisuna tein abortin. Jota kaduin sillä samalla hetkellä, kun se tuli ulos. Eikä komplikaatiot auttaneet asiaa yhtään.

Loppuvuodesta 2019 alettiin yrittämään kolmatta, jota ei sitten alkanut kuulua. Useaan kertaan testi näytti hailakan punaista, ja silti ne menkat vaan alkoi. Lopulta puolen vuoden yrittämisen jälkeen tärppäsi, mutta se meni kesken 6+4.
Oli raskasta, ja pitkään olin vahvasti sitä mieltä, että keskenmeno oli minun syyni. Että koska en halunnut sitä, joka meille oli tarkoitettu, en saanut sitä, jonka halusin.

Mies ei ollut valmis hetkeen yrittämään uudestaan, joten hetkeksi hommasin pillerit.
Lopetin ne kuitenkin jo n.4kk päästä, ja nyt vuosi keskenmenosta ollaan taas raskaana.
Menkoista laskettuna la on sama, kuin tuolla keskenmenneellä :)

Kahden helpon raskautumisen jälkeen tää oli kyllä vaikea. 1,5 vuotta tätä yhteensä on tehty. Toivottavasti saisimme tämän syliin asti :oops:
 
Meillä jätettiin ehkäisy pois viime heinäkuussa, ensimmäinen raskaus alkoi uuden vuoden tienoilla mutta päättyi helmikuussa km viikoilla 7+3.
Kevät oli aikamoista tunteiden vuoristorataa. Oltiin tammikuussa ennen positiivista raskaustestiä jo yksityisellä tutkimuksissa lähinnä minun iän takia. Ainoa mitä löytyi oli hiukan vinksallaan olleet kilpirauhasarvot joihin sain lääkityksen ja uskon että sen voimin nyt raskaana. Suuresti toivotaan että tämä raskaus jatkuu loppuun asti.
 
Ihan perinteisellä tyylillä on menty. Ehkäisy jätettiin pois kun molemmista tuntui siltä että yksi lisää olisi ihan tervetullut. Muutama kuukausi mentiin siten ennen kuin tärppäsi. Enpä muuten ole testaillut kun vain silloin kun on kierto ollut jostain syystä myöhässä. Nyt sitten napsahti ihan kunnon plussa heti. Välillä on ollut toki fiiliksiä että olisi voinut olla, mutta plussa ei koskaan ilmestynyt.
 
Mulla on endometrioosi ja siitä johtuva mahdollinen lapsettomuus diagnosoitu. Munajohtimet kierteellä ym. Päästiin lapsettomuushoitoon, mutta emme kokeneet sitä omaksi tieksi. Ajateltiin, että tulee jos on tullakseen tai muuten vietämme elämämme kaksin. Pari vuotta vierähti ja esikoinen sai alkunsa ja syntyi 12/2019. Toista päätettiin alkaa yrittämään nyt alku vuodesta ja ehkäisy jätettiin pois. Nyt jo plussasin! Ei tikuttelua tai muutakaan! Toisaalta meillä oli tässä vähän vaikea hetki parisuhteessa ja seksiä oli vähemmän kuin melkein koskaan. Silti just tällä kierrolla.
Varovaisen innostunut olen.
 
Eikös tuo stressi joskus laukaise ovulaation, voihan olla et jos on ollut rankkaa parisuhteessa, töissä tai aloittanut reippaan liikunnan vaikkapa, niin kroppa on siitä innostunut ovuloimaan. Naisen keho on välillä hassu.

Minä ehdin tässä ehkä sen 3vk dieettailla ja vahtia syömisiäni ennen tätä ihmettä.
 
Voi olla! Anoppi oli myös todennäköisen ovulaation aikaan kylässä, ja se on kyllä sellainen stressin aiheuttaja! Todellakin tuntuu, että mun keho on hassu, kun olin tyyliin jo jättämässä puolisoa niin mun keho päätti koittaa liimata meitä yhteen!

ja saatiin kyllä sovittua sittemmin ( ennen jo raskaus uutista) ja puoliso on tosi innoissaan. :Heartred
 
Joulukuussa jäi hormonaalinen ehkäisy pois. Helmikuussa puhuimme asiasta, maaliskuussa päätimme antaa tulla ajallaan, ja sitten tärppäsi. Esikoinen iski kiinni läytännössä sinä iltana kun kunnolla puhuimme asiasta ja jätimme ehkäisyn, se oli aika "järkytys" molemmille erinäisistä syistä :D Samoin mies oli tästäkin uutisesta alkuun vähän ihmeissään.
 
Aiemmat 2 raskautta olivat nuorena ja molemmat ekasta kierrosta. Hormonaalista ehkäisyä olen käyttänyt vain muutaman päivän ajan (esikoisen jälkeen) koko elämäni aikana. Sain erittäin vakavan haittavaikutuksen ja mitään hormonaalista en voi enää ikinä käyttää. Olen aina mennyt keskeytetyllä, niin ikään tämän nykyisenkin 6 vuotisen suhteen. Nyt toukokuussa päätettiin ettei enää keskeytellä, kun ikää on ja viimeinen mahis yhteiselle lapselle. Ajatus oli että varmaan tässä iässä jo kestää tai ei ehkä tärppää edes ollenkaan. Noh ekasta kierrosta nyt sitten raskaana:eek::eek: Mies vähän järkyttyi mutta pikkuhiljaa lämpenee tuossa rinnalla tähän uutiseen:hilarious: Itsekin kyllä yllätyin ja mitä nyt muiden kokemuksia kuulee, niin pelko on suuri että voiko tosiaan kolmaskin kerrasta alkanut raskaus päättyä onnellisesti loppuun asti:nailbiting::nailbiting: Voiko kellään olla niin hyvä tuuri:nailbiting::nailbiting: On tää vaan niin kuumottavaa…
 
Me ollaan oltu ihan ilman ehkäisyä toisen jälkeen eli 2v 8kk. Keskeytettyä käytetty täälläkin. Nyt sitten ovulaation aikaan ilmeisesti oltu liikenteessä :)
 
Takaisin
Top