Miten vauva sai alkunsa?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Ei mennä nyt graafisiin yksityiskohtiin – kaikki me varmasti tiedämme suunnilleen, miten lapset yleensä saavat alkunsa. :grin Mutta ehdittekö yrittää lasta kauan vai saiko hän alkunsa nopeasti? Seurailitko ovulaatiota? Kävittekö lapsettomuushoidoissa? Vai alkoiko raskaus kenties yllätyksenä?

Täältä löytyy tietoa siitä, milloin kannattaa harrastaa seksiä mikäli vauva on haaveissa. Onko artikkelissa sinulle tuttuja asioita yritysajalta?

Ehkäisy jätettiin pois jo kesällä 2019,sen jälkeen kesti lähes vuosi ennenkuin kierto tasoittui. Tjottailemalla mentiin 8/20 asti, jolloin testiin tuli yllättäen plussa. Se osoittautui ikävä kyllä kemialliseksi. Siitä alkoi sitten aktiivinen yritys ovistikkuineen ja kokeilussa oli myös geleet, maca, greippimehu ja kiinnittymispunkku :grin poppaskonstit taisi aiheuttaa vain luteaalivaiheen tiputtelua, ja plussatesti tulikin kierrosta yk4 jossa oli pelkät ovistikut käytössä :hilarious:

Me jätettiin ehkäisy (pillerit) pois huhtikuussa 2020. Minä olisin ollut valmis jo aikaisemminkin, mutta sovittiin, että mies saa miettiä ja sulatella asiaa rauhassa. Sovittiin, että hän saa sanoa milloin hän tuntee itsensä valmiiksi :happy:

Musta tuntuu, että kesti ainakin puoli vuotta, että mun kierto tasoittui hormonaalisen ehkäisyn jäljiltä. Ovistikkuja kokeilin pariin kiertoon, mutta otin niistä hirveän stressin. Mulla on muutenkin aika selvät ovistuntemukset: alavatsanippailut, ovislimat, napukan vaiheet ja mittailin myös aamulämpöjä. Meille ei myöskään ollut ongelma talletella ahkerasti oviksen aikoihin, niin ei niin väliä juuri tarkasta päivästä :smiley-ashamed005

Mitään poppakonsteja ei varsinaisesti tehty. Foolihappoa söin koko ajan, nyt pari kuukautta mennyt monivitamiini, missä lisäksi vähän rautaa, D3 jne. Mieltäni yritin rauhoittaa, mutta se oli vaikeaa. Olin monesti niiiiiin varma ja halusin uskoa. Sitten menkkojen alkaessa tuntui kuin maailma olisi romahtanut ja taas menkkojen loppuessa alkoi nousta toivo uudesta yrityksestä.. Melko stressaava omalle pääkopalle. Yritin keskittyä liikkumiseen, hyvään syömiseen, lepoon ja rentoutumiseen.

Minua stressasi paljon se, ettei mitään tapahtunut. Ei mitään yritystä, ei haamun haamua. Pari kk sitten uskon, että oli hyvin varhainen km tai kemiallinen. Kierto oli 11 päivää normia pidempi, tuli vähän niinkuin kiinnittymisvuotoa ja sitten kun menkat alkoi, niin se oli 4 päivää kramppeja ja todella runsasta vuotoa.

Tämä raskaus on hyvin toivottu :Heartred Se tuntuu tosi rakkaalta ja tärkeältä jo nyt, vaikka ollaan tosi tosi alussa eikä ole vielä edes varmuutta, että siellä olisi alkio ja se olisi oikeassa paikassa. Toivotaan :Heartred

Meille toivotaan nyt viimeistä pikkuista niin sitten olisi perhe koossa<3 Kolme pikkuista poikaa jo on.

Viimeisimmän synnytyksen jälkeen aloitin kierron kartoittamisen parin kuukauden jälkeen. Aiempien jälkeen kierrot lähti käyntiin täysimetyksestä huolimatta muutaman viikon sisällä. Tällä kertaa meni kauemmin, ja ensimmäinen ovulaatio tuli 4 kk synnytyksestä. Kierto palasi heti säännöllisenä, mutta luteaalivaihe jäi niinkin lyhyeksi kuin 6 päivää. Se tosin piteni joka kierto, kunnes 7/20 oli normaali. Tästä ensimmäisen kerran plussasinkin.

