Miten vauva sai alkunsa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ei mennä nyt graafisiin yksityiskohtiin – kaikki me varmasti tiedämme suunnilleen, miten lapset yleensä saavat alkunsa. :grin Mutta ehdittekö yrittää lasta kauan vai saiko hän alkunsa nopeasti? Seurailitko ovulaatiota? Kävittekö lapsettomuushoidoissa? Vai alkoiko raskaus kenties yllätyksenä?

Täältä löytyy tietoa siitä, milloin kannattaa harrastaa seksiä mikäli vauva on haaveissa. Onko artikkelissa sinulle tuttuja asioita yritysajalta?
 
Ehdittiin yrittää noin 4 kuukautta, ja viidennestä kunnon yrityskierrosta tärppäsi (ekaa kiertoa en oikein laske, kun aloitettiin keskellä kiertoa). Suht nopeasti siis, kun ikääkin on minulla 33. :angelic:

Seurasin kyllä ovulaatiota vikoissa kierroissa hyvinkin tarkasti. Ja ehdin huolestua ja stressata jo kovastikin, vaikka tuo yritysaika oikeasti jäi lyhyeksi.
 
Maaliskuussa puheltiin että olisi aika toiselle. Olin tammikuussa palannut töihin ja vauvakuumeilu alkoi heti. Olin yllättynyt kun mies oli samoilla linjoilla heti kun uskalsin ottaa asian puheeksi. Ajattelin saavani täys tyrmäyksen ajatukselle, kun olimme aika väsyneitä tästä arjesta. Meidän tyttö on nyt vasta 2 vuotiaana alkanut nukkumaan öitä kunnolla.
No joka tapauksessa ekasta kierrosta tärppäsi. Se meni 6 viikolla kesken. Heti perään kuitenkin tärppäsi uudelleen. En uskonut käyvän näin helpolla, kun esikoista yritettiin vuosi.
:smiley-bounce012
 
Itsehän pamahdin kerrasta raskaaksi. Olimme mökillä yhden yön, emmekä viitsineet ottaa ehkäisyä mukaan (en voi käyttää hormonaalista ehkäisyä). Asiat johti toiseen ja aamulla tultiin siihen tulokseen, että ei käydä apteekin kautta. Tulee jos on tullakseen.

Muutama päivä mökkireissu jälkeen aloin laskeskella missä kohtaa mulla ois pitänyt olla ovulaatio ja juuri tuolle mökkiviikonlopullehan se osui!

Sinä päivänä, kun kk ois pitänyt alkaa, jotenkin vaan tiesin, että oon raskaana. Testistä tuli haamuviiva sinä päivänä, kun kk ois pitänyt alkaa. Seuraavana päivänä tein digitaalisen testin, mikä vahvisti raskauden.

Eli yllätysvauva tulossa, mutta iloinen yllätys.
 
Lähes 2v juupas, eipäs jahkailun jälkeen päätettiin vielä yrittää neljättä. Kumpikin siis koko ajan halunnut lisää lapsia, mutta järkisyyt (jaksaminen, talous..) sanoi että 3 riittää, kunnes tunne vei voiton ja kierukka poistettiin. 4kk yrityksestä tuli plussa, mutta se paljastui myöhemmin kkm. Lääkkeellisen keskeytyksen jälkeen meni toiset 4kk ja nyt taas raskaana.
 
Huhtikuun lopulla lähti kierukka tulehduskierteen vuoksi ja ajateltiin sitten että kaipa nyt on hyvä aika muutenkin vauvalle. Mulla iski kauhea vauvakuume heti ja eka kierto olikin stressaavaa yrittämistä. Sitten tuli toka kierto ja se oli aika kiireinen kuukausi niin ei kerinnyt edes ajatella koko raskautumista tai seurata kiertoa tai ovulaatiota mutta siitä kierrosta nappasi!
En mitenkään uskonut että vois näin nopeesti napata joten pieni pelonsekainen mutta iloinen järkytys siitä plussasta seurasi :laughing002
 
Mulla oli edellisessä suhteessa 1,5 vuotta tuloksetonta yrittämistä. Jätti pahat pelot ja häpeän ja ties mitä. Uskoin vahvasti että mussa on jotain vikaa.

Siitä on nyt 6 vuotta ja pelkäsin että tälläkin kertaa käy samoin. Ekasta kierrosta olevinaan tikutin oviksen sattumalta juuri oikeana päivänä. Nyt kuitenkin tokasta kierrosta en kokeillut kun tuli seksiä harrastettua ahkerasti joka toinen päivä. Ja siitä tuli sitten plussa.

Nyt olen maailman onnellisin ihminen ja toivon että se näin jatkuisi. Vaikea uskoa todeksi ja miehelle vertasin siihen kuin olisi miljoonan voittanut lotossa :love7
 
Kolme vuotta täyttävän esikoisen synnytyksen jälkeen ei otettu ehkäisyä käyttöön, koska hänkään ei ollut helpoimman kautta tullut. Vuosi synnytyksestä alkoi kuukautiset eli vajaa 2 vuotta yritystä. Lapsettomuushoidoissa käytiin ja tokasta inseminaatiosta tärppäs:)
 
Esikoisen olleessa 10 kk vanha, keskusteltiin että voisimme yrittää jo toistakin. Sen verran kivasti on mennyt. Minä kuitenkin imetin vielä eikä kuukautisia ollut. Jätimme ehkäisyn pois ajatuksella että tulee jos on tullakseen. Imetyksen lopetin sitten 2 kk päästä esikoisen olleessa vuoden. Siitä kuukausi eteenpäin niin tulivat ensimmäiset kuukautiset. Viidet kuukatuset kerkesivät tulla ja nyt ensimmäinen plussa :)
 
