Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Nimenomaan, mistään ei löydy oikeasti kattavaa listaa. Pitää sitten yhdistellä vähän THL:ää, ruokavirastoa ja jotain muita ei-niin-virallisia.

Olisi niin ihana syödä kunnon skagenröraa nyt juhannuksena mutta en uskalla. Voisi tietysti itse yrittää tehdä jonkun majoneesittoman version.

Esim. juuri tuo parmesaani on yksi, mihin ei saa selkeää vastausta. Toisaalta se tehdään pastöroimsttomasta maidosta mutta toisaalta sen nestepitoisuus alittaa jonkin tietyn asteen, jolloin se kuitenkin joissain taulukoissa voidaan luokitella kovaksi juustoksi. Viime raskaudessa kysyin vielä erikseen neuvolassa käydessä parmesaaniraasteesta, silloin terkka kielsi syömästä.

Joo, muistin jälkeenpäin että esikoista odottaessa en syönyt parmesaaniraastetta. Ei vaan ole vielä takaraivossa kaikki 🙈

Mä meen kyllä tuon Ruokaviraston ohjeen mukaisesti, on virallinen ja selkeä. Ainoa mikä itsellä tuottaa hankaluuksia ymmärtää on nimenomaan tuo majoneesi... Kun tavallaan sitä raakaa kananmunaakaan ei ole kielletty, mutta kuitenkin jostain epävirallisista lähteistä lukenut ettei suositella. Jotkut majot tajuavat laittaa sen "pastöroitu kananmuna", mutta suurin osa ei 🫣 Tänään kyllä taas söin ravintolassa hampparin majolla, mutta yksi päivä jätin katkarapupatongin ostamatta majon takia XD

Veikkaan ettei täällä Suomessa majoneesista kovin helposti salmonellaa saa. Mutta on siinä riski varmaan, jos on pästoroimatonta.

Vitsi mä pähkäilin tänään, että saako niitä juureksia syödä kuorineen jos on keitettyä? Tein bataattimuussia ja siinä kohtaa kun survoin sitä muussiksi kuorien kanssa, tuli tämä asia mieleen.. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: en sit uskaltanut syödä, kun löysin vaan eri lähteistä että juurekset tulee kuoria. Ja ei kai kukaan perunaakaan raakana syö kuorineen.

Onko kellään tietoa tai miten te ootte tehneet?

Tuntuu, että lista mitä ei saa syödä on lyhyt ja pitäisi olla helppo syödä sen mukaisesti, mutta silti tuntuu että kaikkailla juustoja ja ala nyt sit kaikesta erikseen kyselemään että onko pastöroitua vai ei. Parempi olisi tietysti itse tehdä ruuat niin tietäisi täysin mitä suuhunsa laittaa. Lähdemme ensi viikolla Italiaan niin jännittää mitä siellä keksii syötäväksi.

Vitsi mä pähkäilin tänään, että saako niitä juureksia syödä kuorineen jos on keitettyä? Tein bataattimuussia ja siinä kohtaa kun survoin sitä muussiksi kuorien kanssa, tuli tämä asia mieleen.. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: en sit uskaltanut syödä, kun löysin vaan eri lähteistä että juurekset tulee kuoria. Ja ei kai kukaan perunaakaan raakana syö kuorineen.

Ajattelisin, että tää sääntö on siksi, ettei esim porkkanaa syö raakana kuorineen, kun saattaa jäädä jotain bakteereja mullasta, esim. toksoplasma. Keitettynä en usko, että on mitään haittaa.

Toki kuoressa voi olla enemmän torjunta-aineita tai säilöntäaineita..

Ajattelisin, että tää sääntö on siksi, ettei esim porkkanaa syö raakana kuorineen, kun saattaa jäädä jotain bakteereja mullasta, esim. toksoplasma. Keitettynä en usko, että on mitään haittaa.

Toki kuoressa voi olla enemmän torjunta-aineita tai säilöntäaineita..

Mäkin luulen et tää menee just näin 😊

Hyvin olit asiaa pähkäillyt. Kyllä se keittäminen on ne mullan madot ja matojen munat ym ei toivotut hengiltä pois pistänyt. Porkkana, lanttu, nauris, pottu keitettynä voi syödä kuorineen, jos joku esim noita lantun kuoria haluaisi syödä. Tuoreena käytettäville kaikille juureksille ensin huolellinen pesu, sitten vielä ne kuoret pois.
Ps. Tuotteen läpi kypsentäminen tekee kielletyistä juustoista sallittuja...

Onneksi tuolla Ruokaviraston taulukossa on esim tälläinen lause "Kalan aiheuttamat terveyshyödyt ovat suuremmat kuin mahdolliset haitat". Se tukee mun ajatusta syödä yleisterveellisesti mieluummin kun alkaen jotenkin kutistaa ruokavaliota kun halua vältellä kaikkea missä mahdollisuus riskistä.

Siis on selkeitä juttuja mitä pitää välttää, ja sit ne ei niin selkeät ei ilmeisesti ole niin vakavia, jos niistä ei ole tehty niin isoa asiaa. Niitä sekundääriasioita en lähde etsimään, mutta en ala oikeasti harvoista ravintola-aterioistani jotain majoneesia pyytämään pois.

Hyvin olit asiaa pähkäillyt. Kyllä se keittäminen on ne mullan madot ja matojen munat ym ei toivotut hengiltä pois pistänyt. Porkkana, lanttu, nauris, pottu keitettynä voi syödä kuorineen, jos joku esim noita lantun kuoria haluaisi syödä. Tuoreena käytettäville kaikille juureksille ensin huolellinen pesu, sitten vielä ne kuoret pois.
Ps. Tuotteen läpi kypsentäminen tekee kielletyistä juustoista sallittuja...

