Miten vauva sai alkunsa?

Minä näköjään raskaudun pelkästä vauvojen ajattelusta. Kolme vuotta sitten koin keskenmenon, sen jälkeen uusi raskaus ja saimme ihanan esikoisen. Nyt jätettiin pillerit pois kuukausi sitten ja heti näyttää plussaa. Tunnen olevani onnekas, sillä lähipiirissäni on myös lapsettomuutta.

Erikoista tässä raskaudessa on se, että laskettu aika on täsmälleen sama kuin aikanaan kesken menneessä raskaudessa. Kummallista, miten voi osua samaan vaikka vuodessa olisi 364 muutakin päivää. En oikein tiedä, mitä tästä pitäisi ajatella, vähän oudoilla fiiliksillä mennään nyt.
 
Iloinen kaikkien raskausuutisten puolesta, mutta täytyy sanoa, että erityisesti sydäntä lämmittää nähdä, että niin moni on onnistunut nyt pitkän odottamisen jälkeen :Heartred. Toivottavasti pysyy kaverit kyydissä meillä kaikilla!

Me jätettiin ehkäisy (pillerit) pois kesäkuussa 2010, ja siitä lähtien tjottailtiin hyvin rennosti ilman minkäänlaista stressiä tai huolta asiasta aina viime kesään saakka. Ikä alkaa tulla vastaan sen verran, että totesin miehelle, että vastoin terveystiedon oppeja, meille sitä vauvaa ei näemmä tule "vahingossa", joten heinäkuussa alkoi varsinainen "yritys" ovistesteineen jne.

Tätä taustaa vasten ehdimme jo aloittaa lapsettomuustutkimuksetkin, lähinnä sen takia, että kun rupesin seuraamaan kiertoa ja ovista, huomasin, että mun menkat alkaa tiputtelulla jo dpo11. Lisäksi mielessä kummitteli oman äidin kohdun poisto myoomien takia vain vuoden vanhempana kuin mitä minä olen nyt. Ensimmäisissä tutkimuksissa ei vielä löytynyt hormoneista mitään normaalista poikkeavaa, joten otin itsehoitona käyttöön siveydenpuu kapselit. Ekassa kierrossa tiputtelu hävisi kokonaan pois ja luteaali oli siis 12 päivää ilman tuhrua, ja nyt toisesta kierrosta plussasin. Uskon, että noi siveydenpuu kapselit tukivat keltarauhasen toimintaa ja auttoivat raskauden alkuun.

Juuri päivä ennen positiivista raskaustestiä sain kuitenkin tietää, että mulla on 2.5cm myooma kohdun sisäpuolella. Myoomia on eri tyyppisiä, osa voi olla täysin harmittomia, mutta valitettavasti tällainen kohdun sisäpuolella oleva voi haitata kiinnittymistä ja lisää keskenmenon riskiä, joten se tässä nyt vähän varjostaa tätä odotettua uutista ja seurailen tilannetta päivä kerrallaan (tai ainakin yritän ajatella niin!) :nailbiting:
 
Meidän esikoinen täyttää vuoden parin viikon päästä ja siitä asti, kun hän oli 4kk ollaan haaveiltu toisesta. Jätettiin ehkäisy pian pois, koska ensimmäistä yritettiin liki vuosi ja tämäkin tärppäsi Yk8, eli helposti raskautuvaa sorttia en ole. Pelkään menetystä tosi paljon, sillä raskautuminen on haasteellista ja ei tiedä kuinka kauan taas menisi. :Heartred
 
Mielenkiintoinen ketju!

Meillä on yksi aiempi lapsi 2015. Sitä ennen mies oli vahvasti sitä mieltä että haluaisi kaksi lasta pienellä ikäerolla, mutta aika pian lapsen syntymän jälkeen alkoi tuumia että yksi riittää. :hilarious: Itse olin jo ennen esikoisen syntymää sitä mieltä että toivoisin mahdolliselle toiselle lapselle isompaa ikäeroa (6-7v.). Moneen vuoteen en edes juuri ajatellut asiaa, mutta yhtäkkiä keväällä rupesi nousemaan vauvakuume! :rolleyes:

Kierukan poistin 7/20. Käytimme kondomeja ja keskeytettyä vielä pari kk. 9/20 mies oli keskustelujen ja pohdintansa jälkeen suostuvainen yrityksen aloittamiseen.

Kahdessa kuukaudessa tärppäsi, mistä olen tosi yllättynyt. Esikoista yritettiin pidempään ja oltiin kuitenkin nuorempia silloin. Nyt aloin kyllä tarkkailla kiertoa heti kierukan poiston jälkeen ja tikutin ovista myös pari kiertoa eli oli hyvä käsitys, milloin ne hedelmälliset päivät on.

Olikos teillä muilla muuten puolisot heti mukana tai peräti innokkaampia?
 
4/20 kierukan poistamisen jälkeen toisesta kierrosta raskaaksi. 8/20 keskenmeno ja nyt jälleen toisesta kierrosta raskaaksi.
 
