Miten raskaus vaikuttaa ruokatottumuksiinne?

Sushia tulee ikävä, se on yks ehdoton kuitenkin, jota tulen noudattamaan. Tällä hetkellä salmiakki ja lakritsi ei haittaa, kun on ruokahalu mennyt, mutta eiköhän niitä tule ikävä jossan vaiheessa.
Tosin; luin jostain että katze salmiakkikissat sekä tvmix mini suolaiset olisivat sallittu, kun niissä ei ole sitä gyk-mitälie ainetta. Ja muutenkin jossain ohjeistuksessa luki että pienissä määrin lakritsi/salmiakkiok.

Muut ei niinkään tuota ongelmia. Mulla on muutenkin rajoitettu ruokavalio IBS:n takia, niin sama kai se lisätä vielä jotain listalle.
Kahvistakin joutunut luopumaan aikapäiviä sitten, kun on tosi huono ollut mahalle.
 
Oon tottunut juomaan kahvia jonkun 5 kuppia päivässä ja oon kyllä pahasti kofeiiniriippuvainen. Nyt kun koittaa porskuttaa eteenpäin sillä kahdella kupilla ja tähän vielä alkuraskauden muukin väsymys päälle niin huhhuh. 😴
 
Eniten mietityttää kala. Kun siinä on niin outoja sääntöjä että esim. Lohi Itämerestä kielletty niin mitä lohta sitten saa syödä kun tietääkseni norjan lohi ei myöskään ole kovin terveellinen vaihtoehto. Pehmeät juustot aura ja valkohomejuusto ym ai vitsi sit kun niitä pääsee taas herkuttelemaan. Muuten ruokavalio aika sama eikä ole mitään kovia mieltymyksiä. Toki sushi on vähän harmi myös mutta ei jostain syystä tee edes mieli.
 
Eniten mietityttää kala. Kun siinä on niin outoja sääntöjä että esim. Lohi Itämerestä kielletty niin mitä lohta sitten saa syödä kun tietääkseni norjan lohi ei myöskään ole kovin terveellinen vaihtoehto. Pehmeät juustot aura ja valkohomejuusto ym ai vitsi sit kun niitä pääsee taas herkuttelemaan. Muuten ruokavalio aika sama eikä ole mitään kovia mieltymyksiä. Toki sushi on vähän harmi myös mutta ei jostain syystä tee edes mieli.

Eikös juustotkin mene yli 70°? Itse ainakin olen syönyt aurajuustoa uunin kautta huoletta jo viime raskaudessa. :No Evil Monkey:
 
Eikös juustotkin mene yli 70°? Itse ainakin olen syönyt aurajuustoa uunin kautta huoletta jo viime raskaudessa. :No Evil Monkey:
Menee toki mutta ei se aura sama ole uunin kautta käytettynä kuin tuoreena salaatissa, leivän päällä tai dippinä tai suorana paketista 🙈
 
Oon koittanut nyt noudattaa suosituksia, mutta mokasin jo ekoilla viikoilla.

Söin lakritsia, sinihomejuustoa, graavilohta, ahvenia, pihvit mediumina ja vähän raaempanakin. Vasta nyt alkanut sisäistää, että mitä kaikkea pitää vältellä. 🙈

Ihan suositusten mukaan en kuitenkaan syö.
En syö normaalisti lähes ollenkaan viljoja (en edes maissia tai riisiä), perunaa ja hedelmiä, koska oon vhh-ruokavaliolla sairauden hoidon takia.