Kiitos vastauksista, noinhan se varmaan on ja nyt tuntuu ihan järkevältä! 😊 sitä vaan jotenkin omassa päässään miettii liian vaikeasti siinä hetkessä ja haluaa varmistaa että menee oikein.

@Selah hyvin sanottu ja aion pitää tuon kyllä mielessä kun ens kerran iskee paniikki 😅

Kahvin vähensin yhteen kuppiin päivässä, aamukahvin tarvitsen vielä ja muuten tulisi ihan hirvee päänsärky. Ennen join viisi kuppia päivässä, mutta esikoista odottaessa vähensin kahteen kuppiin ja lopulta vaihdoin yhteen kuppiin teetä. Imetyksen aikana vältin kahvia, mutta oli niin ikävä sitä, joten kun imetys loppui aloin sitä taas juomaan pari kuppia päivässä. Tiesimme kuitenkin, että alamme yrittämään toista lasta niin en viitsinyt ihan rajattomasti alkaa juomaan kahvia kun sitä joutuu kuitenkin taas vähentämään.

Ei muita suuria muutoksia ruokavalioon tule, pitää vaan tarkistaa tuoteselosteet tarkkaan. Graavilohta tulee ikävä, sitä olis ollut nyt juhannuksena kiva syödä ja jouluna meillä kalapöytä on ollut isommassa roolissa kuin kinkku ja laatikot niin se vähän harmittaa. Ja lempilimustani Ginger Alesta en oo varma voinko juoda kun on inkiväärijuomaa. Ehkä taas välttelen sitäkin.

Ite en välttele muuta ku salmiakkia, lakritsia, meetvurstia ja raakaa kalaa/lihaa. Muuten maalaisjärjellä enkä tarkistele tuoteselosteita liian tarkasti. Ja yks pv jopa söin noita salmikkeja yms ku unohin ettei niitä saa syödä.

Mä oon tässä raskaudessa noudattanut muuten aika tarkkaan, mut yks päivä join kahvia ehkä desin enemmän 🤣 ja yks päivä söin vahingossa pari lakua pussista 😅

Majoneesien ystäville vinkkinä, vegaaninen majoneesi ei sisällä munaa! Ostin testiin (oisko ollut kotimaista tms, joku halpa merkki kuitenkin) ja en huomannut eroa pastasalaatin seassa normaaliin majoneesiin verrattuna.😋 Tästä keksinnöstä menee kyllä pisteet täysin mun miehelle, mä olin jo ihan masentumassa kaupassa, ja se vaan katto mua sen näkösenä että eikö mun päässä liiku mitään kun en itse tätä tajunnut.😂

Aion kyllä yrittää noudattaa kaikkia suosituksia, mutta tuntuu näin ensikertalaisena melkoiselta haasteelta koko homma.😅 Eikö kuitenkin niin ole, että kaiken vähintäön 70 asteeseen kuumennetun saa syödä?

Majoneesien ystäville vinkkinä, vegaaninen majoneesi ei sisällä munaa! Ostin testiin (oisko ollut kotimaista tms, joku halpa merkki kuitenkin) ja en huomannut eroa pastasalaatin seassa normaaliin majoneesiin verrattuna.😋 Tästä keksinnöstä menee kyllä pisteet täysin mun miehelle, mä olin jo ihan masentumassa kaupassa, ja se vaan katto mua sen näkösenä että eikö mun päässä liiku mitään kun en itse tätä tajunnut.😂
Juu, mäkin söin vegaani majoneesia viime raskaudessa. Mäkään en maistanut isoa eroa normi majoneesiin, hyvää on!

Mistä tälläinen info? Pitäisi pitkän kypsytysajan vuoksi kovana juustona olla ihan ok 🤔.
Niin, tästä käytiin tuossa aiemmin keskustelua, miten lopullista tietoa on hyvin vaikea löytää juuri esimerkiksi parmesaanin kohdalla mutta viranomaiset suosittavat, että raskausaikana vältetään pastöroimattomasta maidosta tehtyjä juustoja. Parmesaani on yksi näistä hankalista, joissa nestetaso on matala ja sinänsä luokitellaan kovaksi juustoksi. Oma kokemus on se, että kysyin terveydenhoitajalta ja hän kielsi syömästä parmesaania kuumentamatta tuon pastöroimattomuuden vuoksi.

Niin, tästä käytiin tuossa aiemmin keskustelua, miten lopullista tietoa on hyvin vaikea löytää juuri esimerkiksi parmesaanin kohdalla mutta viranomaiset suosittavat, että raskausaikana vältetään pastöroimattomasta maidosta tehtyjä juustoja. Parmesaani on yksi näistä hankalista, joissa nestetaso on matala ja sinänsä luokitellaan kovaksi juustoksi. Oma kokemus on se, että kysyin terveydenhoitajalta ja hän kielsi syömästä parmesaania kuumentamatta tuon pastöroimattomuuden vuoksi.
Lähinnä kysyin sen takia että muista juustoista voin luopua mutta parmesaanista en millään haluaisi (aikalailla yleismausteena käytössä meillä 🤣), ehkä sit pitäisi varmuuden vuoksi siirtyä syömään pastöroidusta maidosta tehtyä parmesanityyppistä juustoa.

Takaisin