Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Onko kukaan maistanut Namituvan glykyrritsiinivapaita salmiakkeja? Mietin että olisin tilannut sieltä kokeiluun, mutta ovat kyllä vähän hintavia. 🤔 Vissiin jotain glykyrritsiinivapaita salmiakkeja saisi ihan ruokakaupoistakin, pitäisi selvitellä että mitkä oli niitä.
TV mix suolainen -pussin kolikon malliset salmiakit pitäisi olla ok. Niitä saa myös usein irttarina kaupoista. Samoin tuo mainittu Fazerin kissakarkki, mutta ei ne rasiassa olevat vaan pussissa (ja pussissakin oli ainakin pari vuotta sitten uutta ja vanhaa erää jotka erosivat glykyrritsiinin osalta 🤪 ehkä enää on vain sitä uutta reseptia).
 
Ilmeisesti silloin, jos ainesosaluettelossa lukee vain ammoniumkloridi, niin se on ok, mutta jos lukee salmiakkiuute tai salmiakki, niin silloin sisältää glykyrritsiiniä mikä on vältettävä.
 
Sushista tuli mieleen et kai tonnikalasushi on ihan sallittua? Onko niissä jotai maustetta esim mikä kielletty vai onko se vaan se merilevä? Oon siitä outo, että en ees tykkää merilevästä tai raa'asta kalasta (paitsi graavilohi..) mut tonnikalasushi on nam nam ja tykkään joskus tehdä ihan kotonaki sitä 😂
Ne tonnikalasta leikatut viipaleet eivät kai sovi, koska ei ole kypsennetty, mutta ”purkkitonnikala” sit taas itsessään on ilmeisesti ok. Osa tonnikalasusheista tosin taitaa olla majoneesipohjaisia. Jotkut eivät syö raskaana ollessaan majoneesia, koska siinä saattaa olla raakaa kananmunaa.
 
Jotkut eivät syö raskaana ollessaan majoneesia, koska siinä saattaa olla raakaa kananmunaa.
Kotimaisissa munissa on niiiin harvoin salmonellaa, että itsetehtyä majoneesia esim. Voi syödä. Ja "Jos kaupan majoneesin kanssa haluaa pelata täysin varman päälle, voi valita tuotteen, joka sisältää pastöroitua kanamunankeltuaista tai keltuaisjauhetta."
 
Kotimaisissa munissa on niiiin harvoin salmonellaa, että itsetehtyä majoneesia esim. Voi syödä. Ja "Jos kaupan majoneesin kanssa haluaa pelata täysin varman päälle, voi valita tuotteen, joka sisältää pastöroitua kanamunankeltuaista tai keltuaisjauhetta."
Jep, ja itse oon ostanut aikaisemmissa raskauksissa kotiin vegaanista majoneesia, niin ei sit ainakaan oo mitään mietittävää 😝 ja mäkkörin majoneesin sopivuus on varmistettu 🙈
 
Jep, ja itse oon ostanut aikaisemmissa raskauksissa kotiin vegaanista majoneesia, niin ei sit ainakaan oo mitään mietittävää 😝 ja mäkkörin majoneesin sopivuus on varmistettu 🙈
Jep, vegaaninenhan nyt tietty varmasti sopii. Ja sitäkib voi kotona tehdä, vaikka soijamaidosta. Yai ihan lehmänmaidostakin, toki se ei sit oo vegaaninen, mutta majoa silti ilman raakaa munaa. Hesenkin majo varmaan on ihan sopivaa...
 
Joo, en sillä alkuperäisellä kommentilla tarkoittanut, että majoneesia ei saa syödä vaan sushipaikoissa tai missä tahansa ravintolassa saattaa olla hankala tietää mitä valmistukseen on käytetty ja halutessaan kannattaa varmistaa, jos on tarkka suosituksista. Itse tekemällä toki aina tietää mitä syö 😊 Tietoa etsimällä varmasti löytyy sopivat raaka-aineet!
 