Mielenkiintoinen ketju!

Meillä on yksi aiempi lapsi 2015. Sitä ennen mies oli vahvasti sitä mieltä että haluaisi kaksi lasta pienellä ikäerolla, mutta aika pian lapsen syntymän jälkeen alkoi tuumia että yksi riittää. :hilarious: Itse olin jo ennen esikoisen syntymää sitä mieltä että toivoisin mahdolliselle toiselle lapselle isompaa ikäeroa (6-7v.). Moneen vuoteen en edes juuri ajatellut asiaa, mutta yhtäkkiä keväällä rupesi nousemaan vauvakuume! :rolleyes:

Kierukan poistin 7/20. Käytimme kondomeja ja keskeytettyä vielä pari kk. 9/20 mies oli keskustelujen ja pohdintansa jälkeen suostuvainen yrityksen aloittamiseen.

Kahdessa kuukaudessa tärppäsi, mistä olen tosi yllättynyt. Esikoista yritettiin pidempään ja oltiin kuitenkin nuorempia silloin. Nyt aloin kyllä tarkkailla kiertoa heti kierukan poiston jälkeen ja tikutin ovista myös pari kiertoa eli oli hyvä käsitys, milloin ne hedelmälliset päivät on.

Olikos teillä muilla muuten puolisot heti mukana tai peräti innokkaampia?

Minulla mies ensimmäisessä raskaudessa hyvin innokas Keskenmenon jälkeen molemmilla huomasin jännitystä, vaikka olimme keskustelleet että alamme pian yrittämään uudelleen ❤️ Nyt kun kerroin miehelleni olevani raskaana, hän pari päivää oli aika hiljainen mutta sitten hän jotenkin avautui jälleen kukkaan ja sanoitti kuinka ihanaa on alkaa haaveilemaan tulevasta vauvasta.
 
Moi
2019 maaliskussa syntyi meidä yhteinen tytär, minulla myös edellisestä suhtesta tytär (12v). Noin 3kk söin jotain ehkäisypillereitä, mutta jatkuvan vuodon ja huonon olon takia lopetin ne. Sit päätettiin, että seuraava saa tulla. Mutta ei tullut. Mulle tuli paljon ylipainoa ja mies on 45v, eli ei uskottu että onnistu enää. Mutta ehkäisy ei kuitenka käytetty. No nyt sitten jotenkin tärppäs.(1v ja n. 4kk meni) Oon silti huolisaan, ylipaino on edelleen ja koska kevällä satutin jalkapohja kun yritin painoa karistaa, ei voi kauheasti tehä mitään. Neuvola pelkään kans, miten ne suhtautu. Toivon parasta
 
Muokattu viimeksi:
Ollaan yritetty esikoista 10/18 alkaen ja nyt tuli luomuylläri. Lapsettomuuden syy ei selvinnyt tutkimuksissa ja meillä ois tammikuussa alkanut ensimmäinen ivf 9kk jonotuksen jälkeen.

En pysty uskoa tätä todeksi, enkä varsinkaan luottaa, että kaikki menisi hyvin, kun tähän asti kaikki on mennyt enimmäkseen päin v*ttua. Täytyy nyt vaan mennä päivä kerrallaan ja toivoa parasta.
 
Meillä on takana vuosien lapsettomuus. Tämän vuoden keväänä alkoi luomuraskaus, mutta menetimme tulevan poikamme 5/20 rv 16. Nyt raskaus alkoi jälleen luomuna kaikeksi yllätykseksemme, vaikka lääkkeet ekaa IVF-hoitoa varten oli jo aloitettu. Nyt raskaus jännittää ja pelottaa, meneekö kaikki hyvin. Lapsi olisi todella toivottu, unelmien täyttymys. :Heartbigred
 
Ei varsinaisesti yritetty, oltiin vaan huolettomia tammikuussa 2019 ja plussa pärähti heti helmikuun alussa. Meni kesken rv 6. Sit puolisen vuotta asiaa mietiskeltiin ja alettiin yrittää. Plussasin marraskuun alussa 2019,meni taas kesken rv 10 joulun alla. Pidettiin 5kk tauko, plussasin toukokuussa, oli kemiallinen. Sit plussasin kesäkuussa, meni kesken rv 11 elokuussa. Jatkettiin yrittämistä suoraan, yks kemiallinen tuli vielä ennen tätä uutta marraskuun plussaa :)
 
Naimisissa 2008 vuoden saakka ja emme ole oikeastaan käyttäneet ehkäisyä sen aikana. 2013 poistettiin yhden munasarjan dermoidcystan takia, mutta ei nähtiin syytä, miksi en voisi tulla luomuna raskaaksi. Kesällä 2019 päätimme kuitenkin että haluamme apua. Tammikuussa 2020 aloitimme IVF-hoidot. Ensimmäinen hoito ei onnistunut ollenkaan, 4:ltä munasolulta yhtään ei hedälmöitynyt, koska minulla oli niin paksut munakuorit. Minulla oli myös polyypi kohdussa, ja endometrioosicystat munasarjalla.. Toinen hoito tehtiin ICSI-tekniikalla, ja alkionsiirto johti raskauteen, mutta km noin 6+4. Toisesta hoidosta saimme myös blastocysti pakastimeen ja se siirrettiin nyt lokakuun lopussa kohdulle. Saapa nähda mitä nyt tapahtuu...
Oletteko muuttaneet elintapoja kun olette yrittäneet tulla raskaaksi?
 
