Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Sushi on kyllä paha! 😅 Olin ihan lohduttautunut sillä, että syön aina pääsääntöisesti kasvissusheja ja siksi voisin syödä niitä normaalisti raskausaikanakin. Sitten sain kuulla, että myös se merilevä on haitallista 🙄 Se on just yks parhaita osia sushissa, ja tykkään paljon myös wakame-salaatista, joka myös tehdään merilevästä. Samoin kuin vegaaninen mäti...

Monet sanoo, ettei nää rajoitukset ole pahoja, mutta tässä raskausaikana oon huomannu, että mun ruokailuun ja herkutteluun nää osuu aika vahvasti 😬 Välillä tuntuu, että kaikki hyvä on kiellettyä.
 
Sushi on kyllä paha! 😅 Olin ihan lohduttautunut sillä, että syön aina pääsääntöisesti kasvissusheja ja siksi voisin syödä niitä normaalisti raskausaikanakin. Sitten sain kuulla, että myös se merilevä on haitallista 🙄 Se on just yks parhaita osia sushissa, ja tykkään paljon myös wakame-salaatista, joka myös tehdään merilevästä. Samoin kuin vegaaninen mäti...

Monet sanoo, ettei nää rajoitukset ole pahoja, mutta tässä raskausaikana oon huomannu, että mun ruokailuun ja herkutteluun nää osuu aika vahvasti 😬 Välillä tuntuu, että kaikki hyvä on kiellettyä.
Mä oon kyl yks noista, joihin ei vaikuta juurikaan. Esimerkiks toi sushi. Yök. Kaks kertaa elämässäni syöny. Kalalla kerran, ei enää ikinä, kasviksena kerran, pakon edessä kykenen syömään. Ainoot, mitä kaipaan/harmittaa kun ei voi syödä, on metukka, maksamakkara, juustokakut (meiän suvussa usein ”merkkipäivinä” tarjolla) ja sinihomejuusto. Ja kingkongit. Mut näitä ilman kykenen hyvin elämään. Normistikkin saatan olla sen 9kk niitä ilman, nyt vaan kun tietää, että ne on kielletty, niin niitä tekis mieli. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Mä oon kyl yks noista, joihin ei vaikuta juurikaan. Esimerkiks toi sushi. Yök. Kaks kertaa elämässäni syöny. Kalalla kerran, ei enää ikinä, kasviksena kerran, pakon edessä kykenen syömään. Ainoot, mitä kaipaan/harmittaa kun ei voi syödä, on metukka, maksamakkara, juustokakut (meiän suvussa usein ”merkkipäivinä” tarjolla) ja sinihomejuusto. Ja kingkongit. Mut näitä ilman kykenen hyvin elämään. Normistikkin saatan olla sen 9kk niitä ilman, nyt vaan kun tietää, että ne on kielletty, niin niitä tekis mieli. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
On tosi ihanaa, että joillakin ei vaikuta juuri ollenkaan 😊 Kyllähän se tekee noiden suositusten seuraamisesta tosi paljon helpompaa ja muutenkin on kivempi, kun ei joka päivä ajattele, että "Oi olispa ruoka X ihanaa! Eiku ainiin..."

Oon myös ehkä vähän turhan tarkka listerian suhteen, koska en nykyään uskalla ottaa esim. Jungle Juicebarin juomia, kun niissä käytetään osittain ulkomaisia pakastettuja marjoja ja hedelmiä. Tiedän, että monet juo noita ihan hyvällä omallatunnolla, eikä niissä varmaan olisikaan mitään ongelmaa. Eli on tässä myös omaa syytä tämä rajoittavuuden kokemus.

Mutta positiivisesti ajateltuna on myös paljon hyviä ruokia ja herkkuja, joita saa raskausaikana syödä 😌
 
Mitäs mieltä täällä ollaan alkoholittomiksi luokitelluista juomista, joissa on kuitenkin se 0,5 prosenttia alkoholia? Olen nyt itse todennut yksinkertaisemmaksi välttää noita kokonaan ja valita sitten vaikka 0,0-prosenttisen oluen, mutta kiinnostaisi kuulla teidän näkökulmista. Eilen ravintolassa tuotiin eteen 0,5-prosenttinen holiton olut, mikä aiheutti tämän pohdinnan. Uskon kyllä maalaisjärkeen tässäkin asiassa ja tiedän, että moni saattaa saunasiiderinkin joskus napata, mutta silti mietityttää 🤔
 
Mitäs mieltä täällä ollaan alkoholittomiksi luokitelluista juomista, joissa on kuitenkin se 0,5 prosenttia alkoholia? Olen nyt itse todennut yksinkertaisemmaksi välttää noita kokonaan ja valita sitten vaikka 0,0-prosenttisen oluen, mutta kiinnostaisi kuulla teidän näkökulmista. Eilen ravintolassa tuotiin eteen 0,5-prosenttinen holiton olut, mikä aiheutti tämän pohdinnan. Uskon kyllä maalaisjärkeen tässäkin asiassa ja tiedän, että moni saattaa saunasiiderinkin joskus napata, mutta silti mietityttää 🤔
Mä oon myös pääsääntöisesti yrittänyt välttää noita, mutta en myöskään usko jos joskus yhden tuollaisen joisi niin siitä mitään seuraisi 🤔 Samoin kai perus kaupan simassa jotain prosenttia mutta maistelin kyllä sitä vähän vappuna 😅 Samat pohdinnat ollut siis itsellä!
 
Itse oon juonut 0,5 % oluen, mutta nauttinut vain sen yhden. Se alkoholimäärä on mun mielestä niin pieni, että ehtii haihtua nopeasti verenkierrossa.