3 lasta siis ennestään, nuorin tyttäreni on 4 vuotta, täytti hetki sitten. Tähän asti olin ainakin 90% varma, että enempää lapsia en halua, että jos vihdoinkin se oma aika ja mahdollisuus matkusteluun tulisi... Mutta niin vaan tuli valtava vauvakuume ja kaipuu, ja tunne siitä että vielä yksi ainakin meidän perheestä puuttuu. Kun harrastimme pitkästä aikaa suojaamatonta, varmistin ensin että se on mahdollisimman epäsuotuisaan aikaan, menkat myöhästyi ja testin teon jälkeen kierto alkoi ja olinkin todella pettynyt, vaikka tietenkään mahdollisuuksia raskauteen ei siinä kierrossa ollut. Sitten varsinainen yk1, ja tärppi tuli. Ja olen onnellinen vaikka ihmettelen samalla että mitä tuli tehtyä :joyful:
 
Me aloitettiin yritys 8/2018 ensimmäiseen puoleen vuoteen en asiaa sen kummemmin ajatellut, Flowsta vähän seurailin milloin ovis mahdollisesti olisi. Miehellä on kiveskohju ja se on liitetty lapsettomuuteen (alentunut siittiöiden määrä) joten ”tiesin” että helpolla tämä ei tule.

9/2019 soitin tk ja hakeuduttiin hoitoihin. Ensikäynti lapsettomuuspolilla oli 3/2020 eikä tutkimuksissa löytynyt mitään selittävää tekijää. Se miehen tavarakin osottautui paremmaksi kuin keskiverto miehellä. :grin Julkinen lapsettomuuspoli sanoi että yrittäkää vielä 9/2020 asti, sitten voivat aloittaa hoidot.

6/2020 mulla napsahti ja soitin yksityiselle polille, että haluaisin aloittaa hoidot. Siellä asiat liikkui super nopeasti ja päästiin heti kesäkuussa tekemään ensimmäinen inseminaatio joka toi plussan :angelic:
 
Mä lopetin pillerit 10/2019 tulin heti ekasta kierrosta raskaaksi, oli tuulimuna, lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen meni 3 kk että olin uudestaan raskaana, päätyi keskenmenoon ja sitten kerkis tulla välissä yhdet kuukautiset ja nyt toivon todella että kolmas kerta toden sanoisi.
 
Suuri vauvakuume synnytyksestä asti. Mies lämpesi muutaman kuukauden myöhemmin. Nyt yk 3lla tärppäsi. Ensin luulin että jo yk 1 olisi tärpännyt kun menkat myöhästyi 4 päivää kunnes alkoi tiputtelu. Mutta silloin raskaustestiin tuli tosi haalea plussa vasta dpo 18. Nyt raskaustestin värit kehittyy samaan tapaan kun esikoisessa joten toivoa pidän yllä :Heartred Esikoista yritettiin yli vuosi joten siihen olin nytkin varautunut.
 
Me aloitettiin yritys viime vuoden elokuussa. Ensimmäinen plussa tuli siis tasan 11 kuukauden yrittämisen jälkeen. Tämä tuli todellisena yllätyksenä, olin ihan varma, että elokuussa suunnataan julkiselle tutkimuksiin ja hoitojonoon. Oon aivan ällistynyt, että nyt luomusti tapahtuikin jotain. :Heartpink

Voi olla, että otti sitten vaan meillä aikansa. Toisaalta on voinut olla hidastaviakin tekijöitä. Viime vuosi oli meille tosi stressaava ja olen pohtinut, että miten se on vaikuttanut mahdollisesti hormoneihin ja hedelmällisyyteen väliaikaisesti.

Toinen konkreettinen muutos tän himpun vajaa vuoden aikana on ollut mun ferritiiniarvot. Maaliskuussa arvo oli 17, ja rautakuurilla se nousi 48 nyt kesäkuun alun mittauksessa. Mulla on mahtunut tähän yrittämisen varrelle kaksi epätavallisen pitkää kiertoa, jossa testit näyttivät kuitenkin negaa. En tiedä, mutta olen spekuloinut jälkikäteen, että olisivatko negoista huolimatta voineet olla jonkin sortin kiinnittymisyrityksiä tai vastaavia, matala ferritiini voi vaikuttaa käsittääkseni nimenomaan kiinnittymisen. :think005
Tai sitten ne olivat vaan pitkiä kiertoja muuten vaan, tai sitten ovuloimattomia kiertoja. :wideyed:

Joka tapauksessa olen äärimmäisen iloinen, että nyt on raskaus aluillaan, toivottavasti kaikki sujuisi hyvin loppuun saakka. :Heartpink
 
Miestä piti pari vuotta pehmitellä, hänelle oli tärkeää saada elämäntilanne suotuisaksi ennen vauvan tuloa. Raskauduin heti seuraavan kierron aikana kun lopetin hormonaalisen ehkäisyn eikä "luomumenkkoja" siis tullut välissä. Siihen nähden, että oli suunniteltu raskaus, oon ihmeissäni etten tarkalleen muista milloin ne viimeiset menkat oli. Vaikeuttaa hieman laskentaa, kun arvio heittää viikolla. Ja vähän ensikertalaisena pelottaa että vaikuttaako se suoraan ehkäisystä raskautuminen mitenkään kuten SP tuossa jo kertoi.
 
Takaisin
Top