Miten ja milloin kerrotte raskaudesta muille?

PinguP

Näppärä viestien naputtelija
Tammikuiset 2021
Siinäpä se kysymys tulikin otsikossa :smiling-eyes: Me haluttaisiin odottaa vähintäänkin nt-ultraan, mutta ollaan lähdössä mun vanhempien luo nyt pääsiäisenä eikä mulla ole oikein mitään muuta syytä kieltäytyä punaviinistä illallisella :tears: joten kerrotaan nyt jo heille, vaikka kaikki onkin vielä varsin alussa ja epävarmaa. Haluttiin kuitenkin keksiä joku pikku ylläri tämän uutisen kertomiseen, niin hommattiin esikoiselle isosisko-paita, joka päällä saa sitten mummilaan saapua. Katsotaan kauanko menee että hoksaavat. :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes:
 
Me varmaan kanssa ootetaan nt-ultraan asti. Esikoisesta kerrottiin nt-ultran jälkeen, sillon se ultra oli joulun välipäivinä, ja uutena vuotena kerrottiin. Nyt menee varmaan kesäkuun alkuun ehkä ultra, niin mietittiin, saiskos salaisuuden pidettyä juhannukseen asti. Mä tykkään, kun on joku ”virallinen” päivä, kun kerrotaan, ku tykkään muistella, niin sit on kiva ku voi yhdistää asiat helposti tapahtumiin. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Mä myös mietin, et laittais pojalle päälle ”Isoveli 2022” -paidan tai sit itelle jonkun ”mahapaidan”. Mut katotaan, tässä on vielä aikaa keksiä vaikka mitä. :tears:
 
Me ollaan kerrottu mun appiukolle. Hän on niin läheinen että ihan ehdottomasti sai tietää heti raskaudesta. Tän koronan takia jouduin mm töissä kertomaan ja muutamalle tuttavalle. Muuten sitten ajateltiin muille läheisille ja lapsille kertoa vasta nt ultran jälkeen. Meinaa kotona muodostua ongelmaksi salata teini ikäisiltä tämä raskaus, yllättävän tarkkoja he ovat. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Oon varmaan ihan hullu, mutta olen vaihtamassa työpaikkaa, kävin viimeviikolla työhaastattelussa ja sain paikan, en maininnut haastattelussa raskaudesta mitään. On kuitenkin niin alussa ja keskenmenon riski on vielä pitkään olemassa, toivon vaan että maha pysyy pitkään piilossa. :Person With Folded Hands:
 
Me ollaan kerrottu sillä periaatteella, että kerrotaan jo nyt niille, keille haluttais kertoa myös mahdollisesta keskenmenosta. Nyt tietää meidän vanhemmat, mun veli ja kolme ystävää. Varmaan sitten nt-ultran jälkeen kerrotaan laajemmin.
 
Me kerrotaan kesäkuun alussa mun äidin syntymäpäivillä. Pyydetään kummeiksi mun siskon lapsia, jotka siis 18v ja 15v, nuorempi on mun kummipoika. Pyydän molemmat, koska ovat niin nuoria vielä, et voivat sit yhdessä miettiä lahjat ja muut. Ehkä annetaan heille kahvipöydässä kirjekuoret, joissa on tulisitko kummiksi -kortit ultrakuvien kera. Siinä saa tiedon siis mun puolen perhe. Miehen perheelle kerrotaan kesäkuun puolivälissä sukulaispojan rippijuhlissa, tai he ehkä huomaavat asian jo silloin vatsasta. :smiling face with heart-eyes:
 
Me kerrottiin tänään varhaisultran jälkeen isovanhemmille ja kerroin työkaverille. Pari ystävää tiesi heti kun plussasin. Lääkäri sanoikin juuri, että varhaisultran syke indikoi hyvää jatkoa raskaudelle.
 
Esikoisesta kerrottiin aika varovasti ihmisille, pelkösin että jotain käy ja piilottelin asiaa. Tokassa ja tässä kolmannessa oon kertonu tosi avoimesti lähipiirille (perhe ja ystävät) heti plussasta koska viimeksi huonojen uutisten tullessa heistä oli uskomaton tuki ja voima kun pettymystä ei tarvinnut käsitellä yksin. Sellasille enemmän kavereille kerrotaan kun viikot on varmemmat ja someen laitettiin esikoisesta rakenneultran jälkeen tieto.

Mies on kertonut perheelleen, mutta ei vielä ystäville koska on sellainen että haluaa surra mahdollista menetystä omassa rauhassa ja minä taas puhua mahdollisimman paljon.
 
