Miten vauva sai alkunsa?

Mulla iski jonkinlainen kolmenkympin kriisi nyt syksyllä ja käytiin puolison kanssa pari kuukautta keskustelua siitä, halutaanko lapsia vai ei. Kummallakaan ei ollut aiemmissa suhteissa ollut lapsihaaveita ja pohdittiin paljon, että onko aihe nyt noussut pelkän ikäkriisin takia esiin vai onko meidän suhteessa jotain sellaista turvallisuutta ja onnea, mikä on saanut molemmat ajattelemaan perheen perustamisesta uudella tavalla. Päädyttiin jälkimmäiseen, muttei uskallettu tehdä ainakaan heti päätöstä aktiivisesta yrittämisestä, koska ajateltiin että ei varmaan koskaan tuntuis että olis "just oikea aika". Niinpä päädyttiin jättämään varsinainen ehkäisy (kondomi) pois ja jäädä varmojen päivien varaan. No, ei oltu kovin huolellisia ja nyt heti ensimmäisestä kierrosta tulin raskaaksi.

Paljon on vielä sulateltavaa ja tavallaan raskaaksi tuleminen näin pian yllätti ja järkytti, mutta ilman muuta pohjimmiltaan ihana asia. Nyt kun on vähän ehtinyt jo sopeutumaan, on tietysti alkanut pelottaa, ja mietimme molemmat, että missä vaiheessa tässä uskaltaa iloita raskaudesta.

Täällä muuten ihan samat fiilikset sen suhteen että missä vaiheessa tässä uskaltaa iloita. Välillä tulee niitä hetkiä kun uskaltaa puhua ja haaveilla tulevaisuudesta mutta sitten heti alkaa pelkäämään että mitä jos ei päästäkään loppuun asti tämän kanssa. On tämä samaan aikaan ihanaa mutta myös kamalaa kaiken huolen ja pelon vuoksi.
 
Heippa,

meillä toive toisesta lapsesta kesästä 2018. Esikoinen sai alkunsa kevyillä hoidoilla. Alotettiin lapsettomuushoidoissa julkisella uudestaan loppuvuodesta 2019 ovulaation induktioilla ja yksi inseminaatio tehtiin. Julkisen ivf odottaessa mentiin yksityiselle tekemään koeputkihoito. Tämä raskaus sai alkunsa icsi:n tuoresiirrosta. Sain raskauden seurauksena myös myöhäisen hyperin (ei ollut mitään ns. riskitekijöitä hyperin) joten alkuraskaus on ollut todella haastava. Nyt on hyperi onneksi alkanut helpottaa ja olo alkaa olla aika normaali:)
 
Naimisissa 2008 vuoden saakka ja emme ole oikeastaan käyttäneet ehkäisyä sen aikana. 2013 poistettiin yhden munasarjan dermoidcystan takia, mutta ei nähtiin syytä, miksi en voisi tulla luomuna raskaaksi. Kesällä 2019 päätimme kuitenkin että haluamme apua. Tammikuussa 2020 aloitimme IVF-hoidot. Ensimmäinen hoito ei onnistunut ollenkaan, 4:ltä munasolulta yhtään ei hedälmöitynyt, koska minulla oli niin paksut munakuorit. Minulla oli myös polyypi kohdussa, ja endometrioosicystat munasarjalla.. Toinen hoito tehtiin ICSI-tekniikalla, ja alkionsiirto johti raskauteen, mutta km noin 6+4. Toisesta hoidosta saimme myös blastocysti pakastimeen ja se siirrettiin nyt lokakuun lopussa kohdulle. Saapa nähda mitä nyt tapahtuu...
Oletteko muuttaneet elintapoja kun olette yrittäneet tulla raskaaksi?

