Joku kertoi vanhempiensakin tarinan ja minäkin haluan kertoa isäpuoleni ja äitini tarinan. Olimme varanneet jo edellisenä talvena koko perheelle, vuotta ennen reissua, matkan lanzarotelle. Äitini ja isäni olivat silloin vielä yhdessä. Kesällä he ilmoittivat erosta ja me lapset olimme tietysti ensijärkytyksestä toipuneina suruissamme ja ihmeissämme, että kuinkas se reissu, eikö iskä pääsekään mukaan. (Veikkaan kyllä nyt kun ymmärrän paremmin, että tämä asia oli tiedetty jo etukäteen, eikä oltu isälle edes matkaa varattu, meille ikään kuin lohdutukseksi ja piristykseksi varmaan koko reissu..) No, maaliskuussa sitten lähdimme reissuun, ilman isää. Olin silloin 16, isosiskoni 18 ja pikkusiskoni 9. Eräänä iltana minä lähdin äidin kanssa kiertelemään Lanzaroten yöelämää, isosiskon jäädessä pikkusiskon kanssa hotellille. (Edellisenä iltana yöelämä oli mennyt toisinpäin, minä olin jäänyt pikkusiskon kanssa, isosiskon mennessä äidin kanssa, joten oli minun vuoroni päästä viihteelle, suomessahan en vielä mihinkään edes päässyt.) Istuskelimme äidin kanssa yhden baarin tiskillä, joimme jotain juomia, äiti antoi ystävällisesti minunkin ottaa muutaman. [;)] Siinä seisoskellessamme huomasimme miehen, joka katseli meitä ja virnuili meille koko ajan kauempaa. Tietysti heti hieman epäluuloisesti suhtauduimme häneen, ulkomailla kun ei ikinä tiedä minkälaisiin tyyppeihin sitä törmää. Hetken päästä mies tuli kuitenkin juttuihin. Jätimme jopa juomat hänen vastuulleen, kun kävimme vessassa. Jälkeenpäin kyllä ihmettelen, kuinka uskalsimme tehdä niin! Se ilta siinä sitten kului tämän kyseisen miehen kanssa. Vaihdoimme baariakin pari kertaa, minä sain seuraksi edellisenä iltana tutustumaani helsinkiläiseen poikaan, joka oli samanikäinen kuin minä. Siinä se ilta sitten kului mukavasti. Taisimme loppujen lopuksi olla aika huppelissakin, minäkin loppujen lopuksi ihan itse juomia tilasin. Jatkoimme sitten myöhemmin kahdestaan äitin kanssa hotellille nukkumaan, sopivat kuitenkin treffit tämän miehen kanssa seuraavalle päivälle. Seuraavana päivänä äiti poti krapulaa ja morkkista, mitä sitä piti mennä tuollaista sopimaan, ei se varmaan edes tule. Mies kuitenkin tuli hotellillemme. Istuskeli meidän kanssa altaalla. Tuli sitten myös seuraavina päivinä kanssamme istuskelemaan aina kun töiltään ehti. Oli töissä lanzarotella kokkina, alunperin saksasta kotoisin. Tuli kotiinlähdön aika ja äitin kanssa kaikki yhdessä vollotimme, lukuunottamatta 9-vuotiasta pikkusiskoa, joka ei vielä ymmärtänyt näitä miesjuttuja. Hauska reissu oli. Sen jälkeen äiti lensi vielä lanzarotelle muutaman kerran yksikseen, varasi vain lennot ja luotti siihen, että mies hänet asunnolleen hakee. Hakihan hän. Ei siinä sitten kauaa mennyt. Ei tainnut mennä vuottakaan, kun mies jo itsensä täältä suomesta löysi ja siitä meni alle vuosi, kun häitä juhtlittiin. Nyt heillä on puoli vuotta vanha yhteinen lapsikin. Miehen ensimmäinen. Aika paljon siinä luottamusta vaadittiin puolin ja toisin. Mies luotti äitiin, että tämä hänet oikeasti hakee helsingin lentokentältä tänne etelä-pohjanmaalle ja äiti taas luotti tähän mieheen, että tämä häntä lanzarotella aina odotti, kun sinne päin matkusti. Mielestäni ihana tarina ja sinänsä erikoinen. Lomaromansseja varmasti syntyy paljon, mutta harvoin noin, että ei samasta maasta olla tai että ne häihin ja lapsiin asti jatkuisi. [:)]