Raskauden takia oon kuitenkin lisännyt hiilarimäärää 100g päivä (ihan meidän lapsettomuuslääkärin ja raskausasioihin perehtyneen endon luvalla ja valvonnassa). 😊
Hauska juttu, että täällä on muitakin VHH-tyyppejä! :Hugging Face:
Itse olin ketolla ennen raskautta ja pari ensimmäistä viikkoakin vielä. Ristiriitaisen tutkimustiedon valossa päädyin kuitenkin poistumaan ketoosista ja lisäämään hiilareita raskauden ajaksi. 50 - 100 g/päivä mennään täälläkin, vähän vaihdellen.
Myös minulla alkujaan sairauden hoitoon ketogeeninen ruokavalio käytössä. Vähän jänskättää miten tässä seuraavat 8 kk pärjäillään, mutta toistaiseksi ei ole sairaus aktivoitunut.
Lisäsin ruokavalioon jotain hedelmiä, kauraleipää (HH 25g/100g ) ja lisäksi mm. vihanneksista jotain vähän hiilaripitoisempia.
 
Raskaus ei vaikuta juuri mitenkään ruokavalioon. En kovinkaan ressaa kiellettyjen listaa. Suurinta osaa en normaalistikkaan syö ja jos jotain listalta satun syömään niin en ressiä siitä ota. Salmiakki on ehkä ainut mitä on välillä haluttanut. Ainut selvä muutos ruokavaliossa on että suklaata ei tee mieli ja sitä on ennen pitänyt saada joka päivä😅
 
Mua harmittaa kun join viikonloppuna Jungle Juice Barin smoothien ja myöhemmin luin jostain keskustelusta, että siellä käytetään ulkomaalaisia keittämättömiä pakastemarjoja. :loudlycrying: En jotenkin edes tullut ajatelleeksi että noin voisi olla, kun ulkomaalaisten pakastemarjojen kiehauttaminen on kuitenkin koko väestöä koskeva suositus norovirusriskin vuoksi.
 
Oon koittanut nyt noudattaa suosituksia, mutta mokasin jo ekoilla viikoilla.

Söin lakritsia, sinihomejuustoa, graavilohta, ahvenia, pihvit mediumina ja vähän raaempanakin. Vasta nyt alkanut sisäistää, että mitä kaikkea pitää vältellä. 🙈

Ihan suositusten mukaan en kuitenkaan syö.
En syö normaalisti lähes ollenkaan viljoja (en edes maissia tai riisiä), perunaa ja hedelmiä, koska oon vhh-ruokavaliolla sairauden hoidon takia.

Raskauden takia oon kuitenkin lisännyt hiilarimäärää 100g päivä (ihan meidän lapsettomuuslääkärin ja raskausasioihin perehtyneen endon luvalla ja valvonnassa). 😊
Aika hyvä 'kielletty' combo 😃 itekin himoitsin savulohta ja söin..
 
Oon koittanut nyt noudattaa suosituksia, mutta mokasin jo ekoilla viikoilla.

Söin lakritsia, sinihomejuustoa, graavilohta, ahvenia, pihvit mediumina ja vähän raaempanakin. Vasta nyt alkanut sisäistää, että mitä kaikkea pitää vältellä. 🙈

Ihan suositusten mukaan en kuitenkaan syö.
En syö normaalisti lähes ollenkaan viljoja (en edes maissia tai riisiä), perunaa ja hedelmiä, koska oon vhh-ruokavaliolla sairauden hoidon takia.

Raskauden takia oon kuitenkin lisännyt hiilarimäärää 100g päivä (ihan meidän lapsettomuuslääkärin ja raskausasioihin perehtyneen endon luvalla ja valvonnassa). 😊
Miten muuten sujuu tollanen enemmän vhh dieetti raskaana? 😊 Ite himoimmu hiilaria nyt paljon enemmän..
 
Miten muuten sujuu tollanen enemmän vhh dieetti raskaana? 😊 Ite himoimmu hiilaria nyt paljon enemmän..
Mulla ei oo ollut oikeastaan mitään kovin hiilaripitoisia mielitekoja, kun olo ollut niin surkea (Pirkan säilykelihapullat taitaa olla pahin 🤣).
Pitää yleensä pakottaa syömään yhtään mitään. 🙈

Oon syönyt kyllä mm. Viiliksiä, palan leipää ja luumuja, vaikka niissä sokeria onkin. Mahtuu kuitenkin päivittäiseen hiilarimäärään. Siitä en oo joustanut.

