Miten vauva puetaan ulos?

ElliA

Jostain jotain jo tietävä
Kertokaa viisaammat, miten vauva puetaan ulos kotiinlähtiessä? Entä seuraavat pari viikkoa/kuukautta?
 
Hyvä ElliA. Olen itsekin miettinyt just tätä samaa. Mietin mm. sitä että pitääkö ostaa joku pienen koon (alle 60 cm) haalari vai voiko sitä pukea isompaa jo silloin..
 
Katsoin juuri kaverin kuvia, niin vauva on tuotu isossa äp-haalarissa kotiin. Itse olen katsellut, jos löytäisin pienen haalarin, mutta aika kiven alla ovat.
 
Mulla oli viimeksi joulukuussa vauvan kotiintuodessa tietenki normivaatteet, villavaatteet ja toppahaalari. Tais olla viltti vielä varan vuoksi autossa.

Osastollaki tytöllä oli päällään sisävaatteet, lakki ja villamekko. Kysyin, että voisko tuon villamekon jättää pois (kun oli minusta ahdistava, vähän huopunut ja vaikea pukea) niin sanoivat, että pitää olla päällä, että vauvan lämmönsäätely ei vielä toimi ja pitää olla lämmin.
 
Meillä on kotiinlähtöä varten kaukaloon lämmin kaukalopussi, joten muuna vaatetuksena on luultavasti vaan sisävaatteet, välipuku ja myssy :). Välipuku on vielä hankkimatta, mut oon koittanu ettiä jotain pientä gollegepukua, fleecepukua tai kevyttä villapukua.
 
Meillä kans kotiinlähtöä varten sisävaatteet, fleecepuku, pipo ja tumput ja töppöset, nää siis kaukalopussin lisäksi :)
 
Täällä aateltiin mennä kanssa samoilla linjoilla. Jännä kyllä jo miettiä että mitä pikkusella on sillon päällä kun tulee ekaa kertaa kotiin. :Heartred
 
Meillä oli esikoisella sisällä vain sairaalan vaatekerta, myssyäkään ei alun jälkeen pidetty päässä. Tosin osastolla oli lämmin.

Kotiin lähtiessä sisävaatteet, kypärämyssy, lakki, tumput ja sukat ja se kaukalopussi. Mies lämmitti auton valmiiksi, ja toi oven eteen. Harso vedettiin hengityssuojaksi, kun oli tammikuu ja ainoita kylmiä päiviä.

Mutta jos auto olisi hajonnut matkalle, niin pitää varalla olla lämmintä enemmän, varsinkin jos on pidempi matka kotiin. Kesällä on helpompi, mutta eiköhän maaliskuussa ole vielä aika kylmä.
 
Kuinka paksuja teillä on nuo kaukalopussit, kun sitä mietin et jääkö sitten heti turhaksi kun kevättä jo mennään :0
 
Ne kaukalopussit on sen verran isoja, että menee seuraavana syksynä/talvena vielä :)
 
Nyrkkisääntönä kannattaa pukea vauvalle tai taaperolle vähintään yksi vaatekerta enemmän kuin itselleen. Talvella villahaalari puvun alle pakkasilla, jos ulkoilua. Niskasta tuntee onko liikaa tai liian vähän vaatetta. Jos viileä niska, niin lisää vaatetta ja jos hikinen niin liian paljon.

Itse hommasin 56 + 68 cm puvut käytettyinä (kuin uudet) ja kaukalopussin, lähempänä tietää paremmin kelit. Autoillaan paljon, joten kaukalopussi oli tulevaisuutta ajatellen. Helppo avata ajon ajaksi pidemmällä matkalla.
 
Mulla laskettu aika on 20.3 ja oon ihan varma, että menee yli :D tää pukeminen on tuottanut mullekin päänvaivaa. Ei ole hommattu kaukalopussia eikä aiota. Yksi pienempi vanuhaalari on saatu, joten siinä varmaan tuodaan vauva kotiin. Lisäksi sitten peittoa päälle.

Ei oo pukeminen helppoa näin ensikertalaisena :)
 
Mulla laskettu aika on 20.3 ja oon ihan varma, että menee yli :D tää pukeminen on tuottanut mullekin päänvaivaa. Ei ole hommattu kaukalopussia eikä aiota. Yksi pienempi vanuhaalari on saatu, joten siinä varmaan tuodaan vauva kotiin. Lisäksi sitten peittoa päälle.

Ei oo pukeminen helppoa näin ensikertalaisena :)

Mä olen samaa mieltä et näin ensikertalaisena ei pukeminen todellakaan ole helppoa ja jännäilen sitä itse paljon.... Meillä ei myöskään ole kaukalopussia, vaikka la on 8.3. Meinasin kerrospukemisella mennä ja peittoa sit jos ei se riitä :)
 
Oon kans miettiny että pitääkö hankkia pienempi haalari kun tuo äp haalari on niin iso. Kaukalopussista kuulen ekaa kertaa. Oiskohan se kuitenki järkevämpi ostos? Pitääkö vauvalla olla sairaalassaki ollessa omat vaatteet päällä? Mullon vielä kaikki pesemättä. La vasta 11.3 joten onhan tässä aikaa :D
 
Jotkut ottaa sairaalaan vauvalle omat vaatteet, mutta en mä tiedä mihin pussiin tunkisin likaantunut vauvanvaatteet odottamaan pesua, jos mulla olis omat mukana. Jossain vauvalla pitää olla oma myssy mukana, mutta suurimmassa osassa sairaaloista ei. Potilashotellissa pitäisi kai omissa vaatteissa olla, mm. Tampereella äideillä mahdollisuus potilashotelliin mennä.

Kaukalopussi on niin kätevä! Ensinnäkin ne kaukalon vyöt saa oikeasti kiristettyä kun ei ole niin paljon paksuja vaatekertoja päällä. Toiseksi esim. neuvolassa sen lapsen voi periaatteessa sisävaatteissa ja lakissa laittaa kaukaloon ja pussi vaan kiinni. Tietysti jos on ihan hirveän kylmä, pitää ehkä kerroksia olla enemmän mutta paljon toi helpottaa. Ja helppo avata vetoketju kun ajaa pidempää matkaa.

Foorumilla törmäsin tuohon edellisessä raskaudessa ja hieman skeptisesti suhtauduin, mutta kun kehuttiin niin hankin. En ole katunut. Ja olen saanut kateellisia katseita, kun kaverit on verranneet miten paljon helpompaa meidän lähdöt oli. Ja on muuten moni hankkinut sellaisen toiselle lapselle sen jälkeen. Meilläkin aika perusmalli, ei mikään deluxe.
 
Takaisin
Top