Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Mä luulen, että Suomessa yrttivalmisteiden kanssa ollaan mielummin varovaisia, koska kasvien vaikutukset ihmisiin ovat niin monimutkaisia, pitoisuuksien määrään vaikuttaa mm. viljelyolosuhteet jne jne. Nautittu määrä tosiaan on hyvin olennainen asia näissä, yksi kuppi silloin tällöin tuskin helposti keikauttaa venettä.

Minttu tulisi olla käsitykseni mukaan nimen omaan viherminttua. Jos muistan oikein, niin pipar- ja pyöröminttua ei tulisi nauttia raskauden aikana.

Tuo kamomilla on myös jännä. Olen mielestäni joskus nähnyt dataa, että sillä saattaisi olla synnytystä käynnistävää vaikutusta (olisiko vaikuttanut kohdunkaulan pehmenemiseen?), joten itse jätän kyllä nyt toistaiseksi kamomillat kaappiin. Näistä varmaan saa kaivettua tutkimusdataa esille, jos joku innostuu.

Minä taas veikkaan, että suositusten ero johtuu ennen kaikkea kulttuurieroista. Suomessa yrttiteetä ja hedelmähaudukkeita juodaan tosi vähän. Saksassa niiden juominen taas on tosi yleistä (piti ihan etsiä tilastoja: saksalainen juo vuodessa keskimäärin 40 litraa yrtti- ja hedelmäteetä ja 28 litraa mustaa/vihreää teetä). Sikäli on minusta ihan ymmärrettävääkin, että Suomen viranomaiset kehottavat välttämään yrttiteetä yleensäkin, koska olisi todella työlästä koota tutkimustietoa eri yrttien vaikutuksesta eikä asia lopulta kosketa kovin monia ihmisiä. Ja Saksassa taas olisi kummallista, jos suosituksissa kaikki yrttiteet ja hedelmähaudukkeet niputettaisiin yhteen, kun niillä on todella erilaisia vaikutuksia.

Suurimmaksi osaksi näissä on tosiaan kyse määristä. Jotta yrttiteellä olisi lääketieteellisiä vaikutuksia, sitä pitäisi juoda aika paljon. Yhdellä kupposella minttuteetä ei ole sen kummempaa vaikutusta kuin sillä, että käyttää ruoassa mausteena minttua. Silti Suomessa ei erityisesti kehoteta varovaisuuteen mausteiden kanssa. Yrttivalmisteet, kuten luontaistuotteet, öljyt (esim. piparminttuöljy) jne. ovat sitten asia erikseen, koska niissä määrät ovat ihan eri luokkaa. Niitä ei suositella raskaana oleville Saksassakaan. Ja sitten on toki noita voimakasvaikutteisia yrttejä, esim. mäkikuisma, joiden kanssa pitää myös ei-raskaana olevien olla varovaisia, koska ne voivat vaikuttaa mm. lääkkeiden imeytymiseen.

• Tykkään
Reaktiot: Anu
Tuosta kamomillasta vielä, että kun googletan saksaksi ja englanniksi, saan täysin eriävää tietoa. Mutta niin se on, että suositukset yleensäkin liittyvät paitsi tieteellisiin perusteisiin, myös kulttuuriin. Jos googlettaa englanniksi, lukee suunnilleen kaikkialla, ettei raskaana ollessa saisi missään nimessä käydä saunassa. Suomessa taas raskaana olevat käyvät saunassa ihan niin kuin muutkin. :Grinning Face:

• Tykkään
Minä taas veikkaan, että suositusten ero johtuu ennen kaikkea kulttuurieroista. Suomessa yrttiteetä ja hedelmähaudukkeita juodaan tosi vähän. Saksassa niiden juominen taas on tosi yleistä (piti ihan etsiä tilastoja: saksalainen juo vuodessa keskimäärin 40 litraa yrtti- ja hedelmäteetä ja 28 litraa mustaa/vihreää teetä). Sikäli on minusta ihan ymmärrettävääkin, että Suomen viranomaiset kehottavat välttämään yrttiteetä yleensäkin, koska olisi todella työlästä koota tutkimustietoa eri yrttien vaikutuksesta eikä asia lopulta kosketa kovin monia ihmisiä. Ja Saksassa taas olisi kummallista, jos suosituksissa kaikki yrttiteet ja hedelmähaudukkeet niputettaisiin yhteen, kun niillä on todella erilaisia vaikutuksia.

