Mitä mukaan synnärille?

marjo86

Vauhtiin päässyt keskustelija
Viikot vähenee ja synnytys lähestyy, joten mitä kannattaa/aiotte ottaa sairaalaan mukaan? :)

Ite varmaan alan ensi viikolla sairaalakassia täytteleen ja näitä olen nyt mietiskellyt:

- kännykän laturi + kuulokkeet
- tabletti + laturi
- hygieniatuotteet
- crocsit
- jotain mukavaa löhövaatetta itselle
- imetysliivit ja liivinsuojat
- belly binder -tukivyö
- vauvalle ja itselle kotiintulo-vaatteet
- jotain syötävää

Ja tietty henkilöllisyystodistus ja neuvolakortti.

Pitää varmaan myös jo autoon asennella turvakaukalo valmiiks pikku hiljaa..:happy:
 
Mikä tää juttu on, että pitää ottaa synnärille omaa löhövaatetta mukaan? Ite klampsin sen pari päivää sairaalakuteissa ja niin teki kaikki muutkin osastolla. Kuteisiin sisältyi myös tossut. Kellään en nähnyt omia releitä päällä. Sairaalakaavussa vauva on helppo ottaa nopeasti ihokontaktiin ja tissi vauvan suussa siellä suurin osa ajasta vietetäänkin (ainakin mikäli haluaa imetyksen onnistuvan..). Tukat pystyssä sitten vaaputtiin kun ankat konsanaan ruokaa hakemaan itselle.:grin Naama kammattiin vaan, jos oli vieraita tulossa vauvaa katsomaan. Lisäksi samoissa kuteissa itse kotiin lähdin kun sairaalaan saavuinkin, ei siinä mitään erillisiä kotiutumisvaatteita tarvinnu kun kävelee autolle ja autolta kotiin. Alushousutkin oli sairaalan verkkopöksyt, joissa metrin mittainen side:grin
 
Muokattu viimeksi:
Sairaalakassiin mukaan:
- Kännykän laturi + kuulokkeet
- matkakokoa shamppoo, hoitoaine ja kropanpesuaine
- hiusharja ja ponnari
- hammasharja ja -tahna
- kosteusvoide kropalle
- nännivoide (varulta mukaan vaikka sairaalasta varmaan löytyy)
- imetysliivit ja liivinsuojat
- villasukat
- jotain syötävää (jos kotoa lähtö niin banaania, mandariinia tms.)
- vesipullo
- henkkarit ja neuvolakortti

Mies saa tuoda perästä:
- minulle rennonoloiset kotiutumisvaatteet
- vauvan kotiutumisvaatteet
- turvakaukalo

Tutit jätän pois sairaalakassista, sillä olen lukenut niiden voivan haitata imetyksen alkua. Eli vasta kun imetys on saatu kunnolla käyntiin, saa muksu tutin.
Sairaalan omiin tossuihin luotan, sillä omaan isot jalat. :p

Pohdin vielä otanko kantoliinan mukaan, jos tekee mieli kävellä pitkin osastoa. Todennäköisesti jos otan, minun tuurillani saan niin paljon tikkejä etten kävele viikkoon :eek:
 
Ite ainaki otan varmuuden vuoks omaa löhövaatetta mukaan ihan sen takia, että itselläni olis mukavampi olla. :wink Ei siis ole kyse siitä, ettei sairaalan vaatteet kelpaa, mutta jos siellä osastolla tulee kuitenki vietetty synnytyksen jälkeen vielä pari päivää niin onpahan valinnanvaraa. Ja omat crocsit otan ihan jo sen takia mukaan, että täällä ainakin sairaalan tossut on suoraan sanottuna ihan kökköjä. Lisäksi sairaalassa töissä olleena tiedän, ettei sopivan kokoisia välttämättä edes löydy.

Ja Iirai, kantoliina unohtui omasta listasta! Aattelin itse sen ottaa mukaan. :)

Lisäys ja kotiutumisvaatteet (jotka tosin voi olla noita "löhövaatteitakin", en todellakaan oo koko vaatekaappia mukaan tyhjentämässä :hilarious:) otan jo ihan sen takia mukaan, että jos sattuu housuihin menomatkalla jotain lirahtamaan niin onpahan puhdasta laitettavaa päälle kun kotiutuu. :wink En luota siihen, että mies osaa valkata ja tuoda jälkikäteen oikeaa vaatetta mukanaan.
 
Muokattu viimeksi:
Mul on itelläni on usein jarrupohjalliset villatossut käytössä kun en crocseja yms. Omista. Varvassandaalit tai työkengät on se toinen vaihtoehto, mut taidan ne jättää kotiin :)
 
Mulla vaatekaappi semmoinen viidakko, etten itsekään tiedä onko siellä sopivaa vaatetta kotiutumiseen/ jossa pystyis imettää... Eli miestä en voi käskeä hakemaan :'D
Täytyy harkita jotain väljää(imetyksen mahdollistavaa) mekkoa, koska pelkään kans että sairaalan vaatteissa saattaa pidemmän päälle tulla "sairas olo"..ja masentaa. Ainakin jos tulee vieraita niin saatan kaivata jotain piristävämpää. :) Etenki jos on niitä löysiä napillisia sairaalapaitoja, joista pelkään pysyykö ne ees rintojen peittona kunnolla :0 Mutta lähinnä aikomus selvitä sairaalan tuotteilla.
 
