Mitä mieltä olette kotidopplerista?

Laittasin Heikkuliini muuten, muttakun tuo isäntä on semmonen, että sen sähköposti on ihan yks sekamelska niin tuskin sieltä löytää mitään enää :sad001 Mut katotaan...josko löytäsin vaikka sen lapun vielä, joka tuli laitteen mukana, josko siinä ois paikan nimi. Ebayn kautta kuitenkin, kun se on luotettava tapa sillä paypalilla maksaa.
 
Doppler kokemuksia: sain kaverilta juuri lainaksi Lifesounds dopplerin joka näyttää aika samalta kuin Angelsounds doppler jossa on vaaleanpunainen sydän. Olen nyt 11+6 ja kokeilin ekan kerran laitetta sunnuntaina. En löytänyt muuta kuin omat sykkeet ja vatsan lurinoita. Kokeilin ainakin viisi kertaa eri asennoissa, eri aikoihin päivästä, ei mitään. Ajattelin, että vielä ei varmaan saa kuulumaan kun kohtukin on taaksepäin kallellaan ja istukka etuseinämässä. Istukan sykkeen sain selvästi.

Sitten kokeilin eilen uudestaan ja löysin heti istukan sykkeen ja yllättäen siitä ihan vierestä, melkein karvojen päältä vauvan sykkeen, erotti selvästi kun oli tuplasti nopeampi kuin istukan syke. Sitten illalla koitin taas samasta kohtaa, ei mitään kuulunut. Tänä aamuna taas uudestaan ja heti saatiin kuulumaan, äänitettiin kännykällä sitä pieni pätkä.

Mutta näyttää olevan hyvin paljon tuurista kiinni, että sattuuko vauva olemaan just sellaisessa kohdassa, mistä se kuuluu. Tuossa laitteessa ei ole digitaalinäyttöä mutta kyllä sen sykkeiden nopeuseron kuulee sitten kun osuu kohdalle. Istukan sykeen ääni paukuttaa paljon kovempaa vaan siinä edessä niin jos vauva lymyilee siellä istukan takana niin on vaikea saada kuulumaan. Vauvan sykeen ääni kuuluu hiljempaa kuin istukan syke.

Toivottavasti tästä nyt on jollekin apua, ettei tarvitse turhaan hermoilla, jos ei kuulu mitään.
 
Muokattu viimeksi:
Mun doppler hajos sunnuntaina.... Että ei se mun kappaleeni ainakaan kestävää laatua ollut.
Onneksi on takuu ja nyt odotan että uusi tulisi perille... :)

Eiköhän se pian tule, kun maanantai aamuna heti lähetin sen hajonneen takaisin ja kun tuola raskauskeijussa on niin nopeat ne toimitukset...
 
Meillekin ostettiin doppleri tuolta raskauskeiju.fi -sivustolta, sellainen perus AngelSounds (sama, mikä Adalialla).

Itse olen vähän tuollainen stressaajahermoheikkomamma, joten ihan stressittömästi tuon käyttö ei alkuun sujunut.
Ostettiin tuo siis viime syksynä ja ensimmäiset kokemukset eivät kyllä olleet kovin innostavia. Kuunneltiin ja kuunneltiin ja lisättiin geeliä ja googletettiin vauvan sykkeen ääniä ja istukan ääniä ja kaiken maailman ääniä ja ei mitään. Laite kyllä suhisi ja poreili ja vinku ja piti kaikkea ääntä... paitsi vauvan sykettä. Kuukauden ajan sitä käytettiin ja meinasin jo heittää sen seinään moneen kertaan ja itkukin tuli, kunnes np-ultrassa selvisi, että sikiö oli lopettanut kehittymisen jo rv 6+4. No onkos ihmekään kun ei löytynyt sykettä !

