Mitä olit tekemässä, kun synnytys alkoi?

Kaksi tuntia nukuttuani heräsin yhdeltä yöllä että täytyy lähteä vessaan. Heti sängystä ylös päästyä tuntui painetta ja vauhdilla harpoin vessaan. Sinne sitten leffatyyliin loiskahti iso lätäkkö lattialle ja ekana ajattelin että pitipä vielä pidätyskykykin mennä... :hilarious: Viikkoja silloin 39+4 ja siitä vasta vuorokauden päästä tuli kipeät supistukset.
 
Rv 38+1 illalla olin föönaamassa koiraa kuivaksi pesun jäljiltä kun vedet meni, luulin oikeasti pissanneeni housuun! Supistukset alkoi parin tunnin päästä ja vauva oli maailmassa seuraavana aamuna klo 10 aikaan :)
 
Esikoisen synnytys käynnistyi supistuksilla, kesken parhaan yöunen. Toisen kohdalla synnytys käynnistyi lapsivesien menolla, kesken parhaimman unen ja kuopusten synnytys käynnistyi lapsivesien menolla aamulla, kun olin jo ehkä vähän heräilemässä :D
 
Nukkumassa. Heräsin kolmelta aamuyöllä vatsanväänteisiin, jotka johtivat lopulta synnärille.
 
Olin lähdössä puolen päivän aikaan isäni ja koiran kanssa mökille. Supistelua oli ollut jo edellisellä viikolla jonkin verran, mutta neuvolasta sain luvan lähteä, jos alkuviikosta ei supistele. Lähdön piti olla keskiviikkona ja viikkoja oli tasan 36. Minulla oli tavarat pakattuna ja koira ovella valmiina odottamassa. Kumarruin nostamaan käsilaukkua lattialta, kun vedet menivät. Ensin tuli se tunne, että tämäkin piti sitten vielä kokea - pissat housuissa, mutta vettä tuli sen verran reippaasti, että tajusin tilanteen pian. Sairaalaan lähdettiin hyvin pian, kun oli kaksosraskaus. Säännölliset supistukset alkoivat kolmen aikaan iltapäivällä ja vauvat syntyivät puolitoista vuorokautta myöhemmin.
 
Esikoisesta olin sairaalassa synnytyksen käynnistyksessä, eli lähinnä katselin telkkaria ja istuin keinutuolissa. Nyt tästä toisesta olin nukkumassa ja heräsin esikoisen takia aamuyöllä, siinä samalla sitten ihmettelin kummaa vatsakipua.
 
Nukkumassa olin kun heräsin supistuksiin rv 39+5. Noin 9h päästä vauva sylissä.
 
Katselin televisiota vailla minkäänlaisia tuntemuksia, kunnes jotain lorahti housuun. Ja sitten sitä lapsivettä tulikin.. Sohvalle, lattialle, vessaan..
 
Nousin asiakkaalle ottamaan tulostimelta papereita, kun lirahti lapsivesi. Ensin ajattelin, että pissa karkasi (ei mitään muita oireita), mutta nestettä vain jatkui valumista ja määrä sen verran iso, ettei voinut olla pissasta kyse. Noh. Kävin vaihtamassa housut hameeseen, otin asiakkaalle paperit tulostimelta allekirjoitusta varten, pistin luukun kiinni ja menin sitten soittamaan synnärille :grin Ja on ihan tosi tarina! 4h vesimenosta alkoi vasta supisteleen, mutten ei mitään ennakko-oireita. Rv34+1
 
Nukkumassa. Aamuseiskalta heräsin (rv40+3) ja nousin salamana sängystä sillä luulin että olin pissaamassa housuun! Kerkesin melkein makkarin ovelle kun tajusin että sitä tulee ihan älyttömästi, lapsivettä!! Karjasin ukon hereille että katokatokato ja saman tien että nouse nyt hakemaan jotain pyyhettä ja muuta. Lapsivettä tuli PALJON!!! Siinä seistessäni ja loristessani kokeilin nestettä , limaista oli. Kokeilin myös "pidättää pissaa", ei tapahtunut mitään. Seisoin siinä varmaan ikuisuuden.

lapsivettä lorahteli ajoittain 3pv (vauva syntyi 40+6) ja sitä tuli aina niin paljon että supersuojista huolimatta pöksyt kastui. Omia suppareita ei koskaan kuulunut, käynnistettiin rv40+5 koko päivä. Ei mitään! Sektiolla tuli tyttö ja huomattiin pään muodosta että oli ollut pää vinossa kiinnittyneenä eikä siksi päässyt laskeutumaan ja auttamaan avautumisvaihetta..

Jos meille toinen lapsi vielä siunaantuu ni toivon että kroppa osais avustaa itse synnytyksessä, oksitosiinisupparit on aivan HIRVEITÄ!! (Olis siis kiva kokea miltä luonnolliset supparit tuntuu)
 
Niin ja lapsivettä kerkes pikkusen mennä lakanaan ja petauspatjaan eikä lähtenyt puhtaaksi edes toisella pesukerralla! Nyt on tahra petauspatjassa muistona siitä päivästä :P
 
Aamuyöstä alkoi supistuksen - tosin sairaalassa huomattiin että vesikin oli mennyt, mutta niin etten ollu huomannut. Oli täytynyt tulla joku pieni reikä/vuoto että tiputtamalla pikkuhiljaa kun jäi huomaatta. En siis tiennyt silloin että vedet voi mennä ilman että itse siitä tietää.
 
Olin nukkumassa, noin 04 aikaan aamuyöstä heräsin vessahätään ja samalla ballonki lähti irti joka oli samana päivänä laitettu synnytyksen käynnistämiseksi (rv 38 + 3). Samantien alkoivat kivuliaat ja säännölliset supistukset, noin 3h kärvistelin kotona ja sitten sairaalaan. :)
 
Kaverini oli torstai päivänä kylässä, kävimme kaupungilla ja kun tulimme vielä mun luo kahville, tokaisin että olin vauvajuhlissani veikannut vauvan syntyvän tänä sunnuntaina. Ajattelin, että eeeei, reilusti menee vielä yli! Hänen lähtönsä jälkeen istahdin sohvalle tvn ääreen ja selailin netistä lasten nimiä joista mieluisat olin aina kirjoittanut vihkoon ylös. Yhtäkkiä tajusin, että alamahassa on hetken aikaa tuntunut sähköiskuja vähän väliä. Supistuksiahan ne, aamuyöstä sairaalaan, mutta vauvahan päätti ulostautua vasta sunnuntaina. Juurikin sinä päivänä, kuin olin veikannutkin :Heartred
 
Takaisin
Top