Mitä vauvalle mukaan synnärille ?!?

Mun tekis niin mieli käydä ostamassa vauvalle ihan uudet kotiintulovaatteet. Ei vaan millään jaksais lähtee kaupoille... Ja kun ei sitä sukupuolta tiedetä, niin jotenkin vaikea sit alkaa valkkaamaan näistä kotona olevista.
Sairaalakassia vois kyllä alkaa pikkuhiljaa miettimään, samoin kun poikien hoitokassia. Viime kerralla aloin pakata esikoiselle hoitolaukkua vasta vesien mentyä, niin jäi melko oleelliset asiat, niinkuin sisävaihtovaatteet, pois kassista. Olin niin asennoitunut, että kun on sovittu käynnistyspäivä, niin ei synny sitä... Ja pöh, melkein viikko ennen käynnistysaikaa lähti tulemaan. Että jos tällä kertaa pakkais kaikki ajoissa.
 
Tilaa Zeni netistä, täällä ei missään edes myydä vauvanvaatteita...

Apua pitäskö se kassi oikeasti jo pakata?? 33 viikko lähestyy, ja kaukalokin on vielä kaupassa. Vaatteita on, mutta en vieläkään ole jaksanut pestä niitä vaikka niin kovasti tekis jo mieli. Just ja just saan perheen pyykit hoidettua.
 
...ja mulla nyt ilmeni semmoinen onglema, että en jotenkin uskalla irrotella uusista vaatteista lappuja ja laittaa niitä pyykkiin. Tuntuu jotenkin niinkö se tietäisi jotain pahaa. Mitä ihmettä sekoilen täällä :D!
 
Mä katsoin jo alkuviikosta kotiintulovaatteet kaukaloon valmiiksi, kun kaukalo palautui meille kavereilta pari viikkoa sitten. Nyt olis vielä kuutisen viikkoa laskettuun, mutta alkanut kyllä iltaisin polttelemaan alavatsaa kovin. Lääkäri pm viikon päästä, niin tietää sitten, onko tuolla mitään vielä tapahtunut. Esikoisen kamoja ei onneksi tarvi isommin pakata, kun vaihtovaatteita löytyy mummolastakin, hammasvehkeet jos muistaisi ja unilelun. Itselle voisi periaatteessa jo heitellä hygikamoja kassiin ja ostaa eväitä :) olin viimeksi varannut kauheasti luettavaa käynnistyksen takia, mutta supparit alkoikin heti ja siinä sitten lueskeltu. Pähkinät ja namit tuli kyllä sit osastolla syötyä ja mies toi sitten lisää. Omiksi kotiinlähtövaatteiksi lähtee taas leggarit ja tunika, viimeksi oli ihanan väljät ja eivät puristaneet mistään.
 
Meillä on kaukalo vielä pienimmän käytössä :) Pitäisi vissiin lähteä ostamaan "isojen poikien" penkkiä tuolle jätkälle, niin vapautuu koppa sitten vauvalle :)
 
En oikeen löytäny sellasta nettikauppaa josta löytäsin oman maun mukaisia ja edullisia vaatteita. Ja lisäksi kun saan iiiiisosta tavaratalosta henkilökunta-alennuksen, niin mieluusti sitä käytän. Mutta onhan tässä aikaa shoppailla ja varmasti tulee päivä jolloin jaksaa kaupoille lähteä :)
Mulla oli vähän sama kuin Miukkiksellä, jotenkin ei uskaltanut alkaa pesemään vaatteita ja irrottelemaan lappuja. Mutta kun vauhtiin pääsin... :D
 
Mä heräsin yöllä siihen, että riittääkö mun pakkaamat vaatteet vauvalle, jonka laskettuaika on kesäkuun toisella viikolla mutta saattaa syntyä vähän aikaisemminkin...
Mulla on tosiaan pakattuna body, sukkikset, pipot, tumput, sukat ja vain sellainen ohut neulehaalari. Eikös kesäkuun alussa voi kuitenkin olla vielä aika kylmä?!?! :eek: Täytyiskö sittenkin hankkia vielä sellanen pörröhaalari tms?
Esikoisella joka kotiutui heinäkuun alussa, oli kuitenkin bodyn ja potkarien päällä sellaset pörröhousut ja -takki..
 
