Miten saada 2v10kk perhepedistä omaan ja nukahtamaan itsekseen

D

Danske88

Vieras
Meillä 2v10kk poika joka nukkunut tähän asti perhepedissä minun vieressä. (ihan vauvana oli välillä pinnasängyssä ja hetken aikaa ison pojan sängyssä kun pinnasängystä luovuttiin). Meille on tulossa toinen lapsi noin vähän yli kuukauden päästä. Nukkuminen perhepedissä on alkanut käydä haasteelliseksi koska esikoinen potkii ja kiukuttelee peiton "asennosta" ja aina äidin kasvot pitäisi olla häneen päin ja ei osaa nukahtaa itsekseen eli minun tai minun ja isän molempien pitäisi maata sängyssä kunnes nukahtaa.. Haluaisimme että kun toinen lapsi tulee hän nukkuisi omassa sängyssä meidän vieressä ja vauva sänkymme toisella puolella omassa sängyssään.. Emme vain tiedä miten käytännössä toteuttaa.. On luettu kaikenmaailman unikouluista ja hetken aikaa kokeiltu ja tyssännyt siihen...

Eli miten saisimme lapsemme nukkumaan omassa sängyssä ja nukahtamaan itsekseen? Tulee olemaan haasteellista vauvan kanssa ja esikoisen kun ei suostu yksinään nukahtamaan ja heti kun äiti nousee sängystä wc tms niin tulee perässä :sad001( vinkkejä kiitos alamme olemaan epätoivoisia
 
Eipä siinä ole muuta tehtävissä, kuin lapsi omaan huoneeseen omaan sänkyyn ja nukkumaan menon jälkeen ei enää ylös pomppimista. Vanhemmat määrätietoisia ja periksiantamattomia, niin kyllä lapsi oppii. Haastava ikä alkaa, kun muutenkin uhmaa. Mutta onnistutte varmasti, kun pysytte lujana. Tsemppiä kovasti!
Meillä tyttö siirtyi omaan huoneeseen vuoden ikäisenä ja aina välillä tulee kausia, jolloin yrittää vetkuilla nukkumaan menon kanssa. Sitä kestää hetken ja aina on lopulta mennyt ohi, kun ei olla annettu lapselle valtaa päättää tällaisesta asiasta. Se on vanhemman tehtävä ja vastuu.
Juuri tälläkin hetkellä, kun tyttö täyttämässä kolme, joka ilta nousee vuoteestaan ja milloin on jano ja milloin peitto liian kuuma jne. Pari kertaa kun napakasti sanoo ja palauttaa hänet sänkyyn, niin jää lopulta nukkumaan... Raskasta, mutta lopulta palkitsevaa.
 
Meillä ei ole lapselle omaa huonetta.. mutta sama ajatus varmaan, että jäisi itse sinne nukkumaan kun me menemme olohuoneeseen..en vain tiedä miten saisi pysymään omassa sängyssä ( ei oikein jaksaisi tapella keskellä yötä tai illalla kun siirtyy jatkuvasti meidän sänkyyn takaisin.... ja tulee itkien huoneesta jos jää sinne yksin..hänellä on vielä kaikenlisäksi yövalopehmolelu mikä soittaa musiikkia mutta sekään ei auta...)
 
Onnistuisiko niin että hän on omassa sängyssä ja toinen teistä olisi vaikka sängyn vieressä kunnes nukahtaa? Niin oppisi nukahtamaan sinne. Tsemppiä! Haastavaa varmasti on, mutta sen arvoista, kun hänet sitten saa nukkumaan siellä.
 
olemme yrittäneet mutta ei suostu siellä nukkumaan..istuu vaan ja haluaa pois... : s ja vaikka onnistuisimme jossain vaiheessa saamaan hänet sinne nukkumaan.. pitäisi vielä onnistua saamaan hänet yksin nukahtamaan emmekä oikein tiedä miten.. tassu unikoulua on yritetty... jne....
 
Meillä tehtiin yksin nukahtamisen kanssa niin, että siirryin vähitellen lapsen luota kauemmaksi odottamaan nukahtamista, lopulta sitten huoneen ulkopuolelle ja ovi kiinni. Nukkunut on tosin omassa sängyssä varmaan parin kuukauden iästä lähtien jos nyt oikein muistan:grin
 
Kyllä lapset oppivat yksin nukahtamaan, kun vanhemmat ovat tarpeeksi kauan sitä opettaneet. Lapset ovat maailman parhaimpia omaksumaan uusia asioita ja siksi helppo opettaa uusille "tavoille".

Yksin nukahtamaan oppii kyllä, mutta se vaatii vaan kunnon opettelun. Jos vanhemmat keskenään lyövät kättä päälle että näin tehdään ja tässä pysytään niin kyllä se onnistuu.