En siis halua pelotella ketään, koska meillä kävi tuon kanssa myös niin että rv 10 neuvolan lääkärissä se tohtori paineli ja tökki mahaa ja totesi innoissaan että "kohtu vastaa viikkoja ja ei me nyt sykettä löydetty mutta kyllä siellä kaikki on hyvin ! pientä hiivaa oli, laita canestenia. Ja tuo sinun oireiden loppuminen on ihan normaalia, ehkä teille tulee poika". Hiiva oli tulehdus ja poikaa ei tullut. Että kaikki hyvin. Sain nyt uuden raskauden myötä neuvolasta tiedon, että tuo kyseinen lääkäri oli paikan ylilääkäri, joka oli sijaistamassa vakituista lääkäriä. Taitaa ylilääkäreillä käytännöt tietotaidot vähän ruostua papereiden pyörittelyn takia.

Mutta myös positiivisia kokemuksia löytyy ! En aluksi ollut kovin halukas koko doppleria käyttämään mutta mieheni vakuuteltua minut asiasta nyt uuden raskauden aikana, doppler on mielestäni osoittautunut ihan toimivaksi. Sydänäänet sain kuulumaan jo rv 7+jotakin, tosin ihan silkkaa sattumaa se oli, koska muutaman päivän päästä niitä ei kuulunut.
Oliskohan ollut rv 8/9+jotakin, jonka jälkeen sydänäänet on kuuluneet joka kerta ilman suurempaa etsiskelyä. En siis joka päivä ole makoillut doppleri kiinni mahassa, mutta ehkä kerran viikossa :D

Ja miehelleni siitä on ilmeisesti ollut kans kovasti iloa (ainakin hän on se, joka ensimmäisenä on kiikuttamassa doppleria sohvalle tilaisuuden tullessa). Nyt olen joka kerta ennen kuuntelua tsempannut itseäni, että ei se haittaa vaikka sitä sykettä ei kuulu, koska se ei heti tarkoita että kaikki olisi huonosti. :)
 
Mulla on nyt ollu käytössä kotidoppleri (angels sound), olen pari kertaa saanut kuulumaan sydänäänet, ihan vaa muutamaks sekunniks. Ylipainoa on ja ultrassa selvisi että vieläpä istukka on etuseinässä joka myös vaimentaa ääniä sekä myöhemmin vauvan liikkeitä. Siksi onneks oon pystyny olemaan stressaamatta, vaikka en niin todelakaa saa vielä kuulumaan läheskää joka viikko, vko 13+4 kuitenkin. Myös neuvolassa jouduttiin etsimään pitkän aikaa, sikiö on tosi liikkuvainen, mutta si hetken juna nakutti :) luulen että myöhemmin on helpompi kuulla, varsinkin jos liikkeet tuntuu myöhemmin niin sydänäänten kuuluminen varmasti auttaa.
 
Meillä kokeiltiin doppleria ekan kerran pari päivää sitten (heti kun postista saapui :wink ), ja hetken etsinnän jälkeen se pikkuisen sykekin siellä selkeästi kuului. :) Nyt ollaan 12+4.

Kyllä mä ainakin liputtaisin tuon puolesta. Kun ei nyt ihan siihen mene, että joka päivä pitäisi olla varmistamassa tuon kanssa... Enemmän tuo on meille ainakin ehkä semmoinen fiilistelylaite, jonka kanssa on kiva todeta vielä konkreettisemmin, että ei olla kaksin enää, vaan kolmistaan. :)
 
Mä en Peep usko, että ylipaino ihan kauheasti vaikuttaa siihen kuuluvuuteen koska noilla viikoilla kuunnellaan niin alhaalta, melkein häpykummun päältä. Mullakin on alavatsalla rasvaa mutta dopplerin laitan selkeästi sen makkaran alapuolelle, missä sitä läskiä ei niinkään ole. Silloin kun vauva on otollisessa kohdassa, kuuluu tosi hyvin.
Se istukan etuseinämässä olo varmasti enemmän vaikuttaa, lähinnä siksi, että se istukka pitää nin kovaa meteliä siinä edessä ja helposti peittää alleen ne taustalta kuuluvat vauvan sydänääneet. Ja sitten se vauvan liikkuminen, jos hän kovasti jumppaa, niin on vaikea saada osumaan doppleria kohdalle.
Sitten kun vauva on paikoillaan pidempään (ehkä nukkuu) ja on parkkeerannut itsensä istukasta vähän sivummalle, saan sykkeet kuulumaan todella hyvin, mutta tämä on onnistunut kymmenestä kokeilukerrasta ehkä 3 kertaa. Eli hyvin paljon tuurista kiinni.
 