Muokattu viimeksi:
Täällä alkoi yllätyksenä, söin e-pillereitä mutta silti "tärppäsi", olen miettinyt että mikä aiheutti pillereiden toimimattomuuden. En unohtanut pillereitä kertaakaan mutta toisaalta en välttämättä ottanut niitä aina samaan aikaan päivästä, välillä aamulla, välillä illalla itsellä on myös herkkä vatsa ja aloin miettimään että onko ajoittain ollut jotain imeytysmishäiriötä kun on vatsa ollut sekaisin tmv.
Joka tapauksessa iloinen yllätys oli meille molemmille, vaikka ei oltu vielä miehen kanssa suunniteltu lasta, toivotaan että päästään loppuun asti, nyt ollaan viikolla 6+0. Mies oli vielä enemmän alkuun innoissaan uutisesta, siinä missä itse olin vielä lähinnä järkyttynyt :)
 
Täällä alkoi yllätyksenä, söin e-pillereitä mutta silti "tärppäsi", olen miettinyt että mikä aiheutti pillereiden toimimattomuuden. En unohtanut pillereitä kertaakaan mutta toisaalta en välttämättä ottanut niitä aina samaan aikaan päivästä, välillä aamulla, välillä illalla itsellä on myös herkkä vatsa ja aloin miettimään että onko ajoittain ollut jotain imeytysmishäiriötä kun on vatsa ollut sekaisin tmv.
Joka tapauksessa iloinen yllätys oli meille molemmille, vaikka ei oltu vielä miehen kanssa suunniteltu lasta, toivotaan että päästään loppuun asti, nyt ollaan viikolla 6+0. Mies oli vielä enemmän alkuun innoissaan uutisesta, siinä missä itse olin vielä lähinnä järkyttynyt :)

Onneksi olkoon! :happy: Tuli mieleen, voikohan pillerien toimimattomuudesta tehdä jonkin ilmoituksen, kai noista jotain tilastoa pidetään :think005 Nuo mainitsemasi seikat voi vaikuttaa jotain, ja minipillerien kanssa täytyy olla vielä tarkempi kuin yhdistelmien.
 
Onneksi olkoon! :happy: Tuli mieleen, voikohan pillerien toimimattomuudesta tehdä jonkin ilmoituksen, kai noista jotain tilastoa pidetään :think005 Nuo mainitsemasi seikat voi vaikuttaa jotain, ja minipillerien kanssa täytyy olla vielä tarkempi kuin yhdistelmien.

Kiitos :) itsellä oli juurikin yhdistelmäpilleri (Zoely) käytössä jossa tulee siis vain aina 4pv tauko ennen uuden laatan aloitusta. Niin, kai niistä johonkin pystyisi ilmoittamaan mutta nyt ei ainakaan itse jaksa lähteä selvittelemään että minne. Itsellähän kävi vielä niin että alkuun jäi näiden kanssa kuukautiset kokonaan pois mutta sitten ne palasivat jossain kesäkuun jälkeen takaisin.
 
Mulla iski jonkinlainen kolmenkympin kriisi nyt syksyllä ja käytiin puolison kanssa pari kuukautta keskustelua siitä, halutaanko lapsia vai ei. Kummallakaan ei ollut aiemmissa suhteissa ollut lapsihaaveita ja pohdittiin paljon, että onko aihe nyt noussut pelkän ikäkriisin takia esiin vai onko meidän suhteessa jotain sellaista turvallisuutta ja onnea, mikä on saanut molemmat ajattelemaan perheen perustamisesta uudella tavalla. Päädyttiin jälkimmäiseen, muttei uskallettu tehdä ainakaan heti päätöstä aktiivisesta yrittämisestä, koska ajateltiin että ei varmaan koskaan tuntuis että olis "just oikea aika". Niinpä päädyttiin jättämään varsinainen ehkäisy (kondomi) pois ja jäädä varmojen päivien varaan. No, ei oltu kovin huolellisia ja nyt heti ensimmäisestä kierrosta tulin raskaaksi.

Paljon on vielä sulateltavaa ja tavallaan raskaaksi tuleminen näin pian yllätti ja järkytti, mutta ilman muuta pohjimmiltaan ihana asia. Nyt kun on vähän ehtinyt jo sopeutumaan, on tietysti alkanut pelottaa, ja mietimme molemmat, että missä vaiheessa tässä uskaltaa iloita raskaudesta.
 
Takaisin
Top