Onneksi tää sushikeskustelu ei nostanut mitään himoja 😁 Vedin sopivasti sushiöverit viikko sitten ennen kuin tiesin, että saattaisi olla jotain vältettävää 😂
 
No hitsit, söin tällä viikolla subissa leivän, jossa oli kevytmajoneesia 😕
Enpä usko että siitä mitään koituu, todnäk on suomalaista perää siihen käytetyt munat tai tehty siitä keltuaisjauheesta/pastöroidusta. Toki voit seuraavalla kerralla kysäistä myös, niin saa varman tiedon. :)
 
HELP tää ei nyt oo ruokasuositus, mut minuun on iskeny vuosisadan flunssa ja kysyisin et uskallanko käyttää otrivin nenäsumutetta 🤔 ohjeessa sanottiin et pitäs kysyä apteekista mutta onko siitä haittaa jos pari kertaa käyttää muutaman päivän ajan edes yöllä, että saisi happea 😂😂
 
HELP tää ei nyt oo ruokasuositus, mut minuun on iskeny vuosisadan flunssa ja kysyisin et uskallanko käyttää otrivin nenäsumutetta 🤔 ohjeessa sanottiin et pitäs kysyä apteekista mutta onko siitä haittaa jos pari kertaa käyttää muutaman päivän ajan edes yöllä, että saisi happea 😂😂
Kannattaa kysyä Yliopiston apteekin chatista. Siellä vastaa farmaseutti. 😊 Otrivin muistaakseni supisti verisuonia ja sitä ei suositella raskauden aikana. Joitakin nenäsuihkeita voi kuitenkin käyttää raskaana ollessa. Kysäise sieltä chatista niin saat varman vastauksen.
 
Kannattaa kysyä Yliopiston apteekin chatista. Siellä vastaa farmaseutti. 😊 Otrivin muistaakseni supisti verisuonia ja sitä ei suositella raskauden aikana. Joitakin nenäsuihkeita voi kuitenkin käyttää raskaana ollessa. Kysäise sieltä chatista niin saat varman vastauksen.
Vau kiitti, kysäsin just ja sain heti vastauksen että on turvallista käyttää 😄
 
Vältän tai yritys on ainakin kova, mutta tänäänkin vetäsin salaatin fetajuustolla🤦‍♀️ sit iski se paniikki, että olihan tää, olihan! Tarkistin paketin ja huh olihan se pästuroitua. Tietääkseni kuitenkin, suomalaiset fetakuutiot on ihan turvallisia😌 melkee kaikki maitotuotteet taitaa nykyää olla pästuroituja, ni sillee helppoa. Homejuustot ja sen kaltaset tietty kiellettyjä, mut niitäkää en söis normaalistikaa vaikka maksettais.😂 Mitään raakaa ruokaa(kylmäsavulohi, sushit ja sen tapaset) ei myöskää uppoo, joten siltä osin helppoa.
Ainoa mikä on vaikeaa jättää sivuun, ni salmiakki🤤 mut siitäkin on onneks se uus turvallinen versio, jonka laitan kyllä kokeilun alle!😋
Kai sitä sit taas tässä raskauden aikana tulee niitä hetkiä, vaikka on olevinaan niin äärettömän tarkka, kun syö jotain ja tajuaa, että ei hitto, en ois saanu syödä tätä😅🙈🤯
 
Pyrin noudattamaan suosituksia, mutta kahvia menee välillä liikaa. Ja saatan edelleen yhden tai kaksi lakua tai salmiakkia syödä. Suositukset muuttuu, kun olin raskaana n. 15v sitten lääkäri suorastaan käski syödä lakua, kun verenpaineet oli niin matalat. Ja tuorejuustot oli silloin ihan ehdoton ei, siksi en niitä uskalla vieläkään syödä, vaikka nykyään ei käsketä välttämään.
 
Lakua ja salmiakkia oon vähäisiä määriä syönyt, kun verenpaineet antaa myöden ja välillä vaan niin kovasti tekee mieli:Grinning Face With Smiling Eyes: Sushista en tykkää, joten sen kanssa ei ongelmaa. Aurajuustoa ja parmankinkkua oon syönyt täysin kypsänä ja hyvin kuumennettuna.
 
En oo yhtään ehtinyt edes taas perehtyä mitä kaikkea oli kiellettyjen listalla. No sushit, salmiakki yms on poissa. Mut en oo ihan varma onko feta ollut sallittua yms mut en oo kerinnyt edes tarkistaa
 
Takaisin
Top