Mä laihdutin ennen plussaa sen -12kg Vhh ruokavaliolla. Nyt kuitenkin kun plussa pärähti, niin pelko ja stressi on tuoneet muutaman kilon takaisin. En jotenkin osaa yhtään rentoutua, enenkuin tulee varhaisultra ja toivon mukaan kaikki hyvin. :smiley-angelic001
 
Pitkään yritetty ja toivottu, luomuplussa tuli kesken lapsettomuushoitojen, juuri ennen IVF:n siirtymistä. :Heartred

Meillä sama! Olin jo ehtinyt aloittaa lääkityksen IVF-hoitoa varten, kun sain luomuplussan :wideyed: Lääkkeen aloitin siis kiertopäivänä 19, ja seuraavasta kierrosta oli tarkoitus tehdä munasolujen keräys ja IVF. No, alun perin munasolujen keräyspäiväksi suunniteltuna päivänä kävinkin sitten varhaisultrassa :love7
 
Esikoista imetin n. 1,5v ja menkat alkoi aika pian jälkivuodon loputtua. Mulla imetys kuitenkin vaikutti ovulaatioon. Kierto oli suht. säännöllinen, mutta luteaalivaihe kovin lyhyt. Lopetin imetyksen kierron alussa, mutta siitä kierrosta ei tärpännyt. Raskaus alkoi ensimmäisestä kokonaisesta kierrosta missä en imettänyt. Tuli silti hieman yllätyksenä, että niin nopeasti, kun esikoista yritettiin reilu 1,5v ja olin varautunut samaan imetyksen jälkeen.
 
Meillä raskausyritys alkoi 7/19, ja plussa tuli joulun tienoilla. Raskaus päättyi kuitenkin keskenmenoon 2/20 12+ -viikolla. Varmuutta ei ole oliko kyseessä tuulimuna vai mikä, sillä raskaus keskeytyi spontaanisti juuri ennen ensimmäistä kunnallista ultraa. Varhaisultrassa emme olleet siis käyneet. Uusi yritys pääsi kunnolla alkamaan 5/20 rautainfuusion ja sen kontrolleiden jälkeen. Haasteena keskenmenosta tai rautainfuusiosta johtuen minulla oli keväästä lähtien tiputtelu / tuhruttelu ennen kuukautisia. Tästä johtuen kävin gynekologilla kesäkuussa, mutta mitään syytä tälle ei löytynyt. Lääkäri meinasi, että hormonitoiminta vielä hakee uomaansa keskenmenon jälkeen, ja että uusi raskus todennäköisesti alkaisi seuraavien kuukausien aikana. Eipä alkanut, mitä nyt minulla oli todennäköisesti kaksi varhaista keskenmenoa (7/20 & 10/20). Varmuutta ei tosin ole, koska testiä en tällöin tehnyt, mutta oireet ovat näin antaneet ymmärtää ja kuukautiset ovat olleet hieman myöhässä.

Aloin jo uskoa, ettei uusi raskaus ala ilman apua ja meillä oli yksityisellä lapsettomustutkimusten ensikäynti lokakuun lopussa, jossa sovimme kuukautiskierron kartoituksesta seuraavaan kiertoon. Seuraava kierto ei päässyt kuitenkaan alkamaan, sillä yllätyksekseni (yllätys, koska oli tutut tiputtelut ja kaikki) huomasinkin olevani raskaana vajaa viikko tämän jälkeen.

Alkuun olin aivan varma uudesta keskenmenosta, sillä alussa oli hieman tuhruttelua. Varhaisultra 7+5 kuitenkin näytti viikkoja vastaavan alkion ja sykkeen. Samalla löytyi myös kohdunkaulan polyyppi, joka saattoi olla tuhruttelun syy. Tätä ei kuitenkaan ollut helmi- tai kesäkuussa ultrattaessa, joten en tällaista osannut epäillä. Nyt toivotaan, että tämä raskaus sujuu hyvin.
 
Meillä esikoisen synnyttyä elokuussa 2019 on menty meinigillä "tulee toinen jos on tullakseen".
Aluksi ei siis tietenkään napannut kun olin niiiiin loppu esikoisen koliikin kanssa. Kokeilin silloin kylläkin minipillereitä, mutta nehän ei sopineet meikäläiselle alkuunkaan. Silloin päätettiin että luomuna mennään tästä eteenpäin ja nyt kun arki on alkanut rullamaan (olen palannut töihin, esikoinen alkanut nukkumaan kokonaisia öitä jne.) nappasi. :) Eli postiivinen "yllätys".
 
Takaisin
Top