Suurimmaksi osaksi näissä on tosiaan kyse määristä. Jotta yrttiteellä olisi lääketieteellisiä vaikutuksia, sitä pitäisi juoda aika paljon. Yhdellä kupposella minttuteetä ei ole sen kummempaa vaikutusta kuin sillä, että käyttää ruoassa mausteena minttua. Silti Suomessa ei erityisesti kehoteta varovaisuuteen mausteiden kanssa. Yrttivalmisteet, kuten luontaistuotteet, öljyt (esim. piparminttuöljy) jne. ovat sitten asia erikseen, koska niissä määrät ovat ihan eri luokkaa. Niitä ei suositella raskaana oleville Saksassakaan. Ja sitten on toki noita voimakasvaikutteisia yrttejä, esim. mäkikuisma, joiden kanssa pitää myös ei-raskaana olevien olla varovaisia, koska ne voivat vaikuttaa mm. lääkkeiden imeytymiseen.

Kulttuurieroja ehdottomasti. Mutta onhan Suomessakin meitä yrttiteen juojia paljon, ei toki missään nimessä samassa suhteessa mitä Saksassa. Mutta omassa kaveripiirissä taas on runsaasti ihmisiä, jotka juovat vain yrttiteetä ja osalla kulutus on varsin kovaakin. Olen myös käsityksessä, että tutkimusten mukaan monet raskaana olevat vaihtavat nimenomaan yrttijuomiin välttääkseen kofeiinia. Ja helposti syntyy mielikuva, että koska jokin on luonnollista, sitä voi juoda huoletta kuppitolkulla. Mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Sitten on iso ero siinä vertaileeko kuivattua vai tuoretta yrttiä.

Mutta itse nyt käytän yrttejä sujuvasti vaihdellen raskaudenkin aikana, mutta mietin kyllä määriä ja vaihtelua. Itse en esimerkiksi syö kenenkään muun poimimaa nokkosta, koska en voi olla varma minkälaisessa maaperässä se on kasvanut.

Oliko monella pistänyt silmään Raision takaisinveto Beanit-tuotteista, koska niissä on listeriariski? https://www.ruokavirasto.fi/henkilo...takaisinvedot1/harkapaputuotteessa-listeriaa/

Vaikka aina tulee kuumennettua nuo ja vastaavat tuotteet, niin hyvä muistutus taas itselle siitä, kuinka pitää varmistaa näidenkin kohdalla riittävä kuumennus.

Oho mun mielestä yllättävää! Vaikka toki kaikki valmisruuat/puolivalmisteet suositellaan kuumennettavan kunnolla.

Kulttuurieroja ehdottomasti. Mutta onhan Suomessakin meitä yrttiteen juojia paljon, ei toki missään nimessä samassa suhteessa mitä Saksassa. Mutta omassa kaveripiirissä taas on runsaasti ihmisiä, jotka juovat vain yrttiteetä ja osalla kulutus on varsin kovaakin. Olen myös käsityksessä, että tutkimusten mukaan monet raskaana olevat vaihtavat nimenomaan yrttijuomiin välttääkseen kofeiinia. Ja helposti syntyy mielikuva, että koska jokin on luonnollista, sitä voi juoda huoletta kuppitolkulla. Mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Sitten on iso ero siinä vertaileeko kuivattua vai tuoretta yrttiä.

Mutta itse nyt käytän yrttejä sujuvasti vaihdellen raskaudenkin aikana, mutta mietin kyllä määriä ja vaihtelua. Itse en esimerkiksi syö kenenkään muun poimimaa nokkosta, koska en voi olla varma minkälaisessa maaperässä se on kasvanut.

Ensinnäkin ihan mahtavaa, että jotakuta muutakin kiinnostaa nämä asiat! :Smiling Face With Smiling Eyes:

En missään nimessä halunnut sanoa, että yrttiteetä voi raskaana ollessa juoda huoletta kuppitolkulla (ja tuo "luonnollinen = turvallinen" ei tosiaankaan ole mitenkään hyvä ohjenuora). Lähinnä pointtina oli, ettei yrttitee ole samalla tavalla haitallista raskaana ollessa kuin vaikkapa alkoholi tai raaka liha, vaan jos - kuten minä - tykkää juoda jotain lämmintä eikä halua juoda liikaa kofeiinipitoisia juomia, niin kyllä niitä vaihtoehtoja löytyy, joita voi hyvin juoda sen 1-2 kuppia päivässä. Itsekin pyrin vaihtelemaan eri laatuja, että juon päivässä vaikka yhden kupin yrttiteetä (mieluiten yrttejä vaihdellen eikä joka päivä samaa), yhden hedelmähauduketta ja yhden rooibosta. Tämä on siis täysin Suomen suositusten vastaista ja täysin Saksan suositusten mukaista. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Ensinnäkin ihan mahtavaa, että jotakuta muutakin kiinnostaa nämä asiat! :Smiling Face With Smiling Eyes:

En missään nimessä halunnut sanoa, että yrttiteetä voi raskaana ollessa juoda huoletta kuppitolkulla (ja tuo "luonnollinen = turvallinen" ei tosiaankaan ole mitenkään hyvä ohjenuora). Lähinnä pointtina oli, ettei yrttitee ole samalla tavalla haitallista raskaana ollessa kuin vaikkapa alkoholi tai raaka liha, vaan jos - kuten minä - tykkää juoda jotain lämmintä eikä halua juoda liikaa kofeiinipitoisia juomia, niin kyllä niitä vaihtoehtoja löytyy, joita voi hyvin juoda sen 1-2 kuppia päivässä. Itsekin pyrin vaihtelemaan eri laatuja, että juon päivässä vaikka yhden kupin yrttiteetä (mieluiten yrttejä vaihdellen eikä joka päivä samaa), yhden hedelmähauduketta ja yhden rooibosta. Tämä on siis täysin Suomen suositusten vastaista ja täysin Saksan suositusten mukaista. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Maiden välillä on mielenkiintoisia eroja. Ystäväni sai vauvan Japanissa ja siellä oikein suositellaan sushia raskaana oleville sen terveyshyötyjen vuoksi. Ja täällä aivan no-no. Näin sushin ystävänä melkein toivoisin olevani Japanissa. :tears:

• Tykkään
Kyllä mä kans seuraan suosituksia. Kahvia oon konkreettisesti vähentänyt ja ajattelin jättää graavilohen syömisen nyt tänä jouluna väliin. Maksalaatikkoa tekis mieli vähän maistella joulupöydässä. Toisaalta ei maksaa suositella paljoa ja toisaalta se on hyvä raudanlähde, niin siinä on puolensa syödä vähän? Lihoissa ja ruoissa kiinnitän enemmän huomiota kotimaisuuteen raskausaikana. Lakua / salmiakkia saatan joskus ottaa, vaikka yleisesti olisi niitäkin hyvä vältellä.

Maiden välillä on mielenkiintoisia eroja. Ystäväni sai vauvan Japanissa ja siellä oikein suositellaan sushia raskaana oleville sen terveyshyötyjen vuoksi. Ja täällä aivan no-no. Näin sushin ystävänä melkein toivoisin olevani Japanissa. :tears:

Joo, näistä Japanin sushisuosituksista olen kuullut myös. :Face With Tears Of Joy: Vaikka sushista tykkäänkin, niin se olisi minulle kyllä liian iso riski. Kala on sen verran herkästi pilaantuvaa.

Nää kulttuurierot on kyllä hauskoja, Italiassa on kuulemma ihan ok juoda lasi viiniä päivässä raskaanakin :Smiling Face With Open Mouth: Ehkä kertovat myös siitä, ettei ole tarvetta panikoida jos jotenkin vahingossa tai paljastumista vältelläkseen tulee pienen määrän jotain "kiellettyä" syöneeksi.

• Tykkään
Joo, näistä Japanin sushisuosituksista olen kuullut myös. :Face With Tears Of Joy: Vaikka sushista tykkäänkin, niin se olisi minulle kyllä liian iso riski. Kala on sen verran herkästi pilaantuvaa.

Sushia saisi ilman kalaakin, mutta kun merileväkin on kielletty... Toki voisi kokeilla nigiriä jollakin kasviksella tai kypsällä kalalla höystettynä :Sushi:

Sushia saisi ilman kalaakin, mutta kun merileväkin on kielletty... Toki voisi kokeilla nigiriä jollakin kasviksella tai kypsällä kalalla höystettynä :Sushi:

Joo, mietin tuota myös, mutta sen lisäksi, että kaipaan eniten nimenomaan kalasushia, niin tuolloin kyllä pitäisi melkein tehdä sushi itse. En uskalla luottaa siihen, etteivät ravintolan kasvissushit mahdollisesti ole olleet kosketuksissa raa'an kalan kanssa.

Noudatan. Kahvi on vaikea. Olen juonut 3 dl, mutta pidän tosi vahvasta kahvista. Huurteista IPAa tekisi mieli, sillä illalla on juhlat. Mutta onhan niitä alkoholittomiakin.

Mä ostin just alkoholittoman siiderin ja kaljan saunaan illaksi :tears:

Itse ostin holittoman viinin illaksi, Lidlin holiton Chardonnay on itse asiassa ihan ok! :Smiling Face With Open Mouth:
Holittomista oluista Heineken on oma suosikki, sitä on tullut hoitojen aikana hankittua saunajuomaksi!

Jouluksi ajattelin kokeilla tehdä porkkalaa nyt kun graavilohi on kielletty. :Fish:

@Anu loistava idea tuo porkkala, pitää itsekin kokeilla jouluksi.

Hyvää alkoholitonta viiniä en ole vielä maistanut (maistuvat liikaa mehulle ja on vähän blääh), mutta alkoholittomia oluita olen tykännyt juoda aiemminkin. En niin välitä esim. limppareista, joten holiton olut ajaa asian täydellisesti.

• Tykkään
Alkoholittomia valko- ja kuohuviinejä on melko hyviäkin, alkoholittomat punaviinit taas ovat kamalia. Ja alkoholiton olut on hyvää - sitä olen juonut myös ennen raskautta.

Alkoholittomia valko- ja kuohuviinejä on melko hyviäkin, alkoholittomat punaviinit taas ovat kamalia. Ja alkoholiton olut on hyvää - sitä olen juonut myös ennen raskautta.

Annan mahdollisuuden vielä kuivalle valkkarille Pari viikkoa sitten olin häissä (juuri plussanneena) ja siellä totesin, että kuohari oli ainakin liian makeaa, vaikka kuivaa olikin.

noh salmiakkia/lakritsia en syö, kahvin oon tiputtanu 3-4 kupilliseen päivässä ja tarkotus olis vielä nipistää kun vain hellittää tämä kahvin himo :D ennen meni siis 10 kuppia päivässä, tupakan jätin tietenkin heti pois kokonaan ja alkoholia nyt tulee juotua muutenkin niin harvoin että ei tee tiukkaakaan... aikalailla syön normaalisti, mutta vältän tietenkin niitä raaka-aineita jotka ovat ehdottomasti kielletty ja josta itsellä tietoa että on haitallista, mutta sanotaan näin että luulisi kaikkea kohtuudella pystyvän syömään, mikään ei varmastikkaan tee hyvää jos liikaa syö/juo.. en nyt kuitenkaa ala hysterioimaan jokaisesta ainesosasta, kohtuudella kaikkea voi varmasti vähän napostella..kuinka nyt kun tuo joulu on tulossa, mitähän kaikkea muuta on tulisi välttää kun maksalaatikko ja graavilohi?

Muokattu viimeksi:
Takaisin