Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten olette muuttaneet ruokailutottumuksianne? Noudatatteko suosituksia tiukasti? Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.

Lopetin kahvin juomisen saman tien plussaan. En juonut aiemminkaan kuin pari mukia aamuisin. Luin niitä tuoreimpia juttuja siitä, miten kahvi voi vaikuttaa sikiöön, joten päätin ottaa varman päälle.

Kaikkia rajoituksia olen noudattanut ja aion noudattaa. Tottakai yritän muutenkin syödä monipuolisesti, vaikka nyt alussa onkin vaikeaa, kun mikään ei maistuisi.

Kahvia oon vähentänyt, pois en pysty jättämään tai tulee hirveät pääkivut. Oon kahvia juonut lapsesta asti. 🙈

Muutoin kyllä aika tarkasti seurailen rajotuksia, en halua ottaa turhia riskejä.
Juustojen ja salmiakin kanssa tulen olemaan ongelmissa, mutta eiköhän tässä pärjäillä. 😅

Kahvia en juo muutenkaan, muistakin oon suht tarkkana. 9kk menee aika nopeasti kuitenkin 😄

Mä vähensin kahvin juontia niin että en kotona juo ollenkaan, mutta juon kylässä käydessä tai töissä (en käy paikan päällä joka päivä) yhden kupin päivässä. Lähinnä siksi juon kylässä ja töissä ettei kukaan arvaa vielä mitään. Olis liian outoa jos yhtäkkiä kieltäytyisin kahvista kokonaan. 😁 Salmiakista ja sushista en tykkää eli ne ei tuota ongelmia, ja muutenkin sinänsä ihan helppo noudattaa rajoituksia.

Eniten näissä rajoituksissa tympäisee se ettei niitä muista, juustoissakin on miljoona eri sääntöä ja ei vaan mee jakeluun 😅

Joo niitä rajoituksia ja suosituksia on kyllä niin paljon ettei kaikkia muista, ja sit kun eri maissa vielä eri suositukset ja rajoitukset, niin sekin hassua.
Mutta suomen rajoitusten ja suositusten mukaan koitetaan mennä 😊 kahvia aion juoda sen 2 kuppia mitä esikoisen odotuksessakin. Ja ehkä joskus saatan ottaa 1 tai 2 lakua/salmiakkia

Kahvia olin vähentänyt jo yritysaikana yhteen kuppiin, joten sillä mennään jatkossakin. 😊

Muutenkin aion noudattaa kyllä aika tarkasti noudatuksia. Lyhyt aika loppuviimein, kyllä siitä selvitään. 😁

Savulohesta ja sushista kieltäytyminen tekee tosi tiukkaa, samoin kaikki majoneesiviritykset. Uskaltaako niitä syödä? Vähän hämää, kun ristiriitaista tietoa on netti pullollaan enkä vieläkään hahmota, mikä on virallinen linjaus vaikkapa silliin ja katkarapuihin.

Hirveä himo olisi juoda kokista koko ajan, mikä on todella outoa. Normaalisti sitä menee ehkä kerran kuussa, nyt se on mielessä koko ajan.

Yritän kyllä noudattaa tarkasti, mutta täytyy sanoa, etten edes tajunnut tuota majoneesia (hyvin eilen maistui🙈). Kai tässä hetki menee, että oppii mitä saa syödä🤔

Yritän kyllä noudattaa tarkasti, mutta täytyy sanoa, etten edes tajunnut tuota majoneesia (hyvin eilen maistui🙈). Kai tässä hetki menee, että oppii mitä saa syödä🤔
Eikö majoneesi oo ihan sallittua, jos se on pästoroitua?

Majoneesista on monenlaista ohjeistusta. Useimmissa majoissa ei lue, onko se pastöroidusta kananmunasta. Muistan ottaneeni jopa johonkin majofirmaan yhteyttä tämän asian tiimoilta edellisen raskauden aikana. Majoneesi on selkeästi olennainen osa mun ravintoympyrääni.

Mutta meillä on esimerkiksi joku kurkkumajoneesi, jossa on vain keltuaisjauhetta. Vaikea uskoa, että siinä jauheessa mitään salmonellaa enää olisi.

Olen vahingossa syönyt montaa "kiellettyä" asiaa raskauden aikana, kun en vaan ole ollut perillä niistä.

Esim. pehmeitä juustoja, koska niissä luki että on pastöroitu. Jotain kalkkunameetwurstiakin syönyt melkein joka päivä, vaikka ilmeisesti meetwurstikin on kielletty. Kahvia meni välillä epähuomiossa kolme kuppia sen kahden sallitun sijaan. Ja majoneesia kului samaa tahtia kuin jogurttiakin.

Terve vauva syntyi kaikesta huolimatta. :D

Alkuraskaudesta (kun en vielä tiennyt olevani raskaana) tuli syötyä ja juotua kaikenlaista. Sushia, salmiakkijäätelöä, inkiväärishotteja, savukalaa, viiniä, metukkaa, brietä. Pidin siis raskautta lähes mahdottomana. No, sama juttu oli edelliselläkin kerralla, menin köytännössä sushilounaalta raskaustestille. Onneksi aivan alkupäivien aikana alkio lienee hyvin suojassa kaikelta. Silti vähän harmittaa, kaiken olisi voinut toki jättää väliin.

Siis nyt mäkin menin majoneesiloukkuun. Tiesin kyllä, että ne saattaa olla kiellettyjen listalla, mutta hyvällä ruokahalulla vetelin tossa yks ilta patongin päällä majoa. 😳
Onneks noi suomalaiset majoneesit on suht turvallisia käyttää.

Olen ajattelematta aihetta yhtään laittanut pastan päälle pastöroimattomasta maidosta tehtyä parmesaaniraastetta. Mutta sehän on toisaalta kova juusto niin miten tää nyt sit menee. 🫣🤔

En jaksa stressata liikaa, suurimman osan tiedostan kyllä. Vähemmän tulee juustoja syötyä kun ovat kallistuneet melkoisesti.

Takaisin