Valitettavasti jäi kemialliseksi, samoin kävi seuraavassakin kierrossa. Kolmannesta yrityskerrasta raskaus eteni vähän pidemmälle, kkm tuli 7+5. Nyt keskenmenon jälkeisessä kierrossa tuli kaksi lh-huippua 19 päivän välein. Jälkimmäinen osoittautui ovulaatioksi kun kolme päivää sitten sain plussan testiin. Km jälkeen ei siis ehtinyt tulla menkkoja ollenkaan. Kierron kokonaispituus olisi ollut 46 päivää, menkkoja odottelin uudenvuodenpäivänä tulevaksi.

Toivotaan kovasti että jäisivät tulematta ja pienokainen jaksaisi nyt loppuun saakka!

Ensimmäisen ivf:n 1. pakastesiirto toi plussan (tuoresiirtoa ei tehty) :) meillä male factor diagnoosi, mahdollisuus saada lapsi kotikonstein on 0 %. Tie on ollut pitkä, lasta alettiin yrittämään 2016, hoitoihin hakeutuminen ja pääseminen kesti, sekä itse diagnoosin saaminen, plus jatkotoimenpiteet. Kesällä tehtiin kolme tuloksetonta inssiä ja sitten siirryttiin ivf-hoitoihin. Olo on todella onnellinen ja kiitollinen, tämä lapsi on pitkään ja hartaasti toivottu.
Paljon onnea Henskukka! Mä oon sun taivalta jännänny tuolla pas ja ivf -ketjuissa :) Oon niitä lukenut kokoajan 2018 vuodesta lähtien kun hoidot esikoisesta oli käynnissä. Nyt tän toisen kohdalla en vaan jaksanut sinne kirjotella vaikka jokaisen viestin oonkin lukenut.

Meillä tää syyskuinen sai alkunsa pakastealkion siirrosta ja ihmekyllä ensimmäisestä näyttää nyt tärpänneen! Taustaa sen verran, että esikoinen (04/19 syntynyt jäbä) sai alkunsa myös hoidoilla, koska olen naimisissa naisen kanssa. Lapsillamme siis on kaksi äitiä :Heartpink:Heartpink Esikoinen tärppäs 3.IVF:n 2.PASsista, joten jotenkin uskomatonta, että tää toinen tulis ekasta siirrosta :grin Toki meillä nyt oli se ero, että Vaimo luovutti munasoluja ja ne hedelmöitettiin saman luovuttajan siittiöillä kun esikoinenkin. Minä siis kuitenkin olen raskaana - onko tarpeeks monimutkaista :grin

Muoks: Pakkasessa meillä vielä 10 hyvälaatuista tyyppiä :happy6

Paljon onnea Henskukka! Mä oon sun taivalta jännänny tuolla pas ja ivf -ketjuissa :) Oon niitä lukenut kokoajan 2018 vuodesta lähtien kun hoidot esikoisesta oli käynnissä. Nyt tän toisen kohdalla en vaan jaksanut sinne kirjotella vaikka jokaisen viestin oonkin lukenut.

Meillä tää syyskuinen sai alkunsa pakastealkion siirrosta ja ihmekyllä ensimmäisestä näyttää nyt tärpänneen! Taustaa sen verran, että esikoinen (04/19 syntynyt jäbä) sai alkunsa myös hoidoilla, koska olen naimisissa naisen kanssa. Lapsillamme siis on kaksi äitiä :Heartpink:Heartpink Esikoinen tärppäs 3.IVF:n 2.PASsista, joten jotenkin uskomatonta, että tää toinen tulis ekasta siirrosta :grin Toki meillä nyt oli se ero, että Vaimo luovutti munasoluja ja ne hedelmöitettiin saman luovuttajan siittiöillä kun esikoinenkin. Minä siis kuitenkin olen raskaana - onko tarpeeks monimutkaista :grin

Muoks: Pakkasessa meillä vielä 10 hyvälaatuista tyyppiä :happy6

Ooo, onnea teillekin! Mukavaa että tuolta lapsettomuuspuolelta tulee muitakin tänne syyskuisiin :) oliko siis tämä alkio siitä 3. ivf:stä myös?

