Meillekin ostettiin doppleri tuolta raskauskeiju.fi -sivustolta, sellainen perus AngelSounds (sama, mikä Adalialla).
Itse olen vähän tuollainen stressaajahermoheikkomamma, joten ihan stressittömästi tuon käyttö ei alkuun sujunut.
Ostettiin tuo siis viime syksynä ja ensimmäiset kokemukset eivät kyllä olleet kovin innostavia. Kuunneltiin ja kuunneltiin ja lisättiin geeliä ja googletettiin vauvan sykkeen ääniä ja istukan ääniä ja kaiken maailman ääniä ja ei mitään. Laite kyllä suhisi ja poreili ja vinku ja piti kaikkea ääntä... paitsi vauvan sykettä. Kuukauden ajan sitä käytettiin ja meinasin jo heittää sen seinään moneen kertaan ja itkukin tuli, kunnes np-ultrassa selvisi, että sikiö oli lopettanut kehittymisen jo rv 6+4. No onkos ihmekään kun ei löytynyt sykettä !
En siis halua pelotella ketään, koska meillä kävi tuon kanssa myös niin että rv 10 neuvolan lääkärissä se tohtori paineli ja tökki mahaa ja totesi innoissaan että "kohtu vastaa viikkoja ja ei me nyt sykettä löydetty mutta kyllä siellä kaikki on hyvin ! pientä hiivaa oli, laita canestenia. Ja tuo sinun oireiden loppuminen on ihan normaalia, ehkä teille tulee poika". Hiiva oli tulehdus ja poikaa ei tullut. Että kaikki hyvin. Sain nyt uuden raskauden myötä neuvolasta tiedon, että tuo kyseinen lääkäri oli paikan ylilääkäri, joka oli sijaistamassa vakituista lääkäriä. Taitaa ylilääkäreillä käytännöt tietotaidot vähän ruostua papereiden pyörittelyn takia.
Mutta myös positiivisia kokemuksia löytyy ! En aluksi ollut kovin halukas koko doppleria käyttämään mutta mieheni vakuuteltua minut asiasta nyt uuden raskauden aikana, doppler on mielestäni osoittautunut ihan toimivaksi. Sydänäänet sain kuulumaan jo rv 7+jotakin, tosin ihan silkkaa sattumaa se oli, koska muutaman päivän päästä niitä ei kuulunut.
Oliskohan ollut rv 8/9+jotakin, jonka jälkeen sydänäänet on kuuluneet joka kerta ilman suurempaa etsiskelyä. En siis joka päivä ole makoillut doppleri kiinni mahassa, mutta ehkä kerran viikossa :D
Ja miehelleni siitä on ilmeisesti ollut kans kovasti iloa (ainakin hän on se, joka ensimmäisenä on kiikuttamassa doppleria sohvalle tilaisuuden tullessa). Nyt olen joka kerta ennen kuuntelua tsempannut itseäni, että ei se haittaa vaikka sitä sykettä ei kuulu, koska se ei heti tarkoita että kaikki olisi huonosti. :)