Esim minä tekisin näin:

1. Melkein 3v ymmärtää jo asiat hyvin, kun selittää tarpeeksi ytimekkäästi. Kuten "sinä olet kohta isoveli tai -sisko ja tarpeeksi iso nukkumaan yksin. Sinulla on nalle unikaverina ja te nukutte kaksin paremmin entä enää äidin ja isin vieressä".

2. Selvät säännöt. Tutut iltarutiinit ja lapsi nukkumaan. Sama iltasatu /unilaulu tms ja sen jälkeen selvästi sanotaan että "hyvää yötä. Äiti ja isi on olkkarissa, sinä laitat nukkumaan. Ovi on raollaan ja sinä kuulet meidät kyllä. Äiti ja isi rakastaa sinua". Peittelyt, suukot, halit ja poistuminen. Ovi raolleen.

3. Palauta taapero takaisin niin monta kertaa kuin tulee pois. Jos itkee, lohdutat samalla lauseella kuin poistui ekan kerran. Kun se on lyhyt ja ytimekäs, muistat sen alusta loppuun samanlain.

4. Tätä jatketaan niin kauan että lapsi sinne jää nukkumaan.



Lapset tarvitsee johdonmukaisuutta. Ei voi tehdä eka toisin ja sitten toisin. Kun on keksinyt jämptin tavan niin siinä on pysyttävä. Jos kerran lipsuu ja jää sinne juttelemaan tai silittämään, lapsi tietää, että tarpeeksi kun huutaa niin äiti jää. Tai kun on 20 kertaa olkkariin juossut, niin vanhemmat väsyy eikä enää jätä yksin.

Tässä ei ole mitään muuta vaikeaa, kun se että vanhemmat ei jaksa toistaa tätä. Yleensä koitetaan unikoulua hetki ja todetaan et ei jaksa huutoa tai juoksua.

Kun esikoista mietin yötissistä vierotusta, luin kaikki ohjeet ja nettipalstat kuinka vauva huutaa monta yötä putkeen. Siskoni antoi parhaan vinkin. "vieroita vauva miten itse haluat, mutta tee se sitten kun sua itseä se yösyöttö vituttaa niin paljon ettet enää kestä. Silloin sun on kaikista helpoin pysyä siinä päätöksessä." Se on aina mun vinkki. Kun joku asia on niin rasittava että se alkaa oikein vituttaa (pardon my French) niin yleensä silloin on helpoin pysyä jossain päätöksessä. Oli kyseessä yötissistä vieroitus tai unikoulu.

Tsemppiä!
 
Ainiin ps. kaikki soivat ja valoisat lelut pois yöllä. Lapset ei tarvitse yöllä virikkeitä. Yövalo on ok, jos se on todella himmeä ja esim seinässä kiinni. Meillä on sellainen krokotiili joka laitetaan lattialle ja siinä on tähden muotoisia reikiä. Pimeässä huoneessa se valaisee kattoo himmeitä tähtiä ja kuun. Se sammuu noin 30min päästä itsestään.
 
Sinänsä fiksua yrittää tätä nyt eikä vasta sitten kun vauva on syntynyt. Ekaksikin kannatan sitä että puhutte aiheesta, että hän on jo niin iso että saa (ei "joutuu", vaan saa) nukkua omassa sängyssä. Ehkä hän voisi kaupassa valita mieleisensä lakanat ison lapsen sänkyyn?

Miksi pitää nukahtaa yksin? Toki vauva voi olla mukana nukuttamisessa, iltasadun lukemisessa jne, tissillä, sylissä, sängyllä, liinassa jne. Voitte vaikka kaikki olla yhdessä vanhempien sängyssä iltasadun ajan ja hän menee sitten omaansa. Toinen vaihtoehto on antaa nukahtaa vanhempien sänkyyn ja siirtää sitten omaansa. Ajan kanssa oppii kyllä itsekin nukahtamaan. Nopeasti myös vauvan rytmi muuttuu niin että voi laittaa lapset samaan aikaan nukkumaan.
 
Minulla ei ole antaa tähän mitään vinkkiä, kun meillä nämä jutut on sujuneet vähän kuin itsestään, mutta siinä mielessä jotain samaa tilanteessa on, kun en ole vielä koskaan jättänyt poikaa (2v 10kk) yksin nukahtamaan, vaikka on yli vuoden jo nukkunut omassa huoneessaan, omassa sängyssään. En ole edes kokeillut, ja veikkaan, että melkoinen ralli siitä seuraisi joksikin aikaa, jos rupeaisin opettamaan poikaa siihen, että hyvänyöntoivotusten jälkeen poistuisin huoneesta. Olen ajatellut, että poika varmaan itse sitten kertoo minulle, kun ei tarvitse minua enää siihen sängyn vieressä olevaan tuoliin istumaan ja odottamaan hänen nukahtamistaan. Tilanne olisi varmasti erilainen, jos olisi taaperon lisäksi vauva talossa, mutta ehkä sitten istuisin siinä tuolissa vauvan kanssa, en tiedä. Nyt kun on vain yksi lapsi, niin en koe ongelmaksi tuota vieressä istumista, varsinkin kun siinä ei kovin pitkään tarvitse istua.

