Miten tärppäsi?

Kiipeli

Jostain jotain jo tietävä
Tää ketju on aiheesta Miten tärppäsi, jos jollekin pidempään yrittäneelle olisi apua siitä.
Omalla kohdallamme vaavi sai tulla parin vuoden ajan, ei kuitenkaan erityisesti ajoiteltu kuin viimeisen noin vuoden. Kävin tutkimuksissa, muttei oltu aloitettu hoitoja vielä. Ehdin hyvän aikaa lueskella palstoja, joten ajattelin mainita muutaman jutun, minkä huomasin tässä omassa prosessissa - kommentoikaa muutkin kuumeilleet, mitä käänteentekevällä kerralla tapahtui!
 
Eli mun tilanne:
  • Esikoinen tuloillaan
  • Tärpin aikana:
    • Stressiä ei yhtään normaalia vähempää, päinvastoin :)
    • Mulla ei ollut taustalla aiempia keskenmenoja, eli en ollut ainakaan ehtinyt todeta raskautta
    • Mitään ongelmaa ei todettu mutta polyyppi poistettiin kohdunsuulta ja sitä seuraava kerta tärppäsi
    • Ajoitus oli päivää ennen ovista ja ovispäivänä (vaikka kuinka puhutaan joka kolmannen päivän riittävyydestä, meille ei selvästi ollut tarpeeksi usein joko siittiöiden tai meikäläisen tarjoamien elinolosuhteiden puolesta)
    • Foolihappoa olin vedellyt jo jonkin aikaa
    • Muuten mitään kummempaa elämäntaparemonttia tms ei taustalla
 
Mulla ei esikoista yrittäessä mitkään poppaskonstit toiminu. Jos joku on mainittava ni punaviiniä join silloin jonku päivän oviksen jälkeen. Nyt en muistaakseni sitäkään. Tällä kertaa oli joku kemiallinen/hipaisu kaks kiertoa aiemmin, eli hailura viiva tuli ja raskausoireita pari päivää mut se meni pois. Välissä yks kierto ja sit napsahti. Ekaa tehdessä meni 7kk ja toista 6kk ni oon alkanu todeta että siinä nyt vaan menee se oma aikansa, vaikka päällään seisois henkeä pidättäen tärppiin saakka. Ei tavallaan paljon lohduta, mut tavallaan kuitenki auttaa se ajatus :)
 
Ehkäisy jäi kerran ja tuli kyllä heti tunne että tärppäsi ja niinhän siinä kävi. Edelleen imetän esikoista, niin ei sekään estänyt.
 
Meillä jätettii ehkäisy 7/13, tärppäs 10/13. No, kkm12/13. Siitä meni sitte 14kk ennenku seuraavan kerran tärppäs, aina oon sanonu että haluan olla naimisis ennen lasta, häistä päätettiin vasta ekan raskauden aikana ja kuinka ollakkaan raskauduin heti häiden jälkeen. :D mielellä on kova voima, sillä ajotettii yhdynnät aina ovuaikaan tuon kkm jälkeen ja söin vitamiineja. Nyt oli aika tutkimuksiin varattuna ja negat ovutestit tehtynä ku raskaustestin tein että yllätysraskaus :D
 
Miulla eka raskaus alko 10/12, meni kesken 1/13. Keskenmenosta heti "yritettiin" tai siis sillä meiningillä,et tärppää sit ku tärppää. Esikoinen tärppäs 7/13, täyttää tässä kuussa vuoden. Viime lokakuussa päätettiin et seuraava saa tulla, helmikuussa pidettiin 7 päivää seksiä - kuuri ja heti siitä sit tärppäs :woot:
 
Meillä alkoi tuo km raskaus niin että yhden kerran vaan mies ruikkasi sisään ja olin raskaana. Toivotaan että yhtä hyvä tuuri käy taas pian, paremmalla loppu tuloksella tosin. Mutta ilman stressiä ja yrittämistä uskon onnistuvan parhaiten. :)
 
Lopetin ehkäisyrenkaan kesken kaiken kun mieheltä sain siunauksen pikkukakkoseen. Pois oton jälkeen 5pv päästä alko menkat ja siitä samasta kierrosta tärppäsi. Ootin et ois ehkäisyn jälkeen mennyt pidempääkin et tärppää. :)
 
Meillä kävin niin et aateltiin et kesällä alotetaan yritys. Kas kummaa aateltiin sit et saa tullakin jo jos on tullakseen ja tärppäsi heti. Vaikka en kyllä olisi uskonu että niin nopeeta olisi tärpännyt :)
 
Esikoisen kanssa tärppäsi heti ekassa kierrossa. Tätä toista yritettiin melkein vuoden ennen kuin tärppäsi. Imetin esikoista 1,5 vuotiaaksi asti ja se kyllä näkyi minussa. Kiloja lähti enemmän kuin mitä olisi pitänyt ja olin alipainoinen. Uskon että laihtumisella oli iso syy tähän pitkään yritykseen. Aloin 4-5kk sitten kuntoilemaan niin että painoa alkoi tulla lihasten mukana ja ruokahalu lisääntyi valtavasti. Kun lihoin 8 kiloa, ei mennyt pari kuukautta niin tuli tämä plussa. :)
 
