Mitä olit tekemässä, kun synnytys alkoi?

Lavinia

Sanavalmis juttuseppä
Nukuitko vai touhusitko jotain, kun synnytys alkoi? Ja alkoiko vesien menolla vai supistuksilla?

Mulla esikoisesta alkoi supistukset yöllä. Oli kiva herätys. :) Nyt rv 38+6 menee joka ilta toiveikkaana nukkumaan..
 
Kello tais olla 19.50 kun veet meni. Just istahdin sohvalle läppärin viereen kun tunsin, että nyt lorahtaa jotain. Onneksi reagoin nopeasti ja kerkesin nousta ylös ettei sohva kastunut :grin Ja sillä samalla sekunnilla alko supparitkin.. Viikkoja oli sillon 39+6, mut tyttö synty kuitenkin 40+0 :)
 
Millier, just tuota oon vähän jännännykki välillä, että mitä jos vaikka kyläreissulla hulahtais veet toisten sohvalle. :D Kotonaki vähän miettiny pitäiskö sänky ja sohvat kaikenvaralta suojata jollain. Onkohan monella sotkeentunu vesien menolla? Jääkö siitä hajua tm.? :D
 
Nukuin kun käynnisty supistuksilla kasin aikaan aamulla. Vedet meni vasta kun puhkasivat kalvot sairaalassa. Viikkoja oli sillon 37+4
 
Ekalla kerralla 20.00 alkoi tulemaan suppareita saunan jälkeen kuin salamana, 3.00 olin sairaalassa. Tästä toisesta supisteli viikon ajoittain ja vasta sitten kun h-hetki tuli oikeasti kohdalle, mies kävi nukkumaan ja ite makasin lattialla ja puuskutin "ei tää kuitenkaan oo mitään", lähdettiin 1.00 ajamaan tuhatta ja sataa sairaalaan kun oli 6 h supistellut (supistusväli 1 min - 3 min) :D Olin 2,5 cm auki sairaalassa..
 
Mulla alkoi vesien menolla yöllä neljän aikaan. Täydestä unesta heräsin siihen, kun tunsin et jotain tulee...kauheesti ei sänkyyn kerennyt onneks valumaan, et kunnolla holahti vasta kun olin jo kerenny pesuhuoneeseen. Vesien menosta puolituntia ja alko säännölliset supistukset parin minuutin välein ja alle seitsemän tuntia ja poju oli maailmassa.
 
Ensimmäisen kanssa alko varottelemaan 39+4 pääsäryllä. 39+5 iltapäivän supisteli 39+6 jatku supistukset heti aamusta ja 40+0 tyttö syntyi.

Toisen kanssa aamun ekan vessakäynnin yhteydessä meni limatulppa, supistuksia tuli 30min-60min välein koko päivän, mut illalla 22:00 kun sain isomman nukkumaan alko supistukset kymmenen minuutin välein ja siitä tihenty niin et lähettiin sairaalaan. Toinenkin synty sitten 40+0 :)

Hitaasti ja rauhallisesti käynnistyneitä siis molemmat.
 
Esikoisesta alkoi vaan pikkuhiljaa supistella ja supistukset voimistui iltaa kohti.
Kuopuksesta alkoi ilmaantua vereslimaista vuotoa ja seuraavana päivänä alkoi supistella.

Oispa jännää kun menis vedet, kun ei kummastakaan menny. :D
 
Esikoisesta meni vedet yöllä nukkuessa (41+2). Toisen kohdalla tein kokoajan nukkumaanlähtöä, ja sänkyyn päästessä alkoivat synnytyssupistukset (41+5). :D
 
Menin illalla nukkumaan joskus vähä ennen kahta kun mies lähti silloin töihin. Noin neljän aikaan heräsin kun tuntui, että pissattaa. Käänsin kylkeä, että pääsen paremmin pois sängystä ja samalla tuli vedet sänkyyn (rv 38). Ensin luulin, että menikö pissi housuun mut sitte hokasin mistä oikeesti oli kyse. Menin sit kylppäriin ja holahti vähä lisää, yritin soittaa miehelle, joka ei tietenkään vastannut. Sitten soitin ambulanssin kun en viittinyt yksinäni kotona olla, ensisynnyttäjä vielä ja kaikkee. MInkäänlaisia supistuksia ei tuntunu missään vaiheessa. No ambulanssi tuli ja sairaalassa olin vähän ennen aamu kuutta. Käynnistivät sitten kun ei ollu mitään supistuksia ja vauvan käyrät näytti liian tasaista, tai siis hyvät oli mutta ei tullu hyppyjä. :) Kuudelta illalla oli sitten pikkutytsy sylissä ja isäki ehti synnytykseen mukaan. :)
 