Twistedin tapa on varmasti toimiva, itselläni tuppaa välillä unohtumaan rutiinien tärkeys ja välillä tulee lipsuttua omista päätöksistään kun tuntuu, etten jaksa ainaista taistelua esim. pojan jokapäiväisen ihonhoitorutiinin kanssa. Tuo twistedin ja Tipsinkin mainitsema asioista lapsen kanssa keskusteleminen on myös hyvä vinkki, olen huomannut omasta pojasta jo pitkään, että hänelle voi kertoa erilaisista asioista etukäteen, ja hyöty on iso. Hän ei osaa vielä puhua kunnolla, mutta ymmärrys on hyvällä tasolla. Asioiden selittäminen tuntuu auttavan, joten varmasti tässä oman sängyn asiassakin puhumisesta on varmasti apua.

Toivottavasti aloittajalla menee homma hyvin, ajan kanssa ja kärsivällisellä tiukkuudella :)
 
Oman äitini vanha neuvo "yksikään lapsi ei valvo koko yötä" on ollut hyvä muistutus itselleni, kun palauttaa lasta miljoonatta kertaa illalla takaisin sänkyyn. Meillä nukutetaan yli 5v lapsiakin vielä istumalla huoneessa niin pitkään, että nukahtavat. Meillä tosin kaikki lapset nukkuvat samassa huoneessa, jolloin nukahtaminen on rauhallisempaa, kun aikuinen valvoo sitä. Yhden tai välillä jopa kaksi kolmesta voi jättää hereillä odottamaan unta, mutta yleensä siitä seuraa vain höpöttelyä. Minä olen itse passiivisesti huoneessa läsnä, kunnes nukahtavat. Vältän katsekontaktia, enkä enää juttele hyvänyön toivotusten jälkeen mitään.
 
Meillä tämä tilanne alkaa olla haastava koska esikoinen ei nyt edes hyväksy isää viereen vaan haluaa vain ja ainoastaan nukkua minun vieressä ja kun vauva tulee.. Haluan itse olla niin että olen vauvan vieressä jotta helpompi imettää... Ja vauva varmasti heräilee vähän väliä myös iltaisin joten en tiedä miten onnistuu kun pitäisi laittaa esikoinen esim 20 sänkyyn ja sitten vauvan on hereillä ja kaipaa maitoa ja esikoinen ei nuku ilman äitiään :sad001( en tiedä mitä tehdä.. Tavoite on että poika oppisi nukahtamaan itsekseen omaan sänkyyn (joka on siis ihan meidän sängyssä kiinni) on yritetty hienoilla autotarroilla jne saada mutta ei... :/
 
Päättäväisyys on kasvatuksen kulmakiviä. On asioita, joista lapsi saa päättää ja toisia, joista aikuiset päättävät.
Teidän tilanteessa ehkä kertoisin lapselle, että äiti ja isä ovat nyt päättäneet, että on isän vuoro nukuttaa tästä eteenpäin, koska äiti on nukuttanut tähän asti. Isänkin pitää joskus saada nukuttaa ja nyt on se aika! Lisäksi samalla voi päättää, että lapsi nukkuu omassa sängyssään, koska ei pysty nukkumaan rauhassa perhepedissä (lapsi ei voi määrätä missä asennossa äiti nukkuu eikä potkia äitiä).

Lapsi voi protestoida uutta järjestelmää ja huutaa lujaa ja kauan, mutta hän ei mene rikki, kun isä on vieressä rauhallisena ja päättäväisenä. Äiti pysyttelee poissa tilanteesta ja koko huoneesta.

Uutta sääntöä voi noudattaa vaikka seuraavat 2-3 vuotta sillä kyllä isäkin on nukuttamiset ansainnut.

Puheessa pitää siis kääntää asia niin päin, että isä haluaa ja isällä on oikeus ja että äiti on tosi mielellään tähän asti nukuttanut, mutta pitää vuorotella.
 