Kokeilin kyllä hiilaripitoisempiakin ruokia pahoinvointiin, mut sokerit nousi liian korkeiksi ja olo oli vielä entistäkin huonompi. 😅
Toivottavasti tän noudattaminen on yhtä helppoa myös raskauden edetessä. 🙈
 
Tähän ei löytynyt vastausta edes vanhoista Kaksplussan keskusteluista, joten... 🙈 Mites dippijauhe, jossa on maitojauhetta ja heraproteiinia? Ei mainintaa siitä, onko kyseessä pastöroitu maito. Estrellan tuote, eli oletettavasti Ruotsissa valmistettu (ainakin Estrellan sipsit tehdään siellä, dipeistä en löytänyt varmaa tietoa). Ajattelisin, että jo se maito- tai herajauheeksi tekeminen on vaatinut riittävän kuumennuksen, mutta onko kenelläkään tästä varmaa tietoa? Plus eläisikö listeria edes umpikuivassa jauheessa, kun eikös jotkut juustotkin ole liian kuivia sille?
 
Tähän ei löytynyt vastausta edes vanhoista Kaksplussan keskusteluista, joten... 🙈 Mites dippijauhe, jossa on maitojauhetta ja heraproteiinia? Ei mainintaa siitä, onko kyseessä pastöroitu maito. Estrellan tuote, eli oletettavasti Ruotsissa valmistettu (ainakin Estrellan sipsit tehdään siellä, dipeistä en löytänyt varmaa tietoa). Ajattelisin, että jo se maito- tai herajauheeksi tekeminen on vaatinut riittävän kuumennuksen, mutta onko kenelläkään tästä varmaa tietoa? Plus eläisikö listeria edes umpikuivassa jauheessa, kun eikös jotkut juustotkin ole liian kuivia sille?
Estrellalla tod.näk tuotetuki/ kuluttaja-asiakkaiden palvelu, johon sähköposti tms välityksellä voi lähettää kyselyn.
 
Raskaus ei vaikuta juuri mitenkään ruokavalioon. En kovinkaan ressaa kiellettyjen listaa. Suurinta osaa en normaalistikkaan syö ja jos jotain listalta satun syömään niin en ressiä siitä ota. Salmiakki on ehkä ainut mitä on välillä haluttanut. Ainut selvä muutos ruokavaliossa on että suklaata ei tee mieli ja sitä on ennen pitänyt saada joka päivä😅
Samma här :) En liikoja stressaa ruokavaliosta. Sattuneesta syystä kuitenkin enemmän maistuu hedelmät, marjat, kasvikset, hyvät voileivät ja perinteinen kotiruoka. Kalaa pyrin syömään myös vaihtelevasti. Rakastan normaalisti intialaista ja aasialaista ruokaa mutta nyt sydän ei syki sinne suuntaan ollenkaan
Ja jos jollain makealla silloin tällöin herkuttelen, niin Jacky-vanukas. Irtokarkeista pidän mutta koko raskausaikana ei ole tehnyt mieli sellaista.
 
Ainut mitä mulla on ikävä on laksitsi ja energiajuomat. Ennen tuli käytettyä kofeiinia todella paljon ja nykyään vain kuppi kahvia päivässä. Lakritsa on ainut karkki mitä syön ja aionkin ottaa sitä synnärille mukaan ja saan heti synnytyksen jäljeen lakuhimot pois 😁
 
Mä himoitsen kylmäsavukaloja ja sushia, ja aion mennä bebe kainalossa ahmimaan sushibuffaan 😁 Joulu tulee tekemään tiukkaa.

Kahvia olen myös vähentänyt vaan yhteen kuppiin päivässä. Muutenkin mun ruokailut on aika rajoittuneita pahoinvoinnin suhteen kyllä, vaikka parempaan suuntaan mennään.
 
  • Tykkään
Reaktiot: AMH
Takaisin
Top