Kyllä sitä vaan rupee panikoimaan enemmän ja enemmän kaikesta kun viikot vähenee :sad001 32+2 :)
 
Heinäkuulaiset miettii mitä sairalakassiin - ja mä vaan makaan kotona, enkä osaa enää miettiä mitään :sad001

Muutama päivä, no, ehkä noin viikon verran, on ollut niin vetämätön olo, että kohta tulee paniikki: mä mitään oo laittanu valmiiks tai pakannu, enkä ehkä jaksakaan enää tästä eteenpäin... Siis jos olo ei kohta kohene. Selkäkipu lisääntyy joka päivä, eikä hg ilmeisesti ole ihan kohillaan (tai siis ei olekaan, ainakaan viimeisen mittauksen mukaan, mutta ilmeisesti lisärautakaan ei tehoa).

Pakko vaan luottaa, että riittää, kun sairaalaan asti pääsee suunnilleen oikeaan aikaan... Siivotaan ja mietitään niitä lastentarvikkeita yms vaikka sitten myöhemmin.

Jo kertaalleen tai muutamaan otteseen lapsen saaneet, mitä mielestänne on _ihan pakko_ tehdä tai saada hoidettua ennen synnytystä? Siis jos jotain sellaista on. Ja mitkä voi ehkä huolettomammin jättää sitten sinne jälkeiselle ajalle. (Jos tästä ei nyt enää liikkeelle kerran pääse)
 
Jos autolla autolla kotiudutte, niin turvakaukalon hankinta. Ja olis varmaan kiva jos olis jotain vaatetta pestynä ja vaippoja valmiina kotona, niin ei heti tarvi ryysätä kauppaan. Toki sairaalasta saatavasta liberokassissa on pari vaippaa, että ekan päivän ehkä pärjää. Mä en oo kertaakaan leiponu tai laittanu ruokia valmiiksi pakkaseen, ukko saa passata ja laittaa sitten :wink Paljon ehtii tehdä kotiuduttuakin tai mies voi tehdä kun olette osastolla, eri asia, että jaksatko jos on rankka synnytys ja valvottava vauva. Älä nyt ainakaan stressaa, vauva on tyytyväinen kun saa maitoa tarpeeksi ja olla teidän lähellä, vähään ovat aluksi tyytyväisiä :) Saattaahan se sulle(kin) tulla vielä joku pesänrakennus innostus ja energiapiikki, jolloin laitat kaiken valmiiksi ja siivoot vielä kaapitkin :wink
 
Nii, jos sairaalakassia ei jaksa/huvita/ehdi pakata, niin heitä neuvolakortti, hammasharja ja -tahna käsilaukkuun lähdön tuoksinnassa. Kaiken muun saa melkeinpä sairaalasta tai mies voi tarpeen vaatiessa tuoda. Mieskin osaa varmasti kattoa kotiintulovaatteet vauvalle valmiiksi (ainakin tarkkojen ohjeiden mukaan tai sit annat sille sun tunnukset tänne ja me neuvotaan :wink) ja tuoda kaukalonkanssa sairaalaan. Mä oon joka kerta lähteny kotiin samoissa vaatteissa missä oon tullukin, kun ei oo menneet sotkuun (vaikka keskimmäisestä menikin vedet kotona, niin ei menny vaatteille ollenkaan matkalla, puhtaat alkkarit ja sukat mies toi tullessaan).
 
Kyllä sitä tosiaan vähälläkin pärjää-ja kaupasta saa vaikka kotimatkalla mitä ei ole
(vaippojakin vaikka huoltoasemalta:grin). jos nyt jotain vaatetta lapselle on ja niitä vaippoja kun kotiutuu, niin onhan siinä jo oleelliset. Kaupasta (myös netti-) saa kaikkea sitten lapsen synnyttyäkin! näin mä meinaan mennä. Lisää vilttejä voi tosiaan kiskoa päälle jos kylmää- kaukalo on tietysti hyvä olla autoon (ja senkin tietysti saa jopa lainaan, es Folkhälsan, sairaalastakin ehkä?) jos autolla kulkee. Ja se kamera, jos haluaakuvia sairaalassa jo ottaa. itse meinaan kyllä kassitta pärjätä lähdön hetkelle asti- harvalla niin kiire on ettei siinä mitään kerkeisi kotona supistusten välissä.