Kolme päivää kestin kotona niit kaameita supistuksia, viimisenä yönä sanoin miehelleni että enää en kestä ja lähettii, en ollu ku kolme ja puol senttii auki mutta päätti ottaa sisään (rv40+3). Sitte uudet kolme pvä kestin niitä nukkunut sen aikaa alle kymmenen tuntia parkuen hoitajille :D viimisenä pvä laitettiin akupunktio neulat käsiin ja jalkoihin milloin supistukset voimistuivat kuuden aikaan illalla alkoi voimakkaat supistukset, aukesin pikkuhiljaa samalla. Kymmenen aikaa synnytys osastolle, kipuja kestettiin vielä neljään saakka yöhön, lapsivedet puhkaistiin. Sitten alkoi ponnistus vaihe joka kesti 25minuuttia ja poika oli maailmassa :)
 
Mä laitoin pyykkejä kuivumaan kun holahti lapsivedet klo 12.00. Hetken päästä tuli toisen kerran. Supistelu alkoi vasta kakstoista tuntia siitä ja heti voimakkaina ja tiheesti, mutta onneks oltiin jo sairaalassa. Seuraavana aamuna syntyi :-)
 
Mä heräsin 7 aamulla siihen kun olo oli ihan kun olis kauhea pissahätä. Nousin sängystä ja olin menossa vessaan mutta ekan askeleen jälkeen vedet holahti lattialle. Onneks kerkesin ylös :D samana päivänä kl 18 alko säännölliset supistukset ja poika syntyi 01.22 sektiolla väärän tarjonnan takia :)
 
Heräsin aamulla pissahätään, kuten joka hemmetin aamu. Kun pääsin vessaan ja olin pissannut, niin lorahti sitten vielä jotain lisää. Ei meinannut mamma tajuja ollenkaan siinä aamupöpperössä, mitä tapahtui. Tepastelin keittiöön ja otin teekupin, nappasin pyyhkeen jonka päälle istuin sohvalle. Sen verran tajusin, missä mennään. Sitten kun olin riittävästi herännyt, niin todella HERÄSIN. Ukko ei ole koskaan ennen niin nopeasti noussut sängystä kun hihkaisin, että lapsivedet meni.
Supistukset alkoi vasta useampi tunti myöhemmin, mutta poika oli pihalla ennen päivän vaihtumista.
 
Me oltiin illalla käymässä kaupassa kun pari tippaa lapsivettä tuli, olin ihan varma että se oli vain jotain virtsankarkailun tapaista, kotona kun nousin autosta, housut kastuivat ihan täysin, se oli lapsivettä. Supistukset alkoivat hetken päästä siitä. Lähdettiin sairaalaan ja tyttö syntyi aamuyöstä. :)
 
Oma, esikoisen, synnytys ei mennyt yhtään niin kuin olin kuvitellut. Tai olisin koskaan voinut kuvitella. Poika syntyi rv 39+4.

Saavuimme kättärille iltapäivällä 18.30 ja lapsi syntyi samana päivänä kello 19.05. Ensimmäinen "kova" supistus oli siinä kello 18.40?. Muuten luulin koio päivän kärsiväni ummetuksesta. Mahassa kiersi, mutta minkäänlaisia kipuja ei ollut. Kotona vessassa oaperii jäi verta, jolloin säikähdin ja lähdimme kättärille. Itse kävelin hyvätuulisena tutkimushuoneeseen, juteltiin ja naureskeltiin että varmaan kotiin vielä lähettävät kun sitten iski supistus ja selvisi että lapsi "syntyy nyt". Ja niinhän se poika syntyikin :)

Tuntuu hassulta ajatella näin jälkikäteen, että samaisen päivän aamulla kävin normaalisti neuvolassa, päivällä tyhjensin kirpparipöydän ja olimme miehen kanssa laittamasa venettä.

Potien "ummetusta". :D itse synnytys ei yllätyksekseni tehnytkään kipeää (ei edes kipulääkkeitä keretty antamaan) vaan tunne oli pikemminkin äärimmäisen epämukava.

Että niin. Vaikea sanoa missä olin kun synnytys alkoi. Kättärillä? Ei mennyt vesiä, ei irronnut limatulppaa, ei kovia supustuksia. Ei ennen itse varsinaista synnytystä.
 
Last edited by a moderator:
Esikoisesta alkoi tiputella lapsivesiä kun olin nukkumassa ja sit alkoi pian supistukset. Kuopuksesta alkoi tosi napakoilla supistuksilla kun olin maksamassa laskuja.. :D Sit kävin suihkussa ja sen jälkeen meni vedet ja ne oli vihreet joten tuli kiire lähtee..Kuopuksesta ehtisin olla synnytyssalissa alle 20 min ja poika oli maailmassa.. :)
 
Heräsin yöllä klo 2.30. muka kovaan pissahätään ja nousin ylös ja vedet hulahti lattialle sängyn viereen, rv37+6.
Neiti syntyi vasta reilun kahden vuorokauden kuluttua rv38+1.
Piti käynnistää, kun neiti ei meinannut millään tulla.
 
Takaisin
Top