Odotan ekaa, ja aion kertoa omalle äidille äitienpäivänä. Ajattelin laittaa lahjapakettiin jonkun mummola -kyltin tai vastaavan, jotain muuta, ja sit sinne pakettiin kuoreen kortti jonka sisälle ultrakuva :smiling face with heart-eyes: Saattaa olla, ettei ymmärrä vielä pelkästä kyltistä, koska mun sisarukselle tulossa esikoinen syksyllä, ja voi olettaa että saa mummola -kyltin sen vuoksi:rolling:
Samana päivänä kerron sit myös muulle perheelle, mulla silloin kymmenes viikko käynnissä.
Julkisemmin aattelin että vois kertoa sitten 12 viikon jälkeen.
Nyt tietää jo kaks lähintä ystävää miehen lisäksi.
 
Nyt pääsiäisenä olisi tarkoitus kertoa meidän molempien vanhemmille ja sisaruksille, nyt kun varhaisultrassa selvisi että syke löytyi oikeasta paikasta :Smiling Face With Halo: Jännittää koska tämä tulee olemaan suuri yllätys kaikille :No Evil Monkey:
 
Muutamille ystäville ollaan kerrottu, omat asuu kauempana nii puhelimessa/ ääniviestillä. Mies puhelimessa tai kasvokkain. Omalle äidilleni kerroin melkein heti puhelimessa, miehen vanhemmille kerrotaan ku koronasta selvitään ja päästään käymään.

Sitten kriittisen ajan jälkeen haluisin someen ottaa jonku kivan kuvan :)
 
Kerroin heti plussattuani lähimmille ystäville, koska heistä on edellisten keskenmenojen osalta ollut niin suuri tuki surun keskellä ❤️ Mieheni kertoi myös äidilleen. Muille kertomista yritän odotella nt-ultraan saakka, koska tosiaan niin epävarmalta tuntuu vielä noiden kahden peräkkäisen km jälkeen..
 
Ei ainakaan vielä ole kerrottu kenellekään. Vielä ei ole ollut oikea aika kertoa.
 
Mä en voi oikeen piilotella. Pahoinvointi on kovaa ja näkyy minusta heti.

Hienosti tuossa muutama kommentoi juuri tuota kertomista muille sillä, että jos jotain sattuu negatiivista saa tukea. Minulla se varmasti toimii samoin. Kerron mielelläni alussa läheisille. Jos jotain negatiivista sattuu saisin varmasti tukea heiltä.
 
Mä oon pohtinut, että milloin töissä kertoo. Teen osittain aika fyysistä työtä joten voi olla, että loppuraskaudesta joutuu vähän muokkaamaan työnkuvaa. Kertooko jo ennen kesälomia, vai vasta sitten elokuussa, se tuntuu aika myöhäiseltä kyllä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Noo on tässä vielä aikaa pähkäillä, kunhan nyt tuon nt-ultran yli pääsis ainakin..
 
Mun kaks siskoa tiesi jo kun yritettiin ja heille kerroin myös plussasta heti. Lisäks yks mun kaveri tietää.
 
Meillä kerrottu mun vanhemmille, siskolle sekä yhdelle kaverilla. Muut läheiset saa tietää sitten NT-ultran jälkeen tai ei enää sitten salata raskautta:smiling-eyes:
 
Me kerrottiin aika monelle. Töissäkin jo pomo ja kolme kollegaa tietää. Jotenkin tuli sellainen olo, että tän kakkosen kohdalla ei jaksa lähtee salailu linjalle. Ja jos jotain ikävää tapahtuu, se tapahtuu. Ja ilmoitan asiasta. Musta tuntuu että suhtautuminen on jotenkin paljon maltillisempaa ja arkijärkeä.
 
Siinäpä se kysymys tulikin otsikossa :smiling-eyes: Me haluttaisiin odottaa vähintäänkin nt-ultraan, mutta ollaan lähdössä mun vanhempien luo nyt pääsiäisenä eikä mulla ole oikein mitään muuta syytä kieltäytyä punaviinistä illallisella :tears: joten kerrotaan nyt jo heille, vaikka kaikki onkin vielä varsin alussa ja epävarmaa. Haluttiin kuitenkin keksiä joku pikku ylläri tämän uutisen kertomiseen, niin hommattiin esikoiselle isosisko-paita, joka päällä saa sitten mummilaan saapua. Katsotaan kauanko menee että hoksaavat. :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes:


Itse vaan näytin positiivista raskaustestiä lasten isukille. Lapsille en näyttänyt, eikä ne lapset vielä tiedä.
 
Takaisin
Top