Ooo, onnea teillekin! Mukavaa että tuolta lapsettomuuspuolelta tulee muitakin tänne syyskuisiin :) oliko siis tämä alkio siitä 3. ivf:stä myös?
Joo kiva että on ees vähän samaa taustaa :)

Eikun ekat hoidot meni näin:
1. IVF - yksi alkio, tuoresiirto nega
2. IVF - vaihtu inssiks, nega
3. IVF - yksi alkio, tuoresiirto nega
4. IVF - kaksi alkiota suoraan pakkaseen, 1.PAS kemiallinen ja 2.PAS poika

Eli pakkaseen ei jääny mitään. Noi hoidot tehty mun olemattomilla muniksilla...

Joten nyt kun alettiin yrittämään toista, niin suosiolla Vaimon munasolut kehiin. Ja niitä tuli tosiaan niin paljon, että saatiin 11 pakkaseen ja nyt joulukuussa siirrettiin eka ja siitä + :) Tuoresiirtokin olis tehty marraskuussa, mutta kiertojen synkronointi meni pieleen niin ei pystynytkään tehä sit...

Me jätettiin minipillerit pois kesäkuussa 2019, siitä sitten luomuna yriteltiin, ja joskus talvella aloin tikuttaa oviksia. Keväällä 2020 päästiin lapsettomuuspolin asiakkaiksi, vaikka ikävästi poli menikin kiinni juuri kun meidän lähete saatiin sinne. Juhannuksena oli indusoitu ovis, siitä biokemiallinen. Sen jälkeen odoteltiin kierron tasaantumista, syksyn aikana kaksi IUI:ta ja yksi indusoitu, missä ei päästy inseminaatiota tekeen. Nyt 11.12. tehdystä IUI:sta plussasin jouluaattona - aika ihana joululahja. :love7

Lopetin ehkäisyrenkaan 10/2019, ensimmäinen kierto kesti 75 päivää. Kuukautiset oli epäsäännölliset ja ovulaatiotikulla sain pari kertaa oviksen kiinni. Vippaskonstit oli käytössä muutamassa kierrossa; maca, geleet ja greippimehu. Foolihappo tietysti alusta asti.
4.12. alko menkat, luovutin, ei meille lasta luomusti suoda, mennään ens vuonna tarkempiin tutkimuksiin.
Testihulluna kuitenkin olin jo heti tilannut ovistikkuja ja pari r-testiä. Pakettia ei kuulunut, lähettivät uuden joka tuli sopivasti ennen uv. Testasin ekan hailuran 1.1. ja tänään 3.1. tein digin 'Raskaana 1-2'
Uskomatonta. Juuri kun olin mielessäni luovuttanut, pärähti plussa tikkuun.
Paras lahja uudelle vuodelle. ❤️

Me aloitettiin yrittäminen 10/2018, jolloin jätin minipillerit pois. Olin syönyt niitä useamman vuoden ja jokunen kierto meni, että kierto tasaantui. Meillä tuli sitten noin puolen vuoden tauko keväällä, kun vaihdoin työpaikkaa ja halusin aloittaa siellä täydellä innolla ja tohinalla :)
Syksyllä sitten jatkettiin yritystä muttei saatu koskaan edes haamua testiin. Eri vippaskonstejakin käytettiin, macaa ja geleitä molemmat. Vuosi sen syksyllä aloitetun yrityksen jälkeen tämän vuoden lokakuussa kävin gynellä, jossa todettiin kaiken olevan ok. Laittoi lähetteen naistentautien polille ja kehotti miestä käymään siemennesteanalyysissa ennen käyntiä siellä. Senkin tulos oli ok. Joulukuussa päästiin jo polikäynnille jossa sain heti siihen kiertoon pregnylin ja terolutit ja tärppi kävikin siitä kierrosta, plussasin jouluaattona :love7 täytyy pitää peukut pystyssä että kaikki menee hyvin tästä eteenpäinkin.