Mä joudun kuuntelee mun lääääskimakkaran läpi, mut kuuluu silti hyvin. :grin Ja en oo mikkää laiha, makkaroita ois vaikka muille jakaa :grin Mut istukka vissiin takana, Mulla kuuluu ne äänet n. 5cm navan alapuolella.

Oon muuten miettiny, että minkälaista ääntä istukka pitää? Mulla kuuluu nimittäin jostain kohti sellasta kovaa "tuulen huminaa" , onks se istukka?
 
Muokattu viimeksi:
Mulla kuuluu istukasta viuh-viuh-viuh eli just semmonen tuulimainen ääni oman sykkeen tahtiin ja vauvan syke on sitten huomattavasti nopeampi tsuh-suh-tsuh-tsuh. Jos saan äänen kuuluumaan selvemmin, siinä on vähän semmonen hevosenlaukkamainen tai junanpuksustusmainen rytmi.

Navan alapuolella kuuluu joku mun oman suonen tump-tump-tump -tyyppinen ääni ja sivuilla nivusissa myös sitten sitä viuh-viuh virtausta. Juu ja kaikkia suoliston lurinoita ja pulputuksia myös. On se vaan jännä vehje. Mutta joka päivä ei vissiin suositella käytettävän.
 
No on kyllä halpa! Tuolta oisin ostanu uutena jos oisin tienny mut kerkisin huutonettiin.. :D
 
Kotidopplerin käyttö on vaaraton lapselle, mutta kuuntelijan pitäisi osata tulkita kuulemaansa sykettä. Enemmän luottaisin sikiön liikkeisiin ja omaan oloon (esim. jos tulee raskausaikana selittämätön outo olo, minkä yhdistää raskauteen, olisi hyvä käydä synnyttäjien päivystyksessä). Jos sikiö liikkuu, se voi hyvin. Jos taas maallikko kuuntelee sydänääniä dopplerilla sikiöltä, jonka liikkeitä ei ole tuntenut ja tehnyt liikelaskentaa, ei ole kumminkaan taitoa havaita sykkeenvaihteluita ja näin varmistaa sikiön hyvinvointia. Sikiön syke ei koskaan lopu yhtäkkiä vaan sitä edeltää tiettyjä sydänäänimuutoksia, joita dopplerilla ei muutenkaan pysty havaitsemaan. Kokematon korva voi sekoittaa myös oman sykkeensä sikiön sykkeisiin tai luulla sikiön matalaa sykettä omakseen. Tämä nyt vaan tietona kaikille dopplerin omistaville ja syy siihen, miksi sen käyttö ei ole niin yksiselitteistä. Olisi harmi, jos vääränlainen tulkinta estäisi äitiä hakeutumaan päivystykseen, kun sinne olisi oikeasti tarve mennä.
 
No nyt on täälki Doppler:) ihan kiva laite... Eikä enää tarviin olla sydän syrjällään...

Sent from my IdeaTabA1000-F using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla on doppleri jäänyt käyttämättä sen jälkeen kun alkoi liikkeet tuntua joskus siinä viikon 17-18 tienoilla.
 
Mullakin olis jääny pitkälti pölyyntymään kun liikkeitä tuntuu nyt vähän väliä. Ja tarvittaessa pääsee kyllä kuuntelemaan sydänäänet jos tulee huoli.
 
Mäkään en oo kuunnellu nyt moneeen moneeeen viikkoon, kun alko rv 16 tuntua liikkeet, vissiin kerran sen jälkeen kuunnellut joskus rv 18.
 
Takaisin
Top