Siis kunhan kela-asiat on hoidossa, terveyspuoli kestää ja psyyke kunnossa (masennusoireisten kannattaa hakea ajoissa apua)- riittää se kyllä pitkälle. itse keskityn ihan muihin juttuihin vielä, eihän tässä äitiyslomakaan oo vielä alkanut! (ei pahalla kenellekään joka halua ajoissa valmistautua, itsevaan kuulun siihen toiseen ääripäähän..ja menee se näinkin:))
 

Liitteet

  • clear[1].png
    clear[1].png
    137 bytes · Katsottu: 20
Mä kuulun niihin, jotka tykkää valmistautua ajoissa :grin
Mutta jos nyt edelliskertaani mietin niin sen perusteella tarpeellisiksi sanoisin, että äitiyskortti mukaan kun lähtö tulee synnärille, kun iskä tuli hakeen kotiin, toi hän mukanaan kaukalon ja vauvalle vaatteet, kotona odotti paketti pikkuvaippoja, varooksi keitetty tuttipullo ja pari purkkia korviketta. Niin ja itselleni siteitä eri kokoja :confused:
Meidän sairaalasta oli tuolloin liberon laukut loppu :mad:
 
Kyfi: Mullakin ollut hg tosi alhanen koko raskauden ajan (pahimmillaan 99). Oon syöny rautaa ja saan varmaan syödä synnärin jälkeenkin. Välissä ollu tosi väsy, mutta nyt on jo paljon reippaampi olo, mutta siltikin pötköttelen paljon päivisin (miten tuo 1,5 v tyllerö nyt antaa :) ). Eli rautaa vaan naamariin, niin kyllä se energia sieltä löytyy! Ite oon tehny niin, että ihan ennen nukkumaan menoa ottanu sen raudan ja iltapalalla en oo käyttäny maitotuotteita, niin imeytyis paremmin. Ja muista syödä punaista lihaa ja kasviksia, niissä oleva rauta imeytyy paremmin.
Mäki oon niitä, jotka tykkää valmistautua ajoissa, osaltansa sen takia, kun esikoinen syntyi 36+2 ja mulla nyt taas supistelee paljon, eli ei voi ikinä tietää millon se lähtö sitten tulee. Näin hieman väsyneenä ja makuulepoon määrättynä, teenkin aina vain yhden homman per päivä. :) Esim. tänään vaihdettiin makkarin järjestys, että pinnis mahtuu sängyn viereen. Toisena päivänä tuuaan sitten se pinnis. :)
Ja mitä nyt pakko olla valmiina, niin se kaukalo, ehkä pinnis ois kiva, lakanat ja muutamat pienet vaatteet pestyinä, lanoliinia ja liivinsuojuksia, pieniä vaippoja ja talkkia ja rasvaa. Niillä varmasti pääsee alkuun. No tietty, jos ei imetys onnistu niin kuin valettu (taitaa olla aika poikkeus, että olis heti alusta vain täysimetyksellä), niin varulta parituttipulloa ja vastiketta kaappiin. Vastikettahan voi käyttää sitten vaikka soseiden tekoon, jos niitä ei tuu käytettyä.

Sitten ihan ketjun aiheeseen. :D Mä aattelin laittaa kaukaloon kaks läjää vaatteita, toinen tytölle ja toinen pojalle. Läjät sisältävät pitkähihaset bodyt, sukkikset/potkuhousut, (mekko? ehkä poikaläjään söpöt farkut), vuorellinen velourpuku (jos sattuu näillä keleillä syntymään, vaihdan fleecepukuun, kun ilmat lämpenevät), tumput (tossut fleecen kanssa) ja lakki (ehkä vielä itse virkattu pipo, jos kelit kylmät). Ois kyllä ihana ostaa ihan uusia vaatteita vauvaa varten, mutta kun vähän epäilyttää vielä sukupuoli (pitäs olla tyttö, niin kuin esikoinenkin), niin vanhoilla vaatteilla nyt vielä mennään.
Meiltäkin löytyy 44 cm bodeja, niin varmaan laitan yhden 44 cm ja yhden 50 cm bodyn läjään. En usko, että meidän persjalkasten geeneillä 56 cm koon vaatteita käytetä, kuin aikasintaan 1 kk iässä. :D