Me aloitimme yrittämisen jo juhannuksen jälkeen 2018. Lähemmäs kahden vuoden yrittämisen jälkeen otimme yhteyttä lapsettomuusklinikkaan, mutta koronan takia emme päässeet heti tutkimuksiin ja sitten elämäntilanteen takia ne kaikki jäi vähän taka-alalle. Sain kuitenkin reseptin Lutikseen, millä yritettiin päästä eroon pahasta tiputtelusta ja lyhyestä kierrosta. Tiputteluun se auttoi, mutta menkkakivuista tuli aivan kammottavat, joten lopetin käytön muutaman kuukauden jälkeen. Tiputtelu jatkui sen jälkeen normaalina, kiertokin pysyi lyhyenä. Jossakin vaiheessa yritin myös ovista tikuttaa, mutta minulla meni hermo siihen ihan parissa kuukaudessa. Koko aikana ei plussan plussaa. Olin jo varma, ettei meillä ole toivoa, kunnes sitten joulun jälkeen tajusin, että menkat lähestyy mutta tiputtelua ei ollut lainkaan. Ja niinpä sitten plussasin päivää ennen uuden vuoden juhlintoja. Nyt kamala stressi, että pikkuinen pysyy kyydissä. Olen lukenut liikaa kemiallisista, tuulimunista sun muista, joten tällä hetkellä olen hermoraunio.

@Mustikka89 minulla sama, olen lukenut liikaa siitä mikä kaikki voi mennä pieleen, joten aloin jo pitää pieleenmenemistä todennäköisimpänä vaihtoehtona :violent001
Nyt olen taas saanut kerättyä luottamusta siihen, että ehkä kaikki meneekin hyvin :love7
On tämä henkisesti todella rankkaa aikaa :smiley-angelic008

@Mustikka89 stressikauhua täälläkin! Ihanaa, että teillä pitkän yrityksen jälkeen lopulta tärppäsi. Tsemppiä, koitetaan olla panikoimatta! :smiley-ashamed004

Ehkäisykapseli otettiin pois 02/2020 ja kun ei puoleen vuoteen ollut mitään tapahtunut, niin käytiin yksityisellä testeissä että löytyykö jotain syytä miksei napannut. Testien mukaan kaiken pitäisi olla juuri niin hyvin kuin tämän ikäisillä (37) voi olla, joten luomuna yritettiin edelleen. Syyskuun lopulla (munasarjojen aukiolotutkimuksen jälkeen) plussasinkin, mutta se yritys ei pysynyt kyydissä ja siihen raskauteen varattu varhaisultra käytettiin toteamaan ettei mitään ylimääräistä ollut kohtuun jäänyt. Sovittiin sitten lääkärinkin kanssa, että kokeillaan nyt vielä muutama kuukausi ihan luomusti ja sitten alkuvuodesta mietittäisiin hoitoja jos edelleen näyttää siltä ettei tapahdu mitään. Käytin digitaalista ovulaatiomittaria mikä näyttää myös kohonneen estrogeenin, ja sillä onnistuttiinkin ajoittamaan heti km:n jälkeisestä normaalista kierrosta sopiva päivä. Ilmeisesti meillä on ihan 1-2pv tarkkaa tämä ajoitus ja lh-huipun päivänä on jo liian myöhäistä, jos omia kalenterimerkintöjä osaan oikein tulkita :grin
Digitaalinen ovutesti oli kyllä pelastus päälle, niillä liuskoilla ei tullut kuin tuskailtua että oliko tämä ehkä nyt se huippu vai ei.