Ja oon kyllä syönyt merileväsushia ja jopa liekitettyä lohta pari kertaa kuussa, pari palaa. Aurajuustoa on pitsassa, Valion versiota saa syödä ja sitä käytetään myös esim. Kotipitserioissa. Ja irtsareissa 5-10kpl lakua/salmiakkia pari kertaa kuussa. Mietin nuo asiat enemmänkin arkielämän kannalta, eli normisti määrät tuplaantuisi, jopa triplaantuisi ja siinä kohtaa ymmärrän rajoitukset. Mun on vaikeaa nyt tässä raskaudessa nähdä että kyse on yksittäisistä tuotteista (en syö lihaa enkä kanaa, joten ne rajoitukset eivät mua koske ja toki nollatoleranssi röökille ja alkoholille) harvoin ja vähän syötynä voi olla haittaa. Toki listeriaa on olemassa,ja se voi tulla pienestä - sen tiedostan.

Ekassa raskaudessa menin täysin kirjan mukaan. En uskaltanut edes juoda smoothietaita joissa oli käytetty ulkomaisia marjoja. Mutta nyt jostain syystä ajatukseni ja tunteeni ovat muuttuneet. Ehkä on löytynyt tasapaino siihen, että olkoon lapsi kohdun ulkopuolella tai sisäpuolella, se on kyllä aika omalla painollaan kasvava ja kehittyvä. Tai en tiedä mistä tämä näinkin höveli asenteeni tulee 😁
 
Miä oon kans valinnu aina 0,0% juomia, mutta jos nyt esimerkiksi ravintolassa joku alkoholittomana tilattu juoma paljastuisi 0,5% alkoholia sisältäväksi, joisin sen varmaan ilman sen suurempia tunnontuskia. Mutta en siis itse ehkä kaupasta sellaisia ostaisi 🤔

Hauska sattuma, että tästä tulikin nyt keskustelua, koska aloin itse miettimään liköörikonvehteja ja muita alkoholia sisältäviä karkkeja. Mieheni antoi miulle lahjaksi suklaarasian, jossa on myös muutama alkoholia sisältävä suklaakonvehti. Söisittekö, vai jättäisittekö suosiolla väliin?
 
Mä oon kans aina valinnut sen 0,0%, oon ollut tosi tarkka alkoholin suhteen tässäkin raskaudessa, enkä juo mitään alkoholia itse missä on prosentteja. En syö myöskään alkoholipitoisia konvehteja. Jättäisin siis väliin. Mulla on joka raskaudessa ollut tää ehdoton, vaikka sitten muuten ruokien suhteen otan iisimmin 😊
 
Kiinnostavaa kuulla teidän näkemyksiä! Joskus kuulee sellaistakin, että ihmiset pitää hysteerisenä, jos 0,5-prosenttisesta kieltäytyy. Tavallaan on helpompaa olla asian suhteen ehdoton, niin ei tarvitse aina pohtia erikseen.
 
Mä olen myös ehdoton alkoholin suhteen. En pysty edes 0.3% juomaa ottamaan hyvällä omallatunnolla. Tätä lasta on niin hartaasti odotettu ettei mieli anna periksi tehdä mitään, missä on pienikin riski. Tää on esim. ravintoloissa hankala, koska pitää osata kysyä/pyytää ihan 0,0% erikseen, koska muuten suosittelevat 0,5% juomia myös, kun ne kategorisoidaan alkoholittomiksi.
 
Itse oon juonut 0,5 % oluen, mutta nauttinut vain sen yhden. Se alkoholimäärä on mun mielestä niin pieni, että ehtii haihtua nopeasti verenkierrossa.

Ja oon kyllä syönyt merileväsushia ja jopa liekitettyä lohta pari kertaa kuussa, pari palaa. Aurajuustoa on pitsassa, Valion versiota saa syödä ja sitä käytetään myös esim. Kotipitserioissa. Ja irtsareissa 5-10kpl lakua/salmiakkia pari kertaa kuussa. Mietin nuo asiat enemmänkin arkielämän kannalta, eli normisti määrät tuplaantuisi, jopa triplaantuisi ja siinä kohtaa ymmärrän rajoitukset. Mun on vaikeaa nyt tässä raskaudessa nähdä että kyse on yksittäisistä tuotteista (en syö lihaa enkä kanaa, joten ne rajoitukset eivät mua koske ja toki nollatoleranssi röökille ja alkoholille) harvoin ja vähän syötynä voi olla haittaa. Toki listeriaa on olemassa,ja se voi tulla pienestä - sen tiedostan.

Ekassa raskaudessa menin täysin kirjan mukaan. En uskaltanut edes juoda smoothietaita joissa oli käytetty ulkomaisia marjoja. Mutta nyt jostain syystä ajatukseni ja tunteeni ovat muuttuneet. Ehkä on löytynyt tasapaino siihen, että olkoon lapsi kohdun ulkopuolella tai sisäpuolella, se on kyllä aika omalla painollaan kasvava ja kehittyvä. Tai en tiedä mistä tämä näinkin höveli asenteeni tulee 😁
Mulla myös ekassa raskaudessa olin paljon tarkempi. Tai siis tarkka oon nytkin, mutta en saa hirveitä omantunnontuskia, jos tajus vahingossa syöneeni jotain kiellettyä. Viime raskaudessa soitin miehelle kotiin kaupasta ajaessani hysteerisesti itkien, että mä tapoin meiän vauvan. Ja olin siis syönyt muutaman puraisun verran kismetin remix patukkaa, ja siinä kohtaa tajusin, että siinä on lakua/samiakkia. :tears: Et tosiaan tarkka oon edelleen, mutta en usko vauvan kuolevan, jos ajattelemattomuutta oon jotain syönyt.
 
Takaisin
Top