Sitten vielä tuosta synnäriltä suoraan kotiin ajatuksesta. Mäkin niiiiin haluisin suoraan kotiin, mutta tiedän, että ei ole mulle mahdollista. Jos yksikään aikasimmista lapsista on ollut sinivalossa (bilirubiini arvot koholla), pitää osastolla olla muutama päivä. Esikoinen, kun syntyi vähän ennen aikojaan, niin oli sitten sinivalossakin. Mulla on tuttuja synnyttäneiden osastolla töissä ja painottavat kovasti, että pitää olla varma, että vauvalla ja äitillä on kaikki kunnossa, ennen kuin sieltä kotiudutaan. Viimeksi huomasin vähän sivusta seuraajana, kun viereisen pedin äiti ei ollut käynyt kakalla, niin sitä ei kotiudutettu ja mä taas pääsin heti seuraavana päivänä (vauva meni siis lasten osastolle), kun mä uskalsin hoitaa asian. :) Eli heti vaan kakalle sitten, kun siltä tuntuu! :D Toinen mihin voi itse vaikuttaa (vai voiko?) on se että pysyis mahdollisimman terve järkisenä. Siis kaikkihan siellä itkee ja nauraa ja huolehtii jne, mutta ei lähde tekemään mitään hirveitä esiintymisnumeroita, niin ei tarvi psykoligin konsultaatioita. :D Meilläkään ei oo hirveesti perhehuoneita ja ei varmaan yhtään yksilöhuoneita, mutta itseasiassa musta oli vaan kiva viimeksi, kun oli seuraahuoneessa. Ja kun kaikki kuitenkin ollaan siellä periaatteessa samassa tilanteessa, niin voi helposti vaihtaa ajatuksia.
 
Miten se esim. edellisen lapsen sinivalohoidossa oleminen vaikuttaa uuteen lapseen, ettei kotiin pääsisi aikaisemmin sen takia? Tyhmä kysyy kun ei tiedä.
 
Niin siis vissiinkin on todennäköistä, että myös muilla lapsilla bilirubiinit nousee. Eli haluavat ottaa näytteitä muutaman päivän. Olen kuullut myös tapauksista, jolloin on päästetty kotiin, mutta on pitänyt käydä antamassa verinäytteet muutamana aamuna, mutta tuolloin vissiin ollut jo pari päivää muutenkin osastolla. Ja onhan se tietenkin tärkeää, että vauvalla maksa toimii. :)
 
Mä olen yleensä se, joka tekee asiat viime tipassa, mutta jotenkin tämän vauvan kanssa olen halunnut tehdä asioita valmiiksi.

On vaan jotenkin sellainen tunne ollut muutaman viime viikon aikana, että mun ihan TÄYTYY tehdä asiat ajoissa valmiiksi :p

Mulla noita pieniä vaatteita olisi jonkun verran, mutta viikonloppuna, kun niitä hipelöin, niin taidanki haluta ostaa ihan uudet kotiintulovaatteet ja sitten pakkaan sen kassin valmiiksi :grin
 
Mä taas en ole uhrannut ajatustakaan vauvajutuille, jotenkin vaan aina sen sivuuttaa, vaikka välillä mietin, että jotain pitäisi tehdä :) Sänky tosin on vauvalle jo valmiina, ei pedattuna, mutta kasattuna, kun se nyt on ollut kasattuna tuon neidin jäljiltä jo valmiiksi ja odottaa vaan vauvaa tuolla lastenhuoneen nurkassa :) Tosin sänky siirtyy ensi kuussa meidän huoneeseen odottamaan, kun siirretään tuo pikku-mies sinne lastenhuoneeseen. Ja siis kyllähän meiltä kaikki löytyy valmiiksi, kun vaatteita ei kummaltakaan pennulta keretty laittaa kiertoon. Jotenkin välillä vaan tuntuu että jotain pitäisi tehdä, mutta sitten taas nämä pienet jo kaipaa seuraa ja ulkoilutusta ja ruokaa, niin ei tässä vauvaa kerkeä niin miettimään :)
Yrittäjän vaimona muutenkin yksin pyöritän tätä taloutta, ja esikoistakin pitäisi aina välillä muistaa huomioida, niin päivät pysyy sopivan kiireisinä ja ilman vauvan miettimistäkin :)
 
Mäkään en ole jaksanut suoda ajatustakaan sairaalakassille. Viime kerralla taisin lähtiessä heittää sinne neuvolakortin ja hammasharjan ja jotain muuta. Mies toi sitten jälkikäteen osastolle sen mitä tarvittiin, samoin kun vauvalle kotiutumisvaatteet. Taidan olla maailman oudoin mutsi, mutta ei mulle ole mitään väliä missä vaatteissa vauva kotiin tulee, kunhan on jotakin päällä ja riittävästi. :p
 
Takaisin
Top