Miten teidän vauvat nukkuu?

Vellamo12

Kommentoinnin ninja
Joulukuun äidit 2019
Tammikuiset 2024
Siis haluaisin tietää et nukkuuko mahalteen, selälteen vai kyljelteen?
Mä kysyin sillon kättäriltä et miten vauvan kuuluisi nukkua ja yksi kätilö sanoi että kyljelteen. Nyt kuitsekin oon kuullut et moni nukuttaa selälteen. Teenkö mä nyt kuiteskin väärin vai onko se ihan sama miten pikkuinen nukkuu.
 Osaako joku vastata? :)
 
Itse laitan kyljelleen mut aika usein vauva nyt jo 2 kk iässä ite kellahtaa selälleen nukkumaan. Oon kuullu kans et jotkut ohjeistaa kyljelleen ja toisen selälleen. En muista et miks selällään nukkumista puolletaan mut kyljellään ainaki siksi että ei tukehtuis jos puklaa (?) ja et pään muoto ei painuis takaraivolta, tiedä sitten kuinka aiheellisia varoitukset ovat! :) Mut ite en oikein usko et mikiään olis absoluuttisesti oikea tapa, tuntemusten ja vauvan tuntien arvioi parhaan :)
 
Kyljellään nukutaan meilläkin. En usko, että sillä on kauheasti merkitystä nukuttaako vauvan selälleen vai kyljelleen. Carouselin mainitsemat puklaukseen tukehtumisen mahdollisuus ja pään painuminen kannattaa kuitenkin tiedostaa selällään nukuttaessa. Vatsalteen ei saisi (Naistenklinikan kätilöiden mukaan) nukuttaa ollenkaan, koska se lisää kuulemma kätkytkuoleman riskiä. Äitini ja mieheni äiti kertoivat, että ovat meidät ja sisaruksemme nukuttaneet vatsallaan, että tavat ja ohjeet muuttuvat jatkuvasti näköjään. No meillä poika nukkunut lyhyitä pätkiä vatsallaankin, mutta yöt menee kyllä kyljeltään nukkuen.
 
Kyljellään nukutaan tai sitten hieman enempi selällään mutta pää sivulle käännettynä. 
 
Meillä nukutetaan yleensä kylelleen, mutta eipä enään niin kovin kauaa ole, kun kääntyy selälleen. Yöllä, kun herää syömään niin poika löytyy puolesta välistä pinnasänkyä :D ja aamuisin omaa laiskuuttaan tai jos jostain syystä poikaa kiukuttaa niin, kun ottaa viereen mahalleen nukkumaan niin rauhoittuu ja nukkuu taas monta tuntia. Eli meillä mennään ihan joka tavalla :)
 
nykyään joku isompi suositus olis että selältää nukutettais mut meiän neuvolan tädit sano et hyvä ois nukuttaa kyljellään.. :)
meiän poika laitetaa nukkuu kyljelleen mutta potkii, ja hyörii sen verran että on usein selällää ku syömään sen ottaa :) mä huomasin kyl kerran että ku pojal tuli yöllä puklu ni se pää käänty automaattisesti sivulle vaikka oliki selällää..

mun anoppi sano kans että on nukuttanu kaikki lapsensa mahallaan kun sillon sitä suosittiin.. mä oon antanu pojan joskus nukkua mun rinnan päällä mahallaan ja tykkäski siitä oikein kovasti. yöksi en kuitenkaa uskaltais jättää masullee.. 
 
Meilläkin nykyään kierähdetään kyljeltään selälleen aina kun tullaan hakemaan sängystä.
Ja nyt oonkin laittanut selälteen suoraan kun kuitenkin kääntyy itse. Yöksi sitten kyljelteen.
 
Takaisin
Top