Lapsen elämässä tulee vielä monta asiaa, jotka hän haluaa eri tavalla kuin aikuiset. Tämä on nyt yksi niistä, mutta jokaisella perheenjäsenellä on oikeus hyviin yöuniin - myös äidill . Lapsi nukkuu kyllä, kun tottuu uuteen tilanteeseen ja järjestelmään. Pääsääntöisesti lapset ovat hyvin sopeutuvaisia ja tilanne tulee todennäköisesti olemaan pojalle helpompi kuin äidille loppupeleissä. :wink
 
Kyllä nimenomaan, just miten Yölento sanoi. Jos haluaa nukuttaa niin kääntää asian nuin että nyt on isin vuoro.

Ja miksi lapsen pitäisi oppia yksin nukkumaan? Ei kenenkään pidä oppia yksin nukkumaan, mutta aloittaja itse kysyi asiaa niin. Saahan sitä lapsia nukuttaa vaikka 15 vuotiaaksi asti jos haluaa.

Itse koin raskaaksi istua huoneessa, varsinkin kun joskus aikaa meni 45min-90min. Minä itse henkilökohtaisesti halusin omaa aikaa ja parisuhteelle aikaa, joten kun opetin lapsen nukahtamaan yksin, sain tehdä omia hommiani, kuten esim ommella. Jossain vaiheessa lapset menivät nukkumaan 19.30 - 20 ja olin useampi tunti aikaa itselle ja omille jutuille.

Nyt lapset menee vauvaa lukuunottamatta nukkumaan viimeistään 21, mutta yleensä 20.30 ja sitten rauhassa laitan vauvan (2kk) unille. Isommat lapset ovat 9v, 7v ja 3v. Se on minun syyni opettaa lapsi nukahtamaan itsekseen. :)
 
Kun meidän 3v oli noin 9kk ikäinen, väsyin siihen tissille nukuttamiseen kun se vei aikaa aina vähintään tunnin. Sitten iskä vaihtui vuoroon. Imetin hyvin ja isi kapaloi sitten pojan ja nukutti. Yleensä aina herätin isin kahden tunnin päästä iltapalalle ja suihkuun. :D
 
Meillä ei enää mene vieressä olemiseen ja pojan nukahtamiseen tuntia tai yli yleensä mutta koemme silti että helpottaisi kun oppisi nukahtamaan itsekseen.. Varsinkin nyt kun vauva tulee niin koen että voi olla haasteellista jos vauva itkee tai on tissillä ja samalla pitäisi olla esikoisen vieressä hiljaa nukuttamassa.... Ja tuntuu ettei ehditä illalla edes yhdessä miehen kanssa olemaan kun väsy tulee jo silmään kun pitänyt olla nukuttamassa... :/. En vain tiedä miten saisi pojan nukkumaan isänsä vieressä tai että edes isä saisi nukuttaa tai rupeisi nukkumaan omassa sängyssä... Ehkä pitää kokeilla joitakin teidän neuvoja.. Alkaa ahdistaa
 
Meillä ei enää mene vieressä olemiseen ja pojan nukahtamiseen tuntia tai yli yleensä mutta koemme silti että helpottaisi kun oppisi nukahtamaan itsekseen.. Varsinkin nyt kun vauva tulee niin koen että voi olla haasteellista jos vauva itkee tai on tissillä ja samalla pitäisi olla esikoisen vieressä hiljaa nukuttamassa.... Ja tuntuu ettei ehditä illalla edes yhdessä miehen kanssa olemaan kun väsy tulee jo silmään kun pitänyt olla nukuttamassa... :/. En vain tiedä miten saisi pojan nukkumaan isänsä vieressä tai että edes isä saisi nukuttaa tai rupeisi nukkumaan omassa sängyssä... Ehkä pitää kokeilla joitakin teidän neuvoja.. Alkaa ahdistaa
No yksinkertaisesti niin, että mies ja lapsi menevät makuuhuoneeseen, lapsi omaan sänkyyn. Sinä pysyt sieltä poissa. Lapsi nukkuu omassa sängyssä. Seuraava askel on se, että mies opettaa lapsen nukahtamaan ilman, että on seurana.
 
Alat käydä iltaisin lenkillä? Tai jossain muissa menoissa? Kun et ole paikalla, on miehen pakko vain kelvata.
 
Joo isi kelpaakin pojalle silloin kun en itse ole kotona ollenkaan.. jos olen sohvalla tai muualla asunnossa tulee jatkuvasti minua hakemaan.. jos vien koiraa ulos tai olen jossain; silloin kelpaa.. mutta ajattelen myös että en voi aina lähteä vaan pois asunnosta ja silloin isi kelpaa ja lopulta kun tulee päivä että olen kotona niin edelleen sama homma, että vain äiti kelpaa.... ( kun poika oli pieni isi usein nukutti myös)... mutta tässä on monta asiaa mitkä pitäisi.. omaan sänkyyn siirtyminen, hyväksyä että isi myös nukuttaa ja nukahtaa lopulta itsekseen...
 
Takaisin
Top