^ Näin juuri itsekin ajattelen, sairaalan kaapu on varmasti paras vaihtoehto itse tositoimissa ja imettäessä/vauvan kanssa pötkötellessä ihokontaktissa, mutta tahdon, että on jotakin valinnanvaraa jos sairaalavaatteet alkaa ahdistaa. Ja ehkä itellä tosiaan sitä "vaihtelunhalua" lisää se, että sairaala ollut aikoinaan työpaikkana 3 vuotta...
 
Ainakin meillä perhehuoneessa käytetään omia vaatteita. Ja olen sen verran aikaa sairaalassa viettänyt, että vihaan niitä kaapuja ja löysiä sukkia. Tulee tosiaan sairas olo, kun ne päälleen kiskoo. Otan ainakin oman aamutakin ja pyjaman mukaan :)
 
Mulla tuli sen verran jälkivuotoa, että mieluummin sotkin ne sairaalavaatteet ja otin puhtaat kaapista kuin olisin omat vaatteet liannut ja vienyt pyykkiä kotiin.
 
Minä otan omaa vaatetta vähän siltä varalta, että pääsisin Taysin potilashotelliin. Sielläkin saa myös äidit ilmeisesti pitää myös niitä sairaalakaapuja, mutta kaveri, joka viime keväänä synnytti ja oli sitten potilashotellissa, sanoi, että oli kiva olla omaa vaatetta sitä varten, että kun kävi siellä alakerrassa syömässä. Siellä kun on muitakin asiakkaita kuin potilaita, niin kiva olla jossain muussa kuin sairaalavaatteissa :)
 
Mulla tuli sen verran jälkivuotoa, että mieluummin sotkin ne sairaalavaatteet ja otin puhtaat kaapista kuin olisin omat vaatteet liannut ja vienyt pyykkiä kotiin.
Joo mullakin tais se metrin mittainen side falskata pari kertaa kun jälkivuotoa tuli sen verran runsaasti. Ennemmin mä sairaalan kuteen tuhrin ku omani. Ei mulla niissä parissa päivässä ehtinyt sairas olo tulla. Meillä ei tarvinu osastolta poistua ruokalaan tms. Osastolle tuotiin eväät suoraan keittiöön mistä sai ite hakea ruuan sitte ku itselle sopi. Itsekään en aina imetykseltäni/uniltani varsinaiseen ruoka-aikaan sinne ehtinyt.
 
Sairaaloissa on niin paljon erilaisia käytäntöjä monenkin asian suhteen ja potilasvaatetuksessakin on eroja, joten eiköhän pääasia ole, että itsellä on mukava olla kun hormonit ja vauva jo muutenkin ovat mieltä hämmentämässä..
 
Ei Tampereellakaan osastolta tarvitse poistua syömään. Potilashotelli on vähän hienompi/ omatoimisempi vaihtoehto jos sinne pääsee. Eikä se ole mitenkään varmaa että pääsee, vain jos kunto sekä äidillä että lapsella sallii.
 
Meillä ei saa kun isovanhemmat ja lapsen sisarukset tulla osaston lähellekkään ja vauvaa ei saa osastolta viedä pois, joten sairaalan kamoissa aattelin viettää sen pari päivää. Ja noista kotiintulovaatteista, niin kyl omani pakkaan jo valmiiksi miehelle, mut en halua liikaa tavaraa raahata sairaalaan mukaan. Siellä kun säilytystilat on niin pienet.
 
Mä olin varautunu omilla vaatteilla viime kerrallla, mutta yllätyin itsekin että pidin mieluummin sairaalan vaatteita. Sitä eritettä tosiaan riittää niin alapäästä kuin rinnoistakin. Kerran päivässä sai olla vaihtamassa... Omat sukat ja villasukat mulla oli, koska ne sairaalan sukat ja kengät on musta ällöjä...Mutta kukin oman maun mukaan. :)
 
En mäkään ota mitään omia vaatteita mukaan, poikkeuksena tossut ja sukat. Olen siis tuolla samassa sairaalassa töissä ja tiedän että tossuja on huonosti saatavilla ja niissä on huono kävelläkin. Sukat otan sen takia, että inhoan niitä putkisukkia. Kotiin ajattelin lähteä samoissa vaatteissa, joissa menenkin sairaalaan. Mies tuo vauvan kotiutumisvaatteet + kaukalon sitten kotiinlähtemispäivänä. Sairaalakassiin otan siis:

*kengät
*sukkia
*imetysliivit + liivinsuojia
*vesipullo
*naposteltavaa
*kirja
*puhelin
*laturi
*hygieniakamat
*neuvolakortti
 
Kai tuo ois pakattava jossain vaiheessa... Tuntunu vaan että niin paljon kaikkea muuta vielä tehtävänä! Voipi olla että käy niin että just ja just nappaan laturin käsilaukkuun mukaan ja ehkä hammaspesuvälineet... ja sit menoksi :D
 
Takaisin
Top