Marraskuussa 2019 syntyi esikoinen. Selvää oli, että pienehköllä ikäerolla halutaan lapset, jos vaan siunaantuu. Minipillerit oli käytössä n. 02/2020-08/2020. Sitten annettiin vauvalle mahdollisuus tulla. Kierto oli alkuun omituinen, ensimmäinen kierto 40pv pillereiden lopetuksen jälkeen. Tasoittui hiljalleen 27pv.

31.12. tehtiin testi puolihuvikseen, menkkojen piti alkaa sinä päivänä. Plussahan sieltä vihdoin tuli.:Heartred

Jätin ehkäisyrenkaan pois 11/2019. Oltiin menty kesällä naimisiin ja lähdössä häämatkalle joulukuussa 2019. Oli tosi kovat toiveet ja odotukset, että nyt ollaan valmiita yrittämään. Kierto oli heti säännöllinen ja kesällä aloin testaamaan ovulaatiota. Muutaman kerran testasin ja sain kiinni. Sitten pidin vähän taukoa, kun tiesin, että ovulaatio ilmesesti tapahtuu.

Syksyllä aloitin sitten uudestaan ovulaation tikuttamisen. Aloin myös huomaamaan selviä ovulaation oireita (limat, kipu jommallakummalla puolella munasarjoja). Koko yrityksen ajan oon syöny raiskausvitamiineja, joissa on foolihappoa mukana. Muita vippaskonsteja ei tullut testattua.

Vuosi ku oli kulunut soitin terveyskeskukseen, mutta pyysivät soittamaan alkuvuodesta 2021 uudestaan.:sorry: Joulukuussa sitten tikuttelin taas ovulaatiota ja sehän sattu joulun aikaan. Oltiin sukulaisten luona, joten tallettelussa sai käyttää vähän luovuutta. :hilarious:

Nyt sitten tammikuussa ku oli ensimmäinen päivä kun menkat piti alkaa tein testin. Oli ollu vähän nännit arkana, mutta muita selviä oireita en ollut huomannu. Nii haalea plussa sieltä tuli ja nyt on vahvistunut. :Heartred

Meillä siis aiemmin kaksi lasta 5v ja 1v. Nuorin täytti siis 1v nyt tammikuun alussa ja selvää oli että kolmas saa tulla heti kun on tullakseen. Imetin kuopusta 1kk verran kun hänellä ollut koliikkia ja refluksia niin omat voimat ovat olleet aika vähissä. Muistaakseni maaliskuussa 2020 alkoi ekat menkat synnytyksen jälkeen ja kierto ollut sen jälkeen 26-29pv. En oo erityisemmin ovista tikutellut kun tunnistan sen muutenkin. Muutaman kerran kuvittelin jo et plussa tulee kun oli kaikenlaisia oireita, mut aina ne menkat säännöllisesti sieltä tuli. Tässä kuussa en sit ees jaksanut miettiä koko asiaa, saati seurata sitä ovista. Ja muistan vaan et tyyliin kerran pari tais olla seksiä tässä kuussa. Noh odottelin niitä menkkoja alkavaksi kun ei sen kummempia raskausoireitakaan ollut. Tänä aamuna kp 33 tein sit testin joka näyttikin samantien vahvaa plussaa. On mulla vähän ollut huono olo ja rinnat arat mut niin on ollu joka kuukausi.

Neljännestä kierrosta tärppäsi. Päiviä laskemalla arvioitiin ovulaation ajankohtaa ja oikein tais mennä, kun tikkuun kaksi viivaa piirtyi ja menkat on 4 päivää myöhässä.

Meillä on juuri 3 vuotta täyttänyt nuorempi lapsi, hänen sektion jälkeen söin n 6kk minipillereitä, ja siitä lähtien on seuraava saanut tulla. Eli melkein 2,5v kesti. Edellisillä kerroilla meni reilu vuosi ennenkuin raskauduin.
En ole koskaan elämässäni huomannut ovulaatiota, joskus olen sitä tikuttanut mutta ei koskaan ole näkynyt. Säännöllisesti sänkypuuhia harrastetaan, eli epäilen että en vaan ovuloi aina.. todistettavasti kolme kertaa siis ainakin..:)

Takaisin