Foolihappoa olen syönyt pari kuukautta ja muuten lähinnä ajoitus, ajoitus.... tuntuu olevan tehokkain sellainen, että touhutaan kerran noin viikkoa ennen ovista (jos ovis olisikin aikaisessa ja jostain luin, että on hyvä saada yhdet pitempään odotelleet uimarit pois alta heh), sitten hieman väliä ja sitten touhuilua 3 päivää ennen, 2 päivää ennen ja 1 päivää ennen ovista. Harvemmin enää ovispäivänä. Mulla ovistikut näyttää hymiötä tai vahvaa viivaa tms kahtena päivänä peräkkäin, yleensä kp 11 ja 12, oviskivut on yleensä kp12 illalla tai kp13 päivällä. Kierto on 27 päivää. Mulla oli myös käytössä Baby Disperin 50mg päivittäin hedelmöittymiseen saakka, en tiedä onko ihan nettihuhua mutta ymmärsin sen auttavan kiinnittymisessä jos on laiska verenkierto kohdussa? Minulla on korkea hemoglobiini, hyvin matala pulssi/leposyke ja alhainen verenpaine jotka kaikki viittaisi paksuu vereen ja hitaaseen verenkiertoon. Ja monen monta raskautta on alkanut vaan ei jatkunut, joten siksi kaikenlaiset poppaskonstit käytössä. Ai niin ja yhdynnän jälkeen aina vuoteessa rauhassa puolisen tuntia jälkeenpäin, hieman kääntyillen jotta uimarit pääsee perille :) Vauvantekovarras :)
 
Me ei mitenkään yrittämällä yritetty, edellisen imetys kun loppui niin päätettiin, että jätetään ehkäisy. Ekasta kierrosta tärppäsi, mitä ei odotettu, kun kolmonen odotutti neljä vuotta. Eka ja toka tuli kyllä parin kuukauden yrityksellä. Kolmosen ja nelosen aikaan tärppikierrossa söin elovenan vehnänalkiota jugun joukossa. Muuten en ole edes kikkoja käyttänyt :grin
 
Ensimmäinen sai alkunsa kun "ehkäisynä" käytettiin varmoja päiviä. Eipä ne niin varmat sitten olleet :wink

Tämä toinen tärppäsi heti samasta kierrosta kun otatin kierukan pois.
 
Esikoinen tärppäsi pillerit lopetettuani heti tyhjennysvuodon jälkeen. Toisen kohdalla jätettiin ehkäisy pois lokakuussa, mutta esikoisen imetys (n. 12 x/vuorokausi, päivin ja öin) piti kuukautiset tiukasti poissa. Esikoisen lähestyessä vuoden ikää ja vihdoin viimein sopivan korvikkeen löydyttyä vähensin imetystä todella runsaasti (1 x/päivä) ja vihdoin helmikuussa tuli menkat :) Sen jälkeen heti tärppäskin.

Mitään varsinaista yritystä (tuon imetyksen vähentämisen lisäksi, joka tosin johtui myös muista syistä) ei ole ollut, tavalliseen tapaan seksiä päivittäin tai ihan vähintään joka toinen päivä.
 
1. oli tulos huolimattomasta ehkäisystä, 2. tärppäsi heti pillereiden poisjätön jälkeen, 3. tärppäsi noin puolen vuoden jälkeen h.kierukan poiston jälkeen. Kierukka oli ollut vähän yliaikaa (melkein 1v yli) ja varmaan sen vuoksi kesti niin kauan, että oma hormonaalinen toiminta palasi. Ekat normimenkat tuli siis melkein 6kk jälkeen ja siitä kierrosta tärppäsi. Tämä 4. yllätti taas ekasta kierrosta h.kierukan poiston jälkeen.
 
Pian yrittämisen alkamisesta aloitin mammavitamiinit. Talletuksia aloitettiin tekemään kolmisen päivää ennen ovista. Tärppi kierrossa aloitin greippi mehun litkimisen :yuck:.
Onneksi sitä ei tarvinnut kauaa juoda.
 
Mä sairastin kaks viime viikkoa tasapainoelimen häiriötä, en siis pysyny ollenkaa pystyssä ja maailma pyöri ja oksentelin, kävin ottaa vauhtia myös sairaalan vuodeosastolta tiputuksesta. Sain sitten hetkellisen "mielenhäiriön" tehdä testi ja haamuahan se sieltä vilkutteli, epätodellinen olo kyllä edelleenki.
 
Toivottavasti tällä voin rohkaista muitakin endometrioosista kärsiviä! Mulla siis tosi pahoja vatsakipuja ja hartiapistoa aiheuttava endometrioosi, jota on kertaalleen vajaa viisi vuotta sitten leikattukin. Ja tänään ultrassa multa löytyi reilu 5 cm kysta toisesta munasarjasta. Siitä huolimatta esikoinen tärppäsi viidennestä kierrosta (kierrot tosin olivat silloin vähän ylipitkiä) ja tämä toinen yllättäen ekasta yrittämästä pillereiden lopettamisen jälkeen, nyt siis rv 6+3.

Sanottakoon vielä, että tällä kertaa lopetin satunnaisen tupakanpoltteluni jo kuukausi ennen pillereiden lopetusta, sekä aloitin raskaus+imetys monivitamiinit yrityksen alkaessa.

Ja tiedän kyllä, että endometrioosi on yksi yleisin lapsettomuuden syy, mutta tarinani osoittaa, ettei hankala ja kivuliaskaan endometrioosi välttämättä tarkoita lapsettomuustuomiota. :)
 
Meillä eka tärppäsi nopeetä jätin pillerit pois 8/13 ja välissä oli yhdet menkat. Sitten olinkin jo raskaana. Nyt jouduttiin toista vähän enemmän yrittää. Kun synnytyksen jälkeen ei meinanneet menkat asettua ollenkaan. Tärppi kävi sitten kun aloin tekeen ovistestejä. Aikas nopeeta sitten tärppäsikin. Kun en ollut ihan varma milloin se ovis oli, mutta oli ihan ajallaan niinkuin pitikin olla.
 
Takaisin
Top