Mä luulen, että Suomessa yrttivalmisteiden kanssa ollaan mielummin varovaisia, koska kasvien vaikutukset ihmisiin ovat niin monimutkaisia, pitoisuuksien määrään vaikuttaa mm. viljelyolosuhteet jne jne. Nautittu määrä tosiaan on hyvin olennainen asia näissä, yksi kuppi silloin tällöin tuskin helposti keikauttaa venettä.
Minttu tulisi olla käsitykseni mukaan nimen omaan viherminttua. Jos muistan oikein, niin pipar- ja pyöröminttua ei tulisi nauttia raskauden aikana.
Tuo kamomilla on myös jännä. Olen mielestäni joskus nähnyt dataa, että sillä saattaisi olla synnytystä käynnistävää vaikutusta (olisiko vaikuttanut kohdunkaulan pehmenemiseen?), joten itse jätän kyllä nyt toistaiseksi kamomillat kaappiin. Näistä varmaan saa kaivettua tutkimusdataa esille, jos joku innostuu.
Minä taas veikkaan, että suositusten ero johtuu ennen kaikkea kulttuurieroista. Suomessa yrttiteetä ja hedelmähaudukkeita juodaan tosi vähän. Saksassa niiden juominen taas on tosi yleistä (piti ihan etsiä tilastoja: saksalainen juo vuodessa keskimäärin 40 litraa yrtti- ja hedelmäteetä ja 28 litraa mustaa/vihreää teetä). Sikäli on minusta ihan ymmärrettävääkin, että Suomen viranomaiset kehottavat välttämään yrttiteetä yleensäkin, koska olisi todella työlästä koota tutkimustietoa eri yrttien vaikutuksesta eikä asia lopulta kosketa kovin monia ihmisiä. Ja Saksassa taas olisi kummallista, jos suosituksissa kaikki yrttiteet ja hedelmähaudukkeet niputettaisiin yhteen, kun niillä on todella erilaisia vaikutuksia.
Suurimmaksi osaksi näissä on tosiaan kyse määristä. Jotta yrttiteellä olisi lääketieteellisiä vaikutuksia, sitä pitäisi juoda aika paljon. Yhdellä kupposella minttuteetä ei ole sen kummempaa vaikutusta kuin sillä, että käyttää ruoassa mausteena minttua. Silti Suomessa ei erityisesti kehoteta varovaisuuteen mausteiden kanssa. Yrttivalmisteet, kuten luontaistuotteet, öljyt (esim. piparminttuöljy) jne. ovat sitten asia erikseen, koska niissä määrät ovat ihan eri luokkaa. Niitä ei suositella raskaana oleville Saksassakaan. Ja sitten on toki noita voimakasvaikutteisia yrttejä, esim. mäkikuisma, joiden kanssa pitää myös ei-raskaana olevien olla varovaisia, koska ne voivat vaikuttaa mm. lääkkeiden imeytymiseen.

Vaikka sushista tykkäänkin, niin se olisi minulle kyllä liian iso riski. Kala on sen verran herkästi pilaantuvaa.
: Ehkä kertovat myös siitä, ettei ole tarvetta panikoida jos jotenkin vahingossa tai paljastumista vältelläkseen tulee pienen määrän jotain